Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Kannen jälkikiristys  (Luettu 21512 kertaa)

Monttööri

  • Vieras
Kannen jälkikiristys
Vanhemmissa koneissa taisi olla sääntö että kannentiivisteen vaihdon jälkeen tehdään kiristys kun kone on ajettu lämpimäksi ja lopullinen jälkikiristys tehdään muutamien kymmenien tuntien jälkeen.
No tuosta säännöstä ollaan  monta mieltä nykyään joten jätin tekemättä Valmet 310B moottorin kannen jälkikiristyksen sillä seurauksella että 60h jälkeen painetta alkoi kertyä jäähdyttimeen ja hytin lämmitys lakkasi toimimasta tyhjäkäynnillä .
No nyt alkoi tietysti harmittaa rankasti ja kevääseen olisi aikaa eikä viitsisi ennen ilmojen lämpenemistä alkaa tiivisteen vaihtoon joten tein pikaisen ratkaisun ja kiristin kannen vaikka se vuotaakin painetta jäähdytys järjestelmään. Kappas vain paineen kertyminen loppui ja tulipahan tuolla ainakin hieman lisäaikaa jos ei muuta .
Mitä mieltä raati on toimenpiteestä tässä tilanteessa ?

Ala-Pertti

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10735
Vs: Kannen jälkikiristys
No ei kai siinä mitään, jos oireet hävisivät, niin ajoa vaan. Kyllä se jatkossa ilmaisee, jos on tarvetta vaihtaa tiiviste.
Hirveetä, jos on puoletkaan totta...

mikasep

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 473
Vs: Kannen jälkikiristys
Vanhemmissa koneissa taisi olla sääntö että kannentiivisteen vaihdon jälkeen tehdään kiristys kun kone on ajettu lämpimäksi ja lopullinen jälkikiristys tehdään muutamien kymmenien tuntien jälkeen.
No tuosta säännöstä ollaan  monta mieltä nykyään joten jätin tekemättä Valmet 310B moottorin kannen jälkikiristyksen sillä seurauksella että 60h jälkeen painetta alkoi kertyä jäähdyttimeen ja hytin lämmitys lakkasi toimimasta tyhjäkäynnillä .
No nyt alkoi tietysti harmittaa rankasti ja kevääseen olisi aikaa eikä viitsisi ennen ilmojen lämpenemistä alkaa tiivisteen vaihtoon joten tein pikaisen ratkaisun ja kiristin kannen vaikka se vuotaakin painetta jäähdytys järjestelmään. Kappas vain paineen kertyminen loppui ja tulipahan tuolla ainakin hieman lisäaikaa jos ei muuta .
Mitä mieltä raati on toimenpiteestä tässä tilanteessa ?

Meillä alkoi MF35 Perkins 100h kansirempan jälkeen oksentaa joskus nesteet pihalle vedätyksen jälkeen (siis ei kuumenemisen vaan paineiden takia). Hiljakseen pulputtaa syyläristä kuumana. Ohjeiden mukaan oli jälkikiristetty. Sitten kiristettiin uudestaan, mutta apu oli tilapäinen ja pulputtaa taas. Ei kai siinä auta kun ottaa kansi taas auki. Yksi kuivista sylinteriputkista oli reunastaan aavistuksen matala, liekö tuo ollut syynä ettei pahvi kestä. Pitääköhän vaihtaa putki vai voisiko tuohon tehdä esim. ohuesta kuparista jonkun shimmirenkaan? Putken vaihto ei kiinnostaisi...


Mika




metvil

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 183
Vs: Kannen jälkikiristys
Ainakin foorttiin tuli tehtyä pikaremontti,mallia vanhasta kansipahvista se metallinen kaulus sylinteriputkea vasten ja uusi kansitiiviste päälle.
Toimi ainakin niinkauan kun tarvittiin... ::)

meedio

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1174
Vs: Kannen jälkikiristys
Vanhemmissa koneissa taisi olla sääntö että kannentiivisteen vaihdon jälkeen tehdään kiristys kun kone on ajettu lämpimäksi ja lopullinen jälkikiristys tehdään muutamien kymmenien tuntien jälkeen.
No tuosta säännöstä ollaan  monta mieltä nykyään joten jätin tekemättä Valmet 310B moottorin kannen jälkikiristyksen sillä seurauksella että 60h jälkeen painetta alkoi kertyä jäähdyttimeen ja hytin lämmitys lakkasi toimimasta tyhjäkäynnillä .
No nyt alkoi tietysti harmittaa rankasti ja kevääseen olisi aikaa eikä viitsisi ennen ilmojen lämpenemistä alkaa tiivisteen vaihtoon joten tein pikaisen ratkaisun ja kiristin kannen vaikka se vuotaakin painetta jäähdytys järjestelmään. Kappas vain paineen kertyminen loppui ja tulipahan tuolla ainakin hieman lisäaikaa jos ei muuta .
Mitä mieltä raati on toimenpiteestä tässä tilanteessa ?

