vastaus: terran omapaino 22tn ja lasti 16 tn. josta yli puolet taka-akselilla. gaattorilla ei saisi ajaa lain mukaan kuormattuna tietä pitkin, ja tyhjänäkin taka-akseli paino on jo yli lainsalliman.
Täysperävaunuyhdistelmän omapaino on noin 20 tn, lasti 40 tn. Miten hitossa terragaattori painaa noin paljon ja miksi? Kun kuorma on vetävien pyörien päällä, niin lisäpainosta ei ole mitään hyötyä etenemiseenkään.
Lietevaunu on kevyempi, mutta vaatii ison ja painavan traktorin vetämään.
Pitäsikö jonkun keksiä kevyempää itsekulkevaa levityskalustoa?
Keveys ei herätä luottamusta. Tekniikkaa käytännössä osaava mutta puutteellisilla teoreettisilla valmiuksilla varustettu koneenkäyttäjä arvostaa brändejä, kuten "haartoksia" ja paksuja ainevahvuuksia, vastaavasti ainevahvuuksien vähentäjät ja painoa pois hierovat optimoijat ovat vähän niikö "nörttineitejä", eivät ymmärrä kovien urosten kovia kuormia.
Tämän takia painot nousevat maatalouskoneissa, koska nimenomaan paino ja lujuus yhdistetään arkiajattelussa. Jos tätä lukee vaikkapa jokin lentokoneinsinööri, saattaa suupieliin nousta hu*****nut hymynkare.
Itse onnettomuudesta: Toivottavasti isäntä toipuu ennalleen, lantaa tulee joka vuosi lisää, että mitä sitä suremaan.
-SS-