Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Minkäskokoinen on maatilanne?  (Luettu 101324 kertaa)

Jyvänmonistaja

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 57
  • Länsi-Siperian tähkän viruttajat
Vs: Minkäskokoinen on maatilanne?
Jyvänmonistaja monistaa jyviä tällä hetkellä 95 ha alalla, joista 30 omaa loput vuokrattua. Ens kaudelle pinta-ala kasvaa reilun 40 ha. Mehtää on 60 ha. Siperian satotaso ohrissa on 4-5,5 tn/ha kauralla hieman alempi, vehnää en oo oppinu viljelemään, ni jääköön se mainihtematta. Rypsiä on ny harjoteltu kahtena haastavana vuonna 1,3tn keskisadolla, joskoonhan tuo ois ens vuonna lähempänä normaalia kesää, ni pääsis vertaamaan siihen tilanteeseen. ;) Nii ja tilan ulkopuolisia hommia pusketaan ammattihuijarina (lue: myyjänä)

matso

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 727
  • Vēnī, vīdī, vīcī.
Vs: Minkäskokoinen on maatilanne?
Karja tila. peltoa 40 omaa vuokralla 5 lisäksi naapurilta heinätän n 30ha ottavat itse tuet. mutta en maksa sitten vuokraakaan. isäntä itse kyntää mutta myö viljellään muuten. metsää on jonkun verran  ostan lisää jos halvalla saan ::) 

jps

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 807
Vs: Minkäskokoinen on maatilanne?
Peltoa 165 ha, josta 90 omaa, joka aari tukikelpoista. Metsästä ei sitten kompensaatiota hankitakaan, kasvullista alle 20 ha.
Mulleja myyn n.100-120 kpl/vuosi ja rouva ravaa muualla töissä.
Töistä ja sadoista sen verran, että töille olen laiska, mutta rahalle perso ;).

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52007
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Minkäskokoinen on maatilanne?
Maa(K)jullilla on selvästi huonosti satoa muodostavia lohkoja. Mua ei sitten taas kiinnosta paskaakaan paljonko on hehtaareita tai työtä tehty, vaan se paljonko tavaraa irtoaa hehtaarilta. 

 1) Minua ei kiinnosta se, mikä sinua kiinnostaa. Jokainen voi aloittaa keskusteluketjun siitä, mistä asiasta on kiinnostunut. Olen aloittanut tämän ketjun aiheesta, joka minua kiinnostaa ja joka -kappas vaan ja heureka! - on vastaajalleen täysin vapaaehtoinen.
 2)Toisten nimittely on se viimeinen seikka, joka erottaa sivistyneen ihmisen sivistymättömästä. Tiedätkö -jos alennun sinun tasollesi- minkälaisia sanayhdistelmiä pystyisin kehittämään nimimerkistäsi "SKN"? ööö...jos alennun sivistystasollesi, voin pikkuisen "vilauttaa" malliin...jaa, antaa olla.
 3)Omaan pinta-alaani kuuluu sekä erittäin tuottoisia lohkoja että myöskin sellaisia, jotka vaativat enemmän panostusta kunnon satotason saavuttamiseen. Kuten useimmilla virkaveljistäni.
 4) EU:n maataloustuet ovat sikäli pinta-alapainottuvia, että peltohehtaarien määrää ei voi sivuuttaa keskusteltaessa kunkin tilan kannattavuudesta.
 5) Minä kunnioitan jokaista suomalaista talonpoikaa. tuotantosuunnasta riippumatta. Nykypäivänä talonpoikaa puristetaan monelta eri suunnalta, byrokratia on lisääntynyt, yrittäjän vapaudesta voi vain haaveilla. Tilakoon kasvattaminen sitoo valtavasti uutta pääomaa, jota useasti pitää hankkia tilan ulkopuolisista töistä. Johtuen maatalouden heikosta kannattavuudesta. kaikki eivät saa perinnöksi velatonta 150 hehtaarin viljatilaa 200 ha:n tukkipuuvaltaisella metsällä höystettynä.

 6) Vuodet eivät ole veljeksiä. joskus talonpoikaa kohtaa hieno kasvukausi, joskus taas täydellinen kato. Näinä aikoina, jolloin valtakunnan päämediat yhä enenevimmissä määrin nostavat maatalouden tikunnokkaan syntipukkeja etsiessään (milloin maataloutta tuetaan liikaa, milloin taasen maatalous pilaa puhtaan luonnon, milloin taas manviljelijä tekee työtä viikon keväällä ja kaksi syksyllä ja lopun vuotta ajelee TB:lle kahville uusilla traktoreillaan ja Mersuillaan) näen että meidän maajussien ja -jullien pitää vetää yhtä köyttä.

