Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Ojalan tuurausta  (Luettu 46355 kertaa)

SomeBody77

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4301
  • Ensin rahahommat, sitten omille pelloille
Vs: Ojalan tuurausta


Maidonhinnassa ei ole mitään vikaa. Reilulla 47c/l (alv0%) tässä maailmantalouden tilassa pitäisi kyllä pärjätä.[/b]

Voi hyvänen aika, mistä näitä puupäitä oikein tulee.
Missä muussa pisneksessä omistaja ajattelee näin. Vastaan, ei missään.
Suurin osa ei tajua edes olevansa omistaja. >:(
[/quote]
http://www.milkprices.nl/reviews/eng201210.pdf

Opettele lukemaan myös sanoma...  ::) En sano, etteikö hinta voisi olla korkeampi, mutta aikaslailla on eroa muuhun maailmaan on tällä hetkellä. Ei tartte mennä paljoa taaksepäin, kun yks puulaaki alkoi tuomaan raakamaitoa Ruotsista, kun hinnanero oli vastaava. Jos meidän tarttee alkaa ihan oikeasti kilpailla Euroopan suurten maitomaiden maiden kanssa, niin noutaja tulee meille kaikille. Ahneella on nääs paskanen loppu...  :(

Ja vemssille tiedoksi, että jo ennen toista maailmansotaa AIV todisti, että lypsykarjatila pystyy karjanlannan ja apilanurmien kanssa sisäiseen ravinnekiertoon.
Ensin rahahommat, sitten omille pelloille

paukkula

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1025
Vs: Ojalan tuurausta


Maidonhinnassa ei ole mitään vikaa. Reilulla 47c/l (alv0%) tässä maailmantalouden tilassa pitäisi kyllä pärjätä.[/b]

Voi hyvänen aika, mistä näitä puupäitä oikein tulee.
Missä muussa pisneksessä omistaja ajattelee näin. Vastaan, ei missään.
Suurin osa ei tajua edes olevansa omistaja. >:(
http://www.milkprices.nl/reviews/eng201210.pdf

Opettele lukemaan myös sanoma...  ::) En sano, etteikö hinta voisi olla korkeampi, mutta aikaslailla on eroa muuhun maailmaan on tällä hetkellä. Ei tartte mennä paljoa taaksepäin, kun yks puulaaki alkoi tuomaan raakamaitoa Ruotsista, kun hinnanero oli vastaava. Jos meidän tarttee alkaa ihan oikeasti kilpailla Euroopan suurten maitomaiden maiden kanssa, niin noutaja tulee meille kaikille. Ahneella on nääs paskanen loppu...  :(

Ja vemssille tiedoksi, että jo ennen toista maailmansotaa AIV todisti, että lypsykarjatila pystyy karjanlannan ja apilanurmien kanssa sisäiseen ravinnekiertoon.
[/quote]

 Olin Artturi Ilmari Virtasen tilalla Sipoossa joskus viime vuosituhannella maatalouden vuosiharjoittelijana ja kyllä siellä koetettiin
 tuota sisäistä ravinnekiertoa harjoittaa . Kyllä Valion auto sieltä maitoa haki joten kyllä se siinä mielessä onnistui. Apilanurmesta tehtiin AIV rehua ja kauralle ajettiin kusta ja lantaa.
 Kovin innostunut en apilaan ole ollut sillä vasta tänä vuonna laitin timotei/nurminata seokseen ripauksen puna-apilaa. Samoin kokoviljasäilärehuun hernettä. Pitänee ruveta ottamaan ilmaista typpeä kun rekkalastillisen Suomensalpietarin  hinta tehtaalla oli ALv 0  13285,37 € On noussut 3000 eurolla muutaman vuoden aikana.

Asseri

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 37
Vs: Ojalan tuurausta

Opettele lukemaan myös sanoma...  ::) En sano, etteikö hinta voisi olla korkeampi, mutta aikaslailla on eroa muuhun maailmaan on tällä hetkellä. Ei tartte mennä paljoa taaksepäin, kun yks puulaaki alkoi tuomaan raakamaitoa Ruotsista, kun hinnanero oli vastaava. Jos meidän tarttee alkaa ihan oikeasti kilpailla Euroopan suurten maitomaiden maiden kanssa, niin noutaja tulee meille kaikille. Ahneella on nääs paskanen loppu...  :(

Eroa muuhun maailmaan... Hyvin on Valio/MTK propaganda uponnut :)
Kerro miksi täällä ei tuottajahinta voi olla korkeampi kun muualla.
Tuottajahinta ei ole kulu vaan voiton jakoa eli jos osataan myydä, meille maksettava hinta nousee.
Ja ahneeksi ei saa ruveta, nöyränä sinun pitää tuottaa  :D

Herra Heinamaki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4632
Vs: Ojalan tuurausta
Meijerin pitää maksaa maidosta niin paljon kuin ikinä kykenee.

