Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Itse hakkaamisen kannattavuus?  (Luettu 21612 kertaa)

fote

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 447
Vs: Itse hakkaamisen kannatavuus?
Itse kun harvennat  voi jälki olla huonompi. Muutaman vuoden kuluttua huomaa jättäneensä puuta liikaa. Omasta metsästä ei raski ottaa riittävästi  pois.

Hervast

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9944
  • Backpack rap crap, yap-yap yackety-yack
Vs: Itse hakkaamisen kannatavuus?
Näinhän se on, ja monelle kokeneemmallekin niin käy.

Toki se ei haittaa, jos tekee harvennuksia samaan tyyliin kuin itse olen monesti tehnyt. Ensimmäinen harvennus on puoliksi rankasavottaa/harvennusta ja muutaman vuoden päästä saa kone harventaa siistin metsän. Koneharvennus ei ole mikään mörkö jos löytää vastuullisen ja motivoituneen tekijän ja olosuhteet ovat suosiolliset. Joissain oloissa, esim. jos metsän seassa on isoja ylispuita, harvennuskone voi olla jopa hellävaraisempi jäljelle jäävää metsää kohtaan.



A hot blonde and a hot brunette, that was all the diversity we needed back in the 90's

erik

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1855
Vs: Itse hakkaamisen kannatavuus?
Itse kun harvennat  voi jälki olla huonompi. Muutaman vuoden kuluttua huomaa jättäneensä puuta liikaa. Omasta metsästä ei raski ottaa riittävästi  pois.

Metsästä saa aina otettua puuta lisää pois mutta liian harvaan ei puuta saa lisää millään....

Cynic

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1281
Vs: Itse hakkaamisen kannatavuus?
Lainaus
... jos tienaa ... muualta niin ei siinä paljon kannata vaihtaa palkkatyön työtunteja metsätyötunneiksi... Ja jatkuvasti ei jaksa sitä vähää vapaa-aikaakaan metsässä viettää. Pystykauppaa vaan.

Tämä on se kannattavuuden kynnyskysymys. Jos voi myydä itseään kalliimmalla muualle niin se on parempi ratkaisu. Se että jää laiskuuttaan sohvalle makaamaan koska saa vain esim 3€/h ei ole kannattavaa. 3€/h on edelleen enemmän kuin 0€/h. Eli aina pitää verrata mitä vi saada tai mistä jää paitsi.

Tietysti tuolla tavalla ajateltuna koko maatalous saa jäädä tekemättä, mutta jokainen vetää rajan johonkin.

roadman

  • Vieras
Vs: Itse hakkaamisen kannatavuus?
Tuleeko ne kuntoon? liki järjestään omatoimihakkaaja jättää kasvavan puuston liian tiheäksi.  Varsinkin koivu ja mänty metsissä.
Karkeasti kannattavuuden rajan menee siinä kun puusto alkaa järeytyä kuidusta tukikisi. eli metsätaloudellisesti järkeviä omatoimi hommia on taimien istustus taimikoiden perkaaminen raivaus työt ja kuidun teko kunhan jättää ajokaluston kauppaan.

Aimo Jortikka

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1523
  • Kansa taistelee-miehet kertovat.
Vs: Itse hakkaamisen kannatavuus?
Tuleeko ne kuntoon? liki järjestään omatoimihakkaaja jättää kasvavan puuston liian tiheäksi.  Varsinkin koivu ja mänty metsissä.
Karkeasti kannattavuuden rajan menee siinä kun puusto alkaa järeytyä kuidusta tukikisi. eli metsätaloudellisesti järkeviä omatoimi hommia on taimien istustus taimikoiden perkaaminen raivaus työt ja kuidun teko kunhan jättää ajokaluston kauppaan.

 *** No ei se liian tiukkaan jätetty harvennus nyt niin vaarallista ole. Kukapa se kieltää menemästä ja tekemästä vaikka 15v päästä uudelleen. Kerralla riittävän harvaksi harvennettu on myös myrskytuhoille alttiinpi. Mutta kukin taaplailee tyylillään. Ja hyvä niin.

SAS

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12800
  • Velehojen Veleho
Vs: Itse hakkaamisen kannatavuus?
No eipä se moton jäliltäkään aina niin tasasta ole.Ihme puskia jättivät tuossa yhtiön mailla ,välillä tosi harvaa sitten kaukana urasta oleva puska melkein koskematta.Tietysti siihen pitää harjaantua harvennuhakkuuseen.
Näillä seuduin ei kannatta kovin harvaksi laittaa kun lumituhot on aina uhkana.
Mystinen Logger,arkinen aivan,Talouden ja politiikan arvostettu tutkija.Ilmastotutkimuksen huippu luotettava kriitikko.Sääennustamisen moninkertainen Suomen Mestari.
Pikkutilallinen yrittää omillaan,suuri tilallinen tarvitsee yrittämiseen EU:n tukea !

SAS

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12800
  • Velehojen Veleho
Vs: Itse hakkaamisen kannatavuus?
"neljä tilaa jokaisesta 125 kiintoa hankintaverovapaata eli 500 kiintoa voi hakata."

