Onhan meissä monenlaisia viljelijöitä, osa kerryttää vain verotettavaa tuloa, eikä investoi ennään uuteen. Ja sitten taas niitä, jotka "palauttavat" kaiken ja enemmän maataloudesta saamansa tulon investointien kautta maatalouteen. Ja sille välillekin mahtuu porukkaa...
Se nyt vaan on tyhmää verrata palkansaajaa ja maanviljelijää ja heidän "palkkaansa" keskenään, ellei ole sitten tarkoituskin aiheuttaa vain pahansuopaisuutta ymmärtämättömien välille. (lähinnä yksinkertaiset palkansaajat, joiden edestä työnantaja hoitaa "kaikki" verot ja eläkemaksutkin...)
Niin. Siis ensinnäkin palkansajan verot niin on so***** verottajan ja valtiovallan kesken että työnantajat pidättävät tietyn osuuden ennakonpidätyksenä. Asiahan voitaisiin hoitaa myös niin että palkasta ei pidätettäisi mitään ja homman olisi hoidettava kuten maanviljelijöillä ennakot + tilinpäätöksen jälkeen lopullinen verotus. Valtiovalta vain on tulojensa varmistamiseksi tehnyt systeemin tällaiseksi, palkasta ne verot kuitenkin otetaan. Kun olen saanut jälkiveroja niin ei minulla ainakaan kertaakaan ole niitä työnantaja maksanut, ihan itse on pitänyt maksaa.
Ja eläkemaksuissakin on semantiikkaa että kun palkasta otetaan 5,5% työntekijän osuus ja 15% työnantajan osuus että miten noi prosentit menee, samasta työntekijän bruttopalkasta ne joka tapauksessa otetaan.
Mutta tosiaan, tuo maatalouden verotettava tulo ja sen vertaaminen palkkatuloon on tosiaan tilojen eroista johtuen vaikeaa. Vielä kun suurin osa tiloista pyrkii näyttämään mahdollisimman paljon tulosta josta sitten maksaa oman osuutensa veroista eikä esimerkiksi kanneta tuloksesta ylimääräistä konekauppiaalle vaan pidetään tarpeettomat investoinnit minimissä. Se saattaa aihuttaa virhettä ja tulo näyttää sitten suurelta palkansaajaan nähden.