Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Kuivaajan kuivaus...  (Luettu 9300 kertaa)

Kaupoi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1052
Vs: Kuivaajan kuivaus...
Onnellisia ovat he, keillä korkeuseroja pihalla, täällä missä käsijarrua ei tartte missään, veden johtaminen syvältä kauemmaksi onkin jonkinsortin ongelma.
Eiköhän tuolta löyvy ratkasu http://www.dahlbacka.com/alitustekniikka.html
"Yllä oleva teksti on tuotettu tiloissa, missä käsitellään faktatietoja."

bouli

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5893
Vs: Kuivaajan kuivaus...
Koodia: [Valitse]
[quote author=Forgiven link=topic=47535.msg811063#msg811063 date=1376365690]
Ongelma tuossa on sitten se että uppopumppu muka toimisi paria päivää pidempään, 20 vuotta on jo aivan toiveajattelua.

Lainaus
No 20 vuotta voi olla toiveajattelua mutta 5-10 vuotta ihan realistinen.
Mulla on nyt 5 vuotta vanha pumppu vähän vastaavanlaisessa paikassa käytössä , on jäätynytkin parina talvena mutta silti toimii.

Ei liene ylitsepääsemätön vaiva käyttää muutama minuutti vuodessa siihen, että nostaa pumpun talveksi ylös montusta
Ei olekaan, mutta arvaa muistaako ennenkuin sitten kun se on jo jäässä...  ::)

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65448
Vs: Kuivaajan kuivaus...
mutta enhän minä tavallinen maalaistollo kehtaa isoilla kirjaimilla alottaa kun sehän vaan noiten lukeneitten ja oppineitten asioita.   sitä varten koulujakin käyneet.        miä vaan ootan että tietokone kehittyis jossain vaiheessa siihen että osais ite korjata asian......                       katellaan!

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12224
  • Virolaista kiitos!
Vs: Kuivaajan kuivaus...
Jos nyt tekisin kuivurin, niin maan pinnan tasolta ylöspäin tulisi kaikki rakennelmat. Muutaman uuden kuivurin olen maakuntakierroksella nähnyt, jossa on hokattu sama asia. Ajoluiskan pystyy tekemään aika mukavan esim. betonielementeistä tai ihan valamalla. Luiskan alla on sitten kätevää varastotilaa kaikenlaisille systeemeille. En tiedä mitä maksaa, mutta sen jälkeen ei ole näitä perustus ja kosteusongelmia.

agricult

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 464
Vs: Kuivaajan kuivaus...
Jos nyt tekisin kuivurin, niin maan pinnan tasolta ylöspäin tulisi kaikki rakennelmat. Muutaman uuden kuivurin olen maakuntakierroksella nähnyt, jossa on hokattu sama asia. Ajoluiskan pystyy tekemään aika mukavan esim. betonielementeistä tai ihan valamalla. Luiskan alla on sitten kätevää varastotilaa kaikenlaisille systeemeille. En tiedä mitä maksaa, mutta sen jälkeen ei ole näitä perustus ja kosteusongelmia.

Tollaisiin tarvitaan tasokuljettimia ja jotkut ratkaisut, joita oon nähnyt, on kyllä aika v*ttumaisen nköisiä pakitella ylös, kun kaltevuus on tilanpuutteen tms. vuoksi melkoinen. Silti ihan varteenotettavia vaihtoehtoja.

Itse miettinyt, että paras, vaikkakin huikean kallis ratkaisu vois olla reilun metrin korkea (maanpäällinen) päältä ajettava metallinen kaatomonttu, jolloin luiskat voisivat olla kooltaan todella vaatimattomat. Tilavuutta tuollaiseen sitten saisi W-pohjaratkaisulla, jossa olis kaksi (taajuusmuuttimella ohjattua) kuljetinta. Koska päältäajettaviin kaatomonttuihin tuppaa kertymään paskaa renkaista yms., niin ajoritilän päälle voisi tehdä tukevat, hydraulisesti nostettavat kannet, jotka olisi jaettu epäsymmetrisesti niin, että toinen nousisi "päätyseinäksi" viljaa kipattaessa ja toinen, lyhyempi suikale ylettyisi peräkärryjen alalaidan tasalle tuoden melkoisesti lisätilaa. Noi kannet sitten tukeutuis sivuilla oleviin tukirakenteisiin, jotta kestäisivät viljan paineen. Leveyttä (tai pituutta) monttuun sitten reilusti, että lisätilaa saa sitäkin kautta. Kuljettimet tyhjäisivät molemmat samaan elevaattoriin. Jos elevaattorin pohjan saisi vähän upotettua vaikka isoista kaivonrenkaista rakennettuun, vedenpitävään monttuun, niin pohjakuljettimetkin voisivat (nostavien) läppäelevaattoreiden sijaan olla halvempia ja toimintavarmempia U-ruuveja.

