Itse painin samaisen koneen ulosoton kanssa tossa kesällä aika lailla. Samaa teki, että tiputti pois päältä n. 5 sek kuluttua. Vikakoodit katsoin ja ilmoitti että pyörimisnopeudet ei täsmää, siis sehän vertaa moottorin ja uo-aksilan nopeutta ja niissä eroa. Eli joko pakassa luistoa tai anturi tms. vika. Ensimmäistä en uskonut ja sähköpuolta aloin selvittämään. Tutun huoltoyrittäjän kanssa soiteltiin ja käski mitata laturin W-liitimen toiminnan (ottaa sieltä moottorin kierros tiedon). Oli kunossa.
Koitin ohjelmoida ulosoton kierrostiedot uudelleen ja laitos alkoi pelata! Ei mitään ongelmaa pariin päivään, mutta päätin uusia kuitenkin laturin hihnat, koska aina käynnistettäessä kierroslukumittari näytti hetken aivan omiaan ja pian alkoi näyttää oikein, eli hihnoissa hetki luistoa.
Uudet hihnat kiinni ja kone käyntiin kierroslukumittari toimi oikein, mutta ulosotto ei!
Järkeilyn tuloksena ongelman alkuperäinen syy selvisi. Huomasin heti uusilla hihnoilla, että kierrosluku tyhjäkäynnillä oli tippunut n. 50 r/min, siis mittarissa. Tästä johtuen ulosoton kaliprointi oli taas pielessä. Eli hihnan kuluessa välityssuhde laturin ja moottorin pyörien välillä muuttuu ja kierrosluku heittää. Eli hihnan kuluessa ulosoton joutuu aika ajoin kaliproida uudelleen. Pitkäänhän tuo menee raja-arvojen sisällä, mutta jossain vaiheessa kone luulee luistoa olevan liikaa ja alkaa tehdä tuota pätkimistä.
Ja sikäli vielä aika "uusi" ongelma, että tämä ainoastaan juuri MX100C:ssä, sillä isommissa Cummins-koneisissa laturin hihna on lattahihna, eikä kiilahihna. Ja noita C:tä kuitenkin maassa aika vähän...