Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Alhaiset rengaspaineet käyvät vanteiden päälle?  (Luettu 16474 kertaa)

ER

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 138
Sattuipa tuossa, että JD 6610 takapyörän keskiö repeytyi 90% irti kesken äestyksen. Vauhtikaan ei ollut mitenkään kova eikä pelto ollut kynnöstä vaan kultivoitua. Traktorissa oli takana levikepyörät. Onni onnettomuudessa tosiaan oli, että rengas paripyörineen ei irronnut kokonaan, vai jäi kallelleen repeytymän suuntaan. Paripyörä ja traktorin oma pyörä saatiin helposti pois lankkujen ja tunkin avulla.

Uusi vanne saatiin myös alle pikavauhtia. Kumia uudelle vanteelle asennettaessa pitkän työuran tehnyt ammattiasentaja moitti, että traktorin renkaiden paineita ei saisi missään nimessä pitää liian alhaisena, vaan esim. takapyörissä pitäisi aina olla vähintään 1,5 bar, myös levikkeissä, ja etupyörissä 2 ja jos on etukuormaaja, edessä pitäisi olla jopa 3 bar.

Itse olen aina kuvitellut, että löysempi rengas on niin pellon tiivistymisen kuin vanteenkin kannalta parempi, kun se antaa periksi enemmän esim. kynnösmaalla. Olen pitänyt takapyörissä 1,0 bar ja etupyörissä 1,5 bar. Tuo rengasasentajan kommentti oli juuri päinvastainen.

Mitä mieltä on arvovaltainen Agronetin raati?

Niin ja tosiaan tuo uusi vanne on vahvistettu malli ja toiselle puolelle hankin vahingosta viisastuneena vahvikepalan, mutta varsinainen kysymys on siis tuo rengaspaineen merkitys.

Kaupoi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1052
Sattuipa tuossa, että JD 6610 takapyörän keskiö repeytyi 90% irti kesken äestyksen.
Muistaakseni näissä oli joissain vuosimalleissa ongelmana vanteen sisäpulttikehän repeily. Käyttivät jonkin aikaa teräksestä työstetyä tukirengasta pulttien alla, joka ilmeisesti Jousti liikaa? Paluu valurauta rinkulaan lopetti vaivat.

Kumia uudelle vanteelle asennettaessa pitkän työuran tehnyt ammattiasentaja moitti, että traktorin renkaiden paineita ei saisi missään nimessä pitää liian alhaisena, vaan esim. takapyörissä pitäisi aina olla vähintään 1,5 bar, myös levikkeissä, ja etupyörissä 2 ja jos on etukuormaaja, edessä pitäisi olla jopa 3 bar.

Itse olen aina kuvitellut, että löysempi rengas on niin pellon tiivistymisen kuin vanteenkin kannalta parempi, kun se antaa periksi enemmän esim. kynnösmaalla. Olen pitänyt takapyörissä 1,0 bar ja etupyörissä 1,5 bar. Tuo rengasasentajan kommentti oli juuri päinvastainen.
Tietysti kumit kestää paremmin, ku painetta on enemmän, mutta mitäpä "pitkän työuran tehnyt ammattiasentaja" maaperän kunnosta ja kestävyydestä tietää. Mä laitoin nyt rattoreihin juuripyöriin ~0,9bar ja pareihin ~0,8bar ja mielessä on jatkuvasti, että paljonkohan vielä puottas. Jos ajetaan vaan hiljaa tasasella pellolla paripyörien kans, niin uskosin, että 0,6bar:kin vois riittää...
Sitte jos tulee paljon tieajoa, joutuu tekemään kompromisseja.
"Yllä oleva teksti on tuotettu tiloissa, missä käsitellään faktatietoja."

nestori2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2079
Niin ja kun paripyörät asennetaan, pitäsi traktorin raideväli säätää pienimpään arvoon, silläkin hieman säästää rasituksia. Sekin hieman helpottaa, jos paripyörä on ulkomitaltaan hieman pienempi kuin traktorin oma rengas.

