Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Karjatilaksko?  (Luettu 18189 kertaa)

landehande

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5390
  • verkuilla tulevaisuuteen
Vs: Karjatilaksko?
Mä suunnittelin kanssa joskus "kotieläintalouden jatkamista" aloittajan pinta-aloilla  ::)

Valitettavasti päädyin siihen että paras eläin olisi ollut kirjolohi, olisi kaivanut 2 ha peltoja altaaksi ja viljellyt lopuilla hehtaareilla niille matoja  :'(
Riittääkö kaksi paimenlankaa peltolohelle, vai hyppiikö vielä siitäkin yli?

JoHaRa

  • Vieras
Vs: Karjatilaksko?
Mä suunnittelin kanssa joskus "kotieläintalouden jatkamista" aloittajan pinta-aloilla  ::)

Valitettavasti päädyin siihen että paras eläin olisi ollut kirjolohi, olisi kaivanut 2 ha peltoja altaaksi ja viljellyt lopuilla hehtaareilla niille matoja  :'(
Riittääkö kaksi paimenlankaa peltolohelle, vai hyppiikö vielä siitäkin yli?

Muikkuverkot ympärille

liete

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 188
Vs: Karjatilaksko?
On niitä muitakin tapoja toimia, kuin perinteiset, mikäli kiinnostaa niin lähetän YV:nä vinkkejä ....

No mikä ettei, kaikki kiinnostaa vaikka ei tiiä ottaako noita elukoita vai ei...

Onhan tässä tullu vaihtoehtoja: ylämaankarja, "oikeet" liharotuset, lampaat, kyytöt.. Tai sitten harrastaa viljanviljelyä ja koittaa keksiä jonkun pienelle tilalle sopivan kasvin. Kirjolohia muuten on ollu pienessä altaassa, kesällä ne meinas kuolla kuumuuteen ja syksyllä minkit söi..

JoHaRa

  • Vieras
Vs: Karjatilaksko?
On niitä muitakin tapoja toimia, kuin perinteiset, mikäli kiinnostaa niin lähetän YV:nä vinkkejä ....

No mikä ettei, kaikki kiinnostaa vaikka ei tiiä ottaako noita elukoita vai ei...

Onhan tässä tullu vaihtoehtoja: ylämaankarja, "oikeet" liharotuset, lampaat, kyytöt.. Tai sitten harrastaa viljanviljelyä ja koittaa keksiä jonkun pienelle tilalle sopivan kasvin. Kirjolohia muuten on ollu pienessä altaassa, kesällä ne meinas kuolla kuumuuteen ja syksyllä minkit söi..

Eli minkkitarhauksestakin löytyy kokemuksia  :D

MRP

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 219
Vs: Karjatilaksko?
kaikki kiinnostaa vaikka ei tiiä ottaako noita elukoita vai ei... Tai sitten harrastaa viljanviljelyä ja koittaa keksiä jonkun pienelle tilalle sopivan kasvin.
Tuo pienelle tilalle sopiva kasvi saattaa sittenkin olla se paras vaihtoehto. Tämä karjatouhu kun vaatii mielestäni sellaisen mielentilan, että eläinten hankinta on oikeastaan jo kysyessä täysin kristallinkirkas. Pohdinta käydään sitten vain rodun/tuotantomuodon kesken. Mikäli pohtii, että ottaisko niitä eläimiä vai ei, niin valitettavasti ne väistämättä eteentulevat vastoinkäymiset saattavat lannistaa liikaa. Ja jos tulevaisuudessa niin käy niin, niin mitäs sitten tehdään :o
luomuun ja moneen muuhunkin olen jyrkästi eri mieltä
Itse en kyllä tahdo millään keksiä miksi emolehmätila ei olisi luomussa. Nyt kun omakohtaisestikin tuli todettua, ettei se satotaso romahtanutkaan....

Viimeksi muokattu: 08.10.12 - klo:19:06 kirjoittanut MRP

emo-heikki

  • Vieras
Vs: Karjatilaksko?

luomuun ja moneen muuhunkin olen jyrkästi eri mieltä
Itse en kyllä tahdo millään keksiä miksi emolehmätila ei olisi luomussa. Nyt kun omakohtaisestikin tuli todettua, ettei se satotaso romahtanutkaan....

