Agronet

Keskusteluaiheet => Metsätalous => Aiheen aloitti: vms1 - 24.10.12 - klo:22:10

Otsikko: lapien teko
Kirjoitti: vms1 - 24.10.12 - klo:22:10
On tuossa ruvennu ihmetyttämään kun harrastellaan tuota lavuntekoakin että mahtaisiko saada myytyä klavut kuorittuna. Työjärjestyksenä sellainen että tuuppais koivukuidun kuorimen läpi ja nosteliss pitkään hieman sekaiseen kasaan kuivumaan. Siitä noukkis syssymmällä puut kuormaajalla kyytin ja kärräis sisään josta sirklais sitten tarvittaessa suoraan kärryyn. Ehdottomana hyötynä että hanskan jäljet vähenis ja varsinkin kuivaukseen liittyvät toimenpiteeet vähenis...

Sattu löytyy tollanen kone jota aattelin tohon puun kuorintaan.

http://www.youtube.com/watch?v=nwN7b-gk5pk
Otsikko: Vs: lapien teko
Kirjoitti: SKN - 24.10.12 - klo:22:11
On tuossa ruvennu ihmetyttämään kun harrastellaan tuota lavuntekoakin että mahtaisiko saada myytyä klavut kuorittuna. Työjärjestyksenä sellainen että tuuppais koivukuidun kuorimen läpi ja nosteliss pitkään hieman sekaiseen kasaan kuivumaan. Siitä noukkis syssymmällä puut kuormaajalla kyytin ja kärräis sisään josta sirklais sitten tarvittaessa suoraan kärryyn. Ehdottomana hyötynä että hanskan jäljet vähenis ja varsinkin kuivaukseen liittyvät toimenpiteeet vähenis...

Täh??????
Otsikko: Vs: lapien teko
Kirjoitti: Latz - 24.10.12 - klo:22:24
On tuossa ruvennu ihmetyttämään kun harrastellaan tuota lavuntekoakin että mahtaisiko saada myytyä klavut kuorittuna. Työjärjestyksenä sellainen että tuuppais koivukuidun kuorimen läpi ja nosteliss pitkään hieman sekaiseen kasaan kuivumaan. Siitä noukkis syssymmällä puut kuormaajalla kyytin ja kärräis sisään josta sirklais sitten tarvittaessa suoraan kärryyn. Ehdottomana hyötynä että hanskan jäljet vähenis ja varsinkin kuivaukseen liittyvät toimenpiteeet vähenis...

Täh??????

Neljännenkään lukukerran jälkeenkään ei idea auennut  :-[
Otsikko: Vs: lapien teko
Kirjoitti: vms1 - 24.10.12 - klo:22:33
Niin siis väännetään nyt hieman rautalankaa. Eli normaalin lapinteon ongelmahan on että ensikssi lapit on tehtävä keväällä ja sitten ne myydään syssyllä kuivina. Toiseksi märän klapin kuivattaminen ja säilyttäminen on suhteellisen haastavaa ja aikaa vievää sekä osaltaan myös vaikeeaa.

No tässä systeemissä olisi tarkoitus helpottaa työtä senvertaa että puut kuorittaisi keväällä nopeana työnä jonka jälkeen ne saisi kuivua kassassa pitkänä. Syksyn saapuessa puuut ajettaisi tukkikärryllä katonalle. No sitten kun eka asiakas oikeasti haluaisi puuta ajettais kärry klapikoneen kuljettimen alle ja tehtäis se tarvttava puu. Tästä seuraisi että todellinen työvaihe alkais vasta silloin kun puu on tavallaan jo myyty. Toki tämä kuoriminen on työvaihe mutta kahden ihmisen tekemänä kuitenkin huomattavasti nopeampaa kuin klavin teko.
Otsikko: Vs: lapien teko
Kirjoitti: SKN - 24.10.12 - klo:22:39
Yks työvaihe lisää? Mikäs ihmeen ongelma on tehdä niitä klappeja tuoreesta kuorellisesta tavarasta säkkeihin, telineisiin, kärryihin, kasoihin, laatikoihin, katoksiin jne. Jne. Mitäs helvettiä siinä sitten säästää jos ne vielä kuorii ja ostaa sihen koneen???

Mää oon vähän tyhmä ku ei vaan aukee........
Otsikko: Vs: lapien teko
Kirjoitti: vms1 - 24.10.12 - klo:22:47
Yks työvaihe lisää? Mikäs ihmeen ongelma on tehdä niitä klappeja tuoreesta kuorellisesta tavarasta säkkeihin, telineisiin, kärryihin, kasoihin, laatikoihin, katoksiin jne. Jne. Mitäs helvettiä siinä sitten säästää jos ne vielä kuorii ja ostaa sihen koneen???

Mää oon vähän tyhmä ku ei vaan aukee........

