Valion ja kilpailuviraston vääntö polkumyyntiasiassa tuskin ihan lähiaikoina päättyy. Syyte polkumyynnistä kulutusmaidossa samaan aikaan kun yritys häviää koko ajan kulutusmaidon markkinaosuuksia ei ole ilmeisesti ihan helpoin perustella niin pitävästi että ainakaan tuon tasoisia sakkoja päästään jakelemaan.
Asian voisi käännellä niinkin päin että maitoa on pikkuisen pakko myydä aika edullisesti jos meinaa kilpailla markkinoista sellaisen yrityksen kanssa joka tekee kymmenkunta senttiä/ hankittu litra tappiota ulkomaisen jättifirman rahoituksen tukemana.
Satamaito on sitten vähän oma lukunsa, sille kulutusmaidon hintataso on paljon tärkeämpi kuin Valiolle tai Arla- Ingmannille, eikä ole isoveljeä joka lapioi rahaa kassaan jos se alkaa tyhjenemään.
Niin että se on sitten jotenkin hyväksytympää kun kotimainen markkinoita hallitseva määräävässä markkina-asemassa oleva firma tekee saman jutun. Laajalla tuotepaletilla ottaa ja kerää rahat muilla tuotteilla ja polkumyy sitten tuotepaletistaan ne tuotteet jotka ovat muiden ainoita tuotteita ja joilla pitäisi muiden kerätä se raha? Tulee tosiaan ihan Aito-maito -kahinat mieleen, systeemi on tuttu...
Mutta että näetkö mitenkäkin suuren eron sillä että kotimainen firma tekee ihan saman tenpun? Pumppaa rahaa kannattavista osista että saa muut sitten polvilleen hinnoittelemalla muiden markkinoimat tuotteet 0-katteelle tai jopa miinukselle? Mitä taas markkinaosuuden häviämiseen tulee niin siinä on muut pienemmät joita yritetään lyödä ulos Aito-maito -tyyliin aika lailla selkä seinää vasten. Kun ei ole muitakaan tuotteita joista sitä rahaa tulee niin on pakko laskea sen ainoan tuotteen hinta alemmas että tulisi rahaa edes siitä. Se sitten saattaa johtaa tappioihin jotka suurempi firma voi kattaa tuotepaletin muulla myynnillä, pienempi ei.
Tuota noin eikö ole pikkuisen outoa jos yrityksen pitäisi huolehtia siitä että sen kilpailijoilla menee hyvin? Valio on monella tapaa vastuullinen yritys, mutta ei kai sen ihan kaikkeen tarvitse venyä?
Kulutusmaito oli takavuosina hyväkatteinen tuote, ei ole enää ja tuskin tulee olemaankaan. Arlaa ei pysty "lyömään ulos" polkumyynnillä, koska se on kooltaan niin iso että se voi hyväksyä isojakin tappioita Suomen kokoisislla markkinoilla jos sitä huvittaa.
Pienempien kotimaisten kilpailijoiden nujertamisen taas ei välttämättä hyödytä enää mitään, koska Arlalla on tarjolla tuontiraaka- ainetta Suomen markkinoiden mittakavassa rajattomasti, eli se pystyy täyttämään syntyneen markkinan, edellyttäen että suomalaisille kelpaa tuontimaito (ei onneksi kelpaa kovin hyvin) tai että kotimaista maitoa voidaan pakata purkkiin ja käyttää enemmän tuontiraaka- ainetta jogurttiin, juustoon tms. (tämä on isompi ongelma, suomalaisille tuntuu varsinkin tuontijuusto maistuvan oikein hyvin).
Eli olisin vähän samoilla linjoilla kuin muutama muukin kirjoittaja, kulutusmaidon pakkaaminen ei ole välttämättä tulevaisuudessa meijerille kovin hyvä keino saada aikaan tilityskykyä. Ainakin isohkoihin heilahteluihin tilityskyvyssä lienee syytä varautua jos kulutusmaidon pakkaaminen on meijerin talouden tukijalka.
Suomen maitomarkkinat ovat sen verran erilaisessa asennossa kuin ennen että niin vähän jalostetulla tuotteella kuin purkkimaito voi olla vaikea olla tilityskyvyssä samanlainen johtaja kuin takavuosina.