Meijerin (tai muun jalostajan) pitää pitää oma tuotekehityksensä ja tuotantokoneistonsa tarvittavassa kunnossa.
Markkinoinnin kuuluu myydä tuotteet parhaalla mahdollisella tavalla, jotta tuotteille tulee paras mahdollinen kate pitkäjänteisesti.
Maidontuottaja ei saa tuhlata saamaansa hyötyä turhuuksiin (punaiset vanteet ovat semmoista).

Tässä kaikki. Oliko muuta vaikeaa.

Shrek

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1911
  • Quidquid Latine dictum sit, altum videtur
Vs: Ojalan tuurausta
Meijerin pitää maksaa maidosta niin paljon kuin ikinä kykenee.

Meijerin (tai muun jalostajan) pitää pitää oma tuotekehityksensä ja tuotantokoneistonsa tarvittavassa kunnossa.
Markkinoinnin kuuluu myydä tuotteet parhaalla mahdollisella tavalla, jotta tuotteille tulee paras mahdollinen kate pitkäjänteisesti.
Maidontuottaja ei saa tuhlata saamaansa hyötyä turhuuksiin (punaiset vanteet ovat semmoista).

Tässä kaikki. Oliko muuta vaikeaa.
Vaikeaa on nähdä omassa tuotannossa olevat virheet joista aiheutuu turhia kustannuksia.
"näin on aina tehty jne"

Jos talossa käy konsulentti, joka ei löydä tilan toiminnasta yhtään virhettä, on täysin turha.
"Ajatelkaapa niitä kaikkia Fordin omistajia jotka eräänä päivänä haluavat oikean auton..."
 John Dodge, 1914

http://www.youtube.com/watch?v=vVXIK1xCRpY
http://www.youtube.com/watch?v=FMUf2qmSzvE

Milko

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 41
Vs: Ojalan tuurausta
Valion ja kilpailuviraston vääntö polkumyyntiasiassa tuskin ihan lähiaikoina päättyy. Syyte polkumyynnistä kulutusmaidossa samaan aikaan kun yritys häviää koko ajan kulutusmaidon markkinaosuuksia ei ole ilmeisesti ihan helpoin perustella niin pitävästi että ainakaan tuon tasoisia  sakkoja päästään jakelemaan.
Asian voisi käännellä niinkin päin että maitoa on pikkuisen pakko myydä aika edullisesti jos meinaa kilpailla markkinoista sellaisen yrityksen kanssa joka tekee kymmenkunta senttiä/ hankittu litra tappiota ulkomaisen jättifirman rahoituksen tukemana.
Satamaito on sitten vähän oma lukunsa, sille kulutusmaidon hintataso on paljon tärkeämpi kuin Valiolle tai Arla- Ingmannille, eikä ole isoveljeä joka lapioi rahaa kassaan jos se alkaa tyhjenemään.

Niin että se on sitten jotenkin hyväksytympää kun kotimainen markkinoita hallitseva määräävässä markkina-asemassa oleva firma tekee saman jutun. Laajalla tuotepaletilla ottaa ja kerää rahat muilla tuotteilla ja polkumyy sitten tuotepaletistaan ne tuotteet jotka ovat muiden ainoita tuotteita ja joilla pitäisi muiden kerätä se raha? Tulee tosiaan ihan Aito-maito -kahinat mieleen, systeemi on tuttu...

Mutta että näetkö mitenkäkin suuren eron sillä että kotimainen firma tekee ihan saman tenpun? Pumppaa rahaa kannattavista osista että saa muut sitten polvilleen hinnoittelemalla muiden markkinoimat tuotteet 0-katteelle tai jopa miinukselle? Mitä taas markkinaosuuden häviämiseen tulee niin siinä on muut pienemmät joita yritetään lyödä ulos Aito-maito -tyyliin aika lailla selkä seinää vasten. Kun ei ole muitakaan tuotteita joista sitä rahaa tulee niin on pakko laskea sen ainoan tuotteen hinta alemmas että tulisi rahaa edes siitä. Se sitten saattaa johtaa tappioihin jotka suurempi firma voi kattaa tuotepaletin muulla myynnillä, pienempi ei.

