Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe VM 300sk mieles..  (Luettu 6386 kertaa)

marhoo

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 228
VM 300sk mieles..
Mitä vm kylvökoneesta olis hyvä katella kun käytettyä ettii? Mitä oleellisii muutoksii on tullut 2000 luvun alkupuolelta tohon 2008 malliin verrattuna. Mitä niistä hajoaa jos hajoaa? Kuluvat osat, vantaat?

Jos ajatuksena 2001-2003 kone itelle pitokoneeksi niin onko riski sijoitus  vai olisko parempi katella uuempia.

Onko veeämmän omistajat ollut tyytyväisii?

MH

Highlander

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 418
Vs: VM 300sk mieles..
Mitä vm kylvökoneesta olis hyvä katella kun käytettyä ettii? Mitä oleellisii muutoksii on tullut 2000 luvun alkupuolelta tohon 2008 malliin verrattuna. Mitä niistä hajoaa jos hajoaa? Kuluvat osat, vantaat?

Jos ajatuksena 2001-2003 kone itelle pitokoneeksi niin onko riski sijoitus  vai olisko parempi katella uuempia.

Onko veeämmän omistajat ollut tyytyväisii?

MH

Vuostuhannen alun koneissa ei ollut vielä niitä kovemmasta materiaalista valmistettuja tappeja vantaistossa. Eli niissä vantaat "lonkkuaa" reilusti ehkä jopa toisiaan vasten jos vantaita ei ole rasvattu kunnolla.
Kuluneisuus on helppo testata jos vantaat ovat ilmassa, liikuttelee vaan sivulle?

Uusia tappeja siihen saa, en kylläkään tiedä kuinka rauta sieltä varsien puolelta kuluu.


Toinen isompi muutos tuli muistaakseni samoihin aikoihin että taempi vannaspainoakseli siirrettiin vähän eteenpäin, sellaisella n.20mm levyllä. Estää jousta kiertymästä etummaisen akselin ympäri, jolloin jousi ei niin helposti venähdä.

Vanhemmissa koneissa myös vantaiden laakerikupit lähti helposti lipettiin mutta nämä monesta jo hepattu kiinni, jotta eivät tippuisi. Uudemmissa suoja tulee pultin alle eikä tipu.

Jossainvaiheessa myöskin siemensäiliön pohjaan tuli sellaset muovikartiot, että säiliö tyhjenisi tyhjemmäksi ei kylläkään isoa eroa onko näitä vai ei.

Oma VM 250 on valmistettu 2004 syksyllä ja siinä oli jo muut muutokset tehty paitsi laakerikupit jotka heppasin ekana keväänä kiinni.
Varaosia olen tarvinnut siihen vain muuteman jousen ja jousen pultin. Koneella kylvetty vajaa sata ha/vuosi.
Pari jousta meni kun ajoin suuren lekaharkon yli joka oli jäänyt pellonlaitaan, oli vissii joskus ollut lauta taapeli siinä. Kiekot kuluneet ehkä sentin- kax kehältään?
Tyytyväisiä täällä ainakin ollaan ja ens kevääksi kolmimetrinen suunnitelmissa.

Viimeksi muokattu: 13.09.12 - klo:21:28 kirjoittanut Highlander

Astral

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1163
Vs: VM 300sk mieles..
Ihan alkupään koneissa vielä oli peltiset kotelot syöttölaitteen alla, ja sellai tilavat ku perkele et sopivissa oloissa kyllä tukki vannasputkeen hyvinkin usein. Uudemmissa koneissa jo muoviset kotelot ja tulee reilusti syöttölaitteen päälle joten ei oo niin iso riski heitellä savipalloja sinne.

andypoge

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 534
Vs: VM 300sk mieles..
Onko vaon sulkupyörän kiinnitysmuttereissa vasen vai oikea kierre?

Mikä paras pyörän irrotustapa? Ulosvetäjän käpälille ei näy olevan kiinnityskohtaa navassa. Mahtaako napa kestää lekan iskua?

Viimeksi muokattu: 18.04.22 - klo:19:41 kirjoittanut andypoge

seepra12

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 21
Vs: VM 300sk mieles..
Oikea kätinen jenka. Lähtee pajavasaralla koppaamalla helposti irti.

