Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Telakaivuri.  (Luettu 16721 kertaa)

Aimo Jortikka

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1523
  • Kansa taistelee-miehet kertovat.
Telakaivuri.

  *** Sanokaahan viisaammat ja mahdolliset telakaivurin omistajat taikka muuten tuntumaa omaavat,mikä olisi asiallinen kampe moiseen tarpeeseen. Ettei nyt ihan leluista puhuttaisi ,niin massaa sais olla joku 15t.  Ihan sekalaista kaivuuhommaa olisi suunnitteilla metsäpuoltakaan unohtamatta. Millaisiahan kokemuksia tuollaisista värkeistä on jonkinlaisen hakkuupään alustakoneena,sellaisissa harvennuksissa tietty.

SAS

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12800
  • Velehojen Veleho
Vs: Telakaivuri.
Paljon pitää olla kaivamista jos itelle kannattaa ostaa kyseinen härveli. Kannattavuuteen tietysti vaikuttaa lomsan paksuus jos sitä on riittävästi niin samapa tuo vaikka kaivuriin pistät alimmaisia ettei homehdu aivan pilalle.
No otetaan esimerkki hintaluokka 25-35 tuhatta euroa ajomäärä alkaa olemaan jo siellä vähintään 8000 tunnin paikeilla elikkä remonttia on tiedossa ensin ketjut ne maksaa noin 5000 osina ja ruuvaus paikalleen jossa lähes välttämätön on pulttikone joka maksaa vähintään kunnollinen 1200 euroa alkaen.Telastoon voi joutua uusimaan rullia ja johto ja vetorattaat ja pahimmassa tapauksessa laakeroimaan navat ja jos oikein epäonnistaa voi olla ajomoottorit lopussa ja pohjapanssari melkoisella varmuudella rutussa .
Jos metsässä kaivat on metsäalusta aika välttämätön ainakin aloittelija kaivajalle.Tuontikoneet ovat luku sinänsä elikkä niistä puttuu melkein aina lämmityslaite jonka tilalla on vebasto jos sekään toimii useimmiten ei.Suomikoneissa yleensä puomi revitty routasilla työmailla hitsaus kuntoon.Kääntö voi olla loppunsa edellä eli pultteja katkeilee ja muuta mukavaa laakerissa.Sylinterin tiivisteet kaipaa jo kiireesti uusimista ainakin ison puomin .Pääpumppu voi olla jo loppunsa edellä seurausta kermaöljyistä ja hätäisistä kaivamaan ryhtymisestä kovalla pakkasella vaikka summerit soi.Hydrauliikan ohjauselekroniikka voi takkuilla hapettumat ja muut tehdyt viritykset.
Moottori voi olla vielä lyönnissä mutta sekään ei ole varmaa jos huolto mitä sattuu,esim. ilmanputsari täynnä multaa.
Yleensä ei kauhaa mukana eli siihen on syytä varata vähintään 10 tuhatta (muoto ja kuokkakauha)puhumattakaan luiskakuhasta alkaen 6000 euroa.
Yhteenvetona jos on tekemisen puutetta elikkä innostusta ja rahaa remontin tekoon ja hyvä lämmin iso halli korkeus vähintään 4,50 m. niin eikun kaivuria ostamaan .
Loppuhuomautuksena tuolla 25-35 tuhatta plus remonttirahat ja kauharahat kaivattaa vieraalla koneella tosi paljon eikä ole mitään muutakuin katselee sivusta ja viheltelee .Näi on näreet.
Mystinen Logger,arkinen aivan,Talouden ja politiikan arvostettu tutkija.Ilmastotutkimuksen huippu luotettava kriitikko.Sääennustamisen moninkertainen Suomen Mestari.
Pikkutilallinen yrittää omillaan,suuri tilallinen tarvitsee yrittämiseen EU:n tukea !

Hasse

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 85
Vs: Telakaivuri.
Mulla on maatilakaivurina Åkerman 9 tunteja 15000 paikeilla.
Kone on ihan hyvässä kunnossa esm.telasto 80%.
Plussaa on yksinkertainen tekniikka eikä juurikaan sähkötoimintoja,korkea laatu näkyy käytettynä.
Miinusta sitten tietynlainen rauhallisuus liikkeissä.

Meillä on firmassa uudempia telakoneita 8t Bobcat ja 25t Daewoo 02 vuotisia.Eipähän näissäkään mitään suurempaa ollut toki tunteja vasta popparissa 2500 ja Daewoossa 6000h.
Onhan uudemmat jouhempia ajella,mutta Åkeri edelleen kova sana.
Esm.Åkerin hytti vielä melultaan tämänpäivän kestävän.

