Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe pyörän asennusvaunu  (Luettu 10084 kertaa)

jariman

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1327
pyörän asennusvaunu
käyttökokemuksia pyöränasennusvaunusta ?
traktorin pyöräsulkeisia tuntuu välillä riittävän, levikepyörät, ripa / palarenkaat
ja pahkaset painaa aivan riittävästi.

onko näillä mitään eroa keskenään K, agrin , IKH, ja rahkosen  kauppaamilla värkeillä.
muuta kun hinnassa,  rakenteessa?

vaiko pajottaa itse, kun sopivat värkit onnistuu löytään romikselta, lähinnä rullastot ja sopivan järeät
pyörät:

ktm87

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1909
Vs: pyörän asennusvaunu
Kyllä alle 600mm ja 38 pyörän kans on vielä pärjänny käsin... Mutta helpottaa varmasti jos on hyvät tilat rengas vaunua pyöritellä (asfaltti/betoni lattiat)

Konemies

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 295
Vs: pyörän asennusvaunu
Erittäin tarpeellinen ja kätevä värkki ollu. Tuollainen mutta eri paikasta kylläkin:
http://www.noramaa.fi/index.phtml?s=125

Eastwood

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 628
  • Go ahead, make my day.
Vs: pyörän asennusvaunu
K-liikkeen vaunu täällä. Viime keväänä hankin, kun tuo selkä... Ei kyse ole siitä, etteikö ilman pärjäisi. Mutta ilman montaa muutakin juttua "pärjäisi". Toinen juttu on sitten, haluaako...

Tasasella betonilla ihan mukava vekotin. Varsinkin vanhojen, hmmm, Salpasten kanssa?? Niiden, joissa on kiinteät kiinnitysvarret, jotka pitää saada traktorin pyörissä oleviin lenkkeihin. Kyllä niiden pyöräyttäminen kohdalleen sujuu kivuttoman helposti, tuollaisella vaunulla. Samoin kuin myös kuskaaminen. Ei pääse pyörä kaatumaan, jos ei tooodella tumpuloi.


Huomaa tietty et ne on Kinukki tavaraa, pieniä muutoksia pitäis itse niihin tehdä. Mutta enpä niitä olisi viitsinyt itse rupee rakentaan, kun lähtivät kaupasta mukaan vajaan 700e:n verollisella hinnalla.

Viimeksi muokattu: 17.02.13 - klo:16:01 kirjoittanut Eastwood

So What?!

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: pyörän asennusvaunu
Mä olen tähän ehdottamassa pienkuormaajaan asennettavaa nostinta millä sitä pyörää kiikuttaa. Menis helposti paikalleen jne.

kuitenkin suosittelen kaikkia apuvälineitä mitä olla ja saatta. Ittellä on suurimmat vaaratilanteet sattunu juuri pyörien kanssa puntatessa. Eli kerran on raktori tippunu tunkilta pyörää asennettaessa jolloin se jäi pulttien varaan jotka oli vanteen läpi mutta ei muttereita. Jos olisi ollu tupakkamiehessä olisi saattanut nortti palaa kun kaksi mutteria oli takaisin kiinni. Kerran lähti  rengas irti vähän vauhdikkaammin kun painoin tunkilla perusvanteen ja paripyörän korvakkeen välistä jolloin yksi isäntä istui hölmistyneenä pölyisessä hallissa kaatuneen paripyörän sisällä ja ja kirosi hyvää tuuria että ei sattunut ja nyt edellis kesänä lähti hieman rikkinäinen vanteen lukkorengas kävelemään kuin painetta oli joku 1,5 baaria. Silloin pölyisessä hallissa seisoi sekä renki että isäntä ihmettelemässä tapahtunutta. viimekesänä en ukaltanut ko värkkeihin koskea mutta tänä keväänä olis taaas vähän pakko.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

Kaupoi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1052
Vs: pyörän asennusvaunu
Rahkosen vaunulla olen nyt muutaman vuojen ajan asentanu renkaat. Toimiva laite, mutta muutama miinus löytyy:
-Renkaan nosto/lasku on veivikäyttönen. Eturenkaat olenki siksi asennellu iliman vaunua... Harkinnu oon hitsata tuohon 1/2"-naarasvääntiön, että vois pulttipyssyllä sitä pyöritellä. Toisaalta ainaki tuolla veivillä saa tarkasti pultit kohalleen.
-Renkaan kaatumisen esto ketjunpätkällä on kelvoton ratkasu varsinki paripyörien kanssa. Tein ite vaunuun saman tyyppisen käännettävän sarven, mikä löytyy näistä kiinalaisista.
-Vaunun pyörät sais olla hitusen pehmeemmät. Lattialla jos on pikkukiviä, on vaunu siirtely varsin tökkivää. Ongelma tosin poistuu, kun suorittaa lakasun ennen rengastöitä.