 Pöyristyttävän TYHMÄÄ on repiä ammattikuntaamme sisältäpäin ilkkumalla toisten alueiden epäonnella, satomenetyksillä tai vaikkapa sadonkorjuuaikataulujen pettämisillä, joiden takana saattaa olla myös inhimilliset syyt, isännän sairastuminen sadonkorjuuaikaan, burn-out tai vaikkapa siviilityön kiireet.

 ja -summa summarum- pitäisi aina muistaa että pilkka kalahtaa lopulta omaan nilkkaan.
Ihan sydäntä särkee ja itkua pukkaa tämä mieltä riipaiseva kirjoitus. Voi anteeksi jos olen pahoittanut nuoren ihmisen hauraan mielen ja järkyttänyt mielikuvaa vaalenapunaisesta pumpulimaailmasta....

 :'( :'(

Olen pahoillani. :'(
Pyydän ateeksi. :'(
Menen itseeni. :'(
 :'( :'(
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

supersammakko

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8652
  • You're a slave to money then you die
Vs: Minkäskokoinen on maatilanne?
Menen itseeni. :'(
Kunhan et tule itseesi...  :-X
Nothing is Something Worth Doing

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52007
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Vs: Minkäskokoinen on maatilanne?
Mun mielestä otsikon tekijä elikkä maa***** provosoitui ihan turhan helposti.

 ;D
Kui mää ain olen paras?

maamees

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 174
Vs: Minkäskokoinen on maatilanne?
Omaa peltoa 70 ha, vuokramaata 44 ha ja metsää 66 ha.

Lisänä traktoriurakointia. Emäntä töissä- tai mammalomalla nyt...

junttieinari

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4698
  • Savo savolaisille!
Vs: Minkäskokoinen on maatilanne?
Mun mielestä otsikon tekijä elikkä maa***** provosoitui ihan turhan helposti.

 ;D

Kyllä kai agroon ketjua avatessa pitää varautua siihen, että vähintään homoksi haukutaan.  Jos muuta kuvittelee, niin kannattaa vaihtaa palstaa... 
"Jos fundamentalistien kanssa pystyisi keskustelemaan järkevästi, ei maailmassa olisi fundamentalisteja."
                                                       -Tuomas Holopainen-

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Vs: Minkäskokoinen on maatilanne?
Mun mielestä otsikon tekijä elikkä maa***** provosoitui ihan turhan helposti.

 ;D

Kyllä kai agroon ketjua avatessa pitää varautua siihen, että vähintään homoksi haukutaan.  Jos muuta kuvittelee, niin kannattaa vaihtaa palstaa... 

juntti-e sai pisteen.  :)
Kui mää ain olen paras?

Katapultti

  • Vieras
Vs: Minkäskokoinen on maatilanne?
Kyllähän se niin on että jos tulee hyvä sato, se on isännän ammattitaidon ansiota, jos taasen  huono sato, se onkin  sitten  epäedullisten säiden syytä.  ;D

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12224
  • Virolaista kiitos!
Vs: Minkäskokoinen on maatilanne?
Mun mielestä otsikon tekijä elikkä maa***** provosoitui ihan turhan helposti.

 ;D
Minä olen kovasti tyytyväinen. Löytyi joku, joka on vielä minuakin tosikompi.

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Vs: Minkäskokoinen on maatilanne?
Mun mielestä otsikon tekijä elikkä maa***** provosoitui ihan turhan helposti.

 ;D
Minä olen kovasti tyytyväinen. Löytyi joku, joka on vielä minuakin tosikompi.

Et sää ole tosikko. Sää olet piilohumoristi.  :)
Kui mää ain olen paras?

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52007
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Minkäskokoinen on maatilanne?
Kyllähän se niin on että jos tulee hyvä sato, se on isännän ammattitaidon ansiota, jos taasen  huono sato, se onkin  sitten  epäedullisten säiden syytä.  ;D

TYKKÄÄÄ!!!

 ;D ;D ;D 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8) 8)
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

junttieinari

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4698
  • Savo savolaisille!
Vs: Minkäskokoinen on maatilanne?
Mun mielestä otsikon tekijä elikkä maa***** provosoitui ihan turhan helposti.

 ;D
Minä olen kovasti tyytyväinen. Löytyi joku, joka on vielä minuakin tosikompi.

Et sää ole tosikko. Sää olet piilohumoristi.  :)

Ainoastaan kylmis osaa *****illa niin, ettei tajua itse *****ilevansa toiselle. :P
"Jos fundamentalistien kanssa pystyisi keskustelemaan järkevästi, ei maailmassa olisi fundamentalisteja."
                                                       -Tuomas Holopainen-