Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Valtra 8X50 Hitech.  (Luettu 74431 kertaa)

Peltola

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1410
Vs: Valtra 8X50 Hitech.
8550 kova peli. Startti/laturi usein uusittava, startiksi alennusvaihteellinen Bosch. Maatalousulosoton pakka (540/1000/ajo) osat 220 €, voi vaihtaa itse perärepusta, jos on tehnyt jonkin verran remonttia. Tätä pikkupakkaa ei saa luistattaa koneen ollessa jumissa, muuten kestää. Ehd-pakka (vain 1000) kestää..
Pomppii tyhjänä tiellä (kuten Valtrat yleensä). Raskaan kärryn kanssa parempi ja nokan paino onkin siinä tarpeen. Kevyt 200 heppanen veturi. Varmempi kuin yksikään uusi nykytraktori.
Saatan ostaa jatkossakin moisia jos kohdalle osuu.

Peltola

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1410
Vs: Valtra 8X50 Hitech.
Eipä ollut nyt yhtään 8550:ä myynnissä Suomessa. Vm 2000+

SamiT

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1788
Vs: Valtra 8X50 Hitech.
Perskules iskipä vika 8400:een tänään, alkoi nimittäin etunavan stefan pikkutihkuminen muuttua kesken hommien kunnon vuodoksi, ja koneella vasta 18 vuotta ja reilu 8000 tuntia takana. No eipä hätää, homma jatkuu 8100:lla.
On vain kahdenlaisia traktoreita: Uusia Valtroja ja vanhoja Valmetteja.

JD6630

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5502
Vs: Valtra 8X50 Hitech.
8x50
*facepalm* lähinnä kiinnostaa tuo  "valtava tehoisekseen" osa, kun en nyt teho/paino suhdetta ihan heikkona pidä.. Esim. Jd 6630 teho/paino on  likimain sama vaikka on niin paljon hienompaa ja uudempaa tekniikkaa..
Kaikki ne on ulkoisilta mitoiltaan jäätäviä. Siis pituus suunnassa, tietämätön voisi olettaa kyseessä olevan jollain vähintään 8-koneella oleva 10tn kone.

Ja ainakaan tuolla koneella millä olen ajellut ei pysty ajamaan aivan täyttä vauhtia. Pieni ratti+pompotus ja vielä paripyörät ei onnistu mitenkään.
Pieni ratti on ihan toimiva pellolla muttei tiellä.

rainmaker

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 78
Vs: Valtra 8X50 Hitech.
6750 hitech:llä ajoin 5000 h. Todella sitkeä kone kokoisekseen.

Nyt on kakkoskoneena 8050 hitech 2 vuosimallia 2002. Hankittaessa oli 4200 h, nyt on parin vuoden ajon jälkeen noin 7000 h. Olen suhtellisen tyytyväinen. Stanadyneen laitettiin isommat elementit heti ja kierroksia lisättiin vähän. Liikenneperällä kulkee nyt noin 55. Tehoja en ole mitannut, mutta on vähän pirteämpi kuin vanha vakio 8400 Valmettimme (tosin ikiliikkujassa on 17000h).  Kytkimen pakat vaihdettiin hiljattain. Kone on ollut aikaisemmalla omistajalla kovassa etukuormaajakäytössä. Akun taisin vaihtaa 2011 syksyllä. Tässä on muistaakseni Carraron teollisuusetuakseli. On kestänyt moitteita vielä. Sige tai Dana on kokemukseni ja kuulopuheidenkin perusteella lujempia. Carraroihin olen vähän kyllästynyt eri traktoreissa aikoinaan.

Tämä 8050 kulkee tiellä yllättävän vakaasti, kun nokalla on jousitettu Quicke 970. Huono kuormaajatraktori tietty etupainoisuuden takia. 17m3 lietevaunun vetäminen onnistuu yllättävän hyvin. Täällä on tosin tasaista. ;)

Red Bull

  • Vieras
Vs: Valtra 8X50 Hitech.
Oon tänä keväänä taas muutaman kymmenen tuntia haitekki valtulla ajellut ja huomennakin varmaan tulee ajettua.

