Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe KUNNON TIELANAN TEKO  (Luettu 21845 kertaa)

kake1

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 16
KUNNON TIELANAN TEKO
terve olisi tarkoitus tehdä ensi kesän lanauksiin kunnollinen tielana urakointiin olisiko viisaammilla antaa vinkkejä piirrustuksia mittoja

justus

  • Vieras
Vs: KUNNON TIELANAN TEKO
Kyllä tulee helpommalla kun ostat vakmiin

Koozzi

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 54
  • Paska homma, mutta jonkun se on tehtävä!
Vs: KUNNON TIELANAN TEKO
Kyllä tulee helpommalla kun ostat vakmiin
Soukkion tai Roten (FMG:n) tielanat ovat kuulemma tosi hyviä, itte tekemästäkin saa hyvän ja tehokkaan työkoneen, jos on aikaa ja osaa tehdä sellaisen mikä toimii kunnolla.

roadman

  • Vieras
Vs: KUNNON TIELANAN TEKO
Minkäs levyisiä teitä on tarkoitus tasata?.

Sen verta kokemus vinkkejä. painoa pitää olla 3 T ylöspäin jottei mene kuoppien täyttelyksi tiellä kuin tiellä. Runko on oltava vääntöjäykkä muuten et tule saamaan muotoa tiehen. Lana leveys määräytyy lanattavan tiestön mukaan Mutta yli 3m leveämpää ei kannata tehdä. hyvä työleveys yksityiteille on jotain 2,6-2.8 m 
Terien korkeus oltava 50cm tai yli. Riittävässä kulmassa jotta turpeet ja reunapaltteet ei tuki lanaa. Terien välissä pituus suunnassa oltava reilu väli jotta turpeet mahtuu vaihtamaan terää, tästä seuraa ongelma. Moniteräisiin lanoihin tulee  pituutta.

Yksi hyvä jossa noita ominaisuuksia jo onkin on soukkion 3700 lana. Tuolla konseptilla kun teet, niin voipi jotain jo tehäkkin muuten on kyllä raudan tuhlausta koko homma.

Metkossa katsoin tuota FMG lanaa. Itse kyllä kiertäisin kyseisen lanan kaukaa jos vähänkään enemmän on töitä tiedossa. Ongelmana just turpeet joita aina teiden reunalta irtoaa lanattaessa. Lanan terien välit erittäin lyhyet ja ahtaat sekä matalat. Oikein oiva paikka johon turpeet jää jumimaan. Ainut mitä hyvää löysin siitä oli se takapyörästö.


Itsellä soukkion 2400 lana vm 2007 joka on modifoitu painoltaan tuonne 3,5T. Vaihdettu isompi kiviharvava.
 Ongelma paikkoja etu ja takapään nostosylinterin korvalliset. kiviharavan vetotappi tuli lana akselista läpi. etuterä meinas pudota toissa syksynä. piennarterä kuluu väljäksi nopsaan vaikka kuin työntää rasvaa. Tehty ilman puslia  >:(
Piennarterän tapit kuluu ja paukkuu poikki. Vanhemmista malleista vetosilmiä lähtenyt irti. Tietää sähkötöitä.  tuollaiseen 3500-4500 terätuntiin pehmiää soukkionkin lana kun töitä tehdään eikä vain kuoppia täytetä.

Nyt ajossa vuometin vrg sekä kakkos koneena tuo soukkionlana sesonkiin ja pikkuteille. Saas nähä kuin tuo vrg kestää.

zetor8045

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5568
Vs: KUNNON TIELANAN TEKO
Toi FMG on kyllä ihan kummalisen lähekkäin noi terät.. Tuossa videossa ei ollut edes turpeita yhtään ja jo purskutteli kummallekkin puolelle karhetta...  http://www.youtube.com/watch?v=p5qi9wkR95w

Viimeksi muokattu: 04.02.13 - klo:17:11 kirjoittanut zetor8045

Koozzi

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 54
  • Paska homma, mutta jonkun se on tehtävä!
Vs: KUNNON TIELANAN TEKO
Toi FMG on kyllä ihan kummalisen lähekkäin noi terät.. Tuossa videossa ei ollut edes turpeita yhtään ja jo purskutteli kummallekkin puolelle karhetta...  http://www.youtube.com/watch?v=p5qi9wkR95w

Mutta hyvää jälkeä sillä saa aikaan! :)

zetor8045

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5568
Vs: KUNNON TIELANAN TEKO
Toi FMG on kyllä ihan kummalisen lähekkäin noi terät.. Tuossa videossa ei ollut edes turpeita yhtään ja jo purskutteli kummallekkin puolelle karhetta...  http://www.youtube.com/watch?v=p5qi9wkR95w

Mutta hyvää jälkeä sillä saa aikaan! :)
Niin kun turpeet oli niin vähissä... Jälki oli kyllä hyvää tuossa kohtaa ja toi jyräpyörästö painaa noi murskeet hiukan kiinni tuohon tiehen...

Monttu Simeon

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 556
  • rento meininki
Vs: KUNNON TIELANAN TEKO
Lanailen eri osista kasatulla 2-teräisellä hinattavalla lanalla. Paremmin pärjää vaikkapa turpeiden kanssa, pienemmällä teholla  ja painolla saa vedettyä ja hommat on tullut hyvin erilaisissa paikoissa tehdyksi. Tappiterä ehdoton ja joka asiaan hydraulisäätö, sähköinen vaihtoventtiili lanassa jakamassa virtaus eri toimintoihin niin saapi otetta vaihtamatta säädettyä kaikkea tarpeellista.