Niin jos mietit vaikka että teet 500 mottia klapia noihin mainitsemiisi varastoihin ja koitat saada ne kesän mittaan kuivumaan ja säilytykseen katon alle jotta saat näihin aikoihin myydä puuta niin huomaat että sen 200 kuution 5 metrisen kuitukasan käsittely on huomattavasti helpompaa vaikka käytätkin keväällä 2 päivää kun tuuppaat sen kuorimen läpi. Sitten kun sille lavulle on oikeasti tilausta niin voit tehdä joko suoraan kärryyn millä kuljetat asiakkaalle tai vaikka betonilattialle koska puu on jo tehdessä kuivaa mistä sitten etukuormaajalla nostelet kyytiin kun kuskaat pois.

Ongelma on vaan että kelpaako puu kun ei ole kuorta.
Otsikko: Vs: lapien teko
Kirjoitti: kantola - 24.10.12 - klo:22:51
Harrastaahan tuota toimintatapaa jo muutama. Kuorittu, kuivunut pitkä puu narskutellaan vasta tilauksien mukaan asiakkaan tilaamiin mittoihin. Jotkut kyllä haluavat tuohen puun mukana sytykkeeksi, toiset eivät pidä klapien ulkonäöstä.

Tässä toimitaan juuri näin: http://www.youtube.com/watch?v=YQiPNJXiGBc&feature=related
Otsikko: Vs: lapien teko
Kirjoitti: Latz - 24.10.12 - klo:22:53
Niin siis väännetään nyt hieman rautalankaa. Eli normaalin lapinteon ongelmahan on että ensikssi lapit on tehtävä keväällä ja sitten ne myydään syssyllä kuivina. Toiseksi märän klapin kuivattaminen ja säilyttäminen on suhteellisen haastavaa ja aikaa vievää sekä osaltaan myös vaikeeaa.

No tässä systeemissä olisi tarkoitus helpottaa työtä senvertaa että puut kuorittaisi keväällä nopeana työnä jonka jälkeen ne saisi kuivua kassassa pitkänä. Syksyn saapuessa puuut ajettaisi tukkikärryllä katonalle. No sitten kun eka asiakas oikeasti haluaisi puuta ajettais kärry klapikoneen kuljettimen alle ja tehtäis se tarvttava puu. Tästä seuraisi että todellinen työvaihe alkais vasta silloin kun puu on tavallaan jo myyty. Toki tämä kuoriminen on työvaihe mutta kahden ihmisen tekemänä kuitenkin huomattavasti nopeampaa kuin klavin teko.

Eli myydään märkiä klapeja joita asiakas joutuu odottomaan kun isäntä sirkkelöi niitä kärrylle.

Uunikuivasta 2x2:sta toi onnistuisi.

Jos motolla teettää puut niin ne kuivuu kuoripäälisenä aika hyvin. Ekan kerran kosket niihin kun nostat sen puun klapikoneen pöydälle ja samalla viimeisen kerran. Motin tai isompaan säkkiin suoraan ja sitten heinäkuussa katon alle tai pressun alle. Varaston saa halvalla kun ostaa tonnilla tai parilla vanhan kasvihuoneen rungon (tms). Siihen sitten viira päälle.
Otsikko: Vs: lapien teko
Kirjoitti: Latz - 24.10.12 - klo:23:02
Harrastaahan tuota toimintatapaa jo muutama. Kuorittu, kuivunut pitkä puu narskutellaan vasta tilauksien mukaan asiakkaan tilaamiin mittoihin. Jotkut kyllä haluavat tuohen puun mukana sytykkeeksi, toiset eivät pidä klapien ulkonäöstä.

Tässä toimitaan juuri näin: http://www.youtube.com/watch?v=YQiPNJXiGBc&feature=related

Näköjään tätä harrastetaan  :o. Luulisi kuivan koivun olevan aika roskaista kun ei ollut rumpupuhdistinta perässä. Tuore puu ei pärskeenny niin paljoa. Kai tossa Hiluxissa oli kippi. Ei kyllä näyttänyt siltä. Kyllähän sen käsinkin tyhjentää.
Otsikko: Vs: lapien teko
Kirjoitti: kantola - 24.10.12 - klo:23:06
Harrastaahan tuota toimintatapaa jo muutama. Kuorittu, kuivunut pitkä puu narskutellaan vasta tilauksien mukaan asiakkaan tilaamiin mittoihin. Jotkut kyllä haluavat tuohen puun mukana sytykkeeksi, toiset eivät pidä klapien ulkonäöstä.

