Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe lapien teko  (Luettu 22481 kertaa)

JoHaRa

  • Vieras
Vs: lapien teko
Vaatikohan uudelleenkatsastuksen jos repii alkuperäisen lavaan hallin nurkkaan ja tekee tilalle vaikka kolmikaatolavan jos itte auton runkoon ja akseliin/jarruihin ei koske. Teoriassa ei välttämättä vaadi kovinkaan ihmeellisyyksiä että saisi sylinterin keskelle ja saranat neljään kulmaan. sekä laatikko päälle.

Tossa menee helposti pieleen se, että kylkeen kipattu halkokuorma valuu takaisin tulosuuntaansa, eli siis auton alle ja kylkiin... Lavan pitäisi olla paljon autoa leveämpi tai lavan pitäisi siirtyä sivulle kipattaessa  ???

kkk

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 825
  • romuja, mutta omia
Vs: lapien teko
Vaatikohan uudelleenkatsastuksen jos repii alkuperäisen lavaan hallin nurkkaan ja tekee tilalle vaikka kolmikaatolavan jos itte auton runkoon ja akseliin/jarruihin ei koske. Teoriassa ei välttämättä vaadi kovinkaan ihmeellisyyksiä että saisi sylinterin keskelle ja saranat neljään kulmaan. sekä laatikko päälle.
Vaatii muutoskatsastuksen...siis periaatteessa. Kantavuus pienenee. Voihan sitä koittaa katsastaa, kuin ei mitään erikoista olis ??? Riippuu inssistä huomaako mitään ::)

Töveli

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2622
Vs: lapien teko
Tossa menee helposti pieleen se, että kylkeen kipattu halkokuorma valuu takaisin tulosuuntaansa, eli siis auton alle ja kylkiin... Lavan pitäisi olla paljon autoa leveämpi tai lavan pitäisi siirtyä sivulle kipattaessa  ???

Kolakuljetin...

maajulli

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 614
Vs: lapien teko
On tuossa ruvennu ihmetyttämään kun harrastellaan tuota lavuntekoakin että mahtaisiko saada myytyä klavut kuorittuna. Työjärjestyksenä sellainen että tuuppais koivukuidun kuorimen läpi ja nosteliss pitkään hieman sekaiseen kasaan kuivumaan. Siitä noukkis syssymmällä puut kuormaajalla kyytin ja kärräis sisään josta sirklais sitten tarvittaessa suoraan kärryyn. Ehdottomana hyötynä että hanskan jäljet vähenis ja varsinkin kuivaukseen liittyvät toimenpiteeet vähenis...

 

Ihan järkevää.

maajulli

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 614
Vs: lapien teko
Yks työvaihe lisää? Mikäs ihmeen ongelma on tehdä niitä klappeja tuoreesta kuorellisesta tavarasta säkkeihin, telineisiin, kärryihin, kasoihin, laatikoihin, katoksiin jne. Jne. Mitäs helvettiä siinä sitten säästää jos ne vielä kuorii ja ostaa sihen koneen???

Mää oon vähän tyhmä ku ei vaan aukee........

Niin jos mietit vaikka että teet 500 mottia klapia noihin mainitsemiisi varastoihin ja koitat saada ne kesän mittaan kuivumaan ja säilytykseen katon alle jotta saat näihin aikoihin myydä puuta niin huomaat että sen 200 kuution 5 metrisen kuitukasan käsittely on huomattavasti helpompaa vaikka käytätkin keväällä 2 päivää kun tuuppaat sen kuorimen läpi. Sitten kun sille lavulle on oikeasti tilausta niin voit tehdä joko suoraan kärryyn millä kuljetat asiakkaalle tai vaikka betonilattialle koska puu on jo tehdessä kuivaa mistä sitten etukuormaajalla nostelet kyytiin kun kuskaat pois.

Ongelma on vaan että kelpaako puu kun ei ole kuorta.

 Kuoreton puu kelpaa, monet jopa haluavat sitä.

 1) Ei tule roskia sisälle kuoren mukana.
 2)Koivun tuohessa on tervaa, nokeaa kuulemma piippua jos polttaa pelkkää kuorellista koivua.

 Mulla on säilytystilaa nuukasti. Klapit vievät paljon tilaa.

 Olisi kätevä vetää tuulettuva pressukatos kuoritun rangan päälle, ja aina tilauksen tullen vetää tarvittava määrä kuorittua rankaa pois pressun alta, rangat klapikoneelle ja koneen purku suoraan peräkärryyn.

 Huom.kuorellinen koivuklapi ei tahdo kuivua oikein kunnon puuksi yhden kesän aikana. Kuorittuna kyllä ehtii.

kantola

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 27223
  • Ut sementem feeceris, ita metes.
Vs: lapien teko
Joskus tullut mainittua että vievät kuivaa koivua pitkänä Norjaan. Koivukuidut on vaan sahattu kahteen osaan ja annettu kuivua. Sitten vain pölliautoon kukkurakuorma, kuivaa kalikkaa mahtuukin paljon ja nokka kohti pohjoista.

3 - 4 metristä tavaraa on helppo logistisesti käsitellä ja norskit tyytyväisiä koska puu on valmiiksi käyttökuivaa mutta saavat pilkkoa puut talven mittaan omiin mittoihinsa.
Ostomäärät kerralla myös isompia juuri tämän omatoimi-pilkkomismahdollisuuden takia kun taloissa on yleensä useampi tulipesä ja kaikki eri pituiselle puulle.