Noneman

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 42
Vs: VM 300sk mieles..
Kaikki muu on korjattavissa mutta jos on säiliöt ruosteessa niin sitten on töitä tiedossa. Kone on muuten kestävä ja tehty raudasta joten pieni ruostekaan ei konetta heti pilaa. Pahin paikka on säiliöiden pohjassa, syöttölaitteiden välissä. Erittäin hankala pestä hyvin.

Vanha kone oli vm sk 300 vm2003. Peitto/kannatus ilmakumipyörät jouduin uusimaan täysin, vetokartun tapin, yhden takapyörästön laakerin ja viisi kannatuspyörän laakeria. Nuo noin 2300ha käytöllä. Tosin vannas kiekot ja tapit tuossa kohtaa täysin loppu joka oli yksi syy vaihtaa isompaan ja uudempaan kun pinta-alakin kasvanut.

Vaihdoin 2012 DS400. Nyt on menossa täysi vannas remontti (noin 10k€) ja huomannut että uudemmissa koneissa missä on erilliset apulanta ja siemen putket, kannattaa oikeasti paneutua vantaiden pesuun sisäpuolelta. Käytännössä täytyy ottaa apulanta putket irti ja putken avaus suuttimella pestä vantaan sisältä apulanta pois. Sitten suojaöljyt perään. Vaikka uudemmissa on laakerit paremmin suojattu mutta apulantapöly leviää koloihin joita ei muuten saa puhtaaksi ja ruostuttaa rungon. Tosin ongelman huomaa vasta seuraava omistaja ja vaikka antasi vain ruostua niin toimii ehkä noin 40 vuotta.

En ole täydellistä konetta viellä nähnyt mutta hyvällä pidolla VM on melko ikuinen peli ja tehtaalta saa neuvoja kun vaan kysyy. Olen saanut hyviä ja huonoja satoja mutta tästä en konetta syytä. Kone on kohtuu kevyt vetää mutta jos mäkiä niin vetokoneessa on syytä olla massaa jotta pito riittää.

ja101

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5134
  • Kouvola, Kymenlaakso
Vs: VM 300sk mieles..
Kaikki muu on korjattavissa mutta jos on säiliöt ruosteessa niin sitten on töitä tiedossa. Kone on muuten kestävä ja tehty raudasta joten pieni ruostekaan ei konetta heti pilaa. Pahin paikka on säiliöiden pohjassa, syöttölaitteiden välissä. Erittäin hankala pestä hyvin.

Vanha kone oli vm sk 300 vm2003. Peitto/kannatus ilmakumipyörät jouduin uusimaan täysin, vetokartun tapin, yhden takapyörästön laakerin ja viisi kannatuspyörän laakeria. Nuo noin 2300ha käytöllä. Tosin vannas kiekot ja tapit tuossa kohtaa täysin loppu joka oli yksi syy vaihtaa isompaan ja uudempaan kun pinta-alakin kasvanut.

Vaihdoin 2012 DS400. Nyt on menossa täysi vannas remontti (noin 10k€) ja huomannut että uudemmissa koneissa missä on erilliset apulanta ja siemen putket, kannattaa oikeasti paneutua vantaiden pesuun sisäpuolelta. Käytännössä täytyy ottaa apulanta putket irti ja putken avaus suuttimella pestä vantaan sisältä apulanta pois. Sitten suojaöljyt perään. Vaikka uudemmissa on laakerit paremmin suojattu mutta apulantapöly leviää koloihin joita ei muuten saa puhtaaksi ja ruostuttaa rungon. Tosin ongelman huomaa vasta seuraava omistaja ja vaikka antasi vain ruostua niin toimii ehkä noin 40 vuotta.

En ole täydellistä konetta viellä nähnyt mutta hyvällä pidolla VM on melko ikuinen peli ja tehtaalta saa neuvoja kun vaan kysyy. Olen saanut hyviä ja huonoja satoja mutta tästä en konetta syytä. Kone on kohtuu kevyt vetää mutta jos mäkiä niin vetokoneessa on syytä olla massaa jotta pito riittää.

Eroja tuntuu olevan. Meillä ei 3500-4000 ha mennyt yhtäkään takapyörästön laakeria saati peittopyörien laakeria. Itse peittopyöriä kyllä meni siihen tahtiin et reilu 5v sitten vaihdettiin ilmakumit umpikumeihin ja samalla toki tuli laakerit vaihdettua uusien vanteiden myötä.

Kiekot kesti tuon määrän hyvin, laakerit alkoi antautua nyt lopuksi. Pettipä muutama jopa ihan niin et koko napa akselin tumppeineen tippu peltoon, olisiko hitsaus vähän epäonnistunut. Kiekkojen kestävyyteen vaikuttaa maalaji kuulemma paljon.