Tässä toimitaan juuri näin: http://www.youtube.com/watch?v=YQiPNJXiGBc&feature=related

Näköjään tätä harrastetaan  :o. Luulisi kuivan koivun olevan aika roskaista kun ei ollut rumpupuhdistinta perässä. Tuore puu ei pärskeenny niin paljoa. Kai tossa Hiluxissa oli kippi. Ei kyllä näyttänyt siltä. Kyllähän sen käsinkin tyhjentää.
Helsingissä tuolla lava-autolla pärjää, ei varmaan tarvita kuin takkapuita tunnelmallisia kynsitulia varten ja toimituserät hyvin pieniä.
Niiiiin ekoloogista cityvihreetä kun käytetään aurinkoa ja norppasähköä. Vielä ku Hiluxi kävis biodiisselillä tai maakaasulla. ;D
Otsikko: Vs: lapien teko
Kirjoitti: nilihaara - 25.10.12 - klo:07:17
    Ja mä innokkaana avasin että vemssi on vihdoin keksiny jotain mullistavaa ja oikein kiinnostavaa, aamusamein silmin luin että "lapsien teko" ja kahvimuki meinas läikähtää.  Mutta kun ei niin ei, meidän pelle peloton vaan kuorii propseja.     ::)
Otsikko: Vs: lapien teko
Kirjoitti: hiluhi - 25.10.12 - klo:07:44
Yks tuttu tekee kalpikauppaa juurikin ja ainoastaan kuoritusta koivusta. Säilyttää kuoritut rangat katon alla. Etuna kuulemma mm. ettei klapeihin tule ollenkaan hometäpliä. Oli siitä juttu tuossa K:n mainosjulkaisussakin ja näköjään löytyy netistäkin.

http://www.maatilanpirkka.fi/fi/content/herrasmiehen-pilkekone
Otsikko: Vs: lapien teko
Kirjoitti: Klapikauppias - 25.10.12 - klo:08:09
Keksintö ei tosiaankaan ole uusi, tuon Lönrotin Tommin hommanhan aloitti ties milloin jo Pentti Romo vihdissä, hommalla on puolensa, sekä hyvät että huonot ;) Ajatus pyöreänä kuivaamisesta on kaunis, lopputulosta pikkasen epäilen, että puut ovat oikeasti yhden kesän jäljeltä kuivia, on ne kuivaneet, mutta kuiva on vielä eri asia ja kuten tuon toisen linkin kuvassa näkyi, oli ne muutama malliksi halkaistu klapi jo alkaneet "pökiintyä", kun tarkasti katsoi, niissä on oli värivaihtelua :( Mutta siitä voi olla samaa mieltä, että märkänä roskarummulla puista saadaan vain ne sälät pois, mutta ne pitäisi seuloa vasta kuivana, mieluumin vasta kuormanteon yhteydessä, että saadaan se muukin moska irtoamaan. Lisäksi tuo kuorettomana kuivaaminen "sotkee" työhuippuja, ainakin yksin tehdessä menee toimitukset ja sirkkaukset päällekkäin, jos siihen vielä lisätään vähän viljelyhommia, kuten monella klapimiehellä jostain kumman syystä on, alkaa aika olemaan kortilla syyspuoleen, kevät talvella sitten saattaa joutaa vaikka laskettelemaan ::)
Otsikko: Vs: lapien teko
Kirjoitti: Pasi - 25.10.12 - klo:09:16
Tosiaan ei ole uusi idea. Vissiin Helsingin saunaseura tms. haluaa nimenomaan kuoritusta koivusta tehtyjä polttopuita. Sellainen ihan oikea hyöty kuorimisesta on, että kuorittu koivu ei nokea ollenkaan niin paljoa kuin kuorellinen.
Otsikko: Vs: lapien teko
Kirjoitti: kylmis - 25.10.12 - klo:20:02
Nyt alkoi eniten kiinnostaa se, että minkähänlainen viritys on tuo puukauppiaan auton lavalle valmistettu kuljetusloota. Onko itse tehty vai valmistaako näitä kippaavia lavoja joku?
Otsikko: Vs: lapien teko
Kirjoitti: Klapikauppias - 25.10.12 - klo:20:12
Tuosta autosta en tiedä, mutta tuossa likellä, "kupenauto" pihassa on on ollut ainakin pari tuontyyppistä lava-autoa, joissa on kippilava. ilmeisesti ovat alunperin olleet kiinteistöhoito autoja, eli sielä on ollut vielä hiekoitin jatkona. En ole poikennut koskaan edes likeltä katsomaan, mutta siinä ne ovat 16tien varressa Valtaalassa lava pystyssä.  http://www.kupenauto.fi/Vaihtoautot/Vaihtoautotiedot.aspx?vid=NGX762&tid=891&haku=vaihtoautot/Toyota/Hilux
Otsikko: Vs: lapien teko
Kirjoitti: kylmis - 25.10.12 - klo:20:49
Mielestäni joskus guuglailin, että jossain Itä-Suomessa on paja, joka tekee näitä kiinteistöhuoltoajoneuvojen modifiointeja. Tuossa videossa vaan näkyy luullakseni sylinteri heti hytin takana, joten oletan, että kiinteän autonlavan päällä olisi irrallinen kippiyksikkö. Mulla on vanha pickup käytössä ja sitä ei enää raaskisi laitattaa niin paljon. Irrallinen kippilava voisi tulla kysymykseen, jos vaan löytyisi valmistaja.
Otsikko: Vs: lapien teko
Kirjoitti: kantola - 25.10.12 - klo:21:41
Kyllä kinttaanjäljet lämmittää... tekijäänsä, mutta kun niistä ei makseta ekstraa. Pitäisi ollakin tarjolla reilunkaupan klapeja... ;D
Otsikko: Vs: lapien teko
Kirjoitti: Latz - 25.10.12 - klo:23:03
Kyllä kinttaanjäljet lämmittää... tekijäänsä, mutta kun niistä ei makseta ekstraa. Pitäisi ollakin tarjolla reilunkaupan klapeja... ;D

