Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe SAC Futureline MAX?  (Luettu 19774 kertaa)

+250

  • Vieras
Vs: SAC Futureline MAX?
Mielenkiintoista olis kuulla Helunan analyysi robottien eroista eri ominaisuuksien suhteen. Juuri kellään ei tällaista kokemuspohjaa ole. Se vaan että sullakin kokemus lienee kaikilla merkeillä vanhojen mallien kanssa? Mutta mielellään kokemuksia kuulisin :)
Mikä on Vemssillä vanha malli? Ei se boksi itsessään ja ne perustoiminnot ole muuttuneet kymmenessä vuodessa mihinkään, ohjelma ja kosketusnäytön ulkoasu kylläkin, mutta ne ei siihen käytettävyyteen vaikuta... Lelystä en tosin ole vielä päässyt uutta A4 käyttämään "oikeasti", toivottavasti joskus sitäkin. Vaan kun on voinut verrata samojen eläinten toimivuutta eri merkeillä, siis sitä miten koneet suoriutuu lehmien lypsystä itsenäisesti, niin se vaan on niin, että vähiten käsinkiinnitettäviä on Vemssillä. Esim. A3 ei lypsäny mun lempparilehmää kolme vuotta sitten, mutta Vemssi ja RDS lypsää moitteetta vieläkin. Samoin minun makuun Vemssissä on enemmän ns. omia säätöjä, joilla voi helpottaa arkiaskareita ja tehdä niistä sujuvampia. Sit ne puutteet/hyvät jutut toisesta merkistä huomaa, kun tekee oikeesti töitä toisella. Eikä siis oo vain kuulo-/katselupohjalla tehtyjä havaintoja.
Voisko olla että kenen leipää syöt,sen lauluja laulat ::)

antti-x

  • Vieras
Vs: SAC Futureline MAX?
Herd navigator siis ottaa about pari sataa näytettä / lypsykausi (painotettuna eri muuttujien mukaan)  ja tekee niille automaattisia väriliuskatestejä hormonitasoista jotka digikuvaa ja analysoi hedelmällisyyteen, orastavaan utaretulehdukseen ja ketoosiin liittyen. Eli pitäisi tunnistaa (varsinkin kun sitä oppii tarkemmin tulkitsemaan) nopeasti kaikkien kiimojen lisäksi syylät ja luomiset yms.

Ja alkavan utaretulehduksen jo ennen kuin solumäärä tai käytös ehtii muuttua. Herdnavigator ei mittaa soluja ja sen näytteenotto tulee samaan paikkaan kuin solumittari.

Ja kun kaikilta tietää ainakin ketoosin osalta rukinnan tason, ei ehkä tarvitse ruokkia niin varman päälle ja voi vähän säästää sitä kautta. Ja tietty pystyy tarkentamaan ruokintaa niiden osalta joilla on piilevä ketoosi.

Tiedä sitten tuliko tehtyä virhe-investointi, navigaattori otetaan käyttöön vasta vuodenvaihteen tienoilla,  mutta sen voi sanoa että ei tuossa kauheasti eroa tullut A4-pakettiin aktiivisuusseurannalla ja höyrypesulla. Ja tännekin tulee höyrypesu.

maitoa

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 90
Vs: SAC Futureline MAX?
Jaaha mitähän noihin laitteisiin sanoisi. Mitä itse olen seurannut eri robottien käyttäjiä ja ns apulaitteista tulevia hyötyjä. Jotenki yleis kuva on että Lely tilalliset selviää vähemmällä värkkäämisellä ja karja terveempää ja tuottoisaa. VMS näitä erilleen vedettäviä vetimiä ja soluttajia. Erinäistä kikkailua että saadaan joka ikinen desi talteen: työllistävä vaikutus. Kun perus lypsy homma on hallussa ja navetan olosuhteet automaattilypsyyn tehdyt pärjää ilman lisävärkkejä. TÄMÄ on asia johon sokaistutaan lypsyrobotin tultua tilalle ja siitä se ongelma kierre yleensä sit alkaa!