Kaikenkaikkiaan suosittelen jonkulaisen asennusvaunun hankintaa, jos on tasasta lattiapintaa käytettävissä rengastöihin. Pois en tuota antas.
"Yllä oleva teksti on tuotettu tiloissa, missä käsitellään faktatietoja."

Make

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8361
Vs: pyörän asennusvaunu
Mulla on Keskon vaunu. Hydraulinen on kätevä käyttää ja isommaksi veto käy todella nopeasti. Kaverin ilmeisesti Rahkosen vaunu oli aikaisemmin lainassa. Mekaanine oli hankalampi käyttää. Paripyörät saa kohtuudella ilmankin, mutta ruiskutuspyörien vaihtoon on ehdoton.
Mystinen kesälaatumies

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Vs: pyörän asennusvaunu
Ei tarvii lainkaan levikkeitä.

Säästö on melkoinen kun ei tarvii olla toista rengaskertaa eikä kyseisiä asennusvaunusepityksiä.
Kui mää ain olen paras?

bouli

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5893
Vs: pyörän asennusvaunu
Jos on käytössä etukuormainkoneita 2 kpl.trukkipiikeillä nuo pyörähommat onnistuu kätsysti,ei tietenkään hallissa verstaassa mutta jos on tonttia niin mikä estää.
Mihinkä siinä tarvitsee kahta kuormaajaa?

Topias Funke

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 841
  • aSiantuntija
Vs: pyörän asennusvaunu
Suunnitelmissa on hankkia. K-ketkulla ois heti mukaan hyllystä semmonen. Onko hinnoissa eroa ja käytössä? Vai saako saman avun millä välineellä tahansa?
aSiantuntija lausuntoja maksusta.

bouli

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5893
Vs: pyörän asennusvaunu
joo kyllä yhdellä pärjää,mut jos pitää siihen kuormaajakoneeseen kiinnittää pyöriä,niin vois olla hyvä apu etukuormaajasta.
PS mulla sattuu olemaan kaksin kappalein noita kuormaajalla varustettuja joten ei hätii lain.Nousee 520x 42 tuumanen pyörä nätisti paikalleen 8) ei tarvii tunkkailla
Niin juu, tosiaan ei se kuormaaja kauheasti lohduta jos samaan koneesen pitäisi pyörät laittaa..   ;D

Mä olen pääasiassa nykyisin lykkinyt trukilla, saa helpommin ja tarkemmin siirreltyä kuin etukuormaajalla.

Make

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8361
Vs: pyörän asennusvaunu
Harjoittelutilalla aikoinaan asenneltiin Terroja pumppukärryllä.
Mystinen kesälaatumies

antti-x

  • Vieras
Vs: pyörän asennusvaunu
Ei tarvii lainkaan levikkeitä.

Säästö on melkoinen kun ei tarvii olla toista rengaskertaa eikä kyseisiä asennusvaunusepityksiä.

Levikkeet (jotka kuluu tosi vähän) on ja tarvikkeetkin ovat mielestäni puoli-ilmaisia verrattuna hyvän oikeasti leveän ja hyvän kapean renkaan hintaeroon. Työ sitten tietty erikseen.

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52007
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: pyörän asennusvaunu
Niin, mitä ihmettä sillä vaunulla tekee? Onkos niitä rengassulkeisia niin paljon ettei enää tissiposkisten naruhihojen jerkku riitä asentamiseen??? Vai onko jatkuvasti kumi puhki?
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

dmem

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 331
Vs: pyörän asennusvaunu
Levikkeet (jotka kuluu tosi vähän) on ja tarvikkeetkin ovat mielestäni puoli-ilmaisia verrattuna hyvän oikeasti leveän ja hyvän kapean renkaan hintaeroon. Työ sitten tietty erikseen.

Jos on tie ajo paljon, niin kuin meikäläisellä, paripyörät on aika tympeää. Itsellä oli 650/38 + 20.8-38 yhdistelmä. Jatkuvasti paripyörä pientareella ajamista.