luomuun ja moneen muuhunkin olen jyrkästi eri mieltä
Itse en kyllä tahdo millään keksiä miksi emolehmätila ei olisi luomussa. Nyt kun omakohtaisestikin tuli todettua, ettei se satotaso romahtanutkaan....
En kyllä keksi minäkään ?
siis mun mielestä tohon luomuun ko tapauksessa liittyy muutama varsin suuri riski, joita vanhastaan karjatilana oleva ei aina tiedosta... lähinä pellon kasvukyky on matalampi silloin kun karjanlantaa ei ole ollut kierrossa historiassa, viljelykiertoa pitää olla nurmen ja lannankanssa useampia vuosia jopa se 10 v jotta maa toimii... lisäksi perustettavissa karjoissa on yleensä ongelmana myös vakiintunutta tuotantoa suurempi rehunkulutus jos eläimet ostetaan nuorena. parempana vaihtoehtona näillä viljan hinnoilla luomulle pitäisin eläinten hv. tuen maksimointia ja viljan viljelyä rinnalla nurmen uusimisen yhteydessä jos eläinmäärää ei haluta nostaa tappiin koko peltoalalle. Luomussa kokovilja seokset on vain pirun kalliita rehuyksiköitä versus apila säilis... myös ostorehun tarpeen sattuessa kohdalle on luomun löytäminen hankalaa...
Mitä uusien karjatilojen perustamiseen tulee, se on luultua yleisempää. tyhjästä aloittaneet ovat yleensä motivoituneita ja asiastaan kiinnostuneita, jolloin menestyskin on ollut keskimääräistä parempaa...
niin ja lfa-lisää ei saa ennenkuin sopimus uusiutuu...