Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Minkälainen seosrehuvaunu  (Luettu 8586 kertaa)

Tuottaja

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3
Minkälainen seosrehuvaunu
Pitäisi miettiä uuden vaunun hommaamista tai sitten vanhan peruskorjaamista. Nythän on tullut paljon vähän eloa vanumarkkinaan. Minkälaisia olette käyttäneet?

arzyboy

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4314
  • Autetaan miestä mäessä...
Vs: Minkälainen seosrehuvaunu
Tokkopa kovin monella on kokemusta useasta eri tyyppisistä/malleista/merkekistä. Myyjien mielestä heillä on paras ja käyttäjätkin tuntuu olevan merkki uskollisia.. Ainakin jossain merkeissä.
Oman valinnan ratkaisi vaunun mitat hyvin pitkälle ja purku piti saada myös taakse joten valinta oli siinä tapauksessa pystyruuvinen vaunu. Lisäksi halusin mahdollisimman yksinkertaisen eli hydauliikka toimii traktorilla. Hirvittää vaan siinä vaiheessa kun ajat piuhat poikki ja tuhannen sykkyrälle kun kaikki kulkee yhden kaapelin kautta. Jeantili nd17 on ollu siis käytössä reilu puoli vuotta ja ainoa moitittava asia on liian keskellä sijaitseva akseli eli koukulla on vähän painoa. Talvella kun ajelee niin pitää jättää rehumälli vaunun keulalle että olisi paino oikeassa paikassa.

Täpinäreiska

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1231
Vs: Minkälainen seosrehuvaunu
-99 - -09 Kuhn 1460, -09 -> Kuhn 1670. Kummankin kanssa on tullut toimeen. Sen olen oppinut että paalirehu aiheuttaa vähintään 75% ongelmista.
Täp-management. Sponsored by yhteiskunta.

yö linjalla

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 216
Vs: Minkälainen seosrehuvaunu
Tokkopa kovin monella on kokemusta useasta eri tyyppisistä/malleista/merkekistä. Myyjien mielestä heillä on paras ja käyttäjätkin tuntuu olevan merkki uskollisia.. Ainakin jossain merkeissä.
Oman valinnan ratkaisi vaunun mitat hyvin pitkälle ja purku piti saada myös taakse joten valinta oli siinä tapauksessa pystyruuvinen vaunu. Lisäksi halusin mahdollisimman yksinkertaisen eli hydauliikka toimii traktorilla. Hirvittää vaan siinä vaiheessa kun ajat piuhat poikki ja tuhannen sykkyrälle kun kaikki kulkee yhden kaapelin kautta. Jeantili nd17 on ollu siis käytössä reilu puoli vuotta ja ainoa moitittava asia on liian keskellä sijaitseva akseli eli koukulla on vähän painoa. Talvella kun ajelee niin pitää jättää rehumälli vaunun keulalle että olisi paino oikeassa paikassa.

 8)
mie luulen että olen nähny ja kokeillu jostain sattuman johdosta aika monta vaunua niin pysty kun vaaka ruuvilla ja mitä enempi mie pyöritän vaunuja niin sen varmemmaksi alkaa muodostua vaunun merkki

mlahti

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2445
Vs: Minkälainen seosrehuvaunu
vaakaruuvi sekolla paalurehukaan ei ole ongelma

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: Minkälainen seosrehuvaunu
Mitä mieltä olette kun ittekin olen ajatuksissa siirtymässä appeen puolelle tulevaisuudessa niin voisiko systeemi toimia niin että apevaunu seisoisi paikalla kiinteällä diesel moottorilla ja vaunun täyttö ja rehun levitys suoritettaisi järeällä pienkuormaimella/ pienellä kurottajalla. Hyötynä helpompi käytettävyys kun epäilen että talosta löytyy harva joka tulee talvella ja miksi ei kesälläkin toimeen sen ison apevaunun ja raktorin kanssa.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

yö linjalla

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 216
Vs: Minkälainen seosrehuvaunu
Kyllä vaaka ruuvi  on aika vanhanaikainen keksintö joka on alunperin kehitetty jätteen murskaukseen joka on sitä tänä päivänäkin, jos rehua sevotetaan jäte murskalla niin sitä siittä tulee eikä apetta. Sitten vms1:ole laita kiinteä sekotin sähkömoottorilla vie paljon vähempi energiaa kun polttomoottori. Oli joskus km vai kv vertailussa niin säästö oli tuhansia euroja pelkästään energian säästössä

