Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Gaattori katolleen ?  (Luettu 11833 kertaa)

aurajokilaivuri

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2449
Vs: Gaattori katolleen ?
Noissa on niin kovat akselipaino, että tiet ovat kovilla. Peltohan kestää mitä vaan...

Kysymys: Terran omapaino noin 15 tn ja lasti n. 15 tn. Akselipaino siis väh. 15 tn. Saako sillä ajaa yleisellä tiellä?

vastaus: terran omapaino 22tn ja lasti 16 tn. josta yli puolet taka-akselilla. gaattorilla ei saisi ajaa lain mukaan kuormattuna tietä pitkin, ja tyhjänäkin taka-akseli paino on jo yli lainsalliman.

tiet ei yksinkertaisesti kestä tollaisia painoja, jo monena vuonna nähty, vaikka ajais kuivaan aikaankin. tässä kyseisessä tapauksessa oli puhetta että 1/3 tiestä olisi pettänyt alta...

Ei kai kukaan tai mikään laki kiellä tiellä ajoa yleisesti. Teitä on niin erilaisia. Toivottavasti kuski selviytyy ilman pahempia vammoja.

Asetus ajoneuvojen käytöstä tiellä

20 § (11.7.1997/670)
Akselille ja telille kohdistuvat massat

1. Autoa tai perävaunua tiellä kuljetettaessa ei sen akselille kohdistuva massa saa ylittää seuraavia arvoja:
a) muu kuin vetävä akseli    10 t
b) vetävä akseli    11,5 t

27 § (12.6.2003/544)
Massoja ja mittoja koskevien säännösten soveltaminen muihin ajoneuvoihin

1. Muiden kuin 20–25 §:ssä tarkoitettujen ajoneuvojen ja ajoneuvoyhdistelmien massoihin ja päämittoihin sovelletaan 28– 30 §:ssä säädetyin poikkeuksin, mitä 19 a ja 20–25 §:ssä säädetään.

cosmic_cowboy

  • Vieras
Vs: Gaattori katolleen ?
En tiedä millaiset tienpohjat noiden monstereiden valmistusmaissa on, mutta tuskin on tärkeimpään lietteenajoaikaan roudan sulamisen aiheuttamaa kelirikkoa. Meidän maantielläkin on edelleen sellaisia silmäkkeitä, että takavetotraktorillakin vähän jännittää ylittää. Aika etelässä ollaan ja helteitäkin ollut jo viikkotolkulla.

Pelolla kukaan ei punnitse, mutta maa on melkoista geeliä vaaksan syvyydessä kun pinta on äestyskunnossa.

Myös trkatorivetoisesta lietekalustosta on mitattu sellaisia akselipainoja, että "voi kauhee sentään". Jos kuorma-autoilija mittauttaisi sellaisia, tulisi todella kalliiksi. Peltojensa ja peltoteidensä osalta jokainen voi harkita itse.

roadman

  • Vieras
Vs: Gaattori katolleen ?
En tiedä millaiset tienpohjat noiden monstereiden valmistusmaissa on, mutta tuskin on tärkeimpään lietteenajoaikaan roudan sulamisen aiheuttamaa kelirikkoa. Meidän maantielläkin on edelleen sellaisia silmäkkeitä, että takavetotraktorillakin vähän jännittää ylittää. Aika etelässä ollaan ja helteitäkin ollut jo viikkotolkulla.

Pelolla kukaan ei punnitse, mutta maa on melkoista geeliä vaaksan syvyydessä kun pinta on äestyskunnossa.

Myös trkatorivetoisesta lietekalustosta on mitattu sellaisia akselipainoja, että "voi kauhee sentään". Jos kuorma-autoilija mittauttaisi sellaisia, tulisi todella kalliiksi. Peltojensa ja peltoteidensä osalta jokainen voi harkita itse.
Tämän kevään routa ongelmat alkoikin jo viime syksynä runsaiden sateiden seuraksena ja jatkui huhtikuussa, kun teiden pinnat kuivuivat äkkiä eikä kevätvesi mennyt runkoon. Muodossa oleva ja pinnaltaan kovaksi kuivunut tie ei johda lämmintä sadevettä runkoon ja routa jullittaa pitkään kesäkuulle tiessä.
Vieläkin ilmestyy uusia routapatteja varjoisimmille tie osuuksille.

Kaikin puolin vaikea kevät tiestön kuin hoidonkin osalta.

BACKSPACE

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 28355
  • für immer
Vs: Gaattori katolleen ?
En tiedä millaiset tienpohjat noiden monstereiden valmistusmaissa on, mutta tuskin on tärkeimpään lietteenajoaikaan roudan sulamisen aiheuttamaa kelirikkoa. Meidän maantielläkin on edelleen sellaisia silmäkkeitä, että takavetotraktorillakin vähän jännittää ylittää. Aika etelässä ollaan ja helteitäkin ollut jo viikkotolkulla.

