En mää noista vaijereist ja ketjuist mitään tiedä, mutta naru ei ainakaan meinaa kestää mikäli käytävällä on jotain mihin kone voi mahdollisesti tökätä kuten esim. virtsapellit.
Niin ja kääntöpyörät ja kulmat on sitten asennettava hyvin, muuten on narusulkeisia tiedossa.
Ja liian "tiukkaa" mitoitusta ja toteutusta vältettävä, huollon vaivattomuus pidettävä mielessä! Lavalin köysikoneen taittopyörässä toinen laakeri tyhjän päällä, ei hirveen kauaa kestä semmonen söpöstys...
No, mulla on 13 vuoden kokemukset kahdesta eri paskanaru koneesta. Tuosta lavalista, eikös sen nimi ollut elin, siis paskaelin?
Kahden kourun yhdistetyllä vedolla, eli kaksi raappaa on yhdistetty väliköydellä ja yksi koneikkopari kiskoo n.90 metrin verran kuiluja. Koneikkoköysiä on mennyt n.kahden vuoden välein per köysi, eli jos on jo reilu puolitoista vuotta vanha köysi ja juhlapyhät tulossa, saa olla varma että köysi on poikki silloin. Raappojen välissä oleva väliköysi, joka kiertää kahden trissapyörän kautta ruokintapöydän alta, on vaihdettu kerran, eli kesti kymmenen+ vuotta. raapoille ei ole tehty koko aikana yhtään mitään. Toinen koneikon alapää syöpyi kymmenen vuoden paskassauinnin jälkeen pois, ja silloin trissapyörä tietysti pääsi irti ja se vaihdettiin uuteen. Muuta ei siihen koneeseen ole tarvinnut tehdä.
Ja se toinen kone, yhden kuilun malli, pituutta n.35 metriä. Niin, siihen ei ole koko 13 vuoden aikana tarvinnut tehdä yhtään mitään, ei sitten yhtään köyttä tai trissaremppaa.
Kokemukseni mukaan, jos siihen koneikolle ei asenneta liikaa kuilua tai kulmapyöriä, se kestää aivan kiitettävän hyvin työssään. Kahden kuilun yhdistettyä konetta en voi suositella asennettavasksi. Kauppaa hierotessa silloin muinoin, keskon virtuoosi olisi myynyt koko laitokseen vain yhden koneikkoparin, ja siihen sitten ihan vitullisen määrän kulmapyöriä ja kaikenmaailman virityksiä. Halvinhan se olisi ollut.........