Paljon pitää olla kaivamista jos itelle kannattaa ostaa kyseinen härveli. Kannattavuuteen tietysti vaikuttaa lomsan paksuus jos sitä on riittävästi niin samapa tuo vaikka kaivuriin pistät alimmaisia ettei homehdu aivan pilalle.
No otetaan esimerkki hintaluokka 25-35 tuhatta euroa ajomäärä alkaa olemaan jo siellä vähintään 8000 tunnin paikeilla elikkä remonttia on tiedossa ensin ketjut ne maksaa noin 5000 osina ja ruuvaus paikalleen jossa lähes välttämätön on pulttikone joka maksaa vähintään kunnollinen 1200 euroa alkaen.Telastoon voi joutua uusimaan rullia ja johto ja vetorattaat ja pahimmassa tapauksessa laakeroimaan navat ja jos oikein epäonnistaa voi olla ajomoottorit lopussa ja pohjapanssari melkoisella varmuudella rutussa .
Jos metsässä kaivat on metsäalusta aika välttämätön ainakin aloittelija kaivajalle.Tuontikoneet ovat luku sinänsä elikkä niistä puttuu melkein aina lämmityslaite jonka tilalla on vebasto jos sekään toimii useimmiten ei.Suomikoneissa yleensä puomi revitty routasilla työmailla hitsaus kuntoon.Kääntö voi olla loppunsa edellä eli pultteja katkeilee ja muuta mukavaa laakerissa.Sylinterin tiivisteet kaipaa jo kiireesti uusimista ainakin ison puomin .Pääpumppu voi olla jo loppunsa edellä seurausta kermaöljyistä ja hätäisistä kaivamaan ryhtymisestä kovalla pakkasella vaikka summerit soi.Hydrauliikan ohjauselekroniikka voi takkuilla hapettumat ja muut tehdyt viritykset.
Moottori voi olla vielä lyönnissä mutta sekään ei ole varmaa jos huolto mitä sattuu,esim. ilmanputsari täynnä multaa.
Yleensä ei kauhaa mukana eli siihen on syytä varata vähintään 10 tuhatta (muoto ja kuokkakauha)puhumattakaan luiskakuhasta alkaen 6000 euroa.
Yhteenvetona jos on tekemisen puutetta elikkä innostusta ja rahaa remontin tekoon ja hyvä lämmin iso halli korkeus vähintään 4,50 m. niin eikun kaivuria ostamaan .
Loppuhuomautuksena tuolla 25-35 tuhatta plus remonttirahat ja kauharahat kaivattaa vieraalla koneella tosi paljon eikä ole mitään muutakuin katselee sivusta ja viheltelee .Näi on näreet.
Tuo on varsin mielenkiintoinen yhtälö että mikä kannattaa ja mikä ei.. Tiedänpä tilan jos toisenkin että rakennusajan kaivamisiin olisi mennyt teetettynä urakoitsijalla reilu 35 tonnia rahaa.. Hankkivat heti rakentamisen alussa ulkomailta hyvän koneen. Ja mitä tuli seurattua niin kaivinkoneella sai tehtyä työt mihin kirvesmiehet olisivat normaalisti käyttäneet käsipelillä kymmeniä tunteja. Esim. lietealtaiden verkkojen nostelut, sisäpuolien täytöt.. Kaikkia pikkuhommia yleensäkin.. Ei kirvesmiehetkään ilmaisia ole.
Joten rakentamisen jälkeen jäi käteen kaivinkone ja pienempi lasku kuin mitä urakoitsijalta olisi tullut. Normaalilla taksalla ei tuolla 35 tonnilla kaivateta kuin noin 700 tuntia. Rakennusaikana jos kone on paikalla työmaalla niin tuo tuntimäärä tulee helposti. Taisi laskelmissa jäädä 10 tonnia vielä remonttirahaaki.
Ja nyt ei kannata alkaa saivartelemaan että noilla meni 400 tuntia ensi opetteluun..

Eivät olleet nimittäin ensimmäistä kertaa kaivinkoneen puikoissa..
Mutta jos kaivamista tulee tilalle vain yksi oja vuodessa niin eihän silloin tietenkään kannata.

Edelleen pätee että tilakohtaisia asioita.