Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Miksi poistettiin maalämpökeskusteluketju?  (Luettu 16546 kertaa)

rene

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5964
Vs: Miksi poistettiin maalämpökeskusteluketju?
Niin mitäs se onkaan maalämpölaitteiston LÄMPÖPUMPUN teho :o ??    Jos järjestelmä ottaa jatkuvasti 7 kW niin hintoihin tulee sekin :o :o   Ei oo kaukana "nykymarkasta" tuntikulutus :-\

roadman

  • Vieras
Vs: Miksi poistettiin maalämpökeskusteluketju?

Meillä kans vaihtoehtona hake, halko, mlp, yksityistalonlämmitykseen.

Vaatimuksena riittävä vaivattomuus. Kohta 30v kokemus klapi souvista eikä nykyisin oikein ole sitä "hiljaista" hetkeä ranka metsään.

Siihen että onko ongelmia. Monella tutulla ollut koneet pisimpään tuon kymmenen vuotta ilman ongelmia. joten summa summaarum kuluvia osia on automaatio hakelaitoksissakin, joten mielestäni ympäri mennään ja yhteentullaan. En nyt tarkoita että kaikki ovat paskoja.

Kallein systeemi olis ollu 30kw automaatti hakelaitteisto miltei tuplaten siihen lisäksi rakennuskustammukset mlp, hen verrattuna. Sitten halkosysteemi merikonttiin rakennettuna. Kattila ja lisävaraaja 5mottia pihassa pakkausmuovissa likisama kuin mlp asennettuna, siihen lisää kontti+kanaali. mutta sen automaatio.

Cosmicko se sanoi jotta ei ole yhtä oikeaa vaihtoehtoa. meille mlp oli paras ja edullisin vaihtoehto.
Omat laskelmat osoitti että hake menee mlp, ohi jos lämmitystarve on noin 40 kw tai enemmän,  silloin laitteiston ja rakennusten hankinta hinta olis ollu meidän tapauksessa kohtuutasolla energian kw hintaan verrattuna.

Eli jos energiantarve on suurempaa ja vielä verovähennys kelpoista niin silloin hake on varteen otettava vaihtoehto. Mutta pelkästään Automatisoituhake lämmitys yksityistalon lämmitykseen se on rahantuhlausta tai pröystäilyä.
 
Muutama ilp ja uunilämmityskin on varteenotettavampi vaihtoehto kuin hake.
Meille tarjosivat myös tuota. Ois laitettu uus klapikattila ja kaksi ilppiä. Hinta ois kiivenny kuitenkin lähelle mlp,tä. Pikkisen halvempi. Ilpit is säätnyt 18 asteeseen ja olleet apuna ja lomalämmönlähteenä. Apus ois tietysti osunut kovimpiin pakkasiin. Syksyn ja kevään vähäisemmän lämmitystarpeen ois voinut hoitaa ilpeillä. muuna aikan klapia pesään se siitä vaivattomuudesta.

Sen verta että meillä patteri talo ja tämän syksyn mlp. ollut ja cop kerroin 3,6-3,7  Parhaimmillaan pakkaset olleet muutaman vuorokauden -25 astetta Cop kerroin tuolloin 3,3-3,4 vähän tuulesta johtuen. Joten tuo 3 kertoimen voi heittää menemään paremminkin tuo 3,4 vois olla keskiarvona paikallaan
Tällä +- 5 kelillä cop 4,2 . Paria viimeistä talvea lukuunottamatta noita 25 asteen pakkasia ei niin kovin montaa vuorokautta ole.
Uudet  mlp pumput säätää tehoa eli nyt 9 KW kone varmaan käy 2,2kw  ottoteholla ja -25 pakkasella 2,8 kw.

