Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Uudet pyöröpaalaimet?  (Luettu 20263 kertaa)

KJL

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4084
  • "Aja millä ajat ja Flieglillä loput"
Vs: Uudet pyöröpaalaimet?
Juu u. eipä tässä auta kuin ihmetellä. Eli paalain ollu siis joka kesä meille tultuaan saman traktoorin perässä, ja mm. toissa syksynä sillä vedettiin superkuivia kauranolkia ja tulivat ihan ok ulos. mutta tämä kesä oli yhtä tuskaa. Mikähän tässä voi niin paljon muuttua. on täällä meidän nurkilla muutama isäntä vaihtanu sen 4 konetta suoraan muuhun merkkiin kun eivät pärjänneet koneen kanssa. Eivätkä saaneet hekään oikeen selvää mistä johtuu moinen. Eikä valtuutettu huoltomieskään osaa sanoa ratkaisevaa vastausta. Kattelin vaan niin tuossa syksyllä kun 255 persiistä putosi ku höyhen...

Oljet on kyllä erilaisia eri vuosinakin. 255:een saa yrittämällä jäämään olkipaalin sisään, jos pysäyttää voimanoton ennen portin aukasua. Kerran kuulin yhden isännän ajelleen jd575:lla avo-ojien yli portti auki, jotta rehupaali tulis pihalle. Mä edelleen veikkaan, että konetta pystympään ja riittävästi kierroksia konees aukaistaessa. Siihen pyörimiseen se putoominen osittain perustuukin.

Viimeksi muokattu: 14.11.07 - klo:20:25 kirjoittanut KJL

tethering holes to their concave windings

vilperi84

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 14
Vs: Uudet pyöröpaalaimet?
No ei nyt näin paljoa voi pelkästä oljesta johtua. Naapuri paalas samanlaista sillä 255. ja kyllä. kaikki tuli koiteltua. kierroksia enemmän tai vähemmän. ja se koneyhdistelmä siis joka vuosi ollut sama. Ja tutulla on 575, ja tulee olkipaalikin erittäin hyvin ulos... Jotain tässä on nyt rakeenteellisesti muuttunut, mutta mikä?

KJL

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4084
  • "Aja millä ajat ja Flieglillä loput"
Vs: Uudet pyöröpaalaimet?
No ei nyt näin paljoa voi pelkästä oljesta johtua. Naapuri paalas samanlaista sillä 255. ja kyllä. kaikki tuli koiteltua. kierroksia enemmän tai vähemmän. ja se koneyhdistelmä siis joka vuosi ollut sama. Ja tutulla on 575, ja tulee olkipaalikin erittäin hyvin ulos... Jotain tässä on nyt rakeenteellisesti muuttunut, mutta mikä?
Jos kammio on muuttanu muotoaan jostain kumman syystä?
tethering holes to their concave windings

oltsik

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 738
Vs: Uudet pyöröpaalaimet?
No ei nyt näin paljoa voi pelkästä oljesta johtua. Naapuri paalas samanlaista sillä 255. ja kyllä. kaikki tuli koiteltua. kierroksia enemmän tai vähemmän. ja se koneyhdistelmä siis joka vuosi ollut sama. Ja tutulla on 575, ja tulee olkipaalikin erittäin hyvin ulos... Jotain tässä on nyt rakeenteellisesti muuttunut, mutta mikä?

Pitääkö koneen mitään erikoisia ääniä, mitä se ei ole ennen pitänyt. Jos ei pidä niin en usko että se nyt mitenkään rakenteellisesti olisi muuttunut. Ainut tietysti vois olla että telat olisi kuluneet niin että niissä ei enää riitä pito. Eli siis paalihan ei vamaan pyöri ja ulostulon hankaluus johtuu siitä. Tai sitten paalaimen tiukkuuden tunnustelija ei toimi kunnolla ja vetää liiantiukkoja paaleja mitkä sitten jumii siihen.. Tiedä sitten...

landehande

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5390
  • verkuilla tulevaisuuteen
Vs: Uudet pyöröpaalaimet?
Kerran kuulin yhden isännän ajelleen jd575:lla avo-ojien yli portti auki, jotta rehupaali tulis pihalle. Mä edelleen veikkaan, että konetta pystympään ja riittävästi kierroksia konees aukaistaessa. Siihen pyörimiseen se putoominen osittain perustuukin.

       * Edelliskesänä ostettu ja 15000 ajettu JD 575 vm01 ei tahtonut päästää mitään vähääkään piukkoja paaleja ulos kuin rytkyttämällä, piti paalata löysempiä. Temppuili kunnes paloi riittävän poroksi vaihtoa varten.  Viime kesänä sitten Welger RP 235:lla vm05 (ajettu 10000 paalia ostettaessa) ajettiin toista tuhatta paalia ilman mitään ulostulovaikeuksia. Vain verkonsyötön 'ajastimesta' kuluivat rihlat ja oli hiukan häiriötä. Muut häiriöt tulivat penkin ja ratin välistä.
       Wellussa mahtava noukin, ei ainuttakaan tukkeumaa. Yksi noukkijan ketju uusiksi. Kaiken kaikkiaan lystikäs ajettava.

landehande

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5390
  • verkuilla tulevaisuuteen
Vs: Uudet pyöröpaalaimet?
Kerran kuulin yhden isännän ajelleen jd575:lla avo-ojien yli portti auki, jotta rehupaali tulis pihalle. Mä edelleen veikkaan, että konetta pystympään ja riittävästi kierroksia konees aukaistaessa. Siihen pyörimiseen se putoominen osittain perustuukin.

