Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Karjatilaksko?  (Luettu 18192 kertaa)

emo-heikki

  • Vieras
Vs: Karjatilaksko?
Minä en oikein usko, että rodulla on paljoakaan merkitystä tilan kannattavuudessa sinänsä, kyllä ne on ne muut ratkaisut, joista ne tulot tulee ja menot/velat syntyy ....
Haikut sopii pienille tiloille, joissa omaa pääomaa on vähän.

apilas

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 23100
  • fendt parkissa
Kaljatilaksiko?
Minä en oikein usko, että rodulla on paljoakaan merkitystä tilan kannattavuudessa sinänsä, kyllä ne on ne muut ratkaisut, joista ne tulot tulee ja menot/velat syntyy ....
Haikut sopii pienille tiloille, joissa omaa pääomaa on vähän.

kyllä vain siirry kaljatalouteen se kannattaa ;D
Miksi kaikki jotka ovat erimieltä kanssani ovat idiootteja?

erik

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1855
Vs: Karjatilaksko?
Haikku syö rehua saman verran kuin muutkin saman kokoluokan naudat, eli hiukan vähemmän kuin Hereford. Säilörehua tarttee varata 1 paali per sarvipari, niin riittää. Laidunkaudeksi laidunta...hmmm, riippuu laitumesta. Hyvä viljelty nurmi kantaa 4 aikuista/ha. Hömppäheinälaidun karkeasti arvioiden 1 elukka/ha. Metsälaidun on aika kehno, metsästä riippuen 1eläin/2-3 ha.

Ja pehku on kuiviketta, ei rehua. Ei ne sillä elä..tai elää kituuttaa jotenkuten, mutta ei tasan kasva eikä lehmä lypsä. Kasvavat ja lypsävät tarvitsevat kunnon eväät. Satunnaisesti voi joskus tarjota olkea säiliksen ohessa ylilihaville, ummessaoleville emoille. On kuitenkin erittäin harvinaista, että vasikkansa imettänyt lehmä olisi lihava....koskaan en ole nähnyt sellaista. Tyhjäksi jääneet toki lihoo, mutta onko muutenkaan mitään järkeä pitää tyhjiä lehmiä karjassa?

Ei Highland ole mikään "helppo", autuaaksi tekevä rotu, vaikka itse niitä kasvatankin. Niistä on aivan sama työ kuin muistakin emoroduista. Kasvinviljelypuolella samat työt, laidunsiirrot, poikimisien valvomiset (ongelmatilanteisiin puuttuminen), vieroitukset, punnitukset (jos kuulut tarkkailuun), siitossonnin siirrot emolaumaan ja pois, useita eläinryhmiä pyöriteltävänä. Kyllä hommaa piisaa. Erona on se, että haikkujen "pihatto" on taivasalla (sääsuoja pitää silti olla!), karvaa on enemmän ja sarvissa pituutta.

Itse tykkään tästä hommasta, yhtälailla mulla voisi olla joku muukin emorotu, mutta HC valikoitui meille aikoinaan. Tervetuloa vaan karjatilallisten joukkoon, kunhan varaudut työtekoon.  ;)

1 paali per eläin? mille ajalle?
Kyllä mulla on eläimet aikamoisia tankkeja vaikka vasikat perässä. Ja vasikat on suuria!
Talvikaudella syötän emoille heinän olkea jota korjaan läheisiltä heinänsiemenen viljelijöiltä. Saman asian ajaa kyllä oikeen juolavehnäinen olkikin kun sitä joskus aina jostain saa.

liete

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 188
Vs: Karjatilaksko?
Sopiskos joku muu rotu sitten ulkokasvatukseen, jos Ylämaankarjassa on ongelmana markkinointi?  Se kuivitettu katos tietysti tulis olemaan. Entäs metässä laijuntaminen... Onko kuusikko pilalla muutamassa vuojessa, kun elukat poleksii juuret rikki?

cosmic_cowboy

  • Vieras
Vs: Karjatilaksko?
Petriltä oisin kysynyt kuin sen lfa lisäosan kanssa kävi ootko päässy kotieläintilan kirjoihin kun muistaakseni joskus kirjotit ettei eläinyksiköt ihan riittäny?
0,2 riittää silloin kun on yli 25ha, luojan kiitos ;) ;D