Ei kyllä saa verovapaana kuin sen 125 kiintoa hakata vuodessa yhteensä vaikka olisi montakin eri rekisterinumerolla olevaa tilaa. 8)
Sittten voi jakaa kummallekin vuodelle ,loppuvuodelle ja alkuvuodelle se tee taas 250 mottia.
Minusta se on tilakohtainen kuka löytää pykälät netistä.
Mystinen Logger,arkinen aivan,Talouden ja politiikan arvostettu tutkija.Ilmastotutkimuksen huippu luotettava kriitikko.Sääennustamisen moninkertainen Suomen Mestari.
Pikkutilallinen yrittää omillaan,suuri tilallinen tarvitsee yrittämiseen EU:n tukea !

roadrunner

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2138
Vs: Itse hakkaamisen kannatavuus?
Eipä tuo taida olla tähtitiedettä tuo jätettävän puuston määrän arviointi.  Runkolukua jos tähtäilee, niin pyörähtää ympyrän niin tietää runkoluvun. Järeimissä jos pohjapinta-alaa kaipailee. niin ottaa relaskoopin ja zoomailee jäävien määrän. Ei ole kovin korkeatasoista matematiikkaa. ;)

roadrunner

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2138
Vs: Itse hakkaamisen kannatavuus?
"neljä tilaa jokaisesta 125 kiintoa hankintaverovapaata eli 500 kiintoa voi hakata."

Ei kyllä saa verovapaana kuin sen 125 kiintoa hakata vuodessa yhteensä vaikka olisi montakin eri rekisterinumerolla olevaa tilaa. 8)
Sittten voi jakaa kummallekin vuodelle ,loppuvuodelle ja alkuvuodelle se tee taas 250 mottia.
Minusta se on tilakohtainen kuka löytää pykälät netistä.

Tuossapa tuota verottajan ohjetta.....

http://www.vero.fi/fi-FI/Yritys_ja_yhteisoasiakkaat/Maatalousyrittaja_ja_metsanomistaja/Puun_myynti/Hankintatyo%2810611%29

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52018
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Itse hakkaamisen kannatavuus?
Luulin asian liittyvän sihen kuinka säästää lääkärikäynneissä, lääkekuluissa, elatusmaksuissa ja ehkäisyvälineiden hankinnassa.....

Vitut, jätkät puhuu metsätaloudesta....... >:(
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

Reiskako

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 214
  • Omat maat on armahimmat, Omat metsät mieluisimmat.
Vs: Itse hakkaamisen kannatavuus?
" Tuossa puhutaan maatilasta niitä minulla on 2 eli 250 ja kun jakaa molemille vuosille yht 500.
Viime vuoden MT täyttöohjeissa oli noin eli perin sekavaa."

Teetkö kahdesta tilasta erillisen veroilmoituksen. Muuten ei taida onnistua vuosittainen kummaltakin 125 kiintoa verovapaana hakata.
Jos metsäpalstat on samalla veroilmoituksella niin hankintatyön osuus näiltä lasketaan kyllä yhteen.

Meillä on 5 erillistä r:no ja ei yli 125 saa verovapaana vaikka hakkaisi vaimo sitten minun lisäksi.  ???

nilihaara

  • Vieras
Vs: Itse hakkaamisen kannatavuus?
" Tuossa puhutaan maatilasta niitä minulla on 2 eli 250 ja kun jakaa molemille vuosille yht 500.
Viime vuoden MT täyttöohjeissa oli noin eli perin sekavaa."

Teetkö kahdesta tilasta erillisen veroilmoituksen. Muuten ei taida onnistua vuosittainen kummaltakin 125 kiintoa verovapaana hakata.
Jos metsäpalstat on samalla veroilmoituksella niin hankintatyön osuus näiltä lasketaan kyllä yhteen.

Meillä on 5 erillistä r:no ja ei yli 125 saa verovapaana vaikka hakkaisi vaimo sitten minun lisäksi.  ???
  Jos omistuspohjassa on vähänkin eroa niin onnistunee mutta jos sama y-tunnus niin ei.

kantola

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 27223
  • Ut sementem feeceris, ita metes.
Kato Karvosta taas, se on Skännä talkoissa taas
Luulin asian liittyvän sihen kuinka säästää lääkärikäynneissä, lääkekuluissa, elatusmaksuissa ja ehkäisyvälineiden hankinnassa.....

Vitut, jätkät puhuu metsätaloudesta....... >:(

Sinun käsityksesi mettähommista: :-*

http://www.youtube.com/watch?v=2q-8qbSfS1M

Viimeksi muokattu: 26.11.12 - klo:22:14 kirjoittanut kantola

Yllä oleva materiaali on laadittu vain informatiivisessa tarkoituksessa, eikä siinä mainittuja seikkoja ole tarkoitettu ohjeeksi tai neuvoksi.

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52018
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Luulin asian liittyvän sihen kuinka säästää lääkärikäynneissä, lääkekuluissa, elatusmaksuissa ja ehkäisyvälineiden hankinnassa.....

Vitut, jätkät puhuu metsätaloudesta....... >:(

Sinun käsityksesi mettähommista: :-*

http://www.youtube.com/watch?v=2q-8qbSfS1M
Mulla on ongelma, siis onhan mulla montakin ongelmaa mut ei maraanin veroisia, meinaan mukulat päätti päättää äänentoistolaitteiston maanpäällisen kulun tällä päivämäärällä, ja mulla ei kuulu nyt mitkään äänet kompuutterista.
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159