Älyttömän karu traktori jossa hallintalaitteet eivät tiedä mitä on ergonomia.
Hirveä melu kopissa ja sen ulkopuolella
_kankea_, siis aivan älyttömän kankea traktori. Muutenkin valtava tehoisekseen.

Lähinnä turvesoillehhan nuo vanhemmat valtut on suunniteltu (koukun sijoitus ja kevyt perä jne.). Ei sovellu nostolaitekoneille ollenkaan koska ei ole kunnollisia hallintalaitteita.
On tuollakin kuitenkin yli 10th ajettu ja ihan hyvin kulkee.

No siinä on taas joku pelle päässyt kommentoimaan. Puhutaan vaikka Palmukoppisista verkuista jos ergonomiaa pitää haukkua..
 aivan asiallinen ohjaamo kyseisissä traktoreissa on eikä melutasossakaan isoja puutteita ole. Ilman kuulosuojaimia kyllä pärjää. Pikkusen kankeampia noi pitkäakseliväliset voi tietty olla ku vaikka Maxxum Case. Tehopainosuhde on ainakin hyvä kun 8950 painaa 5,5 tonnia ja siinä on 200 hevosvoimainen moottori. Enkä kyllä ymmärrä miksei sovellu nostolaitekoneille. Nostolaitteen liikevara on ainakin isompi kuin Jonnikassa ja kunnolliset sivurajoittimet. Etukuormaajakäyttöön on tietysti parempiakin koneita ja kärry pitää olla pitkäaisainen.

mike

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1809
Vs: Valtra 8X50 Hitech.
Ei oo hitech malleista kokemusta mutta kahesta 8400 valmutista.

Kestäviä simppeleitä laitoksia eikä mitään suurempia tyyppivikoja.
Pikavaiheiden pakat ja hitechissä suunnanvaihtajan pakat hosuva adhd kuski tuhoaa hetkessä jos on pumpun kyljestä kierretty ylimääränen sata hepoa peliin.
Voimaa siis näistä saa yli omien tarpeiden ja polttoaineen kulutus pysyy ihan kohtuullisena vaikka moni väittääki valmetteja juopoiksi.
Esim paalaaminen yhdistelmäkoneella on pysyny siinä 0.2-0.5l/paali +200hp 8400 valmetilla.

Mutta mun mielestä yks parhaimmista traktorimalleista ikinä vaikka ehkä onkin vähän meluisa ja ohjaamo karu mutta työkoneitahan nämä on!

Itelle seuraava hankinta muuten tulee olemaan 8950 valmetti EHD perällä

Et sää sellasta mistään löydä.

Mää toki tiedän yhden ajamattoman,enkä kerro missä!
"ei mikkään mee saatana kohtuuella,se oli sen edellisen Teen kanssa sama homma.Viinaa pittää juua!"

ktm87

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1909
Vs: Valtra 8X50 Hitech.
Tais olla viime vuonna ainakin yks ehd peränen myynnissä nettikoneessa..

JD6630

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5502
Vs: Valtra 8X50 Hitech.
No siinä on taas joku pelle päässyt kommentoimaan. Puhutaan vaikka Palmukoppisista verkuista jos ergonomiaa pitää haukkua..
 aivan asiallinen ohjaamo kyseisissä traktoreissa on eikä melutasossakaan isoja puutteita ole. Ilman kuulosuojaimia kyllä pärjää. Pikkusen kankeampia noi pitkäakseliväliset voi tietty olla ku vaikka Maxxum Case. Tehopainosuhde on ainakin hyvä kun 8950 painaa 5,5 tonnia ja siinä on 200 hevosvoimainen moottori. Enkä kyllä ymmärrä miksei sovellu nostolaitekoneille. Nostolaitteen liikevara on ainakin isompi kuin Jonnikassa ja kunnolliset sivurajoittimet. Etukuormaajakäyttöön on tietysti parempiakin koneita ja kärry pitää olla pitkäaisainen.
Ikäisekseen jälkeenjäänyt ergonomia ja melutaso, sanotaan sitten niin.
Jonnikka ainakin on tuohon aikaan ollut valovuosia noissa asioissa edellä valtua, massereista prenteistä tai muista 2000-luvun taitteen vehkeistä ei paljoa kokemuksia löydy mutta väitän että nekin on valtua olleet kovasti edellä.