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: Ojalan tuurausta
Valion ja kilpailuviraston vääntö polkumyyntiasiassa tuskin ihan lähiaikoina päättyy. Syyte polkumyynnistä kulutusmaidossa samaan aikaan kun yritys häviää koko ajan kulutusmaidon markkinaosuuksia ei ole ilmeisesti ihan helpoin perustella niin pitävästi että ainakaan tuon tasoisia  sakkoja päästään jakelemaan.
Asian voisi käännellä niinkin päin että maitoa on pikkuisen pakko myydä aika edullisesti jos meinaa kilpailla markkinoista sellaisen yrityksen kanssa joka tekee kymmenkunta senttiä/ hankittu litra tappiota ulkomaisen jättifirman rahoituksen tukemana.
Satamaito on sitten vähän oma lukunsa, sille kulutusmaidon hintataso on paljon tärkeämpi kuin Valiolle tai Arla- Ingmannille, eikä ole isoveljeä joka lapioi rahaa kassaan jos se alkaa tyhjenemään.

Niin että se on sitten jotenkin hyväksytympää kun kotimainen markkinoita hallitseva määräävässä markkina-asemassa oleva firma tekee saman jutun. Laajalla tuotepaletilla ottaa ja kerää rahat muilla tuotteilla ja polkumyy sitten tuotepaletistaan ne tuotteet jotka ovat muiden ainoita tuotteita ja joilla pitäisi muiden kerätä se raha? Tulee tosiaan ihan Aito-maito -kahinat mieleen, systeemi on tuttu...

Mutta että näetkö mitenkäkin suuren eron sillä että kotimainen firma tekee ihan saman tenpun? Pumppaa rahaa kannattavista osista että saa muut sitten polvilleen hinnoittelemalla muiden markkinoimat tuotteet 0-katteelle tai jopa miinukselle? Mitä taas markkinaosuuden häviämiseen tulee niin siinä on muut pienemmät joita yritetään lyödä ulos Aito-maito -tyyliin aika lailla selkä seinää vasten. Kun ei ole muitakaan tuotteita joista sitä rahaa tulee niin on pakko laskea sen ainoan tuotteen hinta alemmas että tulisi rahaa edes siitä. Se sitten saattaa johtaa tappioihin jotka suurempi firma voi kattaa tuotepaletin muulla myynnillä, pienempi ei.

Mulla on sellainen kutina että maidon polkumyynti johtuu ihan muista  tekijöistä kun meijerien halusta. Laajalla otannalla eli kahdesta eteläsuomalaisesta s ryhmän supermarketista toisessa myytiin arla-ingmannin ja valion maitoa samaan hintaan vierekkäin samanlaisissa rullakoissa Tämä siis Halikossa. Täällä pirkanmaalla myydään arlaingmannia muutaman sentin halveemmalla ja  arlaa  sitten jollain 5-10 sentin alennuksessa valioon nähden. Tällöin en pysty kuvittelemaan että valiolla olisi polkumyynti päällä vaan enemmänkin että kauppa on saanut mahdollisuudeen kurittaa valiota ja koittaa näin kaikin keinoin päästä kostamaan vanhoja kaunoja myymällä kilpailijoiden tuotteita.


Tohon ravinnonkiertoon niin se on vaan yksi osa-alue ja olen hyvinkin tietoinen että karjan rehut saa käytännössä kasvatettua omillaan. Tätä jos ei ymmärrä ja tiedä niin puuttuu aika paljon osaamista. Siihen suuntaan ollaan itsekin menossa  mutta viellä ei navetan kalustus anna myöden. Tässä osiossa on varsinkin jos asiaan sotkeee luomun (joka ei tietenkään ole välttämätöntä) että kuivana kesänä ja alueella jossa pellosta on pula voi oikeasti tulla haasteita saada eläimille rehua.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