Motin hinta pitää olla säkissä vähintään 70 euroa. Muuten ei voi kannattaa jos_ kaikki_ tehdään pykälien mukaan. Vähemmän reilun kaupan klapeja myydään 25-50 euroa säkki alvillisena.
Otsikko: Vs: lapien teko
Kirjoitti: LuMon - 25.10.12 - klo:23:40
Kyllä varmaan tuollainen kuorittu koivu klapi, olisi erikoistuote savusaunan lämmittäjille, en tiedä sitten saisiko sillä sitten extra hintaa..
Otsikko: Vs: lapien teko
Kirjoitti: Pasi - 26.10.12 - klo:07:50
Nyt alkoi eniten kiinnostaa se, että minkähänlainen viritys on tuo puukauppiaan auton lavalle valmistettu kuljetusloota. Onko itse tehty vai valmistaako näitä kippaavia lavoja joku?

Aika monet tai mahdollisesti kaikki ihan oikeat avolavaiset pakettiauto ovat samantapaisia kuin kuorma-autot: hytti+runko. Pakettiauton lava lähtee irti kun muutaman pultin aukaisee, ja sen jälkeen voi rakentaa haluamansa lavan. Lava on usein vaan niin siististi liitetty ja tehty ulkonäpltään hyttiin sopivaksi, että se näyttää olevan kiinteä osa auton koria kuin henkilöautoissa.
Otsikko: Vs: lapien teko
Kirjoitti: Klapikauppias - 26.10.12 - klo:13:27
Parivuotta sitten oli ainakin saksanmaalla myynnis sellainen vähän ajettu lyhyt hyttinen mitsu, missä lava oli vaihdettu samanlaiseksi, kun näissä klapujen kuljetus kippikärryissä, olikohan peräti 3metriä pituutta, varmasti kätevä peli puiden ajoon, kun vielä tarpeen tullen neliveto alusta,  melkein mielikuvitus rajana mihin puut toimitetaan :)
Otsikko: Vs: lapien teko
Kirjoitti: vms1 - 26.10.12 - klo:18:41
Kyllä kinttaanjäljet lämmittää... tekijäänsä, mutta kun niistä ei makseta ekstraa. Pitäisi ollakin tarjolla reilunkaupan klapeja... ;D

Motin hinta pitää olla säkissä vähintään 70 euroa. Muuten ei voi kannattaa jos_ kaikki_ tehdään pykälien mukaan. Vähemmän reilun kaupan klapeja myydään 25-50 euroa säkki alvillisena.

Mä luulen että pystyisin myymään klapin hieman edullisemmin jos saisin kuivattaa sen kuorettomana ja pitkänä. Siitä nykyperintein valmistetusta klapista joka tehdään tuoreena ja sitten kuivataan "ilmaiseksi" syntyy yllättävän paljon kuluja ennen kuin se on kuluttajalla. Nykyinen hinta perinteisesti tehtynä on juuikin 70 sis rahti.
Otsikko: Vs: lapien teko
Kirjoitti: Klapikauppias - 26.10.12 - klo:18:50
Jos homma alkaa tuntua oikein ameriikalta, niin tuossa  on yks kolleega tehnyt mun mielestä asiallisen lopputyön, klapinteon kustannuspuolesta.
http://publications.theseus.fi/bitstream/handle/10024/41963/Yli-Hannuksela_Jussi.pdf?sequence=1
Otsikko: Vs: lapien teko
Kirjoitti: kkk - 26.10.12 - klo:19:00
Nyt alkoi eniten kiinnostaa se, että minkähänlainen viritys on tuo puukauppiaan auton lavalle valmistettu kuljetusloota. Onko itse tehty vai valmistaako näitä kippaavia lavoja joku?
Kannattaa kysellä oman paikkakunnan metallipajoista mahdollisuutta tuo tekemiseen. Siinä voi iloisestikin yllättyä mitä osaamista löytyy omilta kotinurkilta ::)
Otsikko: Vs: lapien teko
Kirjoitti: kylmis - 27.10.12 - klo:09:26
On tästä yhden autonlaittajan kanssa keskusteltu. Eilen kävin makoilemassa lavan alla ja ei se lava tosiaan taida olla kovin monella pultilla kiinni.
Otsikko: Vs: lapien teko
Kirjoitti: jusu - 27.10.12 - klo:11:54
Kyllä kinttaanjäljet lämmittää... tekijäänsä, mutta kun niistä ei makseta ekstraa. Pitäisi ollakin tarjolla reilunkaupan klapeja... ;D

