En jaksa alkaa omaan otsakkeeseen kehua 5455 fergusonia. Itselläni on näitä alkupäisiä, -05, jossa on klassinen 4300-sarjoista tuttu hydraulinen suunnanvaihteisto. Ainakin kaavioiltaan? Pikkanen quikka keulallaan. Lisäksi on laiskemmalla hevosvoimituksella, kun on vielä välijäähdyttimetön moottori, toisin kuin uusissa. Tunteja on 6500.
+Luiska nokka, lisäksi varustettu matalemmalla ohjaamolla ja kattoikkunalla, eli kooltaan oiva anustappi, koska vanhojen rakennusten oviaukot ovat sellaisia persereiän kokoisia.
+Ei ole ollut mekaansia vikoja juurikaan.
-Toisen nostovarren pikakoura on epäkuntoinen lukitukseltaan. Lisäksi stratin hammaskehä piti vaihtaman. Samalla myös kytkinlevy ja asetelma, vaikka olivat kyllä helkutin kalliita. Mutta kulumista oli jo havainnossa.

-Pieninkin ykkönen kovin nopea, ei ole apevaunun veturiksi hyvä. Toisaalta suurin vaihde on kovin hitaisa, kulkee 37 kyttyrässä alamäkeen.

-Radio on tosi kurja. Syönyt venomin kasetin. Kuuluu hyvin ainoastaan nova ja suomipop.

+Hallintalaitteet ovat mielestäni hyvin aseteltu erogeenisesti. Vai ergonoomisesti.... verrattuna vaikkapa hitek-valtroihin.
