Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Käyttökokemuksia  (Luettu 82599 kertaa)

massikka_mies

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 300
  • Pitääkö 200 viestin jälkeen kirjoittaa asiaakin?
Vs: Käyttökokemuksia
5455 Dyna4:sen tilalle tulleessa 6455 Dyna6:ssa on nyt n.400h sekalaisia karjatilan yleishommia, pääasiassa kuormaushommia, paalausta, kyntöä ja lumitöitä ja hyvältä vaikuttaa vaikka onkin täysin perusvarusteilla (ei vaihteisto automatiikkaa ja etukuormaajakin on vaijeriohjauksella). On kokoisekseen terhakka vetämään ja polttoaine talous on mielestäni kohdallaan. Tien päällä ainetta tuntuu edelliseen verrattuna palavan paljon vähemmän 40km/h econ takia. Ja tähän asti on toiminut täysin ongelmitta. Pienenä miinuksena täytyy mainita valtraan verrattuna turbiinikytkimen puute.

Onko ikkunoiden räjähtely ominaisuus, ei vika?  :o ;D
:D totta se unohui...Massikasta siis jysähti ensin sivulasi ja viikon päästä edestä alalasi ja molemmat siis itsestään kun kone seisoi pihalla. Mistä lie johtui..  :o
Power By Perkins

meedio

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1174
Vs: Käyttökokemuksia
5455 Dyna4:sen tilalle tulleessa 6455 Dyna6:ssa on nyt n.400h sekalaisia karjatilan yleishommia, pääasiassa kuormaushommia, paalausta, kyntöä ja lumitöitä ja hyvältä vaikuttaa vaikka onkin täysin perusvarusteilla (ei vaihteisto automatiikkaa ja etukuormaajakin on vaijeriohjauksella). On kokoisekseen terhakka vetämään ja polttoaine talous on mielestäni kohdallaan. Tien päällä ainetta tuntuu edelliseen verrattuna palavan paljon vähemmän 40km/h econ takia. Ja tähän asti on toiminut täysin ongelmitta. Pienenä miinuksena täytyy mainita valtraan verrattuna turbiinikytkimen puute.

Onko ikkunoiden räjähtely ominaisuus, ei vika?  :o ;D
:D totta se unohui...Massikasta siis jysähti ensin sivulasi ja viikon päästä edestä alalasi ja molemmat siis itsestään kun kone seisoi pihalla. Mistä lie johtui..  :o

Eikö tämä ole jontikan tuulilasien ominaisuus!!? Tuleeko nämä lasit samasta tehtaasta, suomesta ylöjärveltä??

Cynic

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1281
Vs: Käyttökokemuksia
Mf on käyttöominaisuuksiltsaan mukava ja ergonomia hyvä. Ek pitää olla 6400 sarjassa kun vanha 5400 sarja ylihinnoiteltu ominaisuuksiin nähden. Dyna-6 on mielesräni vielä täysin kilpailukykyinen laatikko.
Isot miinukset mf:lle talvikäytöstä. Valoja puuttuu nappien ja potikoiden alta ja pimeässä saa todella keskittyä nähdäkseen esin syvyydensäätönumeroja. Lisäksi hytti ei ole talvikäyttöön hyvä, ikkunahuurteen ja kylmän lattian takia.
Kesäisin erinomainen kone käyttää ja varustelutaso on hyvä.

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7092
Vs: Käyttökokemuksia
Miten vallun turbiinikytkin toimii vetohommissa, mäkisiä maisemia on tarjolla runsaasti?
Mezzolla vedin kaivinkonetta pitkään ylämäkeen, jossa turbiinikytkin alkoi luistamaan siinä vaiheessa kun moottorin kierrokset laskivat alle 1550rpm. Tämä siis suurimmalla mahdollisella vaihteella. Omat hommat on kyllä suhteellisen kevyitä, mutta enää en mielelläni turbiinikytkimestä luopuis..