Motin hinta pitää olla säkissä vähintään 70 euroa. Muuten ei voi kannattaa jos_ kaikki_ tehdään pykälien mukaan. Vähemmän reilun kaupan klapeja myydään 25-50 euroa säkki alvillisena.

Mä luulen että pystyisin myymään klapin hieman edullisemmin  jos saisin kuivattaa sen kuorettomana ja pitkänä. Siitä nykyperintein valmistetusta klapista joka tehdään tuoreena ja sitten kuivataan "ilmaiseksi" syntyy yllättävän paljon kuluja ennen kuin se on kuluttajalla. Nykyinen hinta perinteisesti tehtynä on juuikin 70 sis rahti.

jaa.. eikö katetta tarvi nostaa? tuohan olis kaapunkilaaselle siisti käyttää kun moskat vähenis ainaki puoleen.. älä vain mee polokehen, hintaa vain ylöspäin, kyllä ne sen maksaa kunon haitekkia.. kyllon amerikkaa, pitäskähän alakaa ittekki ;D
Otsikko: Vs: lapien teko
Kirjoitti: roadrunner - 27.10.12 - klo:17:13
Mielestäni joskus guuglailin, että jossain Itä-Suomessa on paja, joka tekee näitä kiinteistöhuoltoajoneuvojen modifiointeja. Tuossa videossa vaan näkyy luullakseni sylinteri heti hytin takana, joten oletan, että kiinteän autonlavan päällä olisi irrallinen kippiyksikkö. Mulla on vanha pickup käytössä ja sitä ei enää raaskisi laitattaa niin paljon. Irrallinen kippilava voisi tulla kysymykseen, jos vaan löytyisi valmistaja.

Taitaa olla tässä se valmistaja. Vaikka lumiaura kippilavan kaveriksi, ja urakoimaan. ;)

http://ficon.fi/fi/etusivu/
Otsikko: Vs: lapien teko
Kirjoitti: kylmis - 27.10.12 - klo:20:26
Ei ollut tämä. Kallistuisin ennemmin sisäkippilavan suuntaan, kuin lähtisin tekemään auton oman lavan puukotusta. Perusteluina, että erillinen lava on helpompi tehdä ja kokeilla erilaisia ratkaisuja kuin tärvellä auton omaa lavaa. Jos ja kun auto joskus vaihtuu, niin kamat helpommin otettavissa talteen. Oikeastaan ainoa miinus tulee erillisen lavan painosta.
Otsikko: Vs: lapien teko
Kirjoitti: vms1 - 27.10.12 - klo:23:51
Vaatikohan uudelleenkatsastuksen jos repii alkuperäisen lavaan hallin nurkkaan ja tekee tilalle vaikka kolmikaatolavan jos itte auton runkoon ja akseliin/jarruihin ei koske. Teoriassa ei välttämättä vaadi kovinkaan ihmeellisyyksiä että saisi sylinterin keskelle ja saranat neljään kulmaan. sekä laatikko päälle.
Otsikko: Vs: lapien teko
Kirjoitti: JoHaRa - 28.10.12 - klo:08:17
Vaatikohan uudelleenkatsastuksen jos repii alkuperäisen lavaan hallin nurkkaan ja tekee tilalle vaikka kolmikaatolavan jos itte auton runkoon ja akseliin/jarruihin ei koske. Teoriassa ei välttämättä vaadi kovinkaan ihmeellisyyksiä että saisi sylinterin keskelle ja saranat neljään kulmaan. sekä laatikko päälle.

Tossa menee helposti pieleen se, että kylkeen kipattu halkokuorma valuu takaisin tulosuuntaansa, eli siis auton alle ja kylkiin... Lavan pitäisi olla paljon autoa leveämpi tai lavan pitäisi siirtyä sivulle kipattaessa  ???

