jostain näin taulukon että sähkön hinnassa otettaisiin takkiin aika lailla esim. ruotsiin verrattuna.
mutta sinänsä huvittavaa että vain tuosta palkkakustannusten 4 prosentista saa useimpien maanviljelijöiden mielestä tinkiä ja se on se ratkasevin osuus metsäteollisuudessa, vaikka tosiasiassa paperimiehet on uhrattu kuitupuun hinnan vuoksi...ei ole kustannuskriisi vielä tarpeeksi kurittanut...
mitä tulee nuihin raskaisiin autoihin ruotsissahan ovat 90 tonnisilla vissiin ajaneet testiajoa jo pitkään, liikkuvat vain tietyillä reiteillä ja taitaa olla toki ruotsissa tuo korkeus jo luonnostaan vapaampi.
suurin kustannusvaikutus tulee siitä että käydään vuoden välein hakkaamassa joku pikku lohko vaikka vieressä ois kolme samaa toimenpidettä kaipaavaa lohkoa.
mutta idea on se että joka saatanan kivi ja kanto pitää kääntää säästöjä etsittäessa, mitään pyhää ei saa olla kuten esimerkiksi kuitupuun hinta.
suuren nykyaikaisen risteilijän konemestari joutuu muuten kysymään pääkonttorista luvan yli 250 euron hankinnalle
[/quote]
*** No ne palkkakustannukset ei todellakaan ole mitään 5% luokkaa paperinteossa. Se että tehtaissa ei enää tarvita niin paljon miehiä on hiukka eri asia. Mutta sehän on pelkkää kehitystä. Eipä enää pöllejäkään parkata
. Kuitupuun hintahan se on ollut pyhä. Pysynyt jo 30v samalla tasolla. Eli halventunut tasaisesti sen 5% joka vuosi esim. palkkoihin verraten. Puun tuottamisen kustannukset taas elää palkansaajankin tuntemaa todellisuutta. Mutta jokainen olkoon mieltä mitä hyvänsä. Vaan veikkaanpa , jos palkat ois kehittynyt kuitupuun hinnan kaltaisesti, meillä ei yhtään tehdasta olisi suljettu. Päinvastoin uusia olisi pykätty. Ja työtä olisi riittänyt, nytkin vähäisiä todellisia tuloja eli vientiteollisuuden tuomaa hyvinvointia kortistossa nostavassa/ lojuvalle joutoväelle.