Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe MOOTTORISAHA  (Luettu 13596 kertaa)

Arra

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 152
MOOTTORISAHA
Onko nuo laipat jotenkin huonompitekoisia nykyään. Itellä ainakin Oregon laipoissa kärkipyörät sökönä tämäntästä. Voitelen prässillä aina päivän alkajaisiksi,mutta pitäiskö voidella joka tankillisella? Ennen en voidellu ollenkaan ja kärkipyörä kesti koko sahan iän.

select o speed

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 153
Vs: MOOTTORISAHA
Sthilin laipoissa ei ole rasvausmahdollisuutta ja hyvin kestää. Tuli mieleen et estääkö se rasva teräöljyn pääsyä kärkipyörän laakeriin?  ::)

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65449
Vs: MOOTTORISAHA
ite en ole voidellu laippoja enää vuosikymmeneniin ja hyvin ovat kestäneet siihen asti kun on uran reunat lohennet tahi muu mekaaninen vika.

Arra

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 152
Vs: MOOTTORISAHA
 Olis hakusessa hieman halvempi saha. Oisko nuo Japsien Echot mitä?

wagner

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 71
Vs: MOOTTORISAHA
Tankkauksen yhteydessä hiukka lorautan öljyä laipalle siis kärkipyörän paikkeille, että saa alkuvoitelut. En oo prässiä käyttäny ja samma här, laipan reunat lohkeilee ensin.
Ostin viimmeksi neljä v sitten Dolmarin (4800?) 500 ekeä, kierroskone ja pelannu tosi hyvin, sillä sahattu
n 1 000 m3. Että siinä on vaihtoehto.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65449
Vs: MOOTTORISAHA
... hakusessa halvempi saha.... kuin?      joku huso tietty, vai?                    kyllä dolmarit on ihan varteen otettava vaihtoehto, itellä ollu toi 115 jo vuosikymmene tai toista ja sillä rahattu paljon raskasta sahausta tolla pitkällä laipalla ja aina vaan toimii, ainoa kulumänö ollu palautinjousi käynnistimeen, keskolta ei kannata ostaa kun makitalta saa puoleen hintaan saman osan.

roadrunner

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2137
Vs: MOOTTORISAHA
Sama vika täällä. Laipat tuntuu nykyisin olevan tehty näkkileivästä. Kärkipyörät lentelee tuon tuostakin. Ennen ammattisahauksessa laipat kestivät kuukausia. Eikä kärkipyöriä tullut rasvattua kuin kerran viikkoon, huollon yhteydessä. Paskaa kaikki nykyisin, paskaa. Sama koskee myös ketjuja. :o

Hervast

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9944
  • Backpack rap crap, yap-yap yackety-yack
Vs: MOOTTORISAHA
Jostain luin kommenttia että jos kärkipyörää alkaa voitelemaan, niin sitä on sitten kanssa voideltava. Oisko sitten että jos antais voitelun tapahtua teräketjuöljyllä niin sais yhtalailla tai jopa varmemmin voiteensa sitäkautta.

Stihlissä on 1,5 mm ketjulla ollut vähän laippaongelmia, kapeammista laipoista on joskus kärkipyörä purkautunut. Verrokkina oli joskus vuosia sitten 244 huski ja 260 stihli ja paremmin kesti jo silloin stihlin laippa, vaikka huskin kärkipyörää voideltiin kanssa ahkerasti.

Teräketjuöljytkin vähän mitäsattuu, yleensä vanhoja kirkkaita peräöljyjä. Ketjun ja laipan sisäänajossa on tullut käytettyä oikeaa teräketjuöljyä.
A hot blonde and a hot brunette, that was all the diversity we needed back in the 90's

Constantem

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 428
Vs: MOOTTORISAHA
Samanlaisia havaintoja on itselläkin Oregonin laipoista, kärkipyörät eivät tahdo kestää ja viimeisin hajosi eilen. Liekö sitten muut merkit kestävämpiä? Mä olen välillä rasvannut ja välillä en, mutta eivät ne kestä kummallakaan tapaa.

C. C. Catch

  • Vieras
Vs: MOOTTORISAHA
Stihlin Rollomatic ei ole ikinä pettänyt. Ei ole voideltu kärkipyöriä, ei tosin ole käytetty myöskään teräketjuöljynä mitä tahansa öljyä.

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12224
  • Virolaista kiitos!
Vs: MOOTTORISAHA
Mitä te käytätte teräketjuöljynä? Minulla on ollut normaalia kaupan myymää teräöljyä, enkä ole ikinä pelannut jäteöljyjen kanssa. Välillä tuntuu, että laippa menee nopeasti selväksi ja toinen taas kestää pitempään. Luulisin, että sahauksessa syntyvät vahingot ja puristukset vaikuttavat olennaisesti kestävyyteen.

Ketjuissa otin uudelleen Oregonin käyttöön, kun tuntuu siltä, että pehmeitä ketjuja pystyy kunnostamaan paremmin kuin laadukkaita Stihlejä. Kova ketju syö viilatkin selväksi aika äkkiä. Paska ketju ja laadukas viila on tällä hetkellä hyvän tuntuinen yhdistelmä.

Jompero

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 706
Vs: MOOTTORISAHA
Mä oon kuullu tuon saman jutun kun Hervast, jos laipan opettaa vaseliinille niin sitä pitää sitten kans käyttää. Ja oma tuntuma että rasvaaminen ei elinikää pidennä

Onhan nekin huonompia kuin ennen, varmaan sekin jos on tuulenkaatosavotassa niin menee hiekkaa sinne väliin, ainakin viimme talvena niita meni useampi. Kettingin kireys tietysti vaikuttaa, toisaalta sekin vituttaa kun krapsii kuusta ja ketju lentää irti kun on turhan löysällä

Cynic

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1281
Vs: MOOTTORISAHA
Lainaus
Minulla on ollut normaalia kaupan myymää teräöljyä

Teräöljyt valmistetaan osittain jäteöljystä.

Ekokem:
Lainaus
Teräöljyt
Laadukkaan uusioperusöljyn ja lisäaineistuksen ansioista teräketjuöljyillämme on erinomaiset voiteluominaisuudet kaikissa käyttöolosuhteissa.

Just joo. Ely-keskukselle heti ilmoitus ympäristötuen takaisinmaksamisesta jos vaseliiniprässi putoaa maahan mutta monopoliyhtiö saa levittää asiakkaiden maksua vastaan palautetut öljyt metsään.

pottujoe

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1
Vs: MOOTTORISAHA
echo saha on huippuvehe.

Ropsoni

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 432
Vs: MOOTTORISAHA
Mä oon kuullu tuon saman jutun kun Hervast, jos laipan opettaa vaseliinille niin sitä pitää sitten kans käyttää. Ja oma tuntuma että rasvaaminen ei elinikää pidennä

Onhan nekin huonompia kuin ennen, varmaan sekin jos on tuulenkaatosavotassa niin menee hiekkaa sinne väliin, ainakin viimme talvena niita meni useampi. Kettingin kireys tietysti vaikuttaa, toisaalta sekin vituttaa kun krapsii kuusta ja ketju lentää irti kun on turhan löysällä

Sehän on juurikin sillä tapaa että jos sinne kärkipyörään laittaa vaseliinia, syrjäyttää se itse teräketjuöljyn eikä öljy tällöin voitele kunnolla kärkipyörää.
Joku viisaampi vois vaikka laskea paljonko kärkipyörän kierrokset minuuttia kohden on jos teräketju liikkuu sen 28m/s..
Eli vaseliini pitäis olla suhteellisen notkeaa tällöin.