bobbari

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2642
  • Sosiaalinen erakko
Vs: Ojalan tuurausta
Valion ja kilpailuviraston vääntö polkumyyntiasiassa tuskin ihan lähiaikoina päättyy. Syyte polkumyynnistä kulutusmaidossa samaan aikaan kun yritys häviää koko ajan kulutusmaidon markkinaosuuksia ei ole ilmeisesti ihan helpoin perustella niin pitävästi että ainakaan tuon tasoisia  sakkoja päästään jakelemaan.
Asian voisi käännellä niinkin päin että maitoa on pikkuisen pakko myydä aika edullisesti jos meinaa kilpailla markkinoista sellaisen yrityksen kanssa joka tekee kymmenkunta senttiä/ hankittu litra tappiota ulkomaisen jättifirman rahoituksen tukemana.
Satamaito on sitten vähän oma lukunsa, sille kulutusmaidon hintataso on paljon tärkeämpi kuin Valiolle tai Arla- Ingmannille, eikä ole isoveljeä joka lapioi rahaa kassaan jos se alkaa tyhjenemään.

Niin että se on sitten jotenkin hyväksytympää kun kotimainen markkinoita hallitseva määräävässä markkina-asemassa oleva firma tekee saman jutun. Laajalla tuotepaletilla ottaa ja kerää rahat muilla tuotteilla ja polkumyy sitten tuotepaletistaan ne tuotteet jotka ovat muiden ainoita tuotteita ja joilla pitäisi muiden kerätä se raha? Tulee tosiaan ihan Aito-maito -kahinat mieleen, systeemi on tuttu...

Mutta että näetkö mitenkäkin suuren eron sillä että kotimainen firma tekee ihan saman tenpun? Pumppaa rahaa kannattavista osista että saa muut sitten polvilleen hinnoittelemalla muiden markkinoimat tuotteet 0-katteelle tai jopa miinukselle? Mitä taas markkinaosuuden häviämiseen tulee niin siinä on muut pienemmät joita yritetään lyödä ulos Aito-maito -tyyliin aika lailla selkä seinää vasten. Kun ei ole muitakaan tuotteita joista sitä rahaa tulee niin on pakko laskea sen ainoan tuotteen hinta alemmas että tulisi rahaa edes siitä. Se sitten saattaa johtaa tappioihin jotka suurempi firma voi kattaa tuotepaletin muulla myynnillä, pienempi ei.
 
Milko on asian ytimessä.    Täällä on kaikenmaailman vakuutteluja saanut kuulla selvityspyynnön
tarpeellisuudesta ja ihan maastullin etusivua myöten toitotettu markkinan menetyksistä.

Ilman kilpailuviraston selvitystä meno olisi jatkunut villinä.     Nyt sentään sakkojen pelossa
muut toimijat saivat nestemaitomarkkinoita.  :)
Tuskahiki on köyhän sauna...

Adam Smith

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10972
  • Gee!!
Vs: Ojalan tuurausta
Mä yritän kovasti pitää jonkinlaista kokonaiskuvaa ja välttää paksuimpia värilaseja, mutten millän ymmärrä bobbarin&co mtkmaista uhripääoman keruuta. Kilpailu aiheuttaa väistämättä tiukkoja rajanvetoja, eikä valiolaisten lipsuminen ole sen kummempi asia kuin teidänkään polkumyyntinne konserniavustusten turvin. Asiasta ei vaan kärsi sanoa. Milkokin on tekotietäväinen ja teeskentelee objektiivista, vaikka valioantipatia on ilmiselvää. Tässä on se ero, että mulla ei ole mitään arla/satamaito tms kaunaa. Kritisoin taannoin valiota voimakkaasti ja mielestäni syystäkin. Teistä myötäjuoksijoista ei ole julkisesti arvostelemaan "omaa" leiriä edes silloin, kun se olisi tarpeen.
                   
*****ilu on jokamiehenoikeus ja syytteen saa vasta se joka lyö.

apemies

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1699
Vs: Ojalan tuurausta
Valion ja kilpailuviraston vääntö polkumyyntiasiassa tuskin ihan lähiaikoina päättyy. Syyte polkumyynnistä kulutusmaidossa samaan aikaan kun yritys häviää koko ajan kulutusmaidon markkinaosuuksia ei ole ilmeisesti ihan helpoin perustella niin pitävästi että ainakaan tuon tasoisia  sakkoja päästään jakelemaan.
Asian voisi käännellä niinkin päin että maitoa on pikkuisen pakko myydä aika edullisesti jos meinaa kilpailla markkinoista sellaisen yrityksen kanssa joka tekee kymmenkunta senttiä/ hankittu litra tappiota ulkomaisen jättifirman rahoituksen tukemana.
Satamaito on sitten vähän oma lukunsa, sille kulutusmaidon hintataso on paljon tärkeämpi kuin Valiolle tai Arla- Ingmannille, eikä ole isoveljeä joka lapioi rahaa kassaan jos se alkaa tyhjenemään.