Meillä alkoi MF35 Perkins 100h kansirempan jälkeen oksentaa joskus nesteet pihalle vedätyksen jälkeen (siis ei kuumenemisen vaan paineiden takia). Hiljakseen pulputtaa syyläristä kuumana. Ohjeiden mukaan oli jälkikiristetty. Sitten kiristettiin uudestaan, mutta apu oli tilapäinen ja pulputtaa taas. Ei kai siinä auta kun ottaa kansi taas auki. Yksi kuivista sylinteriputkista oli reunastaan aavistuksen matala, liekö tuo ollut syynä ettei pahvi kestä. Pitääköhän vaihtaa putki vai voisiko tuohon tehdä esim. ohuesta kuparista jonkun shimmirenkaan? Putken vaihto ei kiinnostaisi...


Mika

Mä laitoin kaksi kannentiivistettä päällekkäin!! Niitä kun on kahden mallisia, normaalia eli paksumpaa ja sitten semmosta kuparista ohuempaa,niin laitoin sitten niitä ohuempia kaksi, koska silloin siiihen tulee niitä reunavahvistuksia tuplat, eli siihen putkea vasten paksummalti puristettavaa!  Ei sen jälkeen ole vuotanut, no ei sillä kyllä ihan kauheestas oo kyllä enää ajettukaan!
Mutta voipi kokeilla, se maksaa vaan vaivaa ja kannentiivisteet. Sitä en enää muista, että mistä ne kupariset tiivisteet sain, todennäköisesti piraattivaraosana.

Monttööri

  • Vieras
Vs: Kannen jälkikiristys
Tuohon koneeseen tehtiin tuolloin remontti ja todettiin että sylinteriputket oli hieman kallistuneet pakosarjaan päin . Lohkossa ,putken aukossa oli putkien tekemä olake pakosarjan puolella. Tuokin seikka saattaa aiheuttaa että putki elää hieman kannen alla ja vanhempi kone ei ole korjattuna sama kuin uusi .


Mielenkiintoisia metallien ilmiöitä tapahtuu moottoreissa ,johtuuko värinöistä, vahhasta tekniikasta, materiaalien laadusta vai mistä

icefarmer

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26221
  • vastustan
Vs: Kannen jälkikiristys
Tuohon koneeseen tehtiin tuolloin remontti ja todettiin että sylinteriputket oli hieman kallistuneet pakosarjaan päin . Lohkossa ,putken aukossa oli putkien tekemä olake pakosarjan puolella. Tuokin seikka saattaa aiheuttaa että putki elää hieman kannen alla ja vanhempi kone ei ole korjattuna sama kuin uusi .


Mielenkiintoisia metallien ilmiöitä tapahtuu moottoreissa ,johtuuko värinöistä, vahhasta tekniikasta, materiaalien laadusta vai mistä
tarkotakko nyt siis olaketta siinä pinnassa johon tuo putken kaulus laskeutuu? tuohan kyllä saadaan koneistettua :-\ :-\ :-\ :-\
Kaiken sen minkä Italian mafia joutuu tekemään laittomasti voi Suomessa tehdä laillisesti...

Monttööri

  • Vieras
Vs: Kannen jälkikiristys
Tuohon koneeseen tehtiin tuolloin remontti ja todettiin että sylinteriputket oli hieman kallistuneet pakosarjaan päin . Lohkossa ,putken aukossa oli putkien tekemä olake pakosarjan puolella. Tuokin seikka saattaa aiheuttaa että putki elää hieman kannen alla ja vanhempi kone ei ole korjattuna sama kuin uusi .


Mielenkiintoisia metallien ilmiöitä tapahtuu moottoreissa ,johtuuko värinöistä, vahhasta tekniikasta, materiaalien laadusta vai mistä
tarkotakko nyt siis olaketta siinä pinnassa johon tuo putken kaulus laskeutuu? tuohan kyllä saadaan koneistettua :-\ :-\ :-\ :-\

No juuri sitä tarkoitan. Koneistamalla putki painuu hieman syvemmälle ja voi vaatia aluslevyä ja putkien korkeuden sovittamista .Työmäärä lisääntyy kun ensin se lohko on irroitettava koneesta ,valmetin moottorin kun saa remontoitua paikallaankin .Tosin näin toimien kampiakseli jää koneistamatta ja takapään stefa vaihtamatta.
Joten olake leikattiin pois terävällä työkalulla ja katsotaan nyt miten käy. :-\
 Kone on kuitenkin osa-aika eläkepäivillä kevyessä työssä eikä tehdä enää peltohommia . :D

