Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Itse hakkaamisen kannattavuus?  (Luettu 21652 kertaa)

Katapultti

  • Vieras
Itse hakkaamisen kannattavuus?
Oisko  jotain kaavaa, jonka avulla voi laskea,  milloin kannattaa harvennushakkuu tehdä itse ja milloin myydä pystyyn? Päätehakkuutahan nyt ei kannata itse tehdä, vaikka olis aikaakin, koska ei palkoille  pääse kuitenkaan, mutta entä  harvennushakkuu, jos ei ole koneita itselllä muuta kuin juontokoura, niin kannattaako?  entä vaihtoehto että itse teksi hakkuun ja ajattaisi vieraalla?  Ajomatka varastopaikalle 300-500 m haarukassa.

Viimeksi muokattu: 29.11.12 - klo:19:20 kirjoittanut Katapultti

Aimo Jortikka

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1523
  • Kansa taistelee-miehet kertovat.
Vs: Itse hakkaamisen kannatavuus?

 *** Omatoimisuus kannattaa aina. Tavalla tai toisella. Oikeestaan aukonkin teko. Tulee tukki otettua oikeesti tarkkaan ja vieläpä mitattuakin kaikki pölkyt. Ja voi lajitella ne erikoispuut ja -pölkyt oikeaan osoitteeseen. Onhan se tietysti työläänpää kuin pelkän nimen kirjoittaminen kauppakirjaan  ;)

nilihaara

  • Vieras
Vs: Itse hakkaamisen kannatavuus?
  Kaikki harvennukset, niissä tehdään sitä tiliä joka saadaan päätehakkuussa. Nyt kun maa jäätyy, toivottavasti, niin rullaharvesteri kiinni kaivuriin ja harvennuksille. Viimeinen kelirikkoleimikko pystyyn, 1,2ha ja puuta löytyi 548 kuutiota.  Lannoitus ja maltillinen myynti toi hyvää tiliä.

roadrunner

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2138
Vs: Itse hakkaamisen kannatavuus?
Kyllä jos kalustoa, ja taitoa löytyy hankintahakkaja yleensä aina pääsee palkoille. Linkkinä oleva artikkeli paljastaa aika hyvin pointit ;)

http://riihi.mtk.fi/epaper_MT/products/MT_-2012-11-23/pdfs/article_4_10.pdf

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12242
  • Virolaista kiitos!
Vs: Itse hakkaamisen kannatavuus?
Lainaus käyttäjältä: nilihaara link=topic=41033.msg694933#ellsg694933 date=1353780299
  Kaikki harvennukset, niissä tehdään sitä tiliä joka saadaan päätehakkuussa. Nyt kun maa jäätyy, toivottavasti, niin rullaharvesteri kiinni kaivuriin ja harvennuksille. Viimeinen kelirikkoleimikko pystyyn, 1,2ha ja puuta löytyi 548 kuutiota.  Lannoitus ja maltillinen myynti toi hyvää tiliä.
Minkälainen kaivinkone sinulla on harvennuksella käytössä?

nilihaara

  • Vieras
Vs: Itse hakkaamisen kannatavuus?
Lainaus käyttäjältä: nilihaara link=topic=41033.msg694933#ellsg694933 date=1353780299
  Kaikki harvennukset, niissä tehdään sitä tiliä joka saadaan päätehakkuussa. Nyt kun maa jäätyy, toivottavasti, niin rullaharvesteri kiinni kaivuriin ja harvennuksille. Viimeinen kelirikkoleimikko pystyyn, 1,2ha ja puuta löytyi 548 kuutiota.  Lannoitus ja maltillinen myynti toi hyvää tiliä.
Minkälainen kaivinkone sinulla on harvennuksella käytössä?
Yyveenä vastaus.

Lese

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 525
  • Proud to be a REDNECK
Vs: Itse hakkaamisen kannatavuus?
Jos on mahdollista käyttää oma työpanos johonkin vähänkin tuottavaan työhön niin eipä oikein taida kannattaa. Koneillakin kannattavuus hieman heikohkoa.

Pystykauppa lienee paras, mutta ymppää vaikka samaan kauppaan aukkoa niin on kiinnostavampi kohde ostajalle ja voit laittaa kaupan ehdoksi, että "metsäkoneurakoitsija se ja se" tekee harvennuksen jolla on näyttöä hyvästä työnjäljestä.

Satsaa oma työpanos taimikonhoitoihin, istutuksiin ja suunnittelutöihin.
Miks Vesa myy ja te ette?

