Yhden atomilatingin emp lamauttaa kaikki sähkölaitteet merkistä riippumatta..
Veivilläkös sää sitten Zetkan käynnistäisit??
Eipä taida kohtuullinen EMP-pulssi tehdä yhtään mitään akun ja startin yhdistelmälle. Startin käämityskin on niin hyvin raudan sisällä turvassa.
Kaikenmaailman hituvirtaviipottimet ja ohjauselektroniikat voivat kyllä pimetä.
Eli perinteinen mekaanisella ruiskutuksella oleva 'jakarilla startin navat yhteen'-tempulla käynnistyvä kone ei moisista paljoa hätkähdä. Latauspuoli saattaa kyllä hajota - paitsi vanhat relesäätimellä olevat tasavirtalaturit.
Järeätkin sähköverkon siirtolinjat ovat haavoittuvia koska niissä 'antennia' on satoja kilometrejä. Starttipiirissä taas luokkaa metri eikä mitään mikä hajoaisi jännite- tai virtapiikistä..
Eikös se akkua tyhjennä?? Mä oon luullut niin En oo kyllä tutkinutkaan kun ei oo kiinnostanut pätkääkään...
Ei tyhjennä. EMP:n sähkö- ja mg-kenttäpulssi indusoi kaikkien johtavien kappaleiden yli pulssimaisen jännitteen, joka kappaleen mittojen ollessa suuri voi nousta korkeallekin. Jos (ja kun..) tämä jännite löytää purkaustien (eli muodostaa suljetun virtapiirin) kulkeva virta voi olla hetkellisesti suurikin. Ja suuri jännitehän löytää purkaustien helposti vaikkapa elektroniikan ja puolijohteiden läpi, ne kun eivät todellakaan kestä suuria jännitteitä vaan lyövät läpi ja tuhoutuvat samalla. Piireistä tulee romua kun sen napoihin kytkeytyy tällainen pientä salamaniskua vastaava energiapulssi. Tämä pulssi on kuitenkin niin hetkellinen (EMP 20-600 ns, SREMP luokkaa 100 ms), että ei sen energiamäärä mitään raskasta rautaa tai kuparia jaksa rikkoa, ellei sitä energiaa keräävää johdinta tosiaan ole kilometritolkulla.
Vähän kansantajuinen selitys mutta idea on suurinpiirtein tämä.