Raskaassa vetotyössä turbiini kieltämättä hiukka hankala. Kaveri oli maanajossa ja keli ei mikään paras mahdollinen, turbiinikytkimellä oleva 6850 olisi jaksanut mennä paljon suuremmallakin vaihteella mutta ei sitä saanut liikkeelle, ja jos sai, vauhtia ei saanut kuin pikavaihteiden verran ;D Kovalla/portaattomalla laatikolla olevat muut traktorit liikkui komeasti. Samoin 200hl:n viljakuorman kanssa kuulemma hiukka lievä, suurin pikavaihde tyhjän kärryn vetoon :)
Mulla myös 6850 kovalla kytkimellä ja on ihan eri peli kuin tuo kaverin vastaava, vetää erimalliin. Turbiini hukkaa tuon koneen parhaat moottoriominaisuudet ::) Pienillä kierroksilla vetää ok. ja ei kovin syöläskään, auta armias kun tarvii kierroksiakin...

Turbiini varmasti hyvä ek. käytössä, mutta hyvä ja pehmeä suunnanvaihdin kyllä riittää useimmille, löytyy ne veto-ominaisuudet myös pienemmillä kierroksilla.
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7092
Vs: Käyttökokemuksia
5455 Dyna4:sen tilalle tulleessa 6455 Dyna6:ssa on nyt n.400h sekalaisia karjatilan yleishommia, pääasiassa kuormaushommia, paalausta, kyntöä ja lumitöitä ja hyvältä vaikuttaa vaikka onkin täysin perusvarusteilla (ei vaihteisto automatiikkaa ja etukuormaajakin on vaijeriohjauksella). On kokoisekseen terhakka vetämään ja polttoaine talous on mielestäni kohdallaan. Tien päällä ainetta tuntuu edelliseen verrattuna palavan paljon vähemmän 40km/h econ takia. Ja tähän asti on toiminut täysin ongelmitta. Pienenä miinuksena täytyy mainita valtraan verrattuna turbiinikytkimen puute.

Onko ikkunoiden räjähtely ominaisuus, ei vika?  :o ;D
:D totta se unohui...Massikasta siis jysähti ensin sivulasi ja viikon päästä edestä alalasi ja molemmat siis itsestään kun kone seisoi pihalla. Mistä lie johtui..  :o

Eikö tämä ole jontikan tuulilasien ominaisuus!!? Tuleeko nämä lasit samasta tehtaasta, suomesta ylöjärveltä??

 ;D ;D ??? Se valkovanteinen, jossa väri vaihtelee ja lasit paukkuu, se on se kotimainen :)
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)

Klapikauppias

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1349
Vs: Käyttökokemuksia

Jos kerran ek-käyttöä paljon niin älä ny vaan missään nimessä turbiinia pois jätä. Eikä tuo nyt ainakaan mun hommissa missään ole haitaksi ollut. Ainoo huono puoli jotta tuon jälkeen ilman turbiinia olevaa traktoria on outo käyttää.
[/quote]

Täysin samaa mieltä, kun lähtee tuolla tavallisella vallulla matkaan yleensä sen sammuttaa ensimmäisessä risteyksessä, kun tottumuksesta painaa vain jarrun pohjaan ::) Tuolla turbiinikoneella, kun tottuu siihen, että pelkällä traktorilla ajelles ei vaihdekeppiin kosketa lainkaan iso sisään ja automaatti hoitaa pikavaihteet ;) On jo monesti käynyt mielessä, että tuon kovalla kytkimellä olevan vois vaihtaa juurikin tuollaiseen 123 vellikytkimelliseen ht5seen, mutta kurkistus kukkaroon palauttaa maanpinnalle :'(

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12221
  • Virolaista kiitos!
Vs: Käyttökokemuksia
Mites tuo Valmetin vedonvapautus käytännössä sitten toimii ilman turbiinikytkintä? Olen käsittänyt, että siinäkin pelkkä jarrun polkeminen riittää ja kierrokset alle 1100, niin kone pysähtyy. Vai tarvitseeko vedonvapautus turbiinikytkimen apuun?