6350

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 347
Vs: Itse hakkaamisen kannatavuus?
Oisko  jotain kaavaa, jonka avulla voi laskea,  milloin kannattaa harvennushakkuu tehdä itse ja milloin myydä pystyyn? Päätehakkuutahan nyt ei kannata itse tehdä, vaikka olis aikaakin, koska ei palkoille  pääse kuitenkaan, mutta entä  harvennushakkuu, jos ei ole koneita itselllä muuta kuin juontokoura, niin kannattaako?  entä vaihtoehto että itse teksi hakkuun ja ajattaisi vieraalla?  Ajomatka varastopaikalle 300-500 m haarukassa.

Juontokouralla on meillä ajettu ennen kärrykuormainta kohtuu paljonkin ensiharvennuksia. Eli onnistuu silläkin ennekaikkea pienin kustannuksin. Tuossa tietty tulee jo ajoakin kilometri palstan takakulmaan ja kun sillä kouralla ei tuu kuin se puol kiintoa kerralla. Jos laani ois palstan vieressä niin jo vähän helpottais.

En tiedä kannataako noi hommat rahallisesti, mutta ensiharvennuksen työnjälki sahapelissä voittaa sen parhaimmankin hakkuukonemiehen jäljen. Omaa kun tekee niin puuvalintaan jää aikaa, parhaat yksilöt jää. Kunto pysyy kohdallaan ja ompa poissa kyliltä kulutusjuhlaa viettämästä.

SAS

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12800
  • Velehojen Veleho
Vs: Itse hakkaamisen kannatavuus?
Pystyhinta ensiharvennus noin 14 € Hankintahinta 31,50 erotus 17,50 siitä verovapaata hankintatyö
eli erotus jopa 20 euroa kiinnolta (männykuitu).
Samalla tulee hakepuut kätevästi ei tarvitse moton jälistä rapasia ja hiekkasia murskattuja kerätä.
Minullakin kaksi maatilaa jokaisesta 125 kiintoa hankintaverovapaata eli 250 kiintoa voi hakata.
Päätehakkuut olen viime vuosina teettänyt kun katkonta on ollut tosi hyvää tuolla ostajalla.
Tukkiharvennukset pääasiassa itse jos vaan kerkiää.
Seuraava harvennus noin 8-10 vuoden päästä jos ei välillä lumituhoja,(täällä vuoristossa joka vuoitinen riesa).

Viimeksi muokattu: 26.11.12 - klo:20:14 kirjoittanut SAS

Mystinen Logger,arkinen aivan,Talouden ja politiikan arvostettu tutkija.Ilmastotutkimuksen huippu luotettava kriitikko.Sääennustamisen moninkertainen Suomen Mestari.
Pikkutilallinen yrittää omillaan,suuri tilallinen tarvitsee yrittämiseen EU:n tukea !

AimoMela

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1172
Vs: Itse hakkaamisen kannatavuus?
Jos on mahdollista käyttää oma työpanos johonkin vähänkin tuottavaan työhön niin eipä oikein taida kannattaa. Koneillakin kannattavuus hieman heikohkoa.

Pystykauppa lienee paras, mutta ymppää vaikka samaan kauppaan aukkoa niin on kiinnostavampi kohde ostajalle ja voit laittaa kaupan ehdoksi, että "metsäkoneurakoitsija se ja se" tekee harvennuksen jolla on näyttöä hyvästä työnjäljestä.

Satsaa oma työpanos taimikonhoitoihin, istutuksiin ja suunnittelutöihin.

Aimo on laskenut että jos tienaa 60+ k-euroa muualta niin ei siinä paljon kannata vaihtaa palkkatyön työtunteja metsätyötunneiksi... Ja jatkuvasti ei jaksa sitä vähää vapaa-aikaakaan metsässä viettää. Pystykauppaa vaan.

Aimo Jortikka

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1523
  • Kansa taistelee-miehet kertovat.
Vs: Itse hakkaamisen kannatavuus?
Jos on mahdollista käyttää oma työpanos johonkin vähänkin tuottavaan työhön niin eipä oikein taida kannattaa. Koneillakin kannattavuus hieman heikohkoa.

Pystykauppa lienee paras, mutta ymppää vaikka samaan kauppaan aukkoa niin on kiinnostavampi kohde ostajalle ja voit laittaa kaupan ehdoksi, että "metsäkoneurakoitsija se ja se" tekee harvennuksen jolla on näyttöä hyvästä työnjäljestä.

Satsaa oma työpanos taimikonhoitoihin, istutuksiin ja suunnittelutöihin.

Aimo on laskenut että jos tienaa 60+ k-euroa muualta niin ei siinä paljon kannata vaihtaa palkkatyön työtunteja metsätyötunneiksi... Ja jatkuvasti ei jaksa sitä vähää vapaa-aikaakaan metsässä viettää. Pystykauppaa vaan.