Otsikko: Vs: lapien teko
Kirjoitti: kkk - 28.10.12 - klo:08:41
Vaatikohan uudelleenkatsastuksen jos repii alkuperäisen lavaan hallin nurkkaan ja tekee tilalle vaikka kolmikaatolavan jos itte auton runkoon ja akseliin/jarruihin ei koske. Teoriassa ei välttämättä vaadi kovinkaan ihmeellisyyksiä että saisi sylinterin keskelle ja saranat neljään kulmaan. sekä laatikko päälle.
Vaatii muutoskatsastuksen...siis periaatteessa. Kantavuus pienenee. Voihan sitä koittaa katsastaa, kuin ei mitään erikoista olis ??? Riippuu inssistä huomaako mitään ::)
Otsikko: Vs: lapien teko
Kirjoitti: Töveli - 28.10.12 - klo:17:08
Tossa menee helposti pieleen se, että kylkeen kipattu halkokuorma valuu takaisin tulosuuntaansa, eli siis auton alle ja kylkiin... Lavan pitäisi olla paljon autoa leveämpi tai lavan pitäisi siirtyä sivulle kipattaessa  ???

Kolakuljetin...
Otsikko: Vs: lapien teko
Kirjoitti: maajulli - 28.10.12 - klo:18:42
On tuossa ruvennu ihmetyttämään kun harrastellaan tuota lavuntekoakin että mahtaisiko saada myytyä klavut kuorittuna. Työjärjestyksenä sellainen että tuuppais koivukuidun kuorimen läpi ja nosteliss pitkään hieman sekaiseen kasaan kuivumaan. Siitä noukkis syssymmällä puut kuormaajalla kyytin ja kärräis sisään josta sirklais sitten tarvittaessa suoraan kärryyn. Ehdottomana hyötynä että hanskan jäljet vähenis ja varsinkin kuivaukseen liittyvät toimenpiteeet vähenis...

 

Ihan järkevää.
Otsikko: Vs: lapien teko
Kirjoitti: maajulli - 28.10.12 - klo:18:49
Yks työvaihe lisää? Mikäs ihmeen ongelma on tehdä niitä klappeja tuoreesta kuorellisesta tavarasta säkkeihin, telineisiin, kärryihin, kasoihin, laatikoihin, katoksiin jne. Jne. Mitäs helvettiä siinä sitten säästää jos ne vielä kuorii ja ostaa sihen koneen???

Mää oon vähän tyhmä ku ei vaan aukee........

Niin jos mietit vaikka että teet 500 mottia klapia noihin mainitsemiisi varastoihin ja koitat saada ne kesän mittaan kuivumaan ja säilytykseen katon alle jotta saat näihin aikoihin myydä puuta niin huomaat että sen 200 kuution 5 metrisen kuitukasan käsittely on huomattavasti helpompaa vaikka käytätkin keväällä 2 päivää kun tuuppaat sen kuorimen läpi. Sitten kun sille lavulle on oikeasti tilausta niin voit tehdä joko suoraan kärryyn millä kuljetat asiakkaalle tai vaikka betonilattialle koska puu on jo tehdessä kuivaa mistä sitten etukuormaajalla nostelet kyytiin kun kuskaat pois.

Ongelma on vaan että kelpaako puu kun ei ole kuorta.

 Kuoreton puu kelpaa, monet jopa haluavat sitä.

 1) Ei tule roskia sisälle kuoren mukana.
 2)Koivun tuohessa on tervaa, nokeaa kuulemma piippua jos polttaa pelkkää kuorellista koivua.

 Mulla on säilytystilaa nuukasti. Klapit vievät paljon tilaa.

 Olisi kätevä vetää tuulettuva pressukatos kuoritun rangan päälle, ja aina tilauksen tullen vetää tarvittava määrä kuorittua rankaa pois pressun alta, rangat klapikoneelle ja koneen purku suoraan peräkärryyn.

 Huom.kuorellinen koivuklapi ei tahdo kuivua oikein kunnon puuksi yhden kesän aikana. Kuorittuna kyllä ehtii.
Otsikko: Vs: lapien teko
Kirjoitti: kantola - 28.10.12 - klo:19:19
Joskus tullut mainittua että vievät kuivaa koivua pitkänä Norjaan. Koivukuidut on vaan sahattu kahteen osaan ja annettu kuivua. Sitten vain pölliautoon kukkurakuorma, kuivaa kalikkaa mahtuukin paljon ja nokka kohti pohjoista.

3 - 4 metristä tavaraa on helppo logistisesti käsitellä ja norskit tyytyväisiä koska puu on valmiiksi käyttökuivaa mutta saavat pilkkoa puut talven mittaan omiin mittoihinsa.
Ostomäärät kerralla myös isompia juuri tämän omatoimi-pilkkomismahdollisuuden takia kun taloissa on yleensä useampi tulipesä ja kaikki eri pituiselle puulle.