Niin että se on sitten jotenkin hyväksytympää kun kotimainen markkinoita hallitseva määräävässä markkina-asemassa oleva firma tekee saman jutun. Laajalla tuotepaletilla ottaa ja kerää rahat muilla tuotteilla ja polkumyy sitten tuotepaletistaan ne tuotteet jotka ovat muiden ainoita tuotteita ja joilla pitäisi muiden kerätä se raha? Tulee tosiaan ihan Aito-maito -kahinat mieleen, systeemi on tuttu...

Mutta että näetkö mitenkäkin suuren eron sillä että kotimainen firma tekee ihan saman tenpun? Pumppaa rahaa kannattavista osista että saa muut sitten polvilleen hinnoittelemalla muiden markkinoimat tuotteet 0-katteelle tai jopa miinukselle? Mitä taas markkinaosuuden häviämiseen tulee niin siinä on muut pienemmät joita yritetään lyödä ulos Aito-maito -tyyliin aika lailla selkä seinää vasten. Kun ei ole muitakaan tuotteita joista sitä rahaa tulee niin on pakko laskea sen ainoan tuotteen hinta alemmas että tulisi rahaa edes siitä. Se sitten saattaa johtaa tappioihin jotka suurempi firma voi kattaa tuotepaletin muulla myynnillä, pienempi ei.

***Mä en ymmärrä tätä Milkon rutinaa. Valion on panostanut vuosikaudet hurjasti rahaa tuotekehitykseen päästäkseen eroon pelkästä nestemaitoriippuvuudesta. Samaan aikaan nämä pikkukilpailijat (pl. juustoportti) ovat lepäilleet laakereillaan ja nauttineet helposta tulovirrasta.

Nyt sitten mahtavat miehet Hämeenlinnas iskivät kirveen suomalaisen maajussin jalkaan ja avasivat ovet tuontimaidolle. Samaan aikaan kapelimestarit tanskassa antoivat käskyn 30 % markkinaosuuden valloittamiseksi "markkinarahan" turvin.

Nyt sitten Valio on yrittänyt puolustautua ja siinä samas pikku meijerit saaneet siipeensä. No kenen vika. VALION TIETYSTI

Kontuveikko

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 434
Vs: Ojalan tuurausta
Komppaan kahta edellistä.

Toistan sen minkä aiemminkin kirjoitin: Satsatkaa tuotekehittelyyn, tehokkuuteen ja markkinointiin älkääkä ruikuttako.

Meidän tonkkapostista löytyy usein sanoja: tuotekehitys, maitokate, omistuspohja, jne.

Arlan kekkeripoikien tuottajatiedotteissa keskitytään ilmeisesti mollaamaan valioa, kuvaa hyvin toimintanne fokusta   ::)

Viimeksi muokattu: 17.12.12 - klo:22:47 kirjoittanut Kontuveikko

Timon

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 489
Vs: Ojalan tuurausta
Olikos Valion vienti Venäjälle tappiollista silloin kun Arla aloitti tuonnin?Jos valiolaisten puheet siltä osin pitää paikkansa,jotta kulutusmaidon myynti on ollut kannattavaa vaikka hinta onkin pudotettu,niin kannattavampaahan on kummiskin ollut tämä taannoinen strategia(eli yrittää pitää markkinaosuuksista kiinni vaikka hintaa pudottamalla).

Adam Smith

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10972
  • Gee!!
Vs: Ojalan tuurausta
Olikos Valion vienti Venäjälle tappiollista silloin kun Arla aloitti tuonnin?Jos valiolaisten puheet siltä osin pitää paikkansa,jotta kulutusmaidon myynti on ollut kannattavaa vaikka hinta onkin pudotettu,niin kannattavampaahan on kummiskin ollut tämä taannoinen strategia(eli yrittää pitää markkinaosuuksista kiinni vaikka hintaa pudottamalla).
Mun mielestäni markkinaosuudesta kiinnipito hinnalla millä hyvänsä oli jabolisi edelleen lyhytnäköistä.
                   
*****ilu on jokamiehenoikeus ja syytteen saa vasta se joka lyö.

Timon

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 489
Vs: Ojalan tuurausta
Oon aivan samaa mieltä,mutta jos hinnalla millä hyvänsä olis Valio kilpaillut,niin ei kai kilpailijat olisi markkinaosuuksiaan saaneet nostettua?