 *** Toki jos tykkää renkipoikana tuollaisia taskurahoja rääpiä läjään,niin ehken onkin paree pysyä oikeitten Isäntä ja miesten töistä loitolla :)

6350

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 347
Vs: Itse hakkaamisen kannatavuus?
Jos on mahdollista käyttää oma työpanos johonkin vähänkin tuottavaan työhön niin eipä oikein taida kannattaa. Koneillakin kannattavuus hieman heikohkoa.

Pystykauppa lienee paras, mutta ymppää vaikka samaan kauppaan aukkoa niin on kiinnostavampi kohde ostajalle ja voit laittaa kaupan ehdoksi, että "metsäkoneurakoitsija se ja se" tekee harvennuksen jolla on näyttöä hyvästä työnjäljestä.

Satsaa oma työpanos taimikonhoitoihin, istutuksiin ja suunnittelutöihin.

Aimo on laskenut että jos tienaa 60+ k-euroa muualta niin ei siinä paljon kannata vaihtaa palkkatyön työtunteja metsätyötunneiksi... Ja jatkuvasti ei jaksa sitä vähää vapaa-aikaakaan metsässä viettää. Pystykauppaa vaan.

 *** Toki jos tykkää renkipoikana tuollaisia taskurahoja rääpiä läjään,niin ehken onkin paree pysyä oikeitten Isäntä ja miesten töistä loitolla :)

Hyvin sanottu. Tuntuu mielekkäälle tehdä itselle sitä työtä, eikä olla kellokortin orjana. Tienestit talvessa jää murto osaan mistään 60k€:stä, mutta on se vapauttavaa. Maatalous ja muut pisnekset(sekä emäntä) tuottaa sen verran, että voi talvella harrastella ja viilistellä.

SAS

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12800
  • Velehojen Veleho
Vs: Itse hakkaamisen kannatavuus?
Harvennushakkuussa painottaisin enemmän työjälkeä kuin hakkuutyön kuutiohintaa.
Tämähän se tärkein lähtökohta tulee metsä juuri sellaiseen kuntoon kuin haluaa. Ei tuolla rikastu ,mutta on harrasteena mainio .
Mystinen Logger,arkinen aivan,Talouden ja politiikan arvostettu tutkija.Ilmastotutkimuksen huippu luotettava kriitikko.Sääennustamisen moninkertainen Suomen Mestari.
Pikkutilallinen yrittää omillaan,suuri tilallinen tarvitsee yrittämiseen EU:n tukea !

Reiskako

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 214
  • Omat maat on armahimmat, Omat metsät mieluisimmat.
Vs: Itse hakkaamisen kannatavuus?
"neljä tilaa jokaisesta 125 kiintoa hankintaverovapaata eli 500 kiintoa voi hakata."

Ei kyllä saa verovapaana kuin sen 125 kiintoa hakata vuodessa yhteensä vaikka olisi montakin eri rekisterinumerolla olevaa tilaa. 8)

nilihaara

  • Vieras
Vs: Itse hakkaamisen kannatavuus?
Jos on mahdollista käyttää oma työpanos johonkin vähänkin tuottavaan työhön niin eipä oikein taida kannattaa. Koneillakin kannattavuus hieman heikohkoa.

Pystykauppa lienee paras, mutta ymppää vaikka samaan kauppaan aukkoa niin on kiinnostavampi kohde ostajalle ja voit laittaa kaupan ehdoksi, että "metsäkoneurakoitsija se ja se" tekee harvennuksen jolla on näyttöä hyvästä työnjäljestä.

Satsaa oma työpanos taimikonhoitoihin, istutuksiin ja suunnittelutöihin.

Aimo on laskenut että jos tienaa 60+ k-euroa muualta niin ei siinä paljon kannata vaihtaa palkkatyön työtunteja metsätyötunneiksi... Ja jatkuvasti ei jaksa sitä vähää vapaa-aikaakaan metsässä viettää. Pystykauppaa vaan.

 *** Toki jos tykkää renkipoikana tuollaisia taskurahoja rääpiä läjään,niin ehken onkin paree pysyä oikeitten Isäntä ja miesten töistä loitolla :)

Hyvin sanottu. Tuntuu mielekkäälle tehdä itselle sitä työtä, eikä olla kellokortin orjana. Tienestit talvessa jää murto osaan mistään 60k€:stä, mutta on se vapauttavaa. Maatalous ja muut pisnekset(sekä emäntä) tuottaa sen verran, että voi talvella harrastella ja viilistellä.
  Just näin, plussaa tippuu.