Hinta myös pitkällä puulla klapeja sen himpun edullisempi että moni raaskii ostaa puut saaden vastinetta ja hyvää mieltä pikku puuhahielle kun katkoo rangat liiteriinsä itse. "Minähän tässä vielä tienaankin kun pätkin näitä puita, vaikka ostokoivua onkin."
Otsikko: Vs: lapien teko
Kirjoitti: Hervast - 29.10.12 - klo:08:55
Sehän oliskin kun motokoura halkaisisi ne jo tekovaiheessa... alkaisivat kuivumaan jo pinossa lanssilla.
Otsikko: Vs: lapien teko
Kirjoitti: LuMon - 29.10.12 - klo:13:33
Vaatikohan uudelleenkatsastuksen jos repii alkuperäisen lavaan hallin nurkkaan ja tekee tilalle vaikka kolmikaatolavan jos itte auton runkoon ja akseliin/jarruihin ei koske. Teoriassa ei välttämättä vaadi kovinkaan ihmeellisyyksiä että saisi sylinterin keskelle ja saranat neljään kulmaan. sekä laatikko päälle.

Tossa menee helposti pieleen se, että kylkeen kipattu halkokuorma valuu takaisin tulosuuntaansa, eli siis auton alle ja kylkiin... Lavan pitäisi olla paljon autoa leveämpi tai lavan pitäisi siirtyä sivulle kipattaessa  ???

Vähän auttaisi asiaa jos laidan saisi lukittua lipaksi lavanpohjan tasalle, jos siis lavanpohjan korkeus riittävä
Otsikko: Vs: lapien teko
Kirjoitti: JoHaRa - 29.10.12 - klo:14:28
Vaatikohan uudelleenkatsastuksen jos repii alkuperäisen lavaan hallin nurkkaan ja tekee tilalle vaikka kolmikaatolavan jos itte auton runkoon ja akseliin/jarruihin ei koske. Teoriassa ei välttämättä vaadi kovinkaan ihmeellisyyksiä että saisi sylinterin keskelle ja saranat neljään kulmaan. sekä laatikko päälle.

Tossa menee helposti pieleen se, että kylkeen kipattu halkokuorma valuu takaisin tulosuuntaansa, eli siis auton alle ja kylkiin... Lavan pitäisi olla paljon autoa leveämpi tai lavan pitäisi siirtyä sivulle kipattaessa  ???

Vähän auttaisi asiaa jos laidan saisi lukittua lipaksi lavanpohjan tasalle, jos siis lavanpohjan korkeus riittävä

Joo  :D Juuri tuo konsti on ratkaisu tähän ongelmaan. 50 sentin laita käännettynä vaakasuoraan riittäisi varmaan. Kippauskulman ei välttämättä tarvitse olla kauhean jyrkän, kuiva kalpi valuu kyllä hyvin.
Otsikko: Vs: lapien teko
Kirjoitti: kantola - 29.10.12 - klo:17:49
Tommonen kevytalumiinikasetti vain kyytiin ja kuorma päälle... :P Löytää kalikka ostajansa.

(https://encrypted-tbn3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSF9GvASN3WbtaFUV1n-1SJvif6T5mmEgJvwe9xU9n3DxIGOTo3) (https://encrypted-tbn1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQeOhr-yn95u6kdp1j8VVw66_QfJGKnmorzWNkEeEbxG8dSW8zzyQ)
Otsikko: Vs: lapien teko
Kirjoitti: kylmis - 29.10.12 - klo:19:54
Mistä löysit tämän lavan?
Otsikko: Vs: lapien teko
Kirjoitti: kantola - 29.10.12 - klo:20:00
Kuukkelistahan noita. Amerikkalaisethan ne osaa avolavojen käytön.

(https://encrypted-tbn3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTyoVV_5k6YvkHCRtzaaXQpiHHQCIFgxlyeeaSzeXdmL4HUkA0U)
Otsikko: Vs: lapien teko
Kirjoitti: kantola - 29.10.12 - klo:20:24
http://www.8-lug.com/tech/0906_8l_pickup_truck_dump_bed_install/viewall.html

Videotakin: http://dump-pro.com/

http://www.swensonproducts.com/Bodies/InsertDumpBody.aspx
Otsikko: Vs: lapien teko
Kirjoitti: Köntys - 04.01.13 - klo:01:17
Näppärää, vai mitä  ;D  ;D

http://www.youtube.com/watch?v=N1HZztie5ac
Otsikko: Vs: lapien teko
Kirjoitti: Lese - 05.01.13 - klo:10:26
Vahingossa opittua; Ota moto hommiin nila-aikaan toukokuun lopun ja juhannusviikon välissä ja käske vaikka motomiehen hieman korottaa kouran puristuspaineita niin lopputuloksena sulla on kuorittua puuta joka kuivuu kasassa ilman mitään pilkkomista.
Otsikko: Vs: lapien teko
Kirjoitti: Lese - 05.01.13 - klo:11:51
http://imageshack.us/photo/my-images/812/13092011262.jpg

