Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Tahti tulevaisuudessa  (Luettu 8857 kertaa)

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Tahti tulevaisuudessa
Mitkäköhän on päiväsaavutukset 20 vuoden päästä. Nykyään kun peltohommissa kaikkia työvaiheita tehdään päälle 20 hehtaarin päivävauhtia ja pahimmillaan päästään isoilla koneila (kylvökone, ajosilppuri,ruisku jne) helposti 50 hehtaarin päivässaavutuksiin. joskus 20 vuotta sitten sama työ tehtiin viikossa mikä nyt päivässä. Mikä mahtaa olla tilanne 2030 luvulla...
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

Peurajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3270
Vs: Tahti tulevaisuudessa

Puoli aaria päivässä. Jokainen kerää omat idut ja kärpäset valtion omistamasta kukkapenkistä.  ;D
Someone´s  gotta be prick and tell true things aloud

Jos nainen on kaunis alasti, on hän sitä myös vaatteet päällä

BACKSPACE

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 28355
  • für immer
Vs: Tahti tulevaisuudessa
Saattaa olla että tiestön kunto alkaa jo rajoittamaan ha saavutusten nousua. Ja tietysti se, että koneet ovat jo nyt liian painavia...

Mä luulen että keskimääräinen ha-saavutus pienenee  ;D Maatalous jakaantuu ihan pieniin ja todella suuriin tiloihin  ::)
On olemassa 10 ihmistyyppiä. Ne jotka ymmärtävät binääriluvut ja ne jotka eivät ymmärrä.

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12224
  • Virolaista kiitos!
Vs: Tahti tulevaisuudessa
Mä luulen että keskimääräinen ha-saavutus pienenee  ;D Maatalous jakaantuu ihan pieniin ja todella suuriin tiloihin  ::)
Sivutoimisiin elämäntapaharrastajiin, jotka tekevät itse omat työnsä, eivätkä anna ikinä periksi.

Päätoimisiin, ikuisessa velkakierteessä oleviin, seitsemässä pitäjässä operoiviin suurtilallisiin joille ei ikinä riitä mikään.

+250

  • Vieras
Vs: Tahti tulevaisuudessa
Mä luulen että keskimääräinen ha-saavutus pienenee  ;D Maatalous jakaantuu ihan pieniin ja todella suuriin tiloihin  ::)
Sivutoimisiin elämäntapaharrastajiin, jotka tekevät itse omat työnsä, eivätkä anna ikinä periksi.

Päätoimisiin, ikuisessa velkakierteessä oleviin, seitsemässä pitäjässä operoiviin suurtilallisiin joille ei ikinä riitä mikään.
Eihän tollaisia ole olemassakaan ::) ;D

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12224
  • Virolaista kiitos!
Vs: Tahti tulevaisuudessa
Kuntaliitokset auttaa.... :D

welger

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 643
Vs: Tahti tulevaisuudessa
Omasta mielestä tahti ei tästä tule ainakaan merkittävästi kasvamaan, maatalous koneet on viime vuosina kumminkin kokenu melkosen mullistuksen jotta eiköhän nyt vähä aikaa mennä näillä.Luulisin. Ajosilppuri ketjussa seuraava kehitys on tultava siilotyöskentelyyn, jos koko ajan tulee vain tehokkaampia korjuu koneitaollaan kohta metsässä.

miller

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 233
Vs: Tahti tulevaisuudessa
Mä luulen että keskimääräinen ha-saavutus pienenee  ;D Maatalous jakaantuu ihan pieniin ja todella suuriin tiloihin  ::)
Sivutoimisiin elämäntapaharrastajiin, jotka tekevät itse omat työnsä, eivätkä anna ikinä periksi.

Päätoimisiin, ikuisessa velkakierteessä oleviin, seitsemässä pitäjässä operoiviin suurtilallisiin joille ei ikinä riitä mikään.
[/quote

Täällä näitä on jo jotka operoivat neljän kunnan alueella .. vaikka ei ole edes vielä tehty kuntaliitoksia. ei kyllä kateeksi käy
vielä viisi

Herra Heinamaki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4632
Vs: Tahti tulevaisuudessa
Lohkokoko ja maanomistus rajoittavat tehojen kasvua.

Isot lohkot pystytään touhuilemaan isolla kalustolla, mutta ne kiviset kiilat jäävät joko ikikesannolle tai niillä pyörii toinen urakkaporukka.

Vaikka nyt suunta onkin yksikkökokojen kasvun tiellä, voi 10 - 50 vuoden aikajaksossa kehitys kääntyä aivan päälaelleen. Ilmasto, energia, työvoima ...kaikki arvoituksia pitkällä aikajänteellä.