Klapikauppias

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1349
Vs: Käyttökokemuksia
Noinhan se toimii, mutten ole sille oikein keksinyt mitään järjellistä käyttöä, lähinnä pyöröpaalaimen vedossa siitä saattais olla iloa, kun saa jarru pohjassa kääriä paalin ja sit vain jalka ylös ja menoksi. Tuo turbiini on käytössä lähinnä samanlainen, kuin trukilla tai kurottajalla ajelis, jos on ajellu automaattivaihteisella autolla, niin tunnelma on hyvin saman suuntainen, lisäksi tekee suunnanvaihdoista entistäkin pehmoisempia, se ei nyppää yhtään, lähtee vain toiseen suuntaan, eli jossain pihan aurauksessa todella miellyttävä.

Wejjo

  • Luomumaitoklubi
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2232
Vs: Käyttökokemuksia
Mites tuo Valmetin vedonvapautus käytännössä sitten toimii ilman turbiinikytkintä? Olen käsittänyt, että siinäkin pelkkä jarrun polkeminen riittää ja kierrokset alle 1100, niin kone pysähtyy. Vai tarvitseeko vedonvapautus turbiinikytkimen apuun?

Ei sillä kyllä mitään järkevää käyttöä ole, en ole ainakaan keksinyt. Ilman turbiinia se on kuitenkin liian äkkinäinen, varsinkin vedon takaisinkytkeytyessä, ja turbiinin kanssa sitä ei tartte.

Wejjo

  • Luomumaitoklubi
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2232
Vs: Käyttökokemuksia

Jos kerran ek-käyttöä paljon niin älä ny vaan missään nimessä turbiinia pois jätä. Eikä tuo nyt ainakaan mun hommissa missään ole haitaksi ollut. Ainoo huono puoli jotta tuon jälkeen ilman turbiinia olevaa traktoria on outo käyttää.

Täysin samaa mieltä, kun lähtee tuolla tavallisella vallulla matkaan yleensä sen sammuttaa ensimmäisessä risteyksessä, kun tottumuksesta painaa vain jarrun pohjaan ::) Tuolla turbiinikoneella, kun tottuu siihen, että pelkällä traktorilla ajelles ei vaihdekeppiin kosketa lainkaan iso sisään ja automaatti hoitaa pikavaihteet ;) On jo monesti käynyt mielessä, että tuon kovalla kytkimellä olevan vois vaihtaa juurikin tuollaiseen 123 vellikytkimelliseen ht5seen, mutta kurkistus kukkaroon palauttaa maanpinnalle :'(
[/quote]

Navetan ympäripyörimises, paalin siirros ym. turbiinikytkimen kanssa ei tarvi mitään muuta kuin nopean alueen ykkönen tai kakkonen ja pikavaihdeautomaatti päälle. Sen jälkeen päivän saakin touhuta ihan suunnanvaihdon, kaasupolkimen ja jarrun kanssa.

Tielle lähties sitten vaan keppi ykköseltä suoraan neloselle, ja kaasu pohjaan.  Helppo kone antaa kenelle vaan ajoon.

Peurajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3270
Vs: Käyttökokemuksia

Se jäi tosiaan mainitsematta että koneella on useampi kuski ja hyvä olis jos lomittajiakaan ei tarvis viikkoa perehdyttää koneen saloihin.

Turbiinikytkin kuulostaa hyvälle, minusta jo tosin pelkkä pehmyt suunnanvaihto oli jo varsin mukava kokemus kun joskus pääsin testaamaan. Jos ajatellaan että koneella pitää tehdä myös esim. lantakärryn vetoa ja äestystä, onko se silloin virhevalinta vai tarkoittaako lähinnä parhaan hyötysuhteen karkaamista?