Syöttin remontti taidettiin ehtiä tekemään kaksi kertaa noihin hehtaareihin. Pohjaläpät vain kuluu. Telarullat vaihdettiin kerran. Taas olisi ollut tarve vaihtaa.

Vantaiden sisällä olevat "vannasputket" oli kuluneet paperin ohuiksi joten sielläkin olisi ollut remonttia tiedossa. Jonkin asteinen ruostekin alkoi vaivaamaan.

Täydellisellä remontilla koneen olisi varmasti saanut kuntoon mut katsoin viisaammaksi pistää laite vaihtoriviin niin josko menisi muutama vuosi taas ilman remonttia..
Kyliltä kuultua.... "maatalous vaatii välillä kovempaa ryyppäämistä"...

jariman

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1326
Vs: VM 300sk mieles..
Nuo vantaiden vannasputket, on niin hankalat pestä ja suojata,
Miksei niitä voisi tehdä haponkestävästä putkesta, tavallinen
Teräsputki ei kauaa kestä, kun apulanta ruostuttaa puhki.
Eikä maalaus sitä täysin suojaa, lannoite kuluttaa maalin pois
Ajan mittaan, jos sinne vannasputken sisäpuolelle maalia eksyy……
Isotöinen ja kallis homma vaihtaa vannasrungot  vannasputkien syöpymisien takia.

farmeri

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 246
  • "Maatalous on mukava harrastus mutta pirun kallis"
Vs: VM 300sk mieles..
Mikseiköhän koko säiliötä voisi tehdä happo/ruostumattomasta teräksestä? Perunan istutuskoneissahan on happoterästä säiliöt, ei ruostu. Onhan ainakin väderstadilla jo muovisäiliöllä olevia koneita, ei hullu ratkaisu sekään. Toki happoja kestävät teräkset ovat nyt kohtuu arvokkaitakin. Tuo vantaiden materiaaliparannus auttaisi paljon, mutta silloin menisi vähemmän varaosia...

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4391
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: VM 300sk mieles..
Vanhoissa sinisissä Jukottimissa taisi olla lannoitesäiliön pohja rst:tä.

Kai se lähinnä kustannus- ja markkinakysymys. Nykyisin on trendikkäämpää kehittää isobus-ohjausta ja täsmäviljelykykyä kuin vaikkapa tylsän tavallista ruostumattomuutta jonka arvo ei välttämättä edes paljastu uuden koneen ensimmäisellä omistajalla.

bouli

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5886
Vs: VM 300sk mieles..
Vanhoissa sinisissä Jukottimissa taisi olla lannoitesäiliön pohja rst:tä.

Kai se lähinnä kustannus- ja markkinakysymys. Nykyisin on trendikkäämpää kehittää isobus-ohjausta ja täsmäviljelykykyä kuin vaikkapa tylsän tavallista ruostumattomuutta jonka arvo ei välttämättä edes paljastu uuden koneen ensimmäisellä omistajalla.
Oli keltakantisessakin koneessa, mitä ne nyt sitten onkaan vuosimalliltaan, rst pohja. Mutta tuossa se ydin kyllä on, jos konetta edes yrittää pitää siististi kestää säiliö helposti 20-30 vuotta ilman että ruosteesta tulee vielä ongelma.

tane

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8
Vs: VM 300sk mieles..
kuin paljon voi vauhtia pitää vm sk:lla,ja kuinka jyrkkää käännöstä vantaisto ja jyrä pyörät kestää?

ja101

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5134
  • Kouvola, Kymenlaakso
Vs: VM 300sk mieles..
kuin paljon voi vauhtia pitää vm sk:lla,ja kuinka jyrkkää käännöstä vantaisto ja jyrä pyörät kestää?
12-13 km/h oli ainakin meidän koneen maksimi. Kovempaakin pystyi huippuoloissa ajamaan mut yleensä jostain löytyi aina jokin kokkare joka lensi syöttösuppiloon. Tuolla nopeudella ei tarvinnut olla kokoajan putsaamassa sattumia.

Kyl mä ainakin 90 nurkat ajoin kaartamalla. Ei se varmaan hyvää tehnyt mut noin tuli kuitenkin tehtyä..
Kyliltä kuultua.... "maatalous vaatii välillä kovempaa ryyppäämistä"...