arzyboy

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4314
  • Autetaan miestä mäessä...
Vs: Minkälainen seosrehuvaunu
Ei se apevaunu mitään ihmeellisen isoa traktoria tarvitse eteensä edes talvella. Mulla on vaunussa vaunun paino mälli sisällä noin 9 tn eikä isoa ongelmaa ole ollut liikutella 4 tn painvalla traktorilla suhteellisen tasaisilla paikoilla. Eli jos mahdollista niin vaunusta rehu suoraan elukoiden eteen... Sitten jos on tehty (virheellisesti) kapea ruokintapöytä niin kiinteä sekoitin on paikallaan. Mun mielestä kaikki ruokinta pitäis tehdä lehmille/naudoille jollakin tavalla appeella. Varsinkin meille paalien kanssa leikkiville helpottaa elämää huomattavasti ja ruokinta on helpompi suunnitella. Tämä on vaan mun mielipide joten laittakaa miinusta vaan rohkeasti jos ootte eri mieltä...

Adam Smith

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10972
  • Gee!!
Vs: Minkälainen seosrehuvaunu
Vaunun valintaan tuhlataan suhteettomasti aikaa. Tai ainakin mä olen niin tehnyt. Lopputulos on silti ollut se, että nykyinen on edelleen paras, vaikka on vanhanaikainen vaakaruuvi ja vielä elhonpaska. 20 milj kiloa sillä on meillä sekattu ja vähän tarvii jo uutta kierrettä ruuveihin....Muutama merkki on käynyt kokeilussa. Vaunumerkkiä tärkeempi on vaunun käyttäjän valinta ja sen kouluttaminen.......
                   
*****ilu on jokamiehenoikeus ja syytteen saa vasta se joka lyö.

BACKSPACE

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 28355
  • für immer
Vs: Minkälainen seosrehuvaunu
Vaunun valintaan tuhlataan suhteettomasti aikaa. Tai ainakin mä olen niin tehnyt. Lopputulos on silti ollut se, että nykyinen on edelleen paras, vaikka on vanhanaikainen vaakaruuvi ja vielä elhonpaska. 20 milj kiloa sillä on meillä sekattu ja vähän tarvii jo uutta kierrettä ruuveihin....Muutama merkki on käynyt kokeilussa. Vaunumerkkiä tärkeempi on vaunun käyttäjän valinta ja sen kouluttaminen.......

Resepti on resepti. Ja kattila on vaan kattila.. Kokki se on joka päättää onnistuuko annos vai ei..
On olemassa 10 ihmistyyppiä. Ne jotka ymmärtävät binääriluvut ja ne jotka eivät ymmärrä.

luomuviljelijä

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 599
Vs: Minkälainen seosrehuvaunu
Vaunun valintaan tuhlataan suhteettomasti aikaa. Tai ainakin mä olen niin tehnyt. Lopputulos on silti ollut se, että nykyinen on edelleen paras, vaikka on vanhanaikainen vaakaruuvi ja vielä elhonpaska. 20 milj kiloa sillä on meillä sekattu ja vähän tarvii jo uutta kierrettä ruuveihin....Muutama merkki on käynyt kokeilussa. Vaunumerkkiä tärkeempi on vaunun käyttäjän valinta ja sen kouluttaminen.......

Resepti on resepti. Ja kattila on vaan kattila.. Kokki se on joka päättää onnistuuko annos vai ei..

Joissain kattiloissa vaan palaa soppa helpommin pohjaan. Aika tärkeä on myös raaka-aineet..

Eli onko seosrehuruokinnan ammattilaisen mielipide ettei mitään merkitystä minkä vaunun ostaa? Halvin vaunu vaan tilaukseen kun kunnon kokki tekee silläkin maittavimmat keitokset..

Uusimmassa Käytännönmaamiehessä oli pieni juttu suomalaisten seosrehuista jossa sanottiin suomalaisten sekoittavan liian vähän -> lajittuu. Liiallisesta muussaamisesta ei kuulemma ole haittaa. Onko BACKSPACE samaa mieltä?

