Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Rajut-Piriset-Salpaset  (Luettu 10971 kertaa)

Petri

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5300
Rajut-Piriset-Salpaset
Parisia olen Belkun taakse etsimässä. Aikaisempia kokemuksia parit Rajut muissa traktoreissa, mutta noita 13.6 -- 15.5 - 38 parisia näyttää olevan tarjolla enemmän Pirisillä tai Salpasilla, kiinnikkeinä siis.

Mihin noista kannattaa tarttua, tai onko syytä vältellä jotakuta? Rajut ketjuilla ei ehkä ole kovin helppo asentaa (?), mutta yksinkertaisuus ja luotettavuus on tullut todistettua.

Petri

PS. Jos joku innostuu tarjoamaan, niin takaset ovat menossa vaihtoon, eli pelkät vanteet+välivanteetkin kiinnostavat...

landehande

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5390
  • verkuilla tulevaisuuteen
Vs: Rajut-Piriset-Salpaset
Salpasetin lukkopultit + välivanne ovat venymättömät toisin kuin ketjumalliset. Koukkupää on helppo heittää salpapultin lenkkiin renkaan yläosassa ja muut menevät itsestään. Salpapultti tulee pyörän kehäpultin tilalle.
Pääpyörän alle ensin lauta tai pattiki. Isojenkaan pyörien asettelussa ei tarvita kuin rautakanki renkaan pyöritykseen.  Tietenkin pulttipyssy helpottaa muttereiden pyöritystä. Omana suojana paripyörän kaatuessa kannattaa työ tehdä oven pielen kohdalla, joka ottaa kaatuvan pyörän vastaan.

Ne vanhat salpasetit EI: http://www.google.fi/search?hl=fi&gs_rn=11&gs_ri=psy-ab&cp=8&gs_id=5v&xhr=t&q=salpaset&bav=on.2,or.r_qf.&bvm=bv.45645796,d.bGE&biw=1152&bih=718&um=1&ie=UTF-8&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi&ei=igqAUYfFDuiH4ASXzoHgCg

Viimeksi muokattu: 30.04.13 - klo:21:17 kirjoittanut landehande

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12330
  • Virolaista kiitos!
Vs: Rajut-Piriset-Salpaset
Landen kanssa aika pitkälle samaa mieltä. Rajut kettingeillä aikamoinen pettys. Kierteet menee ja tangot vääntyilee. Kiristys muutenkin jotenkin joustava, johtuen kettingistä. Salpaset tuntui jossain vaiheessa hyvinkin antiikkiselta, mutta rajuihin verrattuna paljon luotettavampi ja vermeet pelaa vuodesta toiseen.

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: Rajut-Piriset-Salpaset
Omana suojana paripyörän kaatuessa kannattaa työ tehdä oven pielen kohdalla, joka ottaa kaatuvan pyörän vastaan.



Jos ei huvita käyttää jotain asennusvaunua tai vaikka pienkuormaajaa niin kannattaa tehdä joku systeemi millä lukitsee kiinni pyörät toisiinsa ennen kuin kumartuu pyörän sisään kiinnittämään yläketjun. Asentajan asento on meinaan sellainen että mitään ei pysty tekemään jos pyörä lähtee kaatumaan ja aina sattuu yhtälailla jos pää on sitten karrmin ja pyörän tai betonilattian ja pyörän välissä.


itte ruuvasin tänään jotkut pikakytkentärajut kiinni ja tuntui aika näppäriltä kun ei tarvinnu pujottaa ketjuja vaan laitto kiinnikkeet vaan hahloihin.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

Make

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8518
Vs: Rajut-Piriset-Salpaset
Pirinen on noista antiikkisista helpoin kiinnitettävä. Ensiasennus on siiten hieman hankalampi kun pitää vastapala hitsata vanne kehään. Salpaset on helppo kiinnittää, mutta jos koneessa on voimaa pitää kiinnikkeitä olla 8 kpl, muuten pyörähtää. Ihan mahdottomasti ei saa kiristää kiinnike katkeaa helposti koukun ohuimmalta kohdalta.
Rengasvaunu helpottaa huomattavasti ison pyörän kiinnitystä ja lisää työturvallisuutta.
Mystinen kesälaatumies

ktm87

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1909
Vs: Rajut-Piriset-Salpaset
Oisko 3 vai 4 vuotta nyt ollut rajut ketjuilla.. Ei nuo kovin vaikeat ole laittaa, yksin oon laitellu ilman ongelmia. Kanki vaan apuvälineenä, tosin levike aavistuksen pienempi kehältään..

Make

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8518
Vs: Rajut-Piriset-Salpaset
Valtrassa on Rajut ketjuilla. Aika ahdasta on laittaa sokkia tappeihin paripulttisessa. Takapäässä on 8 ketjua/ puoli. Etupyörät on neljällä ketjulla.
Mystinen kesälaatumies

Pasi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2372
Vs: Rajut-Piriset-Salpaset
Pirinen on noista antiikkisista helpoin kiinnitettävä. Ensiasennus on siiten hieman hankalampi kun pitää vastapala hitsata vanne kehään.