SamiT

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1788
Vs: Kannen jälkikiristys
Saman mokan tein 310B:n kanssa kansiremontin yhteydessä joskus 10 vuotta sitten, kesti n. 50 tuntia ja tiiviste alkoi päästää painetta vesitilaan. Laitoin uuden tiivisteen ja jälkikiristin moottorin kerran lämmettyä ja kone pelaa edelleen erinomaisesti. Se on vaan uskottava että näissä vanhemmissa on jälkikiristys tehtävä. Uudemmista en tiedä kun ei ole availtu niitä vielä.
On vain kahdenlaisia traktoreita: Uusia Valtroja ja vanhoja Valmetteja.

icefarmer

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26221
  • vastustan
Vs: Kannen jälkikiristys
Tuohon koneeseen tehtiin tuolloin remontti ja todettiin että sylinteriputket oli hieman kallistuneet pakosarjaan päin . Lohkossa ,putken aukossa oli putkien tekemä olake pakosarjan puolella. Tuokin seikka saattaa aiheuttaa että putki elää hieman kannen alla ja vanhempi kone ei ole korjattuna sama kuin uusi .


Mielenkiintoisia metallien ilmiöitä tapahtuu moottoreissa ,johtuuko värinöistä, vahhasta tekniikasta, materiaalien laadusta vai mistä
tarkotakko nyt siis olaketta siinä pinnassa johon tuo putken kaulus laskeutuu? tuohan kyllä saadaan koneistettua :-\ :-\ :-\ :-\

No juuri sitä tarkoitan. Koneistamalla putki painuu hieman syvemmälle ja voi vaatia aluslevyä ja putkien korkeuden sovittamista .Työmäärä lisääntyy kun ensin se lohko on irroitettava koneesta ,valmetin moottorin kun saa remontoitua paikallaankin .Tosin näin toimien kampiakseli jää koneistamatta ja takapään stefa vaihtamatta.
Joten olake leikattiin pois terävällä työkalulla ja katsotaan nyt miten käy. :-\
 Kone on kuitenkin osa-aika eläkepäivillä kevyessä työssä eikä tehdä enää peltohommia . :D
kyllä tuommonen työkalu on olemassa jolla se siinä paikallaan voidaan koneistaa, toimii muistaakseni ihan käsin veivaamalla, putkestahan voi sorvissa tuon olakkeen tasoittaa jos pihin vikaa on eikä hanno putkee ostaa, sitte vaan säätörenkailla putket kohilleen.
Kaiken sen minkä Italian mafia joutuu tekemään laittomasti voi Suomessa tehdä laillisesti...

Monttööri

  • Vieras
Vs: Kannen jälkikiristys
Tuohon koneeseen tehtiin tuolloin remontti ja todettiin että sylinteriputket oli hieman kallistuneet pakosarjaan päin . Lohkossa ,putken aukossa oli putkien tekemä olake pakosarjan puolella. Tuokin seikka saattaa aiheuttaa että putki elää hieman kannen alla ja vanhempi kone ei ole korjattuna sama kuin uusi .


Mielenkiintoisia metallien ilmiöitä tapahtuu moottoreissa ,johtuuko värinöistä, vahhasta tekniikasta, materiaalien laadusta vai mistä
tarkotakko nyt siis olaketta siinä pinnassa johon tuo putken kaulus laskeutuu? tuohan kyllä saadaan koneistettua :-\ :-\ :-\ :-\

No juuri sitä tarkoitan. Koneistamalla putki painuu hieman syvemmälle ja voi vaatia aluslevyä ja putkien korkeuden sovittamista .Työmäärä lisääntyy kun ensin se lohko on irroitettava koneesta ,valmetin moottorin kun saa remontoitua paikallaankin .Tosin näin toimien kampiakseli jää koneistamatta ja takapään stefa vaihtamatta.
Joten olake leikattiin pois terävällä työkalulla ja katsotaan nyt miten käy. :-\
 Kone on kuitenkin osa-aika eläkepäivillä kevyessä työssä eikä tehdä enää peltohommia . :D
kyllä tuommonen työkalu on olemassa jolla se siinä paikallaan voidaan koneistaa, toimii muistaakseni ihan käsin veivaamalla, putkestahan voi sorvissa tuon olakkeen tasoittaa jos pihin vikaa on eikä hanno putkee ostaa, sitte vaan säätörenkailla putket kohilleen.