 


Greenpwr

  • Vieras
Vs: Miksi poistettiin maalämpökeskusteluketju?
Tuosta kaikki lähti ja sitten koko homma eli keskustelu meni asiasta sivuun.
Weijjolle koko viestiketju oli sokki,ja siitäkös Sassia syytettiin. :D
http://www.sahkoala.fi/koti/passiivitalo/rakentajan_kokemuksia/fi_FI/maalampo/



Tä? Ihan asiaahan siinä ketjussa oli, vain sun avautumises mun henkilöä ja omia valintojani vastaan ihmetytti ja siihen vastasin mielestäni hyvin näppärästi osoittamalla sun typeryytes siinä, eikös vaan ollutkin  >:(

Minä en tuommoisista ala webbimaastereille tai kelleen muullekaan itkemään. Enkä poistele viestejä jos "joku kiusaa" olemalla eri mieltä

 Tuommonen lause tuolta löytyi:  (rikkoontuminen) Yleensä tämä johtuu siitä, ettei kompressoreita ole mitoitettu oikein, eivätkä laitteet pyöri optimaalisella tehoalueella.

 Tuosta Adamin mainitsemasta jäähtymisestä, keruuputkisto peltoon ja isäntä lvi-asentajilta kyselemään, että voiko sitä viljellä normaalisti? Kyllä voi...tästä iloistunut jemmari lähti jatkamaan visun tekoa...mutta se sulaa kaksi viikkoa muita peltoja myöhemmin...

bouli

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5907
Vs: Miksi poistettiin maalämpökeskusteluketju?
Mullakin on tiedossa maalämmön heikkoja puolia, joista yksi vähemmän vielä seurattu on maaperan keskilämmön lasku alueilla, joissa kenttiä ja kaivoja on paljon.
Keskustaajamassa on tietyissä osissa erästä asuntoaluetta tietääkseni tilanne se että kaivoja on jo sen verran runsaasti ettei uusille saa toimenpide lupaa.

cosmic_cowboy

  • Vieras
Vs: Miksi poistettiin maalämpökeskusteluketju?
Nyt tulee taas pakostakin mieleen että edulliseen ilmalämpöpumppuun olisi aika helppo modifioida maalämpökierto joka tuottaisi siten lämpöä hyvällä hyötysuhteella kovimmillakin pakkasilla :-\  Pitääkin asiaa vähän tutkailla, 4 ilmalämpöpumppua on laulamassa lämpöä kahteen taloon :-\
 Voisi ulkoyksikköön lisätä kaksi kolmitiehanaa. Toinen ennen kennoa, jolla saisi kennon ohitettua ja ohjattua kierron suoraan maalämpöpiiriin liitettyyn lämmönvaihtimeen ja toinen kennon jälkeen jolla voisi ohittaa maalämpöpiirin lämmönvaihtimen.  Tai sitten heittäisi mettään koko kennon ja laittaisi sen paikalle sen maalämpökierron lämmönvaihtimen, silloin saisi myös jäähdytystehon kesällä paremmaksi 8)
  Jokseenkin harmillista että silloin kun ilpillä pitäisi saada eniten lämmitettyä niin silloin sen teho ja hyötysuhde on matalin :(

Turha keksiä pyörää uudestaan.  ILP 400€/800W  =   0,5€/W    :)   Olen melko vakuuttunut että tuolle nimenomaiselle ilpille on mahdollista luvattu 2800W lämpöteho, minun pumpuista kolme on juuri näitä :)

Maakierron ja ilmapatterin yhdistelmän jo aiemmin landehandekin lupasi tilata. Pitäisi olla edullinen paketti taloon jossa ei ole vesikiertoa. Sellaisen löysinkin jonkun kätevän Pohjois-Suomalaisen kylmälaiteasentajan sivuilta. ILP:stä se niitä rakenteli. Vielä kun muistaisi sen osoitteen? Lämmönlähde pitäisi voida valita tilanteen mukaan. Pakkasilla maakeruupiiri ja  0- +20 asteessa ulkoilma tai aurinkolämpökeräin ja >25 asteessa jäähdytys maakylmällä.

Voisitko rene laittaa jotain linkkiä tai muuta tietoa tuosta 400€ ILP:stä. Minä laskin €/W-hinnat huoneenlämmitysteholle. Itse ihmettelit poistetussa keskustelussa miten pakastin maksaa satasia ja MLP tonneja, eikö se asia tullut osoitetuksi teholuokasta johtuvaksi?

