• Tavallinen aihe

Aihe Ajo-opastimen mahdollisuudet  (Luettu 6950 kertaa)

Eastwood

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 577
  • Go ahead, make my day.
Ajo-opastimen mahdollisuudet
Tuli syksyllä hankittua TeeJet Matrix Pro 840G "navigaattori". Vain hieman sitä ehdin kokeilla, kun ei niitä ruiskutus kelejä sit oikein tullut. Kuitenkin sen verran ajoa, että sai edes jotain tarkasteltavaa sai Google Earht'hiin. Siitä miten pellolla tuli ruiskutettua.

Seuraavaksi olis mielenkiinnon kohteena saada kasvinsuojeluruiskun puomiohjaus Matrixin hallintaan. Ruisku on sähköventtiileillä. Myös traktorin ohjaus saisi hoitua samaisella vehkeellä. Traktorissa on valmiina on/off tyyppinen sähköventtiili ohjaukselle, orbitin rinnalla.  Matrixissa on valmiudet kyseisille toiminnoille. Pitäis vaan saada ne pelaamaan yhteen... TeeJetille pistin jo s-postia, jos vaikka neuvoisivat mitä tehdä. Jotain johtosarjoja tarvii ainakin... Jos olis saatavilla täydelliset kytkentäkaaviot tuohon TeeJettiin, niin johdotukset vois itsekin väsätä...

Onks joku toteuttanut näitä juttuja?
So What?!

Eastwood

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 577
  • Go ahead, make my day.
Vs: Ajo-opastimen mahdollisuudet
Yksinpuhelua...

TeeJetiltä kyllä nopsasti vastasivat, mutta vastaukset eivät oikein miellyttäneet.

Ajo-opastin ohjattuun systeemiin, ei oma vanhenpi TeeJetin sähköinen ohjain sovi. No eipä tietenkään >:(
(Tosin uskon kyllä, ettei sovittamisen pitäisi olla ylivoimaista. Eivät vain ole kovin halukkaita antamaan auttavaa tietoa.)
Pitäis hankkia niiden tuoreempi malli TJE744E, 5-lohkoa. Noin 230e. Siihen sitten oheistarpeita:
-BoomPilot SDM cable, 220e
-BoomPilot SDM, 710e
-Power/can/data cable, 125e
Yht. n. 1290e...

Ehkäpä pitäisi sitten vielä vaihtaa vanha 3-lohkoinen venttiili, uudeksi TJ:n 5-lohkoiseksi. Niin ei tarvitsisi "säveltää". Hmph, ja taas menis 1300e lisää... Hieman sakkasi tuo kiinnostus jo...

Mitä automaatti ohjaukseen sitten tulee. Eivät ole halukkaita myymään osia, joilla saisi oman virityksen toimimaan. Niitä kauppaavat vaan OEM asiakkaille... Muille sitten sitä sähköistä ratinpyöritintä, n.4500e... ÖH!

Hieman, kun ja jos vielä jaksan asiasta innostua, voisi selvittää jos niiltä saisi ohjaus osia, vähä niin kuin varaosina... Tosin katselin että ainakin pitäisi saada Steering Control Module, 2640e. Siihen kaapelit. Sekä Steering Disengage sensor, johtoineen...

Toisaalta toi sähköinen ratinpyöritin olis sitten siirrettävissä muihinkin traktoreihin... Mutta se on sitten siinä ratin vieressä, vähän niin kuin tiellä?!?

Onks palstalaisilla noita auto-ohjauksia käytössä?

Viimeksi muokattu: 17.02.13 - klo:21:09 kirjoittanut Eastwood

So What?!

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13539
Vs: Ajo-opastimen mahdollisuudet
Mulla on pari kautta ollu Matrix 570g käytössä.

Ajelen sillä ihan käsiohjauksella.   ;D

Etunäkymäkamera on lisävarusteena.
Kui mää ain olen paras?

klapikasa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2557
Vs: Ajo-opastimen mahdollisuudet
Kysy asiafoorumin johtajalta jospa hän vois avitella, tai ainakin kertoa kuka osais?

Kloppi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1019
Vs: Ajo-opastimen mahdollisuudet
Onks palstalaisilla noita auto-ohjauksia käytössä?

On. Koitas laittaa Hakutekstiksi EZ-Steer niin löytyy juttua. Jos sen jälkeen vielä jotain kysyttävää niin kysele lisää.  ;D

Santatukki

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 324
Vs: Ajo-opastimen mahdollisuudet
Sinulla on kiinnostava päämäärä. Itsekkin olen asiata lähiakoina selvitellyt. Automaattiohjaus on kallis systeemi uutteenkin traktoriin. Kerro traktorin merkki, sekin selventää asiaa.

Kaupoi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1051
Vs: Ajo-opastimen mahdollisuudet
Onks joku toteuttanut näitä juttuja?
Jenkkilässä yks heppu tehny pitkälti ite systeemit: http://www.thecombineforum.com/forums/31-technology/18592-lefebure-gps.html
Vähäksi aikaa lukemista =)
"Yllä oleva teksti on tuotettu tiloissa, missä käsitellään faktatietoja."