Uudempien osalta laadukkain kait Hitachi korealaisissa ei taida suurta eroa olla,taitaa osatkin olla aikalailla samat,esm.Kawasakin hydrauliikka,puomit ja alakerta kaikissa aikalailla sama,taitaa tulla samasta paikasta?
Belarus 505,805,820,1025,t150,DT-75
Major manuel, NH 120

jkk

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 146
Vs: Telakaivuri.
No otetaan esimerkki hintaluokka 25-35 tuhatta euroa ajomäärä alkaa olemaan jo siellä vähintään 8000 tunnin paikeilla elikkä remonttia on tiedossa ensin ketjut ne maksaa noin 5000 osina ja ruuvaus paikalleen jossa lähes välttämätön on pulttikone joka maksaa vähintään kunnollinen 1200 euroa alkaen.Telastoon voi joutua uusimaan rullia ja johto ja vetorattaat ja pahimmassa tapauksessa laakeroimaan navat ja jos oikein epäonnistaa voi olla ajomoottorit lopussa ja pohjapanssari melkoisella varmuudella rutussa .
Jos metsässä kaivat on metsäalusta aika välttämätön ainakin aloittelija kaivajalle.Tuontikoneet ovat luku sinänsä elikkä niistä puttuu melkein aina lämmityslaite jonka tilalla on vebasto jos sekään toimii useimmiten ei.Suomikoneissa yleensä puomi revitty routasilla työmailla hitsaus kuntoon.Kääntö voi olla loppunsa edellä eli pultteja katkeilee ja muuta mukavaa laakerissa.Sylinterin tiivisteet kaipaa jo kiireesti uusimista ainakin ison puomin .Pääpumppu voi olla jo loppunsa edellä seurausta kermaöljyistä ja hätäisistä kaivamaan ryhtymisestä kovalla pakkasella vaikka summerit soi.Hydrauliikan ohjauselekroniikka voi takkuilla hapettumat ja muut tehdyt viritykset.
Moottori voi olla vielä lyönnissä mutta sekään ei ole varmaa jos huolto mitä sattuu,esim. ilmanputsari täynnä multaa.
Yleensä ei kauhaa mukana eli siihen on syytä varata vähintään 10 tuhatta (muoto ja kuokkakauha)puhumattakaan luiskakuhasta alkaen 6000 euroa.

Joo, löytyyhän niitä tuollaisiakin koneita, ja vaikka kuinka paljon. Kannattaa pitää silmät auki kun kiertelee niin säästyy paljolta harmilta, ja vielä kun pääsee kokeilemaan niin paljon jotta saa öljyt lämpöiseksi niin taas on paljon viisaampi.  3500:lla eurolla saa jo uuden kallistuvan luiskakauhan joka on varmasti riittävän kestävä pienempään käyttöön.

Ittellä on FH 120, ja en ainakaan vielä voi moittia löyhäksi. Olishan sille töitä niin paljon kun vaan viittis/kerkeis tekemään, urakoitsijatki soittelee apuihin ku on niin kova hätä ;D

JarJar

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 375
Vs: Telakaivuri.
Hitachi EX120 ollut nyt ekaa kesää käytössä. Omaa maatalous käyttöä ja jonkun verran urakointia. Ei voi moittia konetta ainakaan puolen vuoden kokemuksella. Yksi hyvä kriteeri noissa minusta omassa käyttössä, josta ei voi laskua kirjoittaa että ei kulutus ole hirveä. Tuossa Ex:ssä Isuzun 4 pyttynen turbo ja todella pienellä pääsee, eli ei tule paljon kuluja omia hommia kuokkiessa. Åkerit kuuleman mukaan aikas kova ruokasia noista maatalous käyttöön sopivan hinta haarukan koneista.

KJL

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4084
  • "Aja millä ajat ja Flieglillä loput"
Vs: Telakaivuri.


Loppuhuomautuksena tuolla 25-35 tuhatta plus remonttirahat ja kauharahat kaivattaa vieraalla koneella tosi paljon eikä ole mitään muutakuin katselee sivusta ja viheltelee.

Just tuon takia meille ei oo hankittu omaa kaivinkonetta, vaikka monesti ois teheny mielikin... 8)
tethering holes to their concave windings

Hopea

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 37
Vs: Telakaivuri.
Missä maksaa luiskakauha 6te? Kullastako se on tehty? Ja missä maksaa kuokka ja muotokauha 10te? Timanteistako ne on tehty? Itsellä on 15ton koneessa 6 kauhaa ja trukkipiikit ja niiden arvo ehkä 12-14te. Kaikki tehdastekoisia.