Vastapalat joutuu todennäköisesti teettämään. Jos Pirisen tassut ovat tarkasti tasavälein, kannattaa hitsatessa mitalla tarkistaa, että myös vastapalat tulevat tasavälein. Jos tassujen etäisyydessä on eroja, niin kannattaa maalata merkit vanteisiin, jotta saa seuraavilla kerroilla tassut ja palat helposti kohtaamaan.

Piristä vastaava kiinitystapa on ollut toisellakin valmistajalla, mutta kiinnityspala on pohjastaan ummessa. Veivi kannattaa sitoa narulla kiinni. Kerran auennut itsestään pellolla. Onneksi ei tehnyt mitään tuhoa lähtiessään omille teilleen. On kyllä ihan toimiva systeemi.

+250

  • Vieras
Vs: Rajut-Piriset-Salpaset
Parisia olen Belkun taakse etsimässä. Aikaisempia kokemuksia parit Rajut muissa traktoreissa, mutta noita 13.6 -- 15.5 - 38 parisia näyttää olevan tarjolla enemmän Pirisillä tai Salpasilla, kiinnikkeinä siis.

Mihin noista kannattaa tarttua, tai onko syytä vältellä jotakuta? Rajut ketjuilla ei ehkä ole kovin helppo asentaa (?), mutta yksinkertaisuus ja luotettavuus on tullut todistettua.

Petri

PS. Jos joku innostuu tarjoamaan, niin takaset ovat menossa vaihtoon, eli pelkät vanteet+välivanteetkin kiinnostavat...
Täytyy tarkistaa.Jos ne tuola viä on,niin ilman saat jos itte haet ;D

Cultor

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 565
Vs: Rajut-Piriset-Salpaset
Pirinen on noista antiikkisista helpoin kiinnitettävä. Ensiasennus on siiten hieman hankalampi kun pitää vastapala hitsata vanne kehään.

Vastapalat joutuu todennäköisesti teettämään. Jos Pirisen tassut ovat tarkasti tasavälein, kannattaa hitsatessa mitalla tarkistaa, että myös vastapalat tulevat tasavälein. Jos tassujen etäisyydessä on eroja, niin kannattaa maalata merkit vanteisiin, jotta saa seuraavilla kerroilla tassut ja palat helposti kohtaamaan.

Piriseltä saanee, sai ainakin neljä vuotta sitten, oli silloin teettänyt uuden satsin.

Lainaus
Piristä vastaava kiinitystapa on ollut toisellakin valmistajalla, mutta kiinnityspala on pohjastaan ummessa. Veivi kannattaa sitoa narulla kiinni. Kerran auennut itsestään pellolla. Onneksi ei tehnyt mitään tuhoa lähtiessään omille teilleen. On kyllä ihan toimiva systeemi.

Kannatta ne kierteet öljytä, niin kiristyvät riittävästi. Jos ei ole ruista ranteessa riittävästi, niin varteen lisää pituutta. Eipä ole nuo nykyiset koskaan ajossa irronneet. Kiinnisitominen olisikin vähän vaikeeta, kun ovat irtovarrella.

IsoPata

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 207
Vs: Rajut-Piriset-Salpaset
Omana suojana paripyörän kaatuessa kannattaa työ tehdä oven pielen kohdalla, joka ottaa kaatuvan pyörän vastaan.



Jos ei huvita käyttää jotain asennusvaunua tai vaikka pienkuormaajaa niin kannattaa tehdä joku systeemi millä lukitsee kiinni pyörät toisiinsa ennen kuin kumartuu pyörän sisään kiinnittämään yläketjun. Asentajan asento on meinaan sellainen että mitään ei pysty tekemään jos pyörä lähtee kaatumaan ja aina sattuu yhtälailla jos pää on sitten karrmin ja pyörän tai betonilattian ja pyörän välissä.


itte ruuvasin tänään jotkut pikakytkentärajut kiinni ja tuntui aika näppäriltä kun ei tarvinnu pujottaa ketjuja vaan laitto kiinnikkeet vaan hahloihin.

Tällaiset rajut kanssa käytössä. On helppo ja nopea asentaa. Koura paripyörän hahloon (pääsee liikkumaan koko pyörän ympäri oikeaan kohtaan) ja tappi sopivaan lenkkiin ketjussa. Ei jää paljoa ruuvattavaa.

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: Rajut-Piriset-Salpaset
Omana suojana paripyörän kaatuessa kannattaa työ tehdä oven pielen kohdalla, joka ottaa kaatuvan pyörän vastaan.



Jos ei huvita käyttää jotain asennusvaunua tai vaikka pienkuormaajaa niin kannattaa tehdä joku systeemi millä lukitsee kiinni pyörät toisiinsa ennen kuin kumartuu pyörän sisään kiinnittämään yläketjun. Asentajan asento on meinaan sellainen että mitään ei pysty tekemään jos pyörä lähtee kaatumaan ja aina sattuu yhtälailla jos pää on sitten karrmin ja pyörän tai betonilattian ja pyörän välissä.


itte ruuvasin tänään jotkut pikakytkentärajut kiinni ja tuntui aika näppäriltä kun ei tarvinnu pujottaa ketjuja vaan laitto kiinnikkeet vaan hahloihin.