Riittääkö se kokoajan?Eiks se ole tilapäisesti?Itelläki ey:t hiinä ja hiinä...
Ei kun 0,2 ey/ha ja 10 ey pitää ylittyä joka hetki, 0,4 riittää vuoden keskiarvona. Mutta hei, ensi vuoden jälkeiset tuet pyöritetään kohta lottorummussa ja kukaan ei tiedä mitä sieltä tulee.

karvankasvattaja

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 572
Vs: Karjatilaksko?
Markkinointi ei ole ongelma, joudut vaan itte sen hoitaan. Siinä tarttee hiukan jaksaa seurustella ihmisten kanssa.
Metsän pilalle menon ratkasee eläintiheys.

emo-heikki

  • Vieras
Vs: Karjatilaksko?
Ei se metsä pilalle mene, siitä tulee hyvä laidun.

Paalinpyörittäjä

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6908
Vs: Karjatilaksko?
Petriltä oisin kysynyt kuin sen lfa lisäosan kanssa kävi ootko päässy kotieläintilan kirjoihin kun muistaakseni joskus kirjotit ettei eläinyksiköt ihan riittäny?
0,2 riittää silloin kun on yli 25ha, luojan kiitos ;) ;D
Riittääkö se kokoajan?Eiks se ole tilapäisesti?Itelläki ey:t hiinä ja hiinä...

"Kotieläintilalla on oltava tuotantoeläimiä vähintään 0,4 eläinyksikköä ympäristötukikelpoista peltohehtaaria kohti tai vähintään 25 eläinyksikköä."
Suora lainaus täältä;
http://www.mavi.fi/attachments/mavi/ymparistotuki/66eIWeNri/Ymparistotuen_sitoumusehdot_2012.pdf

"Kotieläintilalla on oltava vähintään 0,4 eläinyksikköä LFA-tukikelpoista peltohehtaaria kohden tai tilalla on oltava vähintään 10 eläinyksikköä koko sitoumuskauden ajan ja tällöin tilan eläintiheyden on oltava vähintään 0,2 eläinyksikköä LFA-tukikelpoista hehtaaria kohden."

Suora lainaus täältä;
http://www.mavi.fi/attachments/mavi/viljelijatuet/hakuopas/65pjJjGJn/Hakuopas_suomi_netti.pdf

Eli rautalangasta; 0,2 riittää siis aina LFA-korotukseen, ymppiin täytyy siis pikkutilalla olla se 0,4, mutta isommilla siis riittää kun on 25ey :) Noista kahdesta toi lfa tavottelemisen arvonen=liki kahreksan kymppiä, mutta ymppilisä 14 euroo ei aiheuta pikkutilalla mitään toimenpiteitä ;)


Jos joku alkaa saivarteen..
Siis tietty lafaan tarttee olla vähintään 10 ey, mutta eiköös alle 10 ey ole lemmikkejä eikä ne tartte tukee..

Kanttura

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 44
Vs: Karjatilaksko?
Haikku syö rehua saman verran kuin muutkin saman kokoluokan naudat, eli hiukan vähemmän kuin Hereford. Säilörehua tarttee varata 1 paali per sarvipari, niin riittää. Laidunkaudeksi laidunta...hmmm, riippuu laitumesta. Hyvä viljelty nurmi kantaa 4 aikuista/ha. Hömppäheinälaidun karkeasti arvioiden 1 elukka/ha. Metsälaidun on aika kehno, metsästä riippuen 1eläin/2-3 ha.

Ja pehku on kuiviketta, ei rehua. Ei ne sillä elä..tai elää kituuttaa jotenkuten, mutta ei tasan kasva eikä lehmä lypsä. Kasvavat ja lypsävät tarvitsevat kunnon eväät. Satunnaisesti voi joskus tarjota olkea säiliksen ohessa ylilihaville, ummessaoleville emoille. On kuitenkin erittäin harvinaista, että vasikkansa imettänyt lehmä olisi lihava....koskaan en ole nähnyt sellaista. Tyhjäksi jääneet toki lihoo, mutta onko muutenkaan mitään järkeä pitää tyhjiä lehmiä karjassa?