Antidesantti

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19295
  • Tämän foorumin lukeminen ei tee hyvää älykkyydelle
Vs: Telakaivuri.
Paljon pitää olla kaivamista jos itelle kannattaa ostaa kyseinen härveli. l


SAS suattaap olla hyvinnii oikias...
"Lähes kaikki Kuntaliiton vuonna 2007 toteuttamaan kyselytutkimukseen osallistuvat kunnat olivat tukeneet jollain tavalla vesiosuuskuntien toimintaa."

JaskaR

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 126
Vs: Telakaivuri.


Loppuhuomautuksena tuolla 25-35 tuhatta plus remonttirahat ja kauharahat kaivattaa vieraalla koneella tosi paljon eikä ole mitään muutakuin katselee sivusta ja viheltelee.

Just tuon takia meille ei oo hankittu omaa kaivinkonetta, vaikka monesti ois teheny mielikin... 8)

Kaivuri kuuluu niihin koneisiin jota ilman pärjää niin kauan kun ei omista omaa. (pärjää jotku ihmiset vielä ilman etukuormaintakin).

Itsellä käytössä "Volvon" 130-lc2 alias Samsung 130. Enää ei voisi ilmankaan olla. Sillä mm. nostellaan apulannat, poletaan rehut, kaivetaan kaikki pienimmätkin kaivuut jotka muuten jäisi kaivamatta ja tietysis kaivetaan ojat ja pienimuotoista urakkaakin on jonkun verran ajettu. Kone on honka tradingin toimesta englannista uitettu ja ollut meillä nelisen vuotta. Tunteja on tällähetkellä hieman yli 7000. Ja vielä ei ole olltu mitään rahallisesti isoa remonttia. Ensi kesäksi pitäisi telaston rullat vaihtaa uusiin ja sitten seuraavana vuonna vaihtaa ketjut + vetokehät. Itse ainakin olen ollut hyvin tyytyväinen hankintaan. Tietysti alkuun tuli hieman enemmän tunteja kun piti pikkasen peltoa raivata, mutta nyt kone on maksettu ja tällä hetkellä näyttää, että joka vuosi on päästy +-0 tilanteeseen jos olisi joka hommaan tilannu urakkamiehen kaivamaan

mlahti

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2445
Vs: Telakaivuri.
ootko laskenu itele palkan?

Aimo Jortikka

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1523
  • Kansa taistelee-miehet kertovat.
Vs: Telakaivuri.
ootko laskenu itele palkan?

   *** Sinänsä mielenkiintoinen pohdiskelu asian kannattavuudesta ,noin rahallisessa mielessä voidaan jättää vähemmälle. Varmasti löytyy perusteita sanoa,ettei ole mitään järkeä. Mutta on asioita ,joita ei oikein voi rahassa mitata. Se ,että tulee sellaiset pikkujututkin tehtyä,mitä varten ei viitsi urakoitsijaa vaivata jne. jne. Eli pysytään aiheessa ja kerrotaan mielipiteitä eri koneista. Tuossa yllä onkin pari mielenkiintoista rapsaa. No,en mä nyt toki sillee halua keskustelua rajoittaa,kyllä mulle riittää kun telaketju-femakot pysyy hiljaa  ;)

JaskaR

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 126
Vs: Telakaivuri.
ootko laskenu itele palkan?

   *** Sinänsä mielenkiintoinen pohdiskelu asian kannattavuudesta ,noin rahallisessa mielessä voidaan jättää vähemmälle. Varmasti löytyy perusteita sanoa,ettei ole mitään järkeä. Mutta on asioita ,joita ei oikein voi rahassa mitata. Se ,että tulee sellaiset pikkujututkin tehtyä,mitä varten ei viitsi urakoitsijaa vaivata jne. jne. Eli pysytään aiheessa ja kerrotaan mielipiteitä eri koneista. Tuossa yllä onkin pari mielenkiintoista rapsaa. No,en mä nyt toki sillee halua keskustelua rajoittaa,kyllä mulle riittää kun telaketju-femakot pysyy hiljaa  ;)

Tietystihän sillä omallakin työllä hinta on.

Alkuperäiseen aiheeseen liittyen, en voi hirveesti moittia tuota samsungin kaivuria. Nopeutta on riittävästi ja varaosia/huoltotarvikkeita saa ainakin meillä päin Wetteri powerilta. Ainut huono puoli tuossa omassa koneessa on ettei ole tukisuksia telastossa. Pitääkin nyt alavaunu remontin koittaessa värkätä siihen sukset, niin pysyy telat varmennin päällä kun sarkaojien päällä keikkuu.