BACKSPACE

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 28355
  • für immer
Vs: Minkälainen seosrehuvaunu
Vaunun valintaan tuhlataan suhteettomasti aikaa. Tai ainakin mä olen niin tehnyt. Lopputulos on silti ollut se, että nykyinen on edelleen paras, vaikka on vanhanaikainen vaakaruuvi ja vielä elhonpaska. 20 milj kiloa sillä on meillä sekattu ja vähän tarvii jo uutta kierrettä ruuveihin....Muutama merkki on käynyt kokeilussa. Vaunumerkkiä tärkeempi on vaunun käyttäjän valinta ja sen kouluttaminen.......

Resepti on resepti. Ja kattila on vaan kattila.. Kokki se on joka päättää onnistuuko annos vai ei..

Joissain kattiloissa vaan palaa soppa helpommin pohjaan. Aika tärkeä on myös raaka-aineet..

Eli onko seosrehuruokinnan ammattilaisen mielipide ettei mitään merkitystä minkä vaunun ostaa? Halvin vaunu vaan tilaukseen kun kunnon kokki tekee silläkin maittavimmat keitokset..

Uusimmassa Käytännönmaamiehessä oli pieni juttu suomalaisten seosrehuista jossa sanottiin suomalaisten sekoittavan liian vähän -> lajittuu. Liiallisesta muussaamisesta ei kuulemma ole haittaa. Onko BACKSPACE samaa mieltä?

Niin.... kuten sanoin.... kokki on se joka päättää millainen keitos sillä reseptillä ja kattilalla saadaan...

Että polttaako pohjaan vaiko jääkö ruoka kylmäksi... Hyvillä välineillä saa tietysti paremman tuloksen todennäköisemmin ja ehkä vähemmällä seuraamisella. Mutta hyvilläkin vehkeillä voi tehdä huonoa jälkeä.

Tuskin kukaan vaunutehtaan insinööri olisi tahallaan suunnitellut sellaista vaunua jolla ei voisi mitenkään onnistua  ??? On sekin tietysti mahdollista... Mutta jos vaunu on kunnossa ja sen täyttöaste on oikea, niin kyllähän se käsi joka vipuja pitelee päättää mitä vaunusta saadaan ulos..

Kyllähän appeen rakenne vaikuttaa muutamia ylimääräisiä kiloja maitoa/lehmä/päivä, usein vielä väkirehuprosenttia alentamalla.
On olemassa 10 ihmistyyppiä. Ne jotka ymmärtävät binääriluvut ja ne jotka eivät ymmärrä.

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: Minkälainen seosrehuvaunu
Tähän vaunun käyttöön mihin johdattelin niin mielestäni tollanen yhdistelmä 10 tonnin kärry vs 5 tonnin veturi on joka tilalla ongelma jos remmistä postuu isäntä, renki ja poika sekä kela apu. Äkkiseltään lopuilla on enempi tai vähempi ongelmia sen siirtämisessä niin kesällä kun varsinkin talvella. Kuitenkin pienkuormaajaan pystyy istuttamaan lähes kuka vaan ja homma pelaa. Tohon vatkaimen käyttöön niin tarpeeksi järeä sähkömoottori tarvittavine sulakkeineen on aika kova investointi. Itselle ajatuksena voisi olla joku käytetty kuorkin moottori joka olisi telineessä. Hepoja olisi äkkiä reilut 300 heppaa että luulis riittävän.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

yö linjalla

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 216
Vs: Minkälainen seosrehuvaunu
( appeen rakenne vaikuttaa muutamia ylimääräisiä kiloja maitoa/lehmä/päivä, usein vielä väkirehuprosenttia alentamalla)


yksi isäntä jolla on luomutila niin lehmät kun peltokin että vaunu merkki kun vaihtui niin 2kg nousi lehmää kohti nousi maito.

Adam Smith

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10972
  • Gee!!
Vs: Minkälainen seosrehuvaunu
Muttamuttamuttakun siihen appeen rakenteeseen vaikuttaa raaka-aine enemmän kuin vaunutyyppi. Markkinoilla on vaunuja, joissa seokseen pitää lisätä vettä, vaikka säiliksen kuiva-aine olisi 26....
                   
*****ilu on jokamiehenoikeus ja syytteen saa vasta se joka lyö.