Hinta myös pitkällä puulla klapeja sen himpun edullisempi että moni raaskii ostaa puut saaden vastinetta ja hyvää mieltä pikku puuhahielle kun katkoo rangat liiteriinsä itse. "Minähän tässä vielä tienaankin kun pätkin näitä puita, vaikka ostokoivua onkin."

Viimeksi muokattu: 28.10.12 - klo:19:27 kirjoittanut kantola

Yllä oleva materiaali on laadittu vain informatiivisessa tarkoituksessa, eikä siinä mainittuja seikkoja ole tarkoitettu ohjeeksi tai neuvoksi.

Hervast

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9944
  • Backpack rap crap, yap-yap yackety-yack
Vs: lapien teko
Sehän oliskin kun motokoura halkaisisi ne jo tekovaiheessa... alkaisivat kuivumaan jo pinossa lanssilla.
A hot blonde and a hot brunette, that was all the diversity we needed back in the 90's

LuMon

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 571
  • Ole sinä se muutos, jonka toivot näkeväsi maailmas
Vs: lapien teko
Vaatikohan uudelleenkatsastuksen jos repii alkuperäisen lavaan hallin nurkkaan ja tekee tilalle vaikka kolmikaatolavan jos itte auton runkoon ja akseliin/jarruihin ei koske. Teoriassa ei välttämättä vaadi kovinkaan ihmeellisyyksiä että saisi sylinterin keskelle ja saranat neljään kulmaan. sekä laatikko päälle.

Tossa menee helposti pieleen se, että kylkeen kipattu halkokuorma valuu takaisin tulosuuntaansa, eli siis auton alle ja kylkiin... Lavan pitäisi olla paljon autoa leveämpi tai lavan pitäisi siirtyä sivulle kipattaessa  ???

Vähän auttaisi asiaa jos laidan saisi lukittua lipaksi lavanpohjan tasalle, jos siis lavanpohjan korkeus riittävä
Emme voi ratkaista ongelmia ajattelemalla samalla tavalla kuin silloin, kun loimme ne.
  Alpert Einstein

JoHaRa

  • Vieras
Vs: lapien teko
Vaatikohan uudelleenkatsastuksen jos repii alkuperäisen lavaan hallin nurkkaan ja tekee tilalle vaikka kolmikaatolavan jos itte auton runkoon ja akseliin/jarruihin ei koske. Teoriassa ei välttämättä vaadi kovinkaan ihmeellisyyksiä että saisi sylinterin keskelle ja saranat neljään kulmaan. sekä laatikko päälle.

Tossa menee helposti pieleen se, että kylkeen kipattu halkokuorma valuu takaisin tulosuuntaansa, eli siis auton alle ja kylkiin... Lavan pitäisi olla paljon autoa leveämpi tai lavan pitäisi siirtyä sivulle kipattaessa  ???

Vähän auttaisi asiaa jos laidan saisi lukittua lipaksi lavanpohjan tasalle, jos siis lavanpohjan korkeus riittävä

Joo  :D Juuri tuo konsti on ratkaisu tähän ongelmaan. 50 sentin laita käännettynä vaakasuoraan riittäisi varmaan. Kippauskulman ei välttämättä tarvitse olla kauhean jyrkän, kuiva kalpi valuu kyllä hyvin.

kantola

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 27223
  • Ut sementem feeceris, ita metes.
Vs: lapien teko
Tommonen kevytalumiinikasetti vain kyytiin ja kuorma päälle... :P Löytää kalikka ostajansa.

Yllä oleva materiaali on laadittu vain informatiivisessa tarkoituksessa, eikä siinä mainittuja seikkoja ole tarkoitettu ohjeeksi tai neuvoksi.

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12221
  • Virolaista kiitos!
Vs: lapien teko
Mistä löysit tämän lavan?

kantola

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 27223
  • Ut sementem feeceris, ita metes.
Vs: lapien teko
Kuukkelistahan noita. Amerikkalaisethan ne osaa avolavojen käytön.

Viimeksi muokattu: 29.10.12 - klo:20:04 kirjoittanut kantola

Yllä oleva materiaali on laadittu vain informatiivisessa tarkoituksessa, eikä siinä mainittuja seikkoja ole tarkoitettu ohjeeksi tai neuvoksi.

kantola

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 27223
  • Ut sementem feeceris, ita metes.

Viimeksi muokattu: 29.10.12 - klo:20:28 kirjoittanut kantola

Yllä oleva materiaali on laadittu vain informatiivisessa tarkoituksessa, eikä siinä mainittuja seikkoja ole tarkoitettu ohjeeksi tai neuvoksi.

Köntys

  • Vieras
Vs: lapien teko
Näppärää, vai mitä  ;D  ;D

http://www.youtube.com/watch?v=N1HZztie5ac

Lese

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 525
  • Proud to be a REDNECK
Vs: lapien teko
Vahingossa opittua; Ota moto hommiin nila-aikaan toukokuun lopun ja juhannusviikon välissä ja käske vaikka motomiehen hieman korottaa kouran puristuspaineita niin lopputuloksena sulla on kuorittua puuta joka kuivuu kasassa ilman mitään pilkkomista.
Miks Vesa myy ja te ette?