42

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8842
  • Israel, lähi idän ainoa demokratia
Vs: Miksi poistettiin maalämpökeskusteluketju?
Pitäisikö laittaa ketju uudelleen liikkeelle ? itsellä jäi kiireiden vuoksi lukematta.

Yhdellä tutulla on ollut < 10v maalämpöpumppu, jotain vikaa oli kompurassa muistaakseni, omistaja oli sitä mieltä, että laitteen asennuksessa oli jotain vikaa joka edesauttoi rikkoontumista.

Myös nuo passiivi maalämpö sovellus kokemukset kiinnostaisi – on ollu mielessä käyttää pohjavettä koneladon ”lämmitykseen”.
   cría cuervos y te sacarán los ojos

cosmic_cowboy

  • Vieras
Vs: Miksi poistettiin maalämpökeskusteluketju?
Pitäisikö laittaa ketju uudelleen liikkeelle ? itsellä jäi kiireiden vuoksi lukematta.

Yhdellä tutulla on ollut < 10v maalämpöpumppu, jotain vikaa oli kompurassa muistaakseni, omistaja oli sitä mieltä, että laitteen asennuksessa oli jotain vikaa joka edesauttoi rikkoontumista.

Myös nuo passiivi maalämpö sovellus kokemukset kiinnostaisi – on ollu mielessä käyttää pohjavettä koneladon ”lämmitykseen”.

Ruotsissa on aiemmin käytetty pohjaveden kierrätystä lämmönlähteeksi. SIitä on vähitellen luovuttu. Veden mukana tulee hiekkaa ja mutaa. Veden palautus saattaa aiheuttaa yllätyksiä. Varmemmaksi on todettu laittaa maakeruupiiri virtaavan pohjaveden hyväiltäväksi.  Virttaalla oli sienimö, joka käytti pohjavettä viilennykseen, se ei toiminut.

TUossa on yksi kompressoriton systeemi, tosin vain osana kokonaisuutta:

http://www.valonia.fi/public/default.aspx?contentid=301591&nodeid=18302

rene

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5964
Vs: Miksi poistettiin maalämpökeskusteluketju?
Nyt tulee taas pakostakin mieleen että edulliseen ilmalämpöpumppuun olisi aika helppo modifioida maalämpökierto joka tuottaisi siten lämpöä hyvällä hyötysuhteella kovimmillakin pakkasilla :-\  Pitääkin asiaa vähän tutkailla, 4 ilmalämpöpumppua on laulamassa lämpöä kahteen taloon :-\
 Voisi ulkoyksikköön lisätä kaksi kolmitiehanaa. Toinen ennen kennoa, jolla saisi kennon ohitettua ja ohjattua kierron suoraan maalämpöpiiriin liitettyyn lämmönvaihtimeen ja toinen kennon jälkeen jolla voisi ohittaa maalämpöpiirin lämmönvaihtimen.  Tai sitten heittäisi mettään koko kennon ja laittaisi sen paikalle sen maalämpökierron lämmönvaihtimen, silloin saisi myös jäähdytystehon kesällä paremmaksi 8)
  Jokseenkin harmillista että silloin kun ilpillä pitäisi saada eniten lämmitettyä niin silloin sen teho ja hyötysuhde on matalin :(

Turha keksiä pyörää uudestaan.  ILP 400€/800W  =   0,5€/W    :)   Olen melko vakuuttunut että tuolle nimenomaiselle ilpille on mahdollista luvattu 2800W lämpöteho, minun pumpuista kolme on juuri näitä :)

Maakierron ja ilmapatterin yhdistelmän jo aiemmin landehandekin lupasi tilata. Pitäisi olla edullinen paketti taloon jossa ei ole vesikiertoa. Sellaisen löysinkin jonkun kätevän Pohjois-Suomalaisen kylmälaiteasentajan sivuilta. ILP:stä se niitä rakenteli. Vielä kun muistaisi sen osoitteen? Lämmönlähde pitäisi voida valita tilanteen mukaan. Pakkasilla maakeruupiiri ja  0- +20 asteessa ulkoilma tai aurinkolämpökeräin ja >25 asteessa jäähdytys maakylmällä.