Eastwood

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 577
  • Go ahead, make my day.
Vs: Ajo-opastimen mahdollisuudet
Kerro traktorin merkki, sekin selventää asiaa.

Juu, sori. Taas on tullut harrastettua leväperäistä viestintää... Traktorin merkki (IH 956XL-4, vm85) ei tässä tapauksessa selvennä asiaa. Olen näet itse sen sähköventtiilin sinne orbitin rinnalle laittanut.
Tuo tuli aikoinaan rakennettua, parisen kymmentä vuotta sitten, kun hartiat kipeytyivät, T-käännöksiä päisteissä kääntöauralla veivatessani... Eikä se äestyksessäkään huono systeemi ollut. Sai istua kädet nojilla, ja ohjata napeilla, jotka ovat mukavasti saatavilla.
Nyt kyseinen traktori on ruiskutus hommissa. Ja siihen hieman ajattelin tuota automatiikkaa. Toki hieman pelleilyä, kun ensi kevään tarvekin lähinnä 10ha viherlannosnurmea kaipaa glyfosaattia, ennen kylvöä. Muilla lohkoilla elättelen toivoa, että ajourat vielä näkyisivät...

Tästä linkistä näkee hieman haluamanilaisen systeemin kuvia.
http://www.teejet.com/media/393866/98-05128%20r1%20case%20spx%204260b%20fp%20install.pdf
Oikeastaan aika simppeli juttu, kunhan vaan saisi tuon Teejetin ohjaamaan sitä sähköventtiiliäni...
So What?!

Eastwood

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 577
  • Go ahead, make my day.
Vs: Ajo-opastimen mahdollisuudet
Jenkkilässä yks heppu tehny pitkälti ite systeemit: http://www.thecombineforum.com/forums/31-technology/18592-lefebure-gps.html
Vähäksi aikaa lukemista =)

No joo, niinpä... Valitettavasti omat kyvyt ei yllä tuolle tasolle. Täytyy vaan pysytellä letkutuksissa ja nipoissa, sähköventtiileissä ja releissä, ehkäpä diodeissa ja kondensaattoreissa... Mut sitten nousee jo kädet pystyyn, jos pitäisi logiikka piireihin ja ohjelmointiin sekaantua...
So What?!

Eastwood

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 577
  • Go ahead, make my day.
Vs: Ajo-opastimen mahdollisuudet
On. Koitas laittaa Hakutekstiksi EZ-Steer niin löytyy juttua. Jos sen jälkeen vielä jotain kysyttävää niin kysele lisää.  ;D

Haun tulokset tuli kahlattua. Eli sulla ja ainakin ijasja2 on EZ-Steerit. Mutta se vissiin sit on compatible ton Trimblen kanssa. Ja ite tuli hankittua toi TeeJet, pah!? Mitäs toi Ez maksaa, se ei selvinnyt kirjoituksista?
So What?!

Eastwood

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 577
  • Go ahead, make my day.
Vs: Ajo-opastimen mahdollisuudet
Löytyi sitte EZ-Steerillekin hinta, n.4000e:n luokkaa... Ei nyt mitää hirveetä eroo TeeJetin palikoihin onneks. Ei tarvii stetsonia sen takia syödä.. Trimble vaan tuntuu olevan enemmän esillä?! mm. Koneviestissäkin 6/2012 oli juttua asiasta, juuri Trimblen osalta.

Ihan mielenkiintoinen juttu, jos sitä voisi käyttää sitten kylvössäkin hyväksi, kuten Kloppi ja Ijasja2 vissiin käyttävät... Paitti jos heillä on sit leveemmät kylvävehkeet, jolloin prosentuaalinen heitto pienenee?
So What?!

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6831
Vs: Ajo-opastimen mahdollisuudet
Löytyi sitte EZ-Steerillekin hinta, n.4000e:n luokkaa... Ei nyt mitää hirveetä eroo TeeJetin palikoihin onneks. Ei tarvii stetsonia sen takia syödä.. Trimble vaan tuntuu olevan enemmän esillä?! mm. Koneviestissäkin 6/2012 oli juttua asiasta, juuri Trimblen osalta.

Ihan mielenkiintoinen juttu, jos sitä voisi käyttää sitten kylvössäkin hyväksi, kuten Kloppi ja Ijasja2 vissiin käyttävät... Paitti jos heillä on sit leveemmät kylvävehkeet, jolloin prosentuaalinen heitto pienenee?

Mä ajan pellolle urat yhtäsoittoa kun laidat kierretty, 21m:n välein automaattiohjauksella. Näin ei tartte murehtia ylimääräisistä koneen nostoista, täytöistä  tms. ajouralaskuria häiritsevistä toimista, loppupelto menee sitten normaalisti kylväen. Se etu myöskin, että hieman kankeammallakin veturilla päisteissä tarttee kurvailla loivasti kun ei tartte ajaa peltoa järjestyksessä laidasta alkaen.