Pelolla kukaan ei punnitse, mutta maa on melkoista geeliä vaaksan syvyydessä kun pinta on äestyskunnossa.

Myös trkatorivetoisesta lietekalustosta on mitattu sellaisia akselipainoja, että "voi kauhee sentään". Jos kuorma-autoilija mittauttaisi sellaisia, tulisi todella kalliiksi. Peltojensa ja peltoteidensä osalta jokainen voi harkita itse.
Tämän kevään routa ongelmat alkoikin jo viime syksynä runsaiden sateiden seuraksena ja jatkui huhtikuussa, kun teiden pinnat kuivuivat äkkiä eikä kevätvesi mennyt runkoon. Muodossa oleva ja pinnaltaan kovaksi kuivunut tie ei johda lämmintä sadevettä runkoon ja routa jullittaa pitkään kesäkuulle tiessä.
Vieläkin ilmestyy uusia routapatteja varjoisimmille tie osuuksille.

Kaikin puolin vaikea kevät tiestön kuin hoidonkin osalta.

Se auttaa kun ajaa lämä tiskissä, viipymäaika huonolla tiellä on lyhyempi  ::)
On olemassa 10 ihmistyyppiä. Ne jotka ymmärtävät binääriluvut ja ne jotka eivät ymmärrä.

icefarmer

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26262
  • vastustan
Vs: Gaattori katolleen ?
kieltämättä se vois antaa naapureille jopa aiheen vahingoniloon kateuden sijasta jos uusi kone hiljaa mönkis kylätietä pitkin, voisivat jopa luulla että on tullut huijatuksi :D :D :D :D
Kaiken sen minkä Italian mafia joutuu tekemään laittomasti voi Suomessa tehdä laillisesti...

Latz

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2055
Vs: Gaattori katolleen ?
Noissa on niin kovat akselipaino, että tiet ovat kovilla. Peltohan kestää mitä vaan...

Kysymys: Terran omapaino noin 15 tn ja lasti n. 15 tn. Akselipaino siis väh. 15 tn. Saako sillä ajaa yleisellä tiellä?

vastaus: terran omapaino 22tn ja lasti 16 tn. josta yli puolet taka-akselilla. gaattorilla ei saisi ajaa lain mukaan kuormattuna tietä pitkin, ja tyhjänäkin taka-akseli paino on jo yli lainsalliman.

tiet ei yksinkertaisesti kestä tollaisia painoja, jo monena vuonna nähty, vaikka ajais kuivaan aikaankin. tässä kyseisessä tapauksessa oli puhetta että 1/3 tiestä olisi pettänyt alta...

Ei kai kukaan tai mikään laki kiellä tiellä ajoa yleisesti. Teitä on niin erilaisia. Toivottavasti kuski selviytyy ilman pahempia vammoja.

Asetus ajoneuvojen käytöstä tiellä

20 § (11.7.1997/670)
Akselille ja telille kohdistuvat massat

1. Autoa tai perävaunua tiellä kuljetettaessa ei sen akselille kohdistuva massa saa ylittää seuraavia arvoja:
a) muu kuin vetävä akseli    10 t
b) vetävä akseli    11,5 t

27 § (12.6.2003/544)
Massoja ja mittoja koskevien säännösten soveltaminen muihin ajoneuvoihin

1. Muiden kuin 20–25 §:ssä tarkoitettujen ajoneuvojen ja ajoneuvoyhdistelmien massoihin ja päämittoihin sovelletaan 28– 30 §:ssä säädetyin poikkeuksin, mitä 19 a ja 20–25 §:ssä säädetään.

Onko paskatykki ajoneuvo ja mikä on tie. Kyllä minä ainakin ajelen monella "tiellä" ihan millä painoilla huvittaa. Noi pykälät koskee mielestäni vain yleisiä teitä. Moni aika isokin tie on yksityistie tai sitten tie ilman tienhoitokuntaa. Niihin ei kaikki lait päde. Kyllä minä päätän itse millä akselipainoilla omilla teillä ajelen. Siitä huolimatta se rantu missä ajetaan autolla on tie.

Neke

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2798
Vs: Gaattori katolleen ?
Noissa on niin kovat akselipaino, että tiet ovat kovilla. Peltohan kestää mitä vaan...