Iso liikerata on nostolaitteissa joo, niiden ohjaus on vaan ihan perseestä. Jotain nappia pitää pohjassa tai vaikeassa paikassa olevaa nupikkaa pyöritellä kokoajan. Ulkolaisissa on ihan vaan napit joista koneen voi nostaa ylös ja laskea alas...
En voi kuvittellakkaan kuinka tympeää esim nostolaiteniittokoneen ohjastaminen tuollaisella voisi olla.

SamiT

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1788
Vs: Valtra 8X50 Hitech.
No siinä on taas joku pelle päässyt kommentoimaan. Puhutaan vaikka Palmukoppisista verkuista jos ergonomiaa pitää haukkua..
 aivan asiallinen ohjaamo kyseisissä traktoreissa on eikä melutasossakaan isoja puutteita ole. Ilman kuulosuojaimia kyllä pärjää. Pikkusen kankeampia noi pitkäakseliväliset voi tietty olla ku vaikka Maxxum Case. Tehopainosuhde on ainakin hyvä kun 8950 painaa 5,5 tonnia ja siinä on 200 hevosvoimainen moottori. Enkä kyllä ymmärrä miksei sovellu nostolaitekoneille. Nostolaitteen liikevara on ainakin isompi kuin Jonnikassa ja kunnolliset sivurajoittimet. Etukuormaajakäyttöön on tietysti parempiakin koneita ja kärry pitää olla pitkäaisainen.
Ikäisekseen jälkeenjäänyt ergonomia ja melutaso, sanotaan sitten niin.
Jonnikka ainakin on tuohon aikaan ollut valovuosia noissa asioissa edellä valtua, massereista prenteistä tai muista 2000-luvun taitteen vehkeistä ei paljoa kokemuksia löydy mutta väitän että nekin on valtua olleet kovasti edellä.

Iso liikerata on nostolaitteissa joo, niiden ohjaus on vaan ihan perseestä. Jotain nappia pitää pohjassa tai vaikeassa paikassa olevaa nupikkaa pyöritellä kokoajan. Ulkolaisissa on ihan vaan napit joista koneen voi nostaa ylös ja laskea alas...
En voi kuvittellakkaan kuinka tympeää esim nostolaiteniittokoneen ohjastaminen tuollaisella voisi olla.

Siinä nostolaitteen ohjauksessa on ihan nosto-lasku kytkin kyseistä toimitusta varten. Säätää vaan ylä ja alarajan sopivaksi ja nostoa ja laskua saa sitten näppärästi hallittua. Ei sitä alarajan säätöpyörää kannata käyttää koneen säätelyyn, reagointi on hitaampi kuin nosto-lasku kytkimellä. Sitten jos niin vanha kone että nosto-lasku kytkimessä ei ole pysäytysasentoia keskellä niin on kyllä hankalaa jatkuvassa korkeuden säädössä, en ole itse sellaista versiota työhommissa koskaan ajanut ja saahan siihen päivitettyä tuon pysäytysasennolla olevan kytkimen.
On vain kahdenlaisia traktoreita: Uusia Valtroja ja vanhoja Valmetteja.

JD6630

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5502
Vs: Valtra 8X50 Hitech.
En nyt tajua? Pysäytysasennolla olevan kytkimen? tuossa valtussa sellainen taitaa olla, mutta ei se siis automaattisesti nosta itseään oikeaan korkeuteen.
Jonnussa säätää sopivan yläasennon nupista ja ala-asennon liukukytkimsestä. Sitten vaan näpäyttää nappeja niin menee haluttuun korkeuteen, ei tartte pitää pohjassa vaan ihan ihan vaan painallus riittää. Masserissa oli sama homma hieman erilaisilla kytkimillä.

junttieinari

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4698
  • Savo savolaisille!
Vs: Valtra 8X50 Hitech.
En nyt tajua? Pysäytysasennolla olevan kytkimen? tuossa valtussa sellainen taitaa olla, mutta ei se siis automaattisesti nosta itseään oikeaan korkeuteen.
Jonnussa säätää sopivan yläasennon nupista ja ala-asennon liukukytkimsestä. Sitten vaan näpäyttää nappeja niin menee haluttuun korkeuteen, ei tartte pitää pohjassa vaan ihan ihan vaan painallus riittää. Masserissa oli sama homma hieman erilaisilla kytkimillä.