Pitäs talven aikana värkätä kivikarhottimesta hankalien turpeikkojen selvittelijä, hydraulimoottorikäyttö ja eurokoukut ek-sovitukseen.
Liikenteen 3-D : дарить дураки дорога

Von Göpel

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 539
  • Olen iloinen vaikka aatelinen olenkin.
Vs: KUNNON TIELANAN TEKO
Kukas se oli joka täällä sanoi että traktoria ei pitäisi päästää tienlanaukseen yleisille teille lainkaan siihen kuoroon minäkin kuulun.Traktorilanauksen jälkeen tie on kauttaaltaan kiharaa täynnä,kevyt yksikkö pomppii koko ajan ja jälki on surkeaa.
Myös lumitöihin ei pitäisi päästää tässä yksi syy siihen :täällä on ongelmana teillä nyt se että jäiset lumipaakut pyörivät tiellä lähes puoleen väliin kun ei vauhti riitä alueauralla varustetussa traktorissa jotta ne lentäisivät pois .
Joku roti pitäisi näihin tietöihin saada.Kyllä kuormaauto  on peto auraukseen sen on tämä talvi osoittanut kun lunta on yli puoli metriä.

zetor8045

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5568
Vs: KUNNON TIELANAN TEKO
Kukas se oli joka täällä sanoi että traktoria ei pitäisi päästää tienlanaukseen yleisille teille lainkaan siihen kuoroon minäkin kuulun.Traktorilanauksen jälkeen tie on kauttaaltaan kiharaa täynnä,kevyt yksikkö pomppii koko ajan ja jälki on surkeaa.
Myös lumitöihin ei pitäisi päästää tässä yksi syy siihen :täällä on ongelmana teillä nyt se että jäiset lumipaakut pyörivät tiellä lähes puoleen väliin kun ei vauhti riitä alueauralla varustetussa traktorissa jotta ne lentäisivät pois .
Joku roti pitäisi näihin tietöihin saada.Kyllä kuormaauto  on peto auraukseen sen on tämä talvi osoittanut kun lunta on yli puoli metriä.
Juu ne tiet vasta onkin mahtavia jotka on lanattu kertaalleen kuorma-auton alaterällä  8)  Kaikki murskeet ojassa ja sateen jälkeen tie vielä huonompi kuin ennen...   Ilmeisesti lanailuun ajattelit tiekarhua  ;D   

Latz

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2055
Vs: KUNNON TIELANAN TEKO

Myös lumitöihin ei pitäisi päästää tässä yksi syy siihen :täällä on ongelmana teillä nyt se että jäiset lumipaakut pyörivät tiellä lähes puoleen väliin kun ei vauhti riitä alueauralla varustetussa traktorissa jotta ne lentäisivät pois .
Joku roti pitäisi näihin tietöihin saada.Kyllä kuormaauto  on peto auraukseen sen on tämä talvi osoittanut kun lunta on yli puoli metriä.

Samaa mieltä tietyissä tapauksissa. Eli matalaojaiset tai mäkiset tiet joissa traktorin vauhti hyytyy. Tai sitten maakiviä tai jotain muuta tien reunoissa. Hyvillä teillä traktorilla kyllä pärjää, mutta auto on auto.

Nyt ollaan viritelty vanhaa kärkiauraa missä on työleveys 280 traktorin nokalle. Tuohan on jo aika leveä kärkiauraksi. Sillä on saanut levittettyä aika mukavasti pyöräkuormaajan ja traktorin jäljiltä olevia teitä. Vaikka siipi on vielä vaiheessa eli ruosteinen paska niin kokkareet lentää pusikon puolelle toisten jäljiltä. Vauhtia ei edes uskalla vielä pitää uuden terän kanssa kun tuppaa puremaan vähän rajusti.

Kuorma-auto ei vaan sovi joka paikkaan ja toisekseen niitä joutilaita autoja ei ole tarpeeksi.

Lanaanhan tämä ei liity mitenkään.

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4393
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: KUNNON TIELANAN TEKO
kiharaa täynnä,kevyt yksikkö pomppii koko ajan ja jälki on surkeaa.

Riippuu lanasta. En sanoisi ison Ventin ja varustellun VRG:n  -yhdistelmää kevyeksi. Mennään luokassa 20 t.

Minä noista muuten mitään tiedä, kerran vierestä katsellut...

Von Göpel

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 539
  • Olen iloinen vaikka aatelinen olenkin.
Vs: KUNNON TIELANAN TEKO
Niin ei siitä fentin painosta ole mitään hyötyä kun paino on edessä eikä lanan päällä. ;) ;)

roadman

  • Vieras
Vs: KUNNON TIELANAN TEKO
Niin ei siitä fentin painosta ole mitään hyötyä kun paino on edessä eikä lanan päällä. ;) ;)
Mites toi sitten on mahdollista? kun ei oo sitä isoa fenttiä eikä tiehöylää.

http://www.youtube.com/watch?v=6_EGINK3ors

fendt

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 30
Vs: KUNNON TIELANAN TEKO
Niin ei siitä fentin painosta ole mitään hyötyä kun paino on edessä eikä lanan päällä. ;) ;)
Mites toi sitten on mahdollista? kun ei oo sitä isoa fenttiä eikä tiehöylää.

http://www.youtube.com/watch?v=6_EGINK3ors

Lieneekö sillä traktorin merkillä niin merkitystä?? iso on iso!!! ;)