Kysymys: Terran omapaino noin 15 tn ja lasti n. 15 tn. Akselipaino siis väh. 15 tn. Saako sillä ajaa yleisellä tiellä?

vastaus: terran omapaino 22tn ja lasti 16 tn. josta yli puolet taka-akselilla. gaattorilla ei saisi ajaa lain mukaan kuormattuna tietä pitkin, ja tyhjänäkin taka-akseli paino on jo yli lainsalliman.

tiet ei yksinkertaisesti kestä tollaisia painoja, jo monena vuonna nähty, vaikka ajais kuivaan aikaankin. tässä kyseisessä tapauksessa oli puhetta että 1/3 tiestä olisi pettänyt alta...

Ei kai kukaan tai mikään laki kiellä tiellä ajoa yleisesti. Teitä on niin erilaisia. Toivottavasti kuski selviytyy ilman pahempia vammoja.

Asetus ajoneuvojen käytöstä tiellä

20 § (11.7.1997/670)
Akselille ja telille kohdistuvat massat

1. Autoa tai perävaunua tiellä kuljetettaessa ei sen akselille kohdistuva massa saa ylittää seuraavia arvoja:
a) muu kuin vetävä akseli    10 t
b) vetävä akseli    11,5 t

27 § (12.6.2003/544)
Massoja ja mittoja koskevien säännösten soveltaminen muihin ajoneuvoihin

1. Muiden kuin 20–25 §:ssä tarkoitettujen ajoneuvojen ja ajoneuvoyhdistelmien massoihin ja päämittoihin sovelletaan 28– 30 §:ssä säädetyin poikkeuksin, mitä 19 a ja 20–25 §:ssä säädetään.

Onko paskatykki ajoneuvo ja mikä on tie. Kyllä minä ainakin ajelen monella "tiellä" ihan millä painoilla huvittaa. Noi pykälät koskee mielestäni vain yleisiä teitä. Moni aika isokin tie on yksityistie tai sitten tie ilman tienhoitokuntaa. Niihin ei kaikki lait päde. Kyllä minä päätän itse millä akselipainoilla omilla teillä ajelen. Siitä huolimatta se rantu missä ajetaan autolla on tie.

Onko paskatykki ajoneuvo ja mikä on tie, kysyy epätietoinen tukikoulutuksessa koisinut, yhteiskunnan tukipylväs veronmaksajain armosta, Lants.

Latz

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2055
Vs: Gaattori katolleen ?
Kysymys Nekelle. Saanko ajaa tiellä mikä on itse tehty omilla rahoilla Gaatorilla pytty täynnä? Ja tarkoitin nyt Gaatorin pyttyä.

aurajokilaivuri

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2449
Vs: Gaattori katolleen ?
Kysymys Nekelle. Saanko ajaa tiellä mikä on itse tehty omilla rahoilla Gaatorilla pytty täynnä? Ja tarkoitin nyt Gaatorin pyttyä.

 lakia ei sovelleta yksinomaan yleiseltä liikenteeltä eristetyllä työmaalla taikka tehdas-, satama-, varasto-, kilpailu- tai muulla vastaavalla alueella käytettävään ajoneuvoon

Eli jos on puomi niin saa ajaa millaisella ajoneuvolla huvittaa, vaikka NASA:n kantorakettien kuljetusajoeuvolla, omapaino 2721 tonnia.

klapikalle

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 61
Vs: Gaattori katolleen ?
Noissa on niin kovat akselipaino, että tiet ovat kovilla. Peltohan kestää mitä vaan...

Kysymys: Terran omapaino noin 15 tn ja lasti n. 15 tn. Akselipaino siis väh. 15 tn. Saako sillä ajaa yleisellä tiellä?

vastaus: terran omapaino 22tn ja lasti 16 tn. josta yli puolet taka-akselilla. gaattorilla ei saisi ajaa lain mukaan kuormattuna tietä pitkin, ja tyhjänäkin taka-akseli paino on jo yli lainsalliman.

Onko paskatykki ajoneuvo ja mikä on tie. Kyllä minä ainakin ajelen monella "tiellä" ihan millä painoilla huvittaa. Noi pykälät koskee mielestäni vain yleisiä teitä. Moni aika isokin tie on yksityistie tai sitten tie ilman tienhoitokuntaa. Niihin ei kaikki lait päde. Kyllä minä päätän itse millä akselipainoilla omilla teillä ajelen. Siitä huolimatta se rantu missä ajetaan autolla on tie.


Ymmärrän että ajelet niin isolla akselipainolla kuin huvitaa, kunhan tie kestää sen, ei siinä mitään.  gaattorin yksittäisen takarenkaan kuormitus on kuormattuna siinä 12 tn siis akselipaino on 24 tn. ja ongelma on siinä ettei tiet sitä kestä. omilla teillä ei ongelmmaa jos painuukin, mutta tiehoitokunnan tie joka on pettänyt niin pahasti että henkilöautolla ei enää pääse ajamaan, ei se olekkaan enää oma asia vaan haittaa lisäksi muitakin.