Jos kylvää automaattiohjauksella, ja laittaa päällekkäiskylvöksi vaikkapa 10 senttiä, niin ettei koskaan jäisi kylvämätöntä vaikka hieman ura heittäisikin, tarkoittaa 21m:n ajouravälillä kolmen metrin koneella 70 sentin päällekkäin ajoa ruiskuttaessa. Tämä taas jo reilu 3%:n päällekkäisajo ihan turhaan.
Lisäksi pehmeillä maalajeilla automaattiohjaus ei tahdo ymmärtää että traktori ei mene sinne minne etupyörät näyttää, traktori liitelee varsinkin täyden koneen kanssa, jolloin kylvöksestä voi tulla villin mutkittelevaa, kone seikkaillee 20-30 sentin haarukassa laidasta laitaan :) Ero tuntuu pieneltä, mutta on kyllä villin näköinen kylvös verrattuna käsivaralta ohjattuun... Kovemmalla maalajilla tätä ongelmaa ei ole, kun kylvökoneen pyöränvälijyrää ei tarvitse kannatella eikä kone vedätä vastaan kuten pehmeässä hötössä.

Sadalla hehtaarilla menee kaikkia tuotantopanoksia 3 hehtaarin edestä hukkaan, tuolla 7*10 sentin limityksellä... Sama myös ajourien kohdat, joskus miettinyt jos jättäisi urien teon pois kokonaan mutta silloin hukkuisi ajourien kohdilta menevä tuotantopanos taivaan tuuliin. Sillä tätä miettinyt, kun ruiskuttaessa olisi niin kiva katella vain maisemia automaattiohjauksella eikä seurailla uria rattia pyöritellen ;D
Rahtiruiskutuksissa ei ole kenelläkään ajouria käytössä, joten automaattiohjaus näyttää niissä kyntensä, ei ruiskuttamatonta eikä päällekkäisyyksiä ja ainetta menee just eikä melkeen se määrä mitä tarkoituskin :)

Ja ohikulkijat ihmettelee luotisuoria ruiskutusuria vaikka vinottain kylvösuuntaan,
se on sitä ammattitaitoa 8) ;)

Pois tuota en antaisi, en millään.
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)

Eastwood

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 577
  • Go ahead, make my day.
Vs: Ajo-opastimen mahdollisuudet
Mä ajan pellolle urat yhtäsoittoa kun laidat kierretty, 21m:n välein automaattiohjauksella. Näin ei tartte murehtia ylimääräisistä koneen nostoista, täytöistä  tms. ajouralaskuria häiritsevistä toimista, loppupelto menee sitten normaalisti kylväen. Se etu myöskin, että hieman kankeammallakin veturilla päisteissä tarttee kurvailla loivasti kun ei tartte ajaa peltoa järjestyksessä laidasta alkaen.

Hmmm, jaahas... Ymmärsinköhän nyt oikein? Vetelet siis ajourat ekaks, ja sitten kylvät ne välit? Ja silti osuu koneen leveydet nappiin, aina seuraavalle ajouralle saavuttaessa?
On kyllä tosi, että käytännölliseltä tuo kuullostaa, kun ei tarvii pelätä sekoamista noissa ylimääräisissä nostoissa... Ja muutenkin nuo loivemmat kurvit päisteissä. Kuullostaa vaan hieman hassulta, näin äkkiseltään. Mutta uskon kyllä että toimii.
So What?!

aurajokilaivuri

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2428
Vs: Ajo-opastimen mahdollisuudet
Ilman varsinaisia korjaussignaaleja laitteiden heitot kasvaa ajan myötä, muutaman minuutin päästä vedetty seuraava veto on tarkempi kuin tunnin päästä ajettu. Jos ehtii ajamaan ajourat suunnilleen yhtäsoittoa, kokonaisuutena tarkkuus on parempi kuin vieriviereen kylväessä ja urien välin viimeisellä saa vähän tasattua mahdolllisia heittoja molempiin laitoihin kun ajaa vain keskeltä.

Tämä siis pelkästää teoriaa, omaa kokemusta ei (vielä) ole kun pelkkää kylvökonetta varten ei viitsi hankkia.

Muutenhan tuolla neljällä tonnilla ei saa oikein yhtään minkäänlaista uutta maataistelukonetta. Eikä oikein riitä juuri mihinkään edes välirahaksi.

Viimeksi muokattu: 18.02.13 - klo:20:00 kirjoittanut aurajokilaivuri

sokuri

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 146
Vs: Ajo-opastimen mahdollisuudet
Itse tuli ostettua viime talvena Trimble CFX-750 + EZ-Steer , ruiskutuksia varten lähinnä kun tulee pikkasen tota rahtia myös ajettua. Tuli käytettyä kylvttäessä myös. 0 cm limitystä käytin kylvöissä... toimi kuin junan vessa. Ei kaipaa ostettua korjaussignaalia ainakaan vime kesän kokemusten perusteella...