Ala-Pertti

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10735
Vs: Tahti tulevaisuudessa
Omasta mielestä tahti ei tästä tule ainakaan merkittävästi kasvamaan, maatalous koneet on viime vuosina kumminkin kokenu melkosen mullistuksen jotta eiköhän nyt vähä aikaa mennä näillä.Luulisin. Ajosilppuri ketjussa seuraava kehitys on tultava siilotyöskentelyyn, jos koko ajan tulee vain tehokkaampia korjuu koneitaollaan kohta metsässä.



tuohon siilotyöskentelyongelmaan on olemassa niinkin yksinkertainen ratkaisu, kuin puhelin. tietyin varauksin.
nythän ongelman aiheuttaa se, että pellolta saadaan massaa enemmän irti, kuin siilo ottaa vastaan.

entäpä jos saman seutukunnan isännät sopivat keskenään, että aloitetaan se rehunteko samaan aikaan useammalla tilalla ja korjataan sita satoa esim tilojen a ja b siiloihin samanaikaisesti suhteessa pinta-aloihin siten, että ensin ajetaan vaikka sen tilan a pellot molempien siiloihin ja sitten tietty tilan b.

näin toimien saadaan molempien tilojen siiloille hiukka aikaa siilotyöskentelyyn, eikä korjuukalusto joudu odottamaan purkupaikan avautumista.
Hirveetä, jos on puoletkaan totta...

BACKSPACE

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 28355
  • für immer
Vs: Tahti tulevaisuudessa
Mä luulen että keskimääräinen ha-saavutus pienenee  ;D Maatalous jakaantuu ihan pieniin ja todella suuriin tiloihin  ::)
Sivutoimisiin elämäntapaharrastajiin, jotka tekevät itse omat työnsä, eivätkä anna ikinä periksi.

Päätoimisiin, ikuisessa velkakierteessä oleviin, seitsemässä pitäjässä operoiviin suurtilallisiin joille ei ikinä riitä mikään.

Vähän näin juu  ;D Tulee se entisen Itä-Euroopan tilanne. On 500 000 "omavaraista" pikkutilaa ja 1000 valtavaa joilla ruokitaan sitten loppuosa väestöstä
On olemassa 10 ihmistyyppiä. Ne jotka ymmärtävät binääriluvut ja ne jotka eivät ymmärrä.

+250

  • Vieras
Vs: Tahti tulevaisuudessa
Mä luulen että keskimääräinen ha-saavutus pienenee  ;D Maatalous jakaantuu ihan pieniin ja todella suuriin tiloihin  ::)
Sivutoimisiin elämäntapaharrastajiin, jotka tekevät itse omat työnsä, eivätkä anna ikinä periksi.

Päätoimisiin, ikuisessa velkakierteessä oleviin, seitsemässä pitäjässä operoiviin suurtilallisiin joille ei ikinä riitä mikään.
[/quote

Täällä näitä on jo jotka operoivat neljän kunnan alueella .. vaikka ei ole edes vielä tehty kuntaliitoksia. ei kyllä kateeksi käy
Tosta useamman kunnan alueella operoimisesta:Jos on pienikunta ja lyhyet matkat rajalle on helpompaa,kuin esim meillä Kjoella(joka on suurempi kaupunki kuin NewYork)kun matkat rajoille on suuret :o ;D

welger

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 643
Vs: Tahti tulevaisuudessa
Omasta mielestä tahti ei tästä tule ainakaan merkittävästi kasvamaan, maatalous koneet on viime vuosina kumminkin kokenu melkosen mullistuksen jotta eiköhän nyt vähä aikaa mennä näillä.Luulisin. Ajosilppuri ketjussa seuraava kehitys on tultava siilotyöskentelyyn, jos koko ajan tulee vain tehokkaampia korjuu koneitaollaan kohta metsässä.



tuohon siilotyöskentelyongelmaan on olemassa niinkin yksinkertainen ratkaisu, kuin puhelin. tietyin varauksin.
nythän ongelman aiheuttaa se, että pellolta saadaan massaa enemmän irti, kuin siilo ottaa vastaan.

entäpä jos saman seutukunnan isännät sopivat keskenään, että aloitetaan se rehunteko samaan aikaan useammalla tilalla ja korjataan sita satoa esim tilojen a ja b siiloihin samanaikaisesti suhteessa pinta-aloihin siten, että ensin ajetaan vaikka sen tilan a pellot molempien siiloihin ja sitten tietty tilan b.

näin toimien saadaan molempien tilojen siiloille hiukka aikaa siilotyöskentelyyn, eikä korjuukalusto joudu odottamaan purkupaikan avautumista.
Käytännön toteutus on aikas haastavaa ainakin jos urakoitsija tekee ja sää riskikin melkonen muutenhan tuossa ois järkeä kyllä.

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4396
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Tahti tulevaisuudessa
Maito-Suomessa varmaan mahdollista.

Vilja-Suomessa taitaa olla sopivien lemmutilojen välillä vähän liikaa kilometrejä, 30-50.

BACKSPACE

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 28355
  • für immer
Vs: Tahti tulevaisuudessa
Kalleintahan on se että tuplataan tuotanto 5 vuoden välein. Koska jokaisessa välissä konekantakin täytyy vaihtaa.. Laajentamishaluton pikkutila on vahvoilla, sama kalusto toimii isoisältä pojanpojalle asti  ;D
On olemassa 10 ihmistyyppiä. Ne jotka ymmärtävät binääriluvut ja ne jotka eivät ymmärrä.