Von Göpel

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 539
  • Olen iloinen vaikka aatelinen olenkin.
Nykyinen paripyörien kiinnitystapa on aivan fysiikan lakeja vastaa.Ennen oli parempi eli paripyörä kiinnitettiin mm.brittitraktoreissa akselin päähän samoilla pulteilla omilla muttereilla kuin emäpyörä eikä ulkokehälle niin kuin nykyään.
Rengaspaineiden pitäminen alle kilon on renkaille aika surmaa ja täysin turhaa liiottelua. 38-42 takapyörä paine 1,3-1,6 paripyörä 1-1,3 kg.
Myös rakennevikoja on kuten alkusarjan 05 valmetit niissä ei tahtonut kahta paripyörää laippa kestää.Isot nyykkärit laippa ei taho kestää kahta pyörää ja tietenkin jontikan omat ongelmat.
Emäpyörän liian alhainen paine pahentaa tilannetta koska ulommainen joutuu kantamaan raskaassa ajossa yhä enemmän.
Kuluneet paripyöriksi on hyvä.
Ihmeen vähän on näitä laipan ja vanteen keskiön tuhoja kun ajattelee miten kova vääntö keskikohdalle tulee leveillä renkailla.
Kovassa paikassa myös renkaan pyörähtäminen vanteella on lähellä toki siitä ei nykyään tupelesrenkaiden aikaan niin suurta haittaa ole kuin että rengas voi alkaa vuotamaan.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 64950
yllättävän vähän isännät yleensä renkaista ja vanteista huolta kantaa, ajetaan niin pitkään kunnes jotain tapahtuu, esdim. repeytymät pultin vierestä juoruaa tuosta...                      kyllä ite pidän nyyn keulalla etusissa kunnon paineet kun kerran kuormaaja heijaa siinä ja takaset taas on sopusoinnussa etusien kans.

Topias Funke

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 841
  • aSiantuntija
Yks rengasseppä sano että tuumakoon rattaissa aina väh 1,6 painetta mielummin 2. Tietyissä olosuhteissa saattaa pito ja vetoteho kärsiä mutta renkaan runko kestää pidempään.
aSiantuntija lausuntoja maksusta.

bauer

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 77
Etkö lukenu käyttöohjekirjaa?

Siellähän sanotaan selvästi notta jos Jontikkaan laittaa paripyörät, niin silloin on käytettävä tehtaan vannevahvikkeita! Ei ne muuten kestä!

BACKSPACE

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 28355
  • für immer
Mä laitin vyörenkaisiin heti 3 baaria painetta enkä aio pelleillä paineiden pienentämisillä peltotöiden ajaksi  ;D Koko juttuhan on oikeasti vain myytti  ;D
On olemassa 10 ihmistyyppiä. Ne jotka ymmärtävät binääriluvut ja ne jotka eivät ymmärrä.

Cultor

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 560
Mä laitin vyörenkaisiin heti 3 baaria painetta enkä aio pelleillä paineiden pienentämisillä peltotöiden ajaksi  ;D Koko juttuhan on oikeasti vain myytti  ;D

Päivän paras vitsi :- )

Kai tää oli vitsi?

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7085
Sattuipa tuossa, että JD 6610 takapyörän keskiö repeytyi 90% irti kesken äestyksen.
Muistaakseni näissä oli joissain vuosimalleissa ongelmana vanteen sisäpulttikehän repeily. Käyttivät jonkin aikaa teräksestä työstetyä tukirengasta pulttien alla, joka ilmeisesti Jousti liikaa? Paluu valurauta rinkulaan lopetti vaivat.

Kumia uudelle vanteelle asennettaessa pitkän työuran tehnyt ammattiasentaja moitti, että traktorin renkaiden paineita ei saisi missään nimessä pitää liian alhaisena, vaan esim. takapyörissä pitäisi aina olla vähintään 1,5 bar, myös levikkeissä, ja etupyörissä 2 ja jos on etukuormaaja, edessä pitäisi olla jopa 3 bar.