Tästä vielä kasan mallia niin homma pelaa.
Otsikko: Vs: lapien teko
Kirjoitti: Klapikauppias - 05.01.13 - klo:12:43
Asiallista kasaa havupuulle ;D Mutta koivua ei silti saa pitää kesän yli kuoripäällä, pilalle menee. Itellä jäi just keväällä muutama ylisuuri koivu ja satuin täs viikolla mennä niitten ohi, ei niistä ikinä uskoisi, että viime huhtikuussa kaadoin, niin komeasti kasvaa sientä päästä ja taatusti ovat aurinkoisessa paikassa, eikä niitä ole kymmentäkään kappaletta, joten varmasti on ilma kiertänyt.
Otsikko: Vs: lapien teko
Kirjoitti: 6350 - 05.01.13 - klo:16:44
Asiallista kasaa havupuulle ;D Mutta koivua ei silti saa pitää kesän yli kuoripäällä, pilalle menee. Itellä jäi just keväällä muutama ylisuuri koivu ja satuin täs viikolla mennä niitten ohi, ei niistä ikinä uskoisi, että viime huhtikuussa kaadoin, niin komeasti kasvaa sientä päästä ja taatusti ovat aurinkoisessa paikassa, eikä niitä ole kymmentäkään kappaletta, joten varmasti on ilma kiertänyt.

Kyllä tuo kuorittukin on melko surkean näköistä, päät valkosena. :( Ittellä tuossa pihatien laidalla peiteltynä rekkakuorma juhannuksen alla kaadettua koivua. Ajattelin kokeilla, että minkälaista siitä tulee ens kesänä ts. voiko myydä kuivana suoraan kuljettimelta. Täytyy ihmetellä vähän näitä kuorettoman myyjiä, jotka kuivattaa rankana, tokihan viime vuosi oli sateisuudeltaan poikkeus, mutta ei siitä oikein nättiä tavaraa enää saa..
Otsikko: Vs: lapien teko
Kirjoitti: Klapikauppias - 05.01.13 - klo:17:54
Mulla oli muutama vuosi sitten erä juhannusviikolla motolla kaadettua(kuorittua) koivua mitkä pienin elokuun alkupuolella, tavara oli mennyt päältä todella ruman mustaksi, mutta halkaisupinnaltaan oli ihan kirkasta ja ehti kuivaa vielä kuivurissa syyskuun loppuun mennessä, kun sattui hyvä syksy.
Viime kesä tosiaan oli niin sateinen, että varmaan hyvä sienisato pöllien päissä johtunee siitäkin, eikä liioin olisi ehtinyt kuivaakkaan enää noin myöhään, kun lämpöä ei tullut, vettä senkin edestä.
Otsikko: Vs: lapien teko
Kirjoitti: kantola - 10.02.13 - klo:01:25
Kylymä häpsii helleenejäkin...

http://www.hs.fi/ulkomaat/Halkokauppa+kukoistaa+Ateenassa/a1305646240436
Otsikko: Vs: lapien teko
Kirjoitti: Klapikauppias - 12.02.13 - klo:22:01
Siinä on taasen tuollainen lievää suurempaa totuutta myötäilevä kirjoitus ;) Klapilämmitys on öljyä saastuttavampaa..no hiukkaspäästöt ehkä suuremmat, mutta puu on kumminkin kutakuinkin hiilineutraali polttoaine, mitä öljy ei todellakaan ole.
Otsikko: Vs: lapien teko
Kirjoitti: 6350 - 23.03.13 - klo:07:40
Harrastaahan tuota toimintatapaa jo muutama. Kuorittu, kuivunut pitkä puu narskutellaan vasta tilauksien mukaan asiakkaan tilaamiin mittoihin. Jotkut kyllä haluavat tuohen puun mukana sytykkeeksi, toiset eivät pidä klapien ulkonäöstä.

Tässä toimitaan juuri näin: http://www.youtube.com/watch?v=YQiPNJXiGBc&feature=related

Näytti olevan kuorintakone myynnissä ja nettisivuilta ilmeni, että valmis klapi tuollakin ostetaan sisään..
Otsikko: Vs: lapien teko
Kirjoitti: Skogsjan - 25.03.13 - klo:16:43
Miten lie kuoritun kuivuminen. Itellä kaksmetrinen halko ei kesässä kuivu, vaatis ylivuoteiseksi. Ei vaan kertaakaan oo ylivuoteisia jääny, vaan kuivurin kautta nämäkin kiertäny.
Otsikko: Vs: lapien teko
Kirjoitti: Klapikauppias - 25.03.13 - klo:20:18
Kyllä minäkin vähän rohkenen epäillä, että ainakin viimekesänä oli tiukkaa, että kuoretonkaan mihinkään kuivui halkomatta. Kun pelkästään ulkona ei tahtoneet klapitkaan kuivaa. Tänä talvena on muuten ilmoituksissa lisääntynyt ylivuotisen kauppa, jotenkin tekis mieli epäillä, onko kaikki ylivuotisena yhtäkkiä markkinoille ilmaantunut puu oikeasti ylivuotista ;D