Ei Highland ole mikään "helppo", autuaaksi tekevä rotu, vaikka itse niitä kasvatankin. Niistä on aivan sama työ kuin muistakin emoroduista. Kasvinviljelypuolella samat työt, laidunsiirrot, poikimisien valvomiset (ongelmatilanteisiin puuttuminen), vieroitukset, punnitukset (jos kuulut tarkkailuun), siitossonnin siirrot emolaumaan ja pois, useita eläinryhmiä pyöriteltävänä. Kyllä hommaa piisaa. Erona on se, että haikkujen "pihatto" on taivasalla (sääsuoja pitää silti olla!), karvaa on enemmän ja sarvissa pituutta.

Itse tykkään tästä hommasta, yhtälailla mulla voisi olla joku muukin emorotu, mutta HC valikoitui meille aikoinaan. Tervetuloa vaan karjatilallisten joukkoon, kunhan varaudut työtekoon.  ;)

1 paali per eläin? mille ajalle?
Kyllä mulla on eläimet aikamoisia tankkeja vaikka vasikat perässä. Ja vasikat on suuria!
Talvikaudella syötän emoille heinän olkea jota korjaan läheisiltä heinänsiemenen viljelijöiltä. Saman asian ajaa kyllä oikeen juolavehnäinen olkikin kun sitä joskus aina jostain saa.

Haloo minä! Paha virhe, puhdas vahinko!Hyvä, kun huomasit! :D Siis säilistä varaan yhdelle eläimelle 10 paalia vuodeksi. Siitä jää yleensä ylivuotista, ihan tarkoituksella. Mieluummin vähän liikaa kuin loppuisi kesken.

Lihavalla tarkoitan jotain kuntoluokkaa 5...silloin olkidieetti lienee paikallaan. Kyllä emot saavatkin olla "sopivasti lihavia", laiha lehmä ei ole mukava katsella. Ummessaoleville syötän vaihtelevasti kokoviljasäilistä ja myöhään korjattua heinää.

nautafarmari

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1865
Vs: Karjatilaksko?
10 paalia/emo säilistä, minkä kokoisia paaleja?

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52000
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Karjatilaksko?
Noi paalimäärät per turpa on vaihtelevaa. Riippuu misten ja missä syötetään. Sisätiloissa siististi menee kaikki käyttöön, lähes kaikki, mut ulkona maahan annettuna voi mennä puolet hukkaan. Telineet ja muut parantaa käyttöastetta mut silti hukkaprosentti on suuri.
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

erik

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1855
Vs: Karjatilaksko?
Mulla on vakiintunu suurinpiirtein paali per 15 emoa vapaalla syötöllä

emo-heikki

  • Vieras
Vs: Karjatilaksko?
Paaleja on monenkokoisia, mutta itellä on ne suurimmat onko se nyt 160 cm halkasija, joita menee se noin 10 kpl talven aikana per kaksivuotias lehmä tai sonni keskimäärin, vasikat on tossa mukana emänsä kanssa.
Laitumia pitäisi olla enempi.

Petri

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5271
Vs: Karjatilaksko?
Petriltä oisin kysynyt kuin sen lfa lisäosan kanssa kävi ootko päässy kotieläintilan kirjoihin kun muistaakseni joskus kirjotit ettei eläinyksiköt ihan riittäny?
No lfa:n kanssa ollaan nyt kotieläintilaa, ympin kanssa roikutaan juuri siinä rajoilla, etten ole jaksanut stressata itseäni, en nyt edes muista, miten meni viimeisessä ilmoittautumisessa.

Petri

Paalinpyörittäjä

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6908
Vs: Karjatilaksko?
Mulla on vakiintunu suurinpiirtein paali per 15 emoa vapaalla syötöllä
Siis per päivä ja per 15 emoa vasikoineen..

Toi 10 paalia per emo per vuosi lähellä totuutta kun reilusti laidunta..
Mulla ei laidunta oo kuin muutama aari per elukka eli määrä tuplaantuu ja kuivitus melki kolminkertaistaa..