Pakko kait se on itekkin palveluksen suorittajana ottaa asiaan kantaa...
Tässä menneellä viikolla käpistelin juurikin näitä edellä olleita Valtroja. Ihan näppäriä koneita, mutta fyysisiltä mitoiltaan liian heiveröisiä siihen hommaan, johon nämä on hankittu. En ole niin WANNA BE Valtran mies, että tietäsin, mutta joku Hitech malli tämä oli; kaksi vaihdekeppiä kopista löyty. Kuormaimen ohjaus oli sähkötikulla. Ulkopuolisen hydrauliikan hallintavivut ja ulosotonnopeudenvalintavipu olivat mekaaniset, mutta kaikkea muuta hallittiinkin sitten sähköisesti.
Valtrojen hankinta liittyy uudistettuun liikkuvaan taistelutapaan ja muuttuneeseen huollon toimintatapaan. Koukkulavakärrin vetäjiksi nämä joutuvat. Ja voin kertoa, että metsässä ison kontin kanssa tulee olemaan näillä kirpuilla haastetta ajella! Toki muutakin näillä tullaan tekemään.
Heittelee hiukka laidasta laitaan nää koneitten koot. Kun itse olin laivueessa palveluksessa oli meillä käytössä lumitöissä ja harjaushommissa kaksi helvetin näppärää 8550(8950) <-korjattu. Länkkärin kuormaimet,palapinnat ja keltaiset väriltään. Rajoitin ruuveihin ei oltu koskettu-> saakelin kömpelöitä + et ergonomia oli mitä oli mekaanisilla lisähydrauliikan hallinnoilla yms... Ei sytyttänyt...
Ei niillä kyllä paljon ajettukaan... Kävi kait siellä rissalassa directikin kiskomassa unimoggien tilalla hornetteja... ei olleet oiken tykänneet hiipimis ominaisuudesta/pysähtymättömyydestä parin miltsin hornetti perässä...
Oli vaan joskus huollossa se kone... mikä lie nykyään tilanne vai onko unimogit vieläkin toimissa.