Itse olen aina kuvitellut, että löysempi rengas on niin pellon tiivistymisen kuin vanteenkin kannalta parempi, kun se antaa periksi enemmän esim. kynnösmaalla. Olen pitänyt takapyörissä 1,0 bar ja etupyörissä 1,5 bar. Tuo rengasasentajan kommentti oli juuri päinvastainen.
Tietysti kumit kestää paremmin, ku painetta on enemmän, mutta mitäpä "pitkän työuran tehnyt ammattiasentaja" maaperän kunnosta ja kestävyydestä tietää. Mä laitoin nyt rattoreihin juuripyöriin ~0,9bar ja pareihin ~0,8bar ja mielessä on jatkuvasti, että paljonkohan vielä puottas. Jos ajetaan vaan hiljaa tasasella pellolla paripyörien kans, niin uskosin, että 0,6bar:kin vois riittää...
Sitte jos tulee paljon tieajoa, joutuu tekemään kompromisseja.

0.8 ja 0.5 mulla, vanneremonttia on tehty lähes joka kevät :) Tosin syy kotimaiset vanteet, ei niinkään paineet.
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)

Jerry

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 389
Kyllä mä ainakin ajattelin pudottaa etukuormaajatraktorin 440 leveissä eturenkaissakin paineet johonkin 1,5 bariin, kun rengasvalmistajan taulukon mukaan silloinkin etuakselin kuorma saa olla 4 tonnia.

Toissa kesänä oli paripyörien kans kyllä ongelmia, kun molemmat puolet pyörähti vanteella ja venttiili poikki sisärenkaasta. Silloin painetta oli 0,8. Ilmeisesti johtui siitä, että renkaat oli justiin laitettu päälle ja välissä vielä sitä asennusrasvaa. Nyt viime kesänä ei ollu enää ongelmia, mutta pidin kyllä 1,0 paripyörissä ja 1,2 koneen omissa, kaiken varalta.



CARINA2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 658
Mitä järkiä paripyörisä, jos ne on pienemmät tai vähempi painetta ku juuripyöräsä?? Ja ei ne vyörenkaat siitä saa hajota, että ne kulukee litussa. Ja vanteijjen ja ronkkien nyt vaan täytyy kestää.

Itelä deutzissa 520/70-38 parina ja kummasaki 18" vanteet ja 30 cm välivanne. Ei ongelmia ku teetätin levypyörällä kunnon vanteet. 13 motin lietekärryä ja 9motin maansiirtokärryä on kestänneet vettää hyvin.

Painetta peltohommisa 0,8kilua

Nylykyn 480/70-34 setissä 0,7.

Alhaset rengaspaineet ei sinänsä rasita vannetta. Mutta ku se lissää pitoa niin valtavasti, ni tokihan se sitäkautta rasittaa vannetta tai etteenki keskiölevyä ja pulttikehää, koska voima alakaa todella siirtyä työhön. Ei suttaamisseen  ;)

Viimeksi muokattu: 16.05.13 - klo:00:27 kirjoittanut CARINA2

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19870
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Alhaset rengaspaineet ei sinänsä rasita vannetta. Mutta ku se lissää pitoa niin valtavasti, ni tokihan se sitäkautta rasittaa vannetta tai etteenki keskiölevyä ja pulttikehää, koska voima alakaa todella siirtyä työhön. Ei suttaamisseen  ;)

Yksi vanhaisäntä kerran oli sitä mieltä että pureutuu tiukaksi pumpattuna paremmin maahan kun ei ole littanana pitkältä matkalta maassa kiinni, eihän se pykälä saa multakokkareesta otetta jos on liian monta palaa yhtaikaa maassa kiinni. Kuulemma rautapyörä pitää parhaiten juuri siksi että ei jousta.  ::)

-SS-

BACKSPACE

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 28355
  • für immer
Mä laitin vyörenkaisiin heti 3 baaria painetta enkä aio pelleillä paineiden pienentämisillä peltotöiden ajaksi  ;D Koko juttuhan on oikeasti vain myytti  ;D

Päivän paras vitsi :- )

Kai tää oli vitsi?

 ;D

On olemassa 10 ihmistyyppiä. Ne jotka ymmärtävät binääriluvut ja ne jotka eivät ymmärrä.

bouli

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5860
Painetta peltohommisa 0,8kilua
Mutta ei yhtään pertsaa?  ::)  :P