Hyvä varoitus. Ylijännitteeseen ladattuna, ylivirralla ladattuna tai oikosuljettuna tulee tuhoa. Sitä varten ne suojapiirit siellä ovat että ne estävät väärinkäytön. Jos kennoja lataa tai purkaa suoraan ohi suojatekniikan, niin pitää tietää mitä tekee. Li-Pot vaan turpoaa, tussahtaa ja leimahtaa, aidot Li-Ionit ovat räjähtäviä palopommeja :-(
Se kannattaa myös muistaa, että tuollainen kenno on lopullisesti pilalla jos sen jännite puretaan liian alas (jossain 2,5 V tietämillä). Se suojapiiri normaalisti estää purkamisen liian tyhjäksi, eikä myöskään suostu enää lataamaan akkua joka on päässyt liian tyhjäksi. Sellainen akku voi väkisin ladattaessa käyttäytyä ikävästi. Itsellä kokemusta yhdestä RC-lennokin LiPo-akusta, onneksi paikalla oli käyttäjä joka esti isomman katastrofin synnyn. Savua syntyi riittävästi, eikä ilman tulta.
Periaatteessa yhden kennon lataus on yksinkertaista, virta rajoitetaan sopivaan arvoon ja ladataan kunnes jännite on noussut täyden akun tasolle ja sitten lopetetaan laataminen. Jännitearvot ovat hyvin tarkkoja, vähintään 0,1 V tarkkuus pitää olla täyden akun havaitsemisessa tai metsään menee.
Kun käytössä on monta sarjaankytkettyä kennoa, pitäisi ainakin toistuvissa nopeissa latauksissa huolehtia kennojen välisen tasapainon säilyttämisestä. Muuten joku hieman poikkeava kenno alkaa täyttyä muita nopeammin, ja tulee yliladatuksi jos tarkkaillaan vain koko paketin jännitettä.
Jos erilaisten litium-kennojen kanssa kokeilette, niin tehkää se paikassa jossa ei ole palovaaraa :-)
Juuri räjähdysvaaran takia en aiemmin ole uskaltanut mitään kiinalaisia akkuja katsellakaan, nyt on sellainen ollut mukana ringissä jo ehkä puoli vuotta ja on toiminut.
Tuota en tahdo ymmärtää mikä sen li-ion kennon tuhoaa jännitteen laskiessa
Ei kuitenkaan koske kaikkia li-ioneja?
Onkohan tuo elektroniikka jotenkin niin kehittynyt että se "haistaa" yksittäisen vaurioituneen kennon? Ei minun nähdäkseni mitään piuhoja ollut yksittäisten kennojen arvioimiseen ainakaan niissä akuissa joita on tutkittu. Lämpötila-antureitakin oli vain yksi
Pikalatauksesta jotain: Makitan akku latautuu makitan laturilla kaffitunnissa. Nopea lataus perustuu sykleihin: muistaakseni 8s korkeampaa virtaa ja 2s matalampaa, kun akku alkaa täyttyä niin tuo pulssi vaihtuu toisin päin ja lopulta korkeampi virta-aika lyhenee vielä tuostakin. Lopulta latausjännite käy muistaakseni pulsseissa 21V ja sitten kun akku todetaan täydeksi niin latausvirta ilmeisesti katkeaa kokonaan ja muistaisin että 19,7V jäi akun jännite silloin. Joutui toinen känny häviksiin, siellä olisi ollut ihan tarkatkin mittaustulokset tuosta mutta suunnilleen noin ne meni
Olisikohan tuohon nyt sitten mitään keinoa varmistaa että akku tulee ladattua täyteen mutta ei kuitenkaan liikaa? Ja siis vielä nimenomaan tuollainen viiden (kymmenen) kennon paketti