Someone´s  gotta be prick and tell true things aloud

Jos nainen on kaunis alasti, on hän sitä myös vaatteet päällä

Klapikauppias

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1349
Vs: Käyttökokemuksia
Äestä en ole vetänyt, mutta kynnöllä ei kyllä yhtään hävennyt tuota sisarmalliaan. Lisäksi keväällä pakon saneleman jouduin valjastamaan tuon päiväksi kylvökoneen eteen ja se oli virhe... nimittäin paluu arkeen oli ankea, kun piti palata tavalliseen. On muuten tosi kiva, kierrellä sähköpaaluja kylvökoneen kanssa, kun ei tarvi muuta, kuin nostaa jalkaa kaasulta ja kaikessa rauhassa hiipiä paalun ohi, minkä jälkeen lätkä lattiaan ja täysi vauhti päälle, eikä tarvi päisteissä kepitellä, kun kone ei meinaakkaan sammua, kuten tavallinen.

ht

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2523
  • Etelä-Karjala
Vs: Käyttökokemuksia
Jos turbiini tuntuu antavan periksi suurilla kierroksilla ajettaessa, niin vähän lisää öljyä siihen. Viisaammat kertoo että miten. Muistaisin ainakin 05 sarjassa turbiinin öljytilavuuden olleen vajaa 10 l ja 0,5 dl ero öljymäärässä tuntuu selvästi luistossa. Mulla on 6550 turbiinilla ja kuorman kanssa täysillä kierroksilla meno on kovan voimansiirron luokkaa. Vedon lisääntyessä turbiini alkaa antaa periksi 1800-> alaspäin ja nyykähtää selvästi 1500 kierroksessa.

Alkuperäisen kysymykseen: neloskone on notkeampi ja kuluttaa vähemmän. Turbiini on etukuormaimen kanssa erinomainen ja monessa muussakin työssä aika kätevä peli. Pois en antaisi, ja jos olis lompuukissa muutkin kuin pohja niin tuommoinen 5-lovisella pikavaihteella oleva hitecci vois olla ihan jees...
-ei kun nappi huuleen ja rinta rottingilla kohti uusia pettymyksiä...

Peurajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3270
Vs: Käyttökokemuksia
Mulla on tuollainen 6475 D6 Per... koneella. Vajaa 2000 h kokemusta, mutta ei ek:ta eikä karjaa :-/

Ei oikein osaa sanoa mitään erityistä, on siinä hyvää ja huonoa.

Kerros nyt vähän, minkälaisia hyviä ja huonoja puolia?
Someone´s  gotta be prick and tell true things aloud

Jos nainen on kaunis alasti, on hän sitä myös vaatteet päällä

Highlander

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 418
Vs: Käyttökokemuksia
Meillä on N121h turbiinilla ja etukuormaimella ja 655t-4 turbiinilla ja täytyy sanoa että onhan se turbiini must varuste. Veikkaisin että tuon 655 voimansiirron kestävyyttä on lisännyt hyvin paljon se kun siinä on toi turbiini. Sillä on kuitenkin ajettu kivisellä seudulla 30ha kivirauniot meidän navetan taakse että voi sanoa että on sillä ainakin pieni vuori siirretty. Ja kärri on ollut ainakin riittävän reilu noin pieneen traktoriin. Tuskimpa olisi enää talossa jos oltais 4240 tai 390 valittu tuon Valmetin sijasta ja koitettu niillä samat työt tehdä! N121 vedetään 12.5m3 sorakärriä todella mäkisissä maisemissa että ei se turbiini nyt ihan kaikkea vetoa syö. Ännän turbiini on kyllä aika tiukka että sitä ei meinaa saada jarrulla pysähtymään mutta 655 pysähtyy helposti. Ja se turbiini on kyllä säädettävissä juuri öljyä lisäämällä / vähentämällä. Ottaa kiinni noin 1500 kierroksessa sen yläpuolella ja sen yläpuolella sitä ei edes huomaa olevan.
6550hitec  löytyy myös ilman turbiinia eikä se ole kovin mukava ja useasti sen saa sammumaan kuin myös syksyllä koeajossa ollut n163v sain sammumaan tosi useesti kun ei ymmärrä antaa kaasua etenkään niissä kuormain töissä!
Vedonvapautus on aika turha kuormaintöissä kun hitekissä etenkin on niin hidas pumppu että aina välillä tulee annettua vähän kaasulla lisää kierroksia ja silloinhan se kone jo liikahtais jos on vaihde päällä! Ännällä on kiva kuormata kun laittaa ison ykkösen tupaan ja pikavaihde automaatin 1 asentoon ei tarvitse kytkimeen tai vahteisiin juuri koskea sen jälkeen.