Voisitko rene laittaa jotain linkkiä tai muuta tietoa tuosta 400€ ILP:stä. Minä laskin €/W-hinnat huoneenlämmitysteholle. Itse ihmettelit poistetussa keskustelussa miten pakastin maksaa satasia ja MLP tonneja, eikö se asia tullut osoitetuksi teholuokasta johtuvaksi?
No enpäs nyt yhtäkkiä löytänyt. Savenmaalta lopussa ja keskinen (josta omat kolme on/offia ja yhden invertterin olen ostanut) ei enää myy. Merkki on Chunlan, keskusteluja tuosta löytyi kyllä puolesta ja vastaan.
 Valitsin nyt vaan halvimman (150) verkkovirtaan liitettävän laitteen jossa on lämpöpumpputekniikkaa ja sinänsä laittamattomasti lähdin sitä vertaamaan maalämpöjärjestelmään :-[    NO EI, ei tullut minun mielestä ollenkaan osoitetuksi :(
  Uusi vertailu antotehoja käyttäen (oletin että kylmäkoneella olisi ollut ottoteho sen 90W) :o
 Maalämpöjärjestelmä hinta 7000, teho 7000W, hinta euro/watti
 Ilppi, hinta vaikka nyt sitten tonnin. Teho 3-4000W, hinta 0,25-0,33 €/W   :-\

zetor8045

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5568
Vs: Miksi poistettiin maalämpökeskusteluketju?
Tuosta kaikki lähti ja sitten koko homma eli keskustelu meni asiasta sivuun.
Weijjolle koko viestiketju oli sokki,ja siitäkös Sassia syytettiin. :D
http://www.sahkoala.fi/koti/passiivitalo/rakentajan_kokemuksia/fi_FI/maalampo/



Tä? Ihan asiaahan siinä ketjussa oli, vain sun avautumises mun henkilöä ja omia valintojani vastaan ihmetytti ja siihen vastasin mielestäni hyvin näppärästi osoittamalla sun typeryytes siinä, eikös vaan ollutkin  >:(

Minä en tuommoisista ala webbimaastereille tai kelleen muullekaan itkemään. Enkä poistele viestejä jos "joku kiusaa" olemalla eri mieltä

 Tuommonen lause tuolta löytyi:  (rikkoontuminen) Yleensä tämä johtuu siitä, ettei kompressoreita ole mitoitettu oikein, eivätkä laitteet pyöri optimaalisella tehoalueella.

 Tuosta Adamin mainitsemasta jäähtymisestä, keruuputkisto peltoon ja isäntä lvi-asentajilta kyselemään, että voiko sitä viljellä normaalisti? Kyllä voi...tästä iloistunut jemmari lähti jatkamaan visun tekoa...mutta se sulaa kaksi viikkoa muita peltoja myöhemmin...
Ei oo kyllä reilun 30v aikana ollut mitään poikkeavaa tuossa pellossa mitä noissa muissa vaikka lämmönkeruuputket siellä ovatkin  ::)   Mulla itsellä on lammikon reunoille kaivettu lämmönkeruuputket eikä siltikään... Mutta sitten jos putkea olis ihan liian vähän että vetäisi koko lenkin paljon pakkasen puolelle niin sitten saattaisi olla haittaa... 

opk

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 32
Vs: Miksi poistettiin maalämpökeskusteluketju?

Ei oo kyllä reilun 30v aikana ollut mitään poikkeavaa tuossa pellossa mitä noissa muissa vaikka lämmönkeruuputket siellä ovatkin  ::)   Mulla itsellä on lammikon reunoille kaivettu lämmönkeruuputket eikä siltikään... Mutta sitten jos putkea olis ihan liian vähän että vetäisi koko lenkin paljon pakkasen puolelle niin sitten saattaisi olla haittaa...

Luulis et tossa tilanteessa olisi sisälläkin kylmä.