En kyllä keksi minäkään ????

mikko9b

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1159
  • Agronet - epäsosiaalinen media?
Vs: Karjatilaksko?
luomuun ja moneen muuhunkin olen jyrkästi eri mieltä, mut sen ääneen sanominen täällä on aina jonkinlainen itsemur...  :-\
Kun ehdit hiukka kasvaa, vanheta ja kypsyä niin vähenee tuo "jyrkästi eri mieltä" ajattelukin..... ja nyt en viittaa pelkästään sun mielipitteisiin luomun suhteen.
Elämä on harvoin mustavalkoista, ei edes maataloudessa.  ;)

uusi nimimerkki vanha tuttu  ??? ???

pituus ollu vakio jo 10 v joten panostanko kasvussa siis kiloihin  :o ???

by the way mulle ei ole koskaan asiat yks. kantaisia, uskaltanen esittää vain eriävän mielipiteeni hieman liian jyrkähkösti sun makuun  ::) :o
anteeksi, kirotukshärötykset, oikoluku kaipaa selkeästi treeniä :-)

mikko9b

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1159
  • Agronet - epäsosiaalinen media?
Vs: Karjatilaksko?

luomuun ja moneen muuhunkin olen jyrkästi eri mieltä
Itse en kyllä tahdo millään keksiä miksi emolehmätila ei olisi luomussa. Nyt kun omakohtaisestikin tuli todettua, ettei se satotaso romahtanutkaan....

En kyllä keksi minäkään ????

siis mun mielestä tohon luomuun ko tapauksessa liittyy muutama varsin suuri riski, joita vanhastaan karjatilana oleva ei aina tiedosta... lähinä pellon kasvukyky on matalampi silloin kun karjanlantaa ei ole ollut kierrossa historiassa, viljelykiertoa pitää olla nurmen ja lannankanssa useampia vuosia jopa se 10 v jotta maa toimii... lisäksi perustettavissa karjoissa on yleensä ongelmana myös vakiintunutta tuotantoa suurempi rehunkulutus jos eläimet ostetaan nuorena. parempana vaihtoehtona näillä viljan hinnoilla luomulle pitäisin eläinten hv. tuen maksimointia ja viljan viljelyä rinnalla nurmen uusimisen yhteydessä jos eläinmäärää ei haluta nostaa tappiin koko peltoalalle. Luomussa kokovilja seokset on vain pirun kalliita rehuyksiköitä versus apila säilis... myös ostorehun tarpeen sattuessa kohdalle on luomun löytäminen hankalaa...

Mitä uusien karjatilojen perustamiseen tulee, se on luultua yleisempää. tyhjästä aloittaneet ovat yleensä motivoituneita ja asiastaan kiinnostuneita, jolloin menestyskin on ollut keskimääräistä parempaa...  :)

niin ja lfa-lisää ei saa ennenkuin sopimus uusiutuu...  >:(
anteeksi, kirotukshärötykset, oikoluku kaipaa selkeästi treeniä :-)

landehande

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5390
  • verkuilla tulevaisuuteen
Vs: Karjatilaksko?
Rehunurmien ja laidunten viljelyssä luomuna on omat konstinsa tilanteiden mukaan. Näin kun on kahden tuotantotavan kokemusta, niin niistä ehdottomasti  valitsen luomun.
Nurmen uusiminen puitavan suojaviljan avulla työläs ja epävarma suoritus ja varmuudella vähentää kokonaistuottoa pitkällä ajanjaksolla.

erik

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1855
Vs: Karjatilaksko?
Kuskaa ulkomailta kaikki mahdolliset ei suomessa olevat hf suvut ja alat jalostajaks.
Hereford kanta on suomessa niin sukusiittynyttä ja vaikea saada enää sopivaa sonnia niin erikoisemmasta suvusta olevasta sonnista maksetaan ihan maltaita.

Kohta varmaan saan hf kasvattajien vihat päälleni  ;D