jupexx

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 714
Vs: SAC Futureline MAX?
Mielenkiintoista olis kuulla Helunan analyysi robottien eroista eri ominaisuuksien suhteen. Juuri kellään ei tällaista kokemuspohjaa ole. Se vaan että sullakin kokemus lienee kaikilla merkeillä vanhojen mallien kanssa? Mutta mielellään kokemuksia kuulisin :)
Mikä on Vemssillä vanha malli? Ei se boksi itsessään ja ne perustoiminnot ole muuttuneet kymmenessä vuodessa mihinkään, ohjelma ja kosketusnäytön ulkoasu kylläkin, mutta ne ei siihen käytettävyyteen vaikuta... Lelystä en tosin ole vielä päässyt uutta A4 käyttämään "oikeasti", toivottavasti joskus sitäkin. Vaan kun on voinut verrata samojen eläinten toimivuutta eri merkeillä, siis sitä miten koneet suoriutuu lehmien lypsystä itsenäisesti, niin se vaan on niin, että vähiten käsinkiinnitettäviä on Vemssillä. Esim. A3 ei lypsäny mun lempparilehmää kolme vuotta sitten, mutta Vemssi ja RDS lypsää moitteetta vieläkin. Samoin minun makuun Vemssissä on enemmän ns. omia säätöjä, joilla voi helpottaa arkiaskareita ja tehdä niistä sujuvampia. Sit ne puutteet/hyvät jutut toisesta merkistä huomaa, kun tekee oikeesti töitä toisella. Eikä siis oo vain kuulo-/katselupohjalla tehtyjä havaintoja.
Voisko olla että kenen leipää syöt,sen lauluja laulat ::)

Osuit naulan kantaan. Osasit ilmaista itsesi yhdellä lauseella  ;D
Lapin juntti lyö outoa turpaan, se on viekas ja arvaamaton...

JoHaRa

  • Vieras
Vs: SAC Futureline MAX?
Jaaha mitähän noihin laitteisiin sanoisi. Mitä itse olen seurannut eri robottien käyttäjiä ja ns apulaitteista tulevia hyötyjä. Jotenki yleis kuva on että Lely tilalliset selviää vähemmällä värkkäämisellä ja karja terveempää ja tuottoisaa. VMS näitä erilleen vedettäviä vetimiä ja soluttajia. Erinäistä kikkailua että saadaan joka ikinen desi talteen: työllistävä vaikutus. Kun perus lypsy homma on hallussa ja navetan olosuhteet automaattilypsyyn tehdyt pärjää ilman lisävärkkejä. TÄMÄ on asia johon sokaistutaan lypsyrobotin tultua tilalle ja siitä se ongelma kierre yleensä sit alkaa!


.... tai sitten .... tuolla toisella merkillä kaikki temppuilijat on ollut pakko karsia jo pois... Joten loput elukat ovat terveitä ja tissit kuosissaan  ;D

JD6630

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5502
Vs: SAC Futureline MAX?
Jaaha mitähän noihin laitteisiin sanoisi. Mitä itse olen seurannut eri robottien käyttäjiä ja ns apulaitteista tulevia hyötyjä. Jotenki yleis kuva on että Lely tilalliset selviää vähemmällä värkkäämisellä ja karja terveempää ja tuottoisaa. VMS näitä erilleen vedettäviä vetimiä ja soluttajia. Erinäistä kikkailua että saadaan joka ikinen desi talteen: työllistävä vaikutus. Kun perus lypsy homma on hallussa ja navetan olosuhteet automaattilypsyyn tehdyt pärjää ilman lisävärkkejä. TÄMÄ on asia johon sokaistutaan lypsyrobotin tultua tilalle ja siitä se ongelma kierre yleensä sit alkaa!
Jaahas, mitähän ne apulaitteet sitten auttaa, kun vms toimii navetassa joka ei ole varta vasten robottikäyttöön suunniteltu?

0 kertaa olen nyt viikonlopun aikana robottia auttanut kun olen siitä vastuussa ollut. Ei ole yhtäkään lehmää punaisella ja noin viikko sitten poikineet eläimet kiertää aivan normaalisti. Lattian ja silmän olen toki pessyt aina välillä.
Ai niin, ja lehmät käyvät keskimäärin yli 3 kertaa vuorokaudessa lypsyllä.

Heluna

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 445
Vs: SAC Futureline MAX?
Jaaha mitähän noihin laitteisiin sanoisi. Mitä itse olen seurannut eri robottien käyttäjiä ja ns apulaitteista tulevia hyötyjä. Jotenki yleis kuva on että Lely tilalliset selviää vähemmällä värkkäämisellä ja karja terveempää ja tuottoisaa. VMS näitä erilleen vedettäviä vetimiä ja soluttajia. Erinäistä kikkailua että saadaan joka ikinen desi talteen: työllistävä vaikutus. Kun perus lypsy homma on hallussa ja navetan olosuhteet automaattilypsyyn tehdyt pärjää ilman lisävärkkejä. TÄMÄ on asia johon sokaistutaan lypsyrobotin tultua tilalle ja siitä se ongelma kierre yleensä sit alkaa!
En itseäni lukisi noihin "värkkääjiin", vaikka Vemssillä oon suurimmaks osaks lypsäny. Mitään sen kummempia lisävärkkejä en oo kaivannu normihommien pyörittämiseen, vaikka ihan kohtuullisen ison lauman kanssa oon joskus toiminutkin. Ja mä tykkään enemmän vanhoista lehmistä, minun ajatusmaailmaan ei mene, että vanhoja poistetaan nuorten tieltä. Mieluummin päin vastoin. Sen kummemmin ei ole ollut erilleenlypsettäviä vetimiä kuin käsin kiinnitettäviäkään. Soluttajia toki on ollut, niinkuin joka karjassa lienee lypsytapaan katsomatta.