Tällaiset rajut kanssa käytössä. On helppo ja nopea asentaa. Koura paripyörän hahloon (pääsee liikkumaan koko pyörän ympäri oikeaan kohtaan) ja tappi sopivaan lenkkiin ketjussa. Ei jää paljoa ruuvattavaa.

Niin ja viellä kun pysty laittaa sen tapin ketjuun etukäteen ja sitten vaan mutteri "huulille" ja ketjut vaan katto että ne ei ollu tiellä pyörää asennettaessa. Siitä oli helppo pujottaa se koukku hahloon ja pyssyllä kiinni. Jos ovat kestävät niin ainakin ovat helppoja asentaa. Ittelle noi tuli pienen raktorin etusiin joten ei kovin kummosella rasituksella ole.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

Last Man Standing

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2768
Vs: Rajut-Piriset-Salpaset
>Salpaset on helppo kiinnittää, mutta jos koneessa on voimaa pitää kiinnikkeitä olla 8 kpl, muuten pyörähtää. Ihan mahdottomasti ei saa kiristää kiinnike katkeaa helposti koukun ohuimmalta kohdalta.

Mielestäni ennemminkin perin *****maiset kiinnittää.Johtunee sitten kaiketi siitä ettei ole kaiketi tietoa niistä huonommista kiinnitystavoista.Ja mitä tulee kiinnikeiden katkemiseen ,villi arvaukseni on että sinulla on ongelmia kaikkien mahdolisten pulttien kierteiden kanssakin.Ei nekäkään sulla varmaan kestä yhtään missään.Rautakanget taitaa olla umpisolmussa.

 :P

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7144
Vs: Rajut-Piriset-Salpaset
Omana suojana paripyörän kaatuessa kannattaa työ tehdä oven pielen kohdalla, joka ottaa kaatuvan pyörän vastaan.



Jos ei huvita käyttää jotain asennusvaunua tai vaikka pienkuormaajaa niin kannattaa tehdä joku systeemi millä lukitsee kiinni pyörät toisiinsa ennen kuin kumartuu pyörän sisään kiinnittämään yläketjun. Asentajan asento on meinaan sellainen että mitään ei pysty tekemään jos pyörä lähtee kaatumaan ja aina sattuu yhtälailla jos pää on sitten karrmin ja pyörän tai betonilattian ja pyörän välissä.


itte ruuvasin tänään jotkut pikakytkentärajut kiinni ja tuntui aika näppäriltä kun ei tarvinnu pujottaa ketjuja vaan laitto kiinnikkeet vaan hahloihin.

Tällaiset rajut kanssa käytössä. On helppo ja nopea asentaa. Koura paripyörän hahloon (pääsee liikkumaan koko pyörän ympäri oikeaan kohtaan) ja tappi sopivaan lenkkiin ketjussa. Ei jää paljoa ruuvattavaa.

Teleskooppi-kiinnikkeet vielä paremmat, turvallisetkin kun voi aukaista reilusti ennen ensimmäisen kiinnitystä, jolla saa lukittua renkaan ettei kaadu. Juuripyörässä normaalit kiinnikkeet aina paikoillaan, pulttikin, siihen helppo heittää teleskoopit paikoilleen ja pyörä on hetkessä paikoillaan. Parissa minuutissa laittaa renkaan paikalleen apulaisen kanssa, kun rengas traktorin vieressä ja pulttikone, jolla kiristää renkaan kiinni :o Joustavaa elementtiä tuossa ei ole lainkaan, vain kierretankoa tangon jatkona, koko paketti RHS-putkien sisällä. Tuo mulla oleva malli tais olla konkurssiin menneen virman tuotteita, Vianorin kauppaama.

Paripyörien kiinnitys ja irrotus on jotain amerikkaa verrattuna kettinkeihin ja kohdalleen pyöritettäviin kiinnikkeisiin. Asennusajassa ja turvallisuudessa huomattava ero, turha äheltämien jää kokonaan pois :)
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)

Pasi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2372
Vs: Rajut-Piriset-Salpaset
Kannatta ne kierteet öljytä, niin kiristyvät riittävästi. Jos ei ole ruista ranteessa riittävästi, niin varteen lisää pituutta. Eipä ole nuo nykyiset koskaan ajossa irronneet. Kiinnisitominen olisikin vähän vaikeeta, kun ovat irtovarrella.

Juuu, kaikki kierteet kanttaa aina säännöllisesti öljytä. Tuo löysään kiertyminen voi olla yksilökohtaista. Meillä yksi Pirinen alkaa aina löystyä itsestään, jos sitä ei sido kiinni. Mutta sitominen ainakaan näissä ei ole mitenkään hankalaa. Se varsi on hitsattu ruuvin päähän kiinni ja paripyörässä on viisi tukevaa "pinnaa", joista joku sattuu sopivan lähelle. Pirisen piikkilevikkeet olivat irtovarrella, mutta paripyöriä en muista nähneeni irtovarrella.