Maa ja vesi-ilmalämpöön saa muistaakseni kytkettyä ihan tehdastekoisia lämminilma puhaltimia vesikierron rinnalle. Ilpin kaltaisia sisäyksiköitä. Voi kai niitä pelkästäänkin laittaa. Ja jossain tekniikan maailmassa ilpin ulkoyksikkö asennettiin kaivoon, tuon tuloksista ei tietoa.

klapikasa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3154
Vs: Miksi poistettiin maalämpökeskusteluketju?
Onko noissa ilmalämpöpumpuissa missään pienempää kuin 8-10 asteen ylläpitolämpöä?

Mulla on pieni pajatila vanhassa navetassa mitä on pidetty sähköpuhaltimella lämpöisenä siten että lämpötila on siellä maksimissa 5 asteen tienoilla.

Joskus miettinyt ilpin asentamista sinne mutta ei liene vastaavaa hyötyä jos lämpötilaa täytyisi pitää nykyistä korkeampana?


Mulla on paja jonka lattia laatassa on n.15v sitten valettu lattialämmitys kaapeli. Olen aina silloin tällöin miettinyt miten olis hankkia sopiva tuulimylly jonka liitäis siihen lattia lämitykseen? Laatta on 10cm jis joskus ostan sorvi tai jyrsin. neliöitä on n.45m2. Nyt mulla on sähköpastteri silloin harvoin kun mä talvisin olen siellä.

Greenpwr

  • Vieras
Vs: Miksi poistettiin maalämpökeskusteluketju?
Tuosta kaikki lähti ja sitten koko homma eli keskustelu meni asiasta sivuun.
Weijjolle koko viestiketju oli sokki,ja siitäkös Sassia syytettiin. :D
http://www.sahkoala.fi/koti/passiivitalo/rakentajan_kokemuksia/fi_FI/maalampo/



Tä? Ihan asiaahan siinä ketjussa oli, vain sun avautumises mun henkilöä ja omia valintojani vastaan ihmetytti ja siihen vastasin mielestäni hyvin näppärästi osoittamalla sun typeryytes siinä, eikös vaan ollutkin  >:(

Minä en tuommoisista ala webbimaastereille tai kelleen muullekaan itkemään. Enkä poistele viestejä jos "joku kiusaa" olemalla eri mieltä

 Tuommonen lause tuolta löytyi:  (rikkoontuminen) Yleensä tämä johtuu siitä, ettei kompressoreita ole mitoitettu oikein, eivätkä laitteet pyöri optimaalisella tehoalueella.

 Tuosta Adamin mainitsemasta jäähtymisestä, keruuputkisto peltoon ja isäntä lvi-asentajilta kyselemään, että voiko sitä viljellä normaalisti? Kyllä voi...tästä iloistunut jemmari lähti jatkamaan visun tekoa...mutta se sulaa kaksi viikkoa muita peltoja myöhemmin...
Ei oo kyllä reilun 30v aikana ollut mitään poikkeavaa tuossa pellossa mitä noissa muissa vaikka lämmönkeruuputket siellä ovatkin  ::)   Mulla itsellä on lammikon reunoille kaivettu lämmönkeruuputket eikä siltikään... Mutta sitten jos putkea olis ihan liian vähän että vetäisi koko lenkin paljon pakkasen puolelle niin sitten saattaisi olla haittaa...

 Elikkäkö tuas näitä liian tarkalle vejettyjä mitotuksia...

meedio

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1174
Vs: Miksi poistettiin maalämpökeskusteluketju?
Mullakin on tiedossa maalämmön heikkoja puolia, joista yksi vähemmän vielä seurattu on maaperan keskilämmön lasku alueilla, joissa kenttiä ja kaivoja on paljon.
Keskustaajamassa on tietyissä osissa erästä asuntoaluetta tietääkseni tilanne se että kaivoja on jo sen verran runsaasti ettei uusille saa toimenpide lupaa.

