Vanhemmissa koneissa taisi olla sääntö että kannentiivisteen vaihdon jälkeen tehdään kiristys kun kone on ajettu lämpimäksi ja lopullinen jälkikiristys tehdään muutamien kymmenien tuntien jälkeen.
No tuosta säännöstä ollaan monta mieltä nykyään joten jätin tekemättä Valmet 310B moottorin kannen jälkikiristyksen sillä seurauksella että 60h jälkeen painetta alkoi kertyä jäähdyttimeen ja hytin lämmitys lakkasi toimimasta tyhjäkäynnillä .
No nyt alkoi tietysti harmittaa rankasti ja kevääseen olisi aikaa eikä viitsisi ennen ilmojen lämpenemistä alkaa tiivisteen vaihtoon joten tein pikaisen ratkaisun ja kiristin kannen vaikka se vuotaakin painetta jäähdytys järjestelmään. Kappas vain paineen kertyminen loppui ja tulipahan tuolla ainakin hieman lisäaikaa jos ei muuta .
Mitä mieltä raati on toimenpiteestä tässä tilanteessa ?
Meillä alkoi MF35 Perkins 100h kansirempan jälkeen oksentaa joskus nesteet pihalle vedätyksen jälkeen (siis ei kuumenemisen vaan paineiden takia). Hiljakseen pulputtaa syyläristä kuumana. Ohjeiden mukaan oli jälkikiristetty. Sitten kiristettiin uudestaan, mutta apu oli tilapäinen ja pulputtaa taas. Ei kai siinä auta kun ottaa kansi taas auki. Yksi kuivista sylinteriputkista oli reunastaan aavistuksen matala, liekö tuo ollut syynä ettei pahvi kestä. Pitääköhän vaihtaa putki vai voisiko tuohon tehdä esim. ohuesta kuparista jonkun shimmirenkaan? Putken vaihto ei kiinnostaisi...
Mika
Mä laitoin kaksi kannentiivistettä päällekkäin!! Niitä kun on kahden mallisia, normaalia eli paksumpaa ja sitten semmosta kuparista ohuempaa,niin laitoin sitten niitä ohuempia kaksi, koska silloin siiihen tulee niitä reunavahvistuksia tuplat, eli siihen putkea vasten paksummalti puristettavaa! Ei sen jälkeen ole vuotanut, no ei sillä kyllä ihan kauheestas oo kyllä enää ajettukaan!
Mutta voipi kokeilla, se maksaa vaan vaivaa ja kannentiivisteet. Sitä en enää muista, että mistä ne kupariset tiivisteet sain, todennäköisesti piraattivaraosana.