              Ei tahtonut auttaa.

agrobaatos

  • Vieras
Vs: Uudet pyöröpaalaimet?
Karheen leviäminen aiheuttaa oksennusvaikeuksia......

Laittaisin porttiin n. puolimetriset 10x50 mm lattaraudan pätkät noin 30 asteen kulmaan takaviistoon....

Mukana myös ääni: http://www.youtube.com/watch?v=etWtmvKv0Vo

landehande

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5390
  • verkuilla tulevaisuuteen
Vs: Uudet pyöröpaalaimet?
.......sori pieni korjaus edelliseeni:  MF-186-puimuri.  Tarkistus näkyy avattaressa.  Mamman esiliinalla muuten  saa tehtyä yhtä jos sun toista kiireisenä puintiaikana.

TorpanPoika

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13
Vs: Uudet pyöröpaalaimet?
Wrlger on ollut kolme vuotta......tosi hyvä...
Matalasta majasta maailmalle

TorpanPoika

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13
Vs: Uudet pyöröpaalaimet?
WELGER...kirjoitustaitö ontuu..... :(
Matalasta majasta maailmalle

KJL

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4084
  • "Aja millä ajat ja Flieglillä loput"
Vs: Uudet pyöröpaalaimet?
Karheen leviäminen aiheuttaa oksennusvaikeuksia......

Laittaisin porttiin n. puolimetriset 10x50 mm lattaraudan pätkät noin 30 asteen kulmaan takaviistoon....

Mukana myös ääni: http://www.youtube.com/watch?v=etWtmvKv0Vo


Millanen vaikutus noilla lattaraudoilla on?

Mikä siinä paalaimes mahtoo niin kolokuttaa...

Viimeksi muokattu: 15.11.07 - klo:10:35 kirjoittanut KJL

tethering holes to their concave windings

vilperi84

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 14
Vs: Uudet pyöröpaalaimet?
Niin siitä 578 vielä, eli kyllä juuri se ongelmana, että kun persiin aukas, niin ei paali pyöriny, että se kökötti niiku ilmassa siinä. Oisko voinut sellasta tapahtua, että kun peräosan aukas, niin se tarttu siihen jotenkin kiinni, ja vetäs paalin koholle? Ja kyllä paaleista tuli millä tahansa tiukkuusasetuksella ihan liian tiukkoja reunoistansa, eli teki liian "leveitä" paaleja. Sittenkun taas oli vähänkään kosteempaa tavaraa, niin melko helposti tulivat ulos,  rehua tehdessä toimi loistavasti joka kesä. Melko iso riski noin rakenteellisesti jd:ssä on, kun se alaosa on niin paljon isompi kuin yläosa, että jos paalit turpoaa niin eivät tietenkään helpolla tule ku kitkapintaa paljon.

mutajussi

Vs: Uudet pyöröpaalaimet?
Welgerillä kanssa ajellut jokusen vuoden... nykyisessä rupeaa olemaan 12000 paalia mittarissa ja rupeaa pikkuhiljaa paalikammion sivupellit väsymään. Aiheuttaa muuten aika mielenkiintoisia ongelmia koska telat on laakeroitu suoraan kammion kylkeen....

Kesällä kyselin pahuuttani uusien koneiden hintoja. Welgeristä hinkuivat n.45k€ ja Mchalesta muutaman tonnin vähemmän. Tosta vanhasta (220 Profi) lupasivat näkemättä n.20k€
JD AutoPowr
ajossa 2400 h
pajalla 0 h

vilperi84

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 14
Vs: Uudet pyöröpaalaimet?
Eli sulla tossa 220 nuo ongelmat oli mitä? Alkaa laakeripesät olla näkyvillä? Tästä voi olla hyötyä vertailuissani, että miten esmes. 235 laakerointi on hoidettu.

cosmic_cowboy

  • Vieras
Vs: Uudet pyöröpaalaimet?
Welgerillä kanssa ajellut jokusen vuoden... nykyisessä rupeaa olemaan 12000 paalia mittarissa ja rupeaa pikkuhiljaa paalikammion sivupellit väsymään. Aiheuttaa muuten aika mielenkiintoisia ongelmia koska telat on laakeroitu suoraan kammion kylkeen....

näkemättä n.20k€

Hitsasimme 25000 paalin aikoihin 3 mm kulutuslevyt seinien vahvikkeeksi. Ympäriinsä sauma ja tärkeimpiin paikkoihin keskemmälle "rasteja" rälläkällä ja migillä kiinni alkup. levyyn. Telojen lisäksi alkaa vanhemmiten kaatuilla ketjunkiristyspyörä (=sylinterin tappi) ja lukkojen rullat. Nämä vahvistimme lisäksi ulkopuolelta. Nykyään niissä on ulkopuolella vahvikkeet jo tehtaalta. Kymppitonni on kitkuteltu sen jälkeen.

Agrobaatoksen kuvailemat paalinkavennusraudat on Welgerissä nyt tehtaalaisena. Peräportissa korkeussuunnassa puolivälin alapuolella, pituussuunnassa alkaen reunasta n. A4 kokoiset ehkä 8 mm kulutuslevyt. Vanhoissakin koneissa on kolme pultinreikää näitä varten. Se kaventaa paalia niin että se ei takerru kammioon. Myös kuluminen painottuu näihin vaihdettaviin paloihin.

Nyt uuden ostaneet, paljonko on suoran kaupan alennus. Haarukoidaan mutajussin vaihdokin todellinen arvo. Vuosimalli on?