En väitä vastaan että paremminkin tuon olisi voinut tehdä jos oikeasta työkalusta olisi tieto  .  Tämmöisellä satunnais korjaajalla  ei ole tarpeeksi tietoa ,hyvä kun perusasiat pysyy jotenkuten hanskassa .

Greenpwr

  • Vieras
Vs: Kannen jälkikiristys
Tuohon koneeseen tehtiin tuolloin remontti ja todettiin että sylinteriputket oli hieman kallistuneet pakosarjaan päin . Lohkossa ,putken aukossa oli putkien tekemä olake pakosarjan puolella. Tuokin seikka saattaa aiheuttaa että putki elää hieman kannen alla ja vanhempi kone ei ole korjattuna sama kuin uusi .


Mielenkiintoisia metallien ilmiöitä tapahtuu moottoreissa ,johtuuko värinöistä, vahhasta tekniikasta, materiaalien laadusta vai mistä
tarkotakko nyt siis olaketta siinä pinnassa johon tuo putken kaulus laskeutuu? tuohan kyllä saadaan koneistettua :-\ :-\ :-\ :-\

No juuri sitä tarkoitan. Koneistamalla putki painuu hieman syvemmälle ja voi vaatia aluslevyä ja putkien korkeuden sovittamista .Työmäärä lisääntyy kun ensin se lohko on irroitettava koneesta ,valmetin moottorin kun saa remontoitua paikallaankin .Tosin näin toimien kampiakseli jää koneistamatta ja takapään stefa vaihtamatta.
Joten olake leikattiin pois terävällä työkalulla ja katsotaan nyt miten käy. :-\
 Kone on kuitenkin osa-aika eläkepäivillä kevyessä työssä eikä tehdä enää peltohommia . :D
kyllä tuommonen työkalu on olemassa jolla se siinä paikallaan voidaan koneistaa, toimii muistaakseni ihan käsin veivaamalla, putkestahan voi sorvissa tuon olakkeen tasoittaa jos pihin vikaa on eikä hanno putkee ostaa, sitte vaan säätörenkailla putket kohilleen.

En väitä vastaan että paremminkin tuon olisi voinut tehdä jos oikeasta työkalusta olisi tieto  .  Tämmöisellä satunnais korjaajalla  ei ole tarpeeksi tietoa ,hyvä kun perusasiat pysyy jotenkuten hanskassa .

 Pultit kannattaa ottaa kans, jos ohjeet niin sanoo...

der bauer

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 901
Vs: Kannen jälkikiristys

kyllä tuommonen työkalu on olemassa jolla se siinä paikallaan voidaan koneistaa, toimii muistaakseni ihan käsin veivaamalla,
Foderlägesfräs på svenska  http://www.annonsborsen.se/search/image.jspx?advert=860910&indexImage= 

icefarmer

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26221
  • vastustan
Vs: Kannen jälkikiristys

kyllä tuommonen työkalu on olemassa jolla se siinä paikallaan voidaan koneistaa, toimii muistaakseni ihan käsin veivaamalla,
Foderlägesfräs på svenska  http://www.annonsborsen.se/search/image.jspx?advert=860910&indexImage=
juurikin tuommosta tarkoitin :)

mutta tosiaan nuo vanhojen valmettien remontit tuntuu onnistuvan yleensä kun ei huonoin silmin nähtäviä vikoja oo ja putket on sen verra ylhääl että sormella tuntuu ;D ;D ;D ;D

Viimeksi muokattu: 24.02.13 - klo:22:52 kirjoittanut icefarmer

Kaiken sen minkä Italian mafia joutuu tekemään laittomasti voi Suomessa tehdä laillisesti...

Monttööri

  • Vieras
Vs: Kannen jälkikiristys

kyllä tuommonen työkalu on olemassa jolla se siinä paikallaan voidaan koneistaa, toimii muistaakseni ihan käsin veivaamalla,
Foderlägesfräs på svenska  http://www.annonsborsen.se/search/image.jspx?advert=860910&indexImage=
juurikin tuommosta tarkoitin :)

mutta tosiaan nuo vanhojen valmettien remontit tuntuu onnistuvan yleensä kun ei huonoin silmin nähtäviä vikoja oo ja putket on sen verra ylhääl että sormella tuntuu ;D ;D ;D ;D

Ja jos pultti napsahtaa kiristettäessä niin ei se haittaa kun ottaa heti puoli kierrosta takaisin.  ::) ;D
Tää oli muuten työopettajan neuvo virnuilumielessä eräälle riskille kouluaikojen kaverille joka napsautteli niitä pultteja ja jenkoja pilalle  ;)