Turkuun kannattaisi laittaa maalämpövehkeitä vieri viereen. Siksi, että saataisiin se löysä maaperä jäätymään ikiroutaan, niin ei tarvitsisi paaluttaa painuvia pohjia...!  ::)

SAS

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12800
  • Velehojen Veleho
Vs: Miksi poistettiin maalämpökeskusteluketju?
color=blue][/color]
Tuosta kaikki lähti ja sitten koko homma eli keskustelu meni asiasta sivuun.
Weijjolle koko viestiketju oli sokki,ja siitäkös Sassia syytettiin. :D
http://www.sahkoala.fi/koti/passiivitalo/rakentajan_kokemuksia/fi_FI/maalampo/

Tä? Ihan asiaahan siinä ketjussa oli, vain sun avautumises mun henkilöä ja omia valintojani vastaan ihmetytti ja siihen vastasin mielestäni hyvin näppärästi osoittamalla sun typeryytes siinä, eikös vaan ollutkin  >:(

Minä en tuommoisista ala webbimaastereille tai kelleen muullekaan itkemään. Enkä poistele viestejä jos "joku kiusaa" olemalla eri mieltä
Nyt meni yli ymmärryksen ,miten voi loukata toista henkilönä jos maasähkölämmitystä hiukan kritisoi? Weijjo taitaa olla erityisen herkkä kaikelle joka on hänen mielipiteitään vastaan.Kirjoituksessani en hyökännyt ketään henkilönä vaan toin netistä löytyvän artikkelin avoimesti luettavaksi,mutta Weijjolta taisi jäädä lukematta ne linkit siellä alhaalla joissa oli viosta tehty tilastoa Ruotsista.Tästä kyselin myöhemmin ,mutta en saanut vastausta ja kun aihe alkoi siirtymään hakelämmitykseen eikä maasähkölämmöstä enään kukaan kysellyt poistin ketjun johon minulla on oikeus ilman sen kummempia selityksiä.
Saatan olla typerys ,mutta eikö Weijo hyviin tapoihin kuulu ettei sellaista nimitystä julkisesti käytetä ? Onko aina jos maasähkölämmitystä moititaan se on myös henkilökohtainen hyökkäys Weijjoa kohtaan eli Weijjo on MR Maalämpö. Onpa siinä raskaan taakan ottanut Weijo,toivottavasti jaksat sen kanssa.
Sassi on avoin kaikelle kritiikille ,mutta rajansa kaikella.
Sassi ei ole weppiä pyytänyt poistamaan vaan kyllä Sassin hartiat kestää omaa toimintaa.
Mitä tulee Adamin heittoon kuralillinki jutuista ne vaan on totta niistä ei hevin puhuta ,mutta ehkä kannattaisi niin voisi navettarakentamisen taso nousta kun avoimesti tuotaisiin esille niitä epäkohtia.
Mystinen Logger,arkinen aivan,Talouden ja politiikan arvostettu tutkija.Ilmastotutkimuksen huippu luotettava kriitikko.Sääennustamisen moninkertainen Suomen Mestari.
Pikkutilallinen yrittää omillaan,suuri tilallinen tarvitsee yrittämiseen EU:n tukea !

cosmic_cowboy

  • Vieras
Vs: Miksi poistettiin maalämpökeskusteluketju?
vertaamaan maalämpöjärjestelmään :-[    NO EI, ei tullut minun mielestä ollenkaan osoitetuksi :(
  Uusi vertailu antotehoja käyttäen (oletin että kylmäkoneella olisi ollut ottoteho sen 90W) :o
 Maalämpöjärjestelmä hinta 7000, teho 7000W, hinta euro/watti
 Ilppi, hinta vaikka nyt sitten tonnin. Teho 3-4000W, hinta 0,25-0,33 €/W   :-\

Sillä kylmäkoneella on se "lämmin puoli" 90W, sitä pitää verrata MLP:n ja ILP:n "lämpimään puoleen".

Jos otat ILP:n hinnaksi pienimmän joskus olleen hinnan ja muiden vaihtoehtojen hinnaksi normaalin hinnan, jolla niitä voi jokainen ostaa, niin ei ole tasapuolisesti. Lukijoille on hyödyksi jos saat esiin niitä todella edullisia laitteita.