Jalo

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 183
Vs: Ojalan tuurausta
Valion ja kilpailuviraston vääntö polkumyyntiasiassa tuskin ihan lähiaikoina päättyy. Syyte polkumyynnistä kulutusmaidossa samaan aikaan kun yritys häviää koko ajan kulutusmaidon markkinaosuuksia ei ole ilmeisesti ihan helpoin perustella niin pitävästi että ainakaan tuon tasoisia  sakkoja päästään jakelemaan.
Asian voisi käännellä niinkin päin että maitoa on pikkuisen pakko myydä aika edullisesti jos meinaa kilpailla markkinoista sellaisen yrityksen kanssa joka tekee kymmenkunta senttiä/ hankittu litra tappiota ulkomaisen jättifirman rahoituksen tukemana.
Satamaito on sitten vähän oma lukunsa, sille kulutusmaidon hintataso on paljon tärkeämpi kuin Valiolle tai Arla- Ingmannille, eikä ole isoveljeä joka lapioi rahaa kassaan jos se alkaa tyhjenemään.

Niin että se on sitten jotenkin hyväksytympää kun kotimainen markkinoita hallitseva määräävässä markkina-asemassa oleva firma tekee saman jutun. Laajalla tuotepaletilla ottaa ja kerää rahat muilla tuotteilla ja polkumyy sitten tuotepaletistaan ne tuotteet jotka ovat muiden ainoita tuotteita ja joilla pitäisi muiden kerätä se raha? Tulee tosiaan ihan Aito-maito -kahinat mieleen, systeemi on tuttu...

Mutta että näetkö mitenkäkin suuren eron sillä että kotimainen firma tekee ihan saman tenpun? Pumppaa rahaa kannattavista osista että saa muut sitten polvilleen hinnoittelemalla muiden markkinoimat tuotteet 0-katteelle tai jopa miinukselle? Mitä taas markkinaosuuden häviämiseen tulee niin siinä on muut pienemmät joita yritetään lyödä ulos Aito-maito -tyyliin aika lailla selkä seinää vasten. Kun ei ole muitakaan tuotteita joista sitä rahaa tulee niin on pakko laskea sen ainoan tuotteen hinta alemmas että tulisi rahaa edes siitä. Se sitten saattaa johtaa tappioihin jotka suurempi firma voi kattaa tuotepaletin muulla myynnillä, pienempi ei.
   

Tuota noin eikö ole pikkuisen outoa jos yrityksen pitäisi huolehtia siitä että sen kilpailijoilla menee hyvin? Valio on monella tapaa vastuullinen yritys, mutta ei kai sen ihan kaikkeen tarvitse venyä?
Kulutusmaito oli takavuosina hyväkatteinen tuote, ei ole enää ja tuskin tulee olemaankaan. Arlaa ei pysty "lyömään ulos" polkumyynnillä, koska se on kooltaan niin iso että se voi hyväksyä isojakin tappioita Suomen kokoisislla markkinoilla jos sitä huvittaa.
Pienempien kotimaisten kilpailijoiden nujertamisen taas ei välttämättä hyödytä enää mitään, koska Arlalla on tarjolla tuontiraaka- ainetta Suomen markkinoiden mittakavassa rajattomasti, eli se pystyy täyttämään syntyneen markkinan, edellyttäen että suomalaisille kelpaa tuontimaito (ei onneksi kelpaa kovin hyvin) tai että kotimaista maitoa voidaan pakata purkkiin ja käyttää enemmän tuontiraaka- ainetta jogurttiin, juustoon  tms. (tämä on isompi ongelma, suomalaisille tuntuu varsinkin tuontijuusto maistuvan oikein hyvin).
Eli olisin vähän samoilla linjoilla kuin muutama muukin kirjoittaja, kulutusmaidon pakkaaminen ei ole välttämättä tulevaisuudessa meijerille kovin hyvä keino saada aikaan tilityskykyä.  Ainakin isohkoihin heilahteluihin tilityskyvyssä lienee syytä varautua jos kulutusmaidon pakkaaminen on meijerin talouden tukijalka.
Suomen maitomarkkinat ovat sen verran erilaisessa asennossa kuin ennen että niin vähän jalostetulla tuotteella kuin purkkimaito voi olla vaikea olla tilityskyvyssä samanlainen johtaja kuin takavuosina.