Kaikkea sitä tuleekin mietittyä  ::)

Viimeksi muokattu: 14.08.13 - klo:09:40 kirjoittanut agricult

BACKSPACE

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 28355
  • für immer
Vs: Kuivaajan kuivaus...
Tekeepä kunnon salaojat ja sitten vaikka pumppauskaivon kuivurin ulkopuolelle. Se varmaan auttaisi ajoittajankin tapauksessa, voihan sen veden pumpata kauemmas ennenkuin se valuu sinne monttuun  ???

Itsellä on käynyt joskus niin, että vettä on työntynyt salaojia pitkin montun pohjalle. Siis lattiaviemärin kautta. Syynä oli tukkeutunut salaoja.
On olemassa 10 ihmistyyppiä. Ne jotka ymmärtävät binääriluvut ja ne jotka eivät ymmärrä.

bouli

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5893
Vs: Kuivaajan kuivaus...
Jos nyt tekisin kuivurin, niin maan pinnan tasolta ylöspäin tulisi kaikki rakennelmat. Muutaman uuden kuivurin olen maakuntakierroksella nähnyt, jossa on hokattu sama asia. Ajoluiskan pystyy tekemään aika mukavan esim. betonielementeistä tai ihan valamalla. Luiskan alla on sitten kätevää varastotilaa kaikenlaisille systeemeille. En tiedä mitä maksaa, mutta sen jälkeen ei ole näitä perustus ja kosteusongelmia.

Tollaisiin tarvitaan tasokuljettimia ja jotkut ratkaisut, joita oon nähnyt, on kyllä aika v*ttumaisen nköisiä pakitella ylös, kun kaltevuus on tilanpuutteen tms. vuoksi melkoinen. Silti ihan varteenotettavia vaihtoehtoja.

Ajosillan korkeustarvetta vähentää oleellisesti jos kippausmontusta ei yritetä tehdä väkisin niin suurta että siihen mahtuu koko kuivurillinen.

agricult

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 464
Vs: Kuivaajan kuivaus...
Jos nyt tekisin kuivurin, niin maan pinnan tasolta ylöspäin tulisi kaikki rakennelmat. Muutaman uuden kuivurin olen maakuntakierroksella nähnyt, jossa on hokattu sama asia. Ajoluiskan pystyy tekemään aika mukavan esim. betonielementeistä tai ihan valamalla. Luiskan alla on sitten kätevää varastotilaa kaikenlaisille systeemeille. En tiedä mitä maksaa, mutta sen jälkeen ei ole näitä perustus ja kosteusongelmia.

Tollaisiin tarvitaan tasokuljettimia ja jotkut ratkaisut, joita oon nähnyt, on kyllä aika v*ttumaisen nköisiä pakitella ylös, kun kaltevuus on tilanpuutteen tms. vuoksi melkoinen. Silti ihan varteenotettavia vaihtoehtoja.

Ajosillan korkeustarvetta vähentää oleellisesti jos kippausmontusta ei yritetä tehdä väkisin niin suurta että siihen mahtuu koko kuivurillinen.

Jep. Täällä "saaristoisemmssa" Varsinais-Suomessa on sen verran kuivaa kangasta ja pintakalliota tarjolla savisten jokilaaksojen välissä, että jos omaa tekisin, niin saattaisin kyllä päätyä perinteisesti käyttämään painovoimaista viljansiirtoa montusta elevaattoriin rinnetontilla, kun pintavedet pohjavedestä puhumattakaan ei aiheuta ongelmia, jos oikeaan paikkaan rakentaa. Toisaalta kalliolle hyvä rakentaa myös pinnalta lähteviä ratkaisuja, kun esim. teräskartiopohjaisille pyörösiiloille voi vain valaa anturat kallion päälle tartuntoihin. Muuten noiden kartiopohjien kannattavuus onkin vähän niin ja näin, kun laattaan saattaa mennä betonia yhtä paljon kuin betoniseen kartioon ja lisänä vielä noiden trattien tosi suolaiset hinnat.

iskra

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 11786
Vs: Kuivaajan kuivaus...
  Minä en luottais tuohon sisäpuoliseen pikeämiseen enkä muuhunkaan kosteudenestoon jälkikäteen,kyllä sen eristyksen pitäs olla ulkopuolella,,
  Ääni sille kaivannolle,ja eihän nää jotkut tälläset muovipesälliset pumput ole moksiskaan jäätymisestä..

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52007
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Kuivaajan kuivaus...
On niitä 42000kg kaatosuppiloita jotka menevät elevaattorin pohjan kanssa 25metriin maan alle. Ei ole kosteusongelmia kun perustukset on hoidettu kunnolla.  :P
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

bouli

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5893
Vs: Kuivaajan kuivaus...
  Minä en luottais tuohon sisäpuoliseen pikeämiseen enkä muuhunkaan kosteudenestoon jälkikäteen,kyllä sen eristyksen pitäs olla ulkopuolella,,


Joo, kantsii käydä jossain vaikka -60-luvun kellarillisessa talossa tutkimassa mitä seinästä tunkeva kosteus tekee ajanmittaan sille sisäpuoliselle pikeämiselle..  >:(