Mikä tuossa Valtussa sitten on niin erilaista? Nupista yläasento, ja "pyörästä" ala-asento,  sit keinukytkimellä ylös/alas. ???
"Jos fundamentalistien kanssa pystyisi keskustelemaan järkevästi, ei maailmassa olisi fundamentalisteja."
                                                       -Tuomas Holopainen-

erik

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1855
Vs: Valtra 8X50 Hitech.
Ei oo hitech malleista kokemusta mutta kahesta 8400 valmutista.

Kestäviä simppeleitä laitoksia eikä mitään suurempia tyyppivikoja.
Pikavaiheiden pakat ja hitechissä suunnanvaihtajan pakat hosuva adhd kuski tuhoaa hetkessä jos on pumpun kyljestä kierretty ylimääränen sata hepoa peliin.
Voimaa siis näistä saa yli omien tarpeiden ja polttoaineen kulutus pysyy ihan kohtuullisena vaikka moni väittääki valmetteja juopoiksi.
Esim paalaaminen yhdistelmäkoneella on pysyny siinä 0.2-0.5l/paali +200hp 8400 valmetilla.

Mutta mun mielestä yks parhaimmista traktorimalleista ikinä vaikka ehkä onkin vähän meluisa ja ohjaamo karu mutta työkoneitahan nämä on!

Itelle seuraava hankinta muuten tulee olemaan 8950 valmetti EHD perällä

Et sää sellasta mistään löydä.

Mää toki tiedän yhden ajamattoman,enkä kerro missä!

Haaveissa on hyvä elää  ;D
Alkaa pikkasen jo harmittamaan kun menin myymään toisen 8400 pois missä ehd perä

JD6630

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5502
Vs: Valtra 8X50 Hitech.
Mikä tuossa Valtussa sitten on niin erilaista? Nupista yläasento, ja "pyörästä" ala-asento,  sit keinukytkimellä ylös/alas. ???
No en mä ainakaan ole moista keinukytkintä löytänyt :-[ Koneen omistaja sanoi että siitä nupikasta on helpoin väännellä.

erppo

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 208
Vs: Valtra 8X50 Hitech.

Ikäisekseen jälkeenjäänyt ergonomia ja melutaso, sanotaan sitten niin.
Jonnikka ainakin on tuohon aikaan ollut valovuosia noissa asioissa edellä valtua, massereista prenteistä tai muista 2000-luvun taitteen vehkeistä ei paljoa kokemuksia löydy mutta väitän että nekin on valtua olleet kovasti edellä.

Iso liikerata on nostolaitteissa joo, niiden ohjaus on vaan ihan perseestä. Jotain nappia pitää pohjassa tai vaikeassa paikassa olevaa nupikkaa pyöritellä kokoajan. Ulkolaisissa on ihan vaan napit joista koneen voi nostaa ylös ja laskea alas...
En voi kuvittellakkaan kuinka tympeää esim nostolaiteniittokoneen ohjastaminen tuollaisella voisi olla.
[/quote]

Tuolla asenteella ja oppimäärällä on turha kommentoida asialliseen kysymykseen. Itellä pihassa 8950 ehd ryskätöihin. Miinukset: ei kovin ketterä etujousituksesta johtuen, kabiini meluisampi kuin uusissa, hydrauliikan tuotto  saisi olla suurempikin. ( suuret kipit ei silti nouse juurikaan joutuisammin koneilla, joisa on tuottoa yli 100 l), kuormantunteva hydrauliikka olisi joskus tarpeen.  Plussat: armoton veto- ja voimakone, pikkuruokainen tehoonsa nähden, helppo kulkea kabiiniin molemmista ovista, työkoneiden kytkentä helppoa selkeiden ratkaisujen takia, pitkät vetovarret,  paineilma (etujousituksen bonus) , vetokoukku toimii kaikissa olosuhteissa.  Jos vaan ego sopii hyttiin ja hyväksyy merkin, varmaan luotettavimpia mallisarjoja.