Kaikki on kuitenkin kiinni niistä henkilöistä, jotka navetan toimintaa pyörittää ja heidän mieltymyksistään/tavoistaan tehdä työtä. Jokainen tehköön niinkuin tykkää ja se varmaan just sopii sille tilalle. Kaikilla robomerkeillä saadaan hommat tehtyä tehokkaasti tai sitten vähemmän tehokkaasti.

Maalaispoika

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2644
  • Nothing runs like a deere
Vs: SAC Futureline MAX?
Kanadassa(kin) nähtiin että ei kuulu kyllä robottia harkitsevien listaan. Onnettomia esityksiä kyllä oli. Maalaispoika voinee vahvistaa tämän(kin)

Kappas, meinas mennä aiva ohi. Juu kovin positiivisia komentteja siitä ei kuulunut, max 50 lehmää/boksi oli testattu teho.
Sääliä saa pyytämättäki, kateus pitää ansaata.

Pötsi

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 89
Vs: SAC Futureline MAX?
Lelyllä myyntimiehet on kuulemma sanoneet kun uudesta koneesta on tehty kauppaa, että nyt aletaan jalostamaan teidän karjaa robottikarjaksi. No jalostuuhan se väkisinkin kun karsitaan karjasta kymmeniä prosentteja - matalat utareet yms ;D. Vemssin kanssa vaan ei tarvii karsia jos esim. ei ole riittävästi poikivia hiehoja tilalle, kaikki voi lypsää, jos ei muuten niin käsikäytöllä. Tästä varmaan tulee tuo kommentti, että vms-tiloilla värkätään lehmien kanssa enemmän.

jupexx

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 714
Vs: SAC Futureline MAX?
Lelyllä myyntimiehet on kuulemma sanoneet kun uudesta koneesta on tehty kauppaa, että nyt aletaan jalostamaan teidän karjaa robottikarjaksi. No jalostuuhan se väkisinkin kun karsitaan karjasta kymmeniä prosentteja - matalat utareet yms ;D. Vemssin kanssa vaan ei tarvii karsia jos esim. ei ole riittävästi poikivia hiehoja tilalle, kaikki voi lypsää, jos ei muuten niin käsikäytöllä. Tästä varmaan tulee tuo kommentti, että vms-tiloilla värkätään lehmien kanssa enemmän.

Niin ja sitten voi ostaa tehostamispaketin niin kuulee montako lehmää pitää laittaa teuraaksi ja ostaa hiehoja tilalle että pääsee tavoitteisiin :D
Lapin juntti lyö outoa turpaan, se on viekas ja arvaamaton...

JD6630

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5502
Vs: SAC Futureline MAX?
Eikö se jalostaminen olisi pitänyt aloittaa jo viime vuosituhannella?

Vehnäpipo

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 14
Vs: SAC Futureline MAX?
Eikö se jalostaminen olisi pitänyt aloittaa jo viime vuosituhannella?
Juurikin näin. Mielelläänhän sitä parantaa karjan rakennetta muissakin kuin robonavetoissa  ;)

kaenuunkeisari

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 515
Vs: SAC Futureline MAX?
Eikö se jalostaminen olisi pitänyt aloittaa jo viime vuosituhannella?

Juuri näin  8) Karjan heikkoutta jos ei lely saa kiinni. Liha sonni+ostokit (hyvät) niin nopeat tulokset näkyvät

JD6630

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5502
Vs: SAC Futureline MAX?
Karma vaan laskee kun tuommoisia kirjoittelee ;D

apemies

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1699
Vs: SAC Futureline MAX?
Eikö se jalostaminen olisi pitänyt aloittaa jo viime vuosituhannella?

Jalostaminen alkaa kun lopettaa faban/vg:n sonnien käytön. Nytkin ainoat ongelma ensikot Rakuunan jälkeläisiä