Opelixi

  • Vieras
Vs: Telakaivuri.
Paljon pitää olla kaivamista jos itelle kannattaa ostaa kyseinen härveli. Kannattavuuteen tietysti vaikuttaa lomsan paksuus jos sitä on riittävästi niin samapa tuo vaikka kaivuriin pistät alimmaisia ettei homehdu aivan pilalle.
No otetaan esimerkki hintaluokka 25-35 tuhatta euroa ajomäärä alkaa olemaan jo siellä vähintään 8000 tunnin paikeilla elikkä remonttia on tiedossa ensin ketjut ne maksaa noin 5000 osina ja ruuvaus paikalleen jossa lähes välttämätön on pulttikone joka maksaa vähintään kunnollinen 1200 euroa alkaen.Telastoon voi joutua uusimaan rullia ja johto ja vetorattaat ja pahimmassa tapauksessa laakeroimaan navat ja jos oikein epäonnistaa voi olla ajomoottorit lopussa ja pohjapanssari melkoisella varmuudella rutussa .
Jos metsässä kaivat on metsäalusta aika välttämätön ainakin aloittelija kaivajalle.Tuontikoneet ovat luku sinänsä elikkä niistä puttuu melkein aina lämmityslaite jonka tilalla on vebasto jos sekään toimii useimmiten ei.Suomikoneissa yleensä puomi revitty routasilla työmailla hitsaus kuntoon.Kääntö voi olla loppunsa edellä eli pultteja katkeilee ja muuta mukavaa laakerissa.Sylinterin tiivisteet kaipaa jo kiireesti uusimista ainakin ison puomin .Pääpumppu voi olla jo loppunsa edellä seurausta kermaöljyistä ja hätäisistä kaivamaan ryhtymisestä kovalla pakkasella vaikka summerit soi.Hydrauliikan ohjauselekroniikka voi takkuilla hapettumat ja muut tehdyt viritykset.
Moottori voi olla vielä lyönnissä mutta sekään ei ole varmaa jos huolto mitä sattuu,esim. ilmanputsari täynnä multaa.
Yleensä ei kauhaa mukana eli siihen on syytä varata vähintään 10 tuhatta (muoto ja kuokkakauha)puhumattakaan luiskakuhasta alkaen 6000 euroa.
Yhteenvetona jos on tekemisen puutetta elikkä innostusta ja rahaa remontin tekoon ja hyvä lämmin iso halli korkeus vähintään 4,50 m. niin eikun kaivuria ostamaan .
Loppuhuomautuksena tuolla 25-35 tuhatta plus remonttirahat ja kauharahat kaivattaa vieraalla koneella tosi paljon eikä ole mitään muutakuin katselee sivusta ja viheltelee .Näi on näreet.

Tuo on varsin mielenkiintoinen yhtälö että mikä kannattaa ja mikä ei.. Tiedänpä tilan jos toisenkin että rakennusajan kaivamisiin olisi mennyt teetettynä urakoitsijalla reilu 35 tonnia rahaa.. Hankkivat heti rakentamisen alussa ulkomailta hyvän koneen. Ja mitä tuli seurattua niin kaivinkoneella sai tehtyä työt mihin kirvesmiehet olisivat normaalisti käyttäneet käsipelillä kymmeniä tunteja. Esim. lietealtaiden verkkojen nostelut, sisäpuolien täytöt.. Kaikkia pikkuhommia yleensäkin.. Ei kirvesmiehetkään ilmaisia ole.
Joten rakentamisen jälkeen jäi käteen kaivinkone ja pienempi lasku kuin mitä urakoitsijalta olisi tullut. Normaalilla taksalla ei tuolla 35 tonnilla kaivateta kuin noin 700 tuntia. Rakennusaikana jos kone on paikalla työmaalla niin tuo tuntimäärä tulee helposti. Taisi laskelmissa jäädä 10 tonnia vielä remonttirahaaki.
Ja nyt ei kannata alkaa saivartelemaan että noilla meni 400 tuntia ensi opetteluun..  ;D Eivät olleet nimittäin ensimmäistä kertaa kaivinkoneen puikoissa..

Mutta jos kaivamista tulee tilalle vain yksi oja vuodessa niin eihän silloin tietenkään kannata.  ;D Edelleen pätee että tilakohtaisia asioita.