Haikku syö rehua saman verran kuin muutkin saman kokoluokan naudat, eli hiukan vähemmän kuin Hereford. Säilörehua tarttee varata 1 paali per sarvipari, niin riittää. Laidunkaudeksi laidunta...hmmm, riippuu laitumesta. Hyvä viljelty nurmi kantaa 4 aikuista/ha. Hömppäheinälaidun karkeasti arvioiden 1 elukka/ha. Metsälaidun on aika kehno, metsästä riippuen 1eläin/2-3 ha.
Ja pehku on kuiviketta, ei rehua. Ei ne sillä elä..tai elää kituuttaa jotenkuten, mutta ei tasan kasva eikä lehmä lypsä. Kasvavat ja lypsävät tarvitsevat kunnon eväät. Satunnaisesti voi joskus tarjota olkea säiliksen ohessa ylilihaville, ummessaoleville emoille. On kuitenkin erittäin harvinaista, että vasikkansa imettänyt lehmä olisi lihava....koskaan en ole nähnyt sellaista. Tyhjäksi jääneet toki lihoo, mutta onko muutenkaan mitään järkeä pitää tyhjiä lehmiä karjassa?
Ei Highland ole mikään "helppo", autuaaksi tekevä rotu, vaikka itse niitä kasvatankin. Niistä on aivan sama työ kuin muistakin emoroduista. Kasvinviljelypuolella samat työt, laidunsiirrot, poikimisien valvomiset (ongelmatilanteisiin puuttuminen), vieroitukset, punnitukset (jos kuulut tarkkailuun), siitossonnin siirrot emolaumaan ja pois, useita eläinryhmiä pyöriteltävänä. Kyllä hommaa piisaa. Erona on se, että haikkujen "pihatto" on taivasalla (sääsuoja pitää silti olla!), karvaa on enemmän ja sarvissa pituutta.
Itse tykkään tästä hommasta, yhtälailla mulla voisi olla joku muukin emorotu, mutta HC valikoitui meille aikoinaan. Tervetuloa vaan karjatilallisten joukkoon, kunhan varaudut työtekoon.