Passaako 5130 casen etupäähän laittaa tuota Valtran Axle LS (80W-90) öljyä, kun sitä olisi muutenkin tontilla saatavilla? Päällepäinhän akselit on valmetissa ja casessa samanlaiset Carrarot ja molemmissa kait kitkalukko, mutta onko kumminkin jotakin eroa?
Kitkalukollinen akseli vaatii tuon LS-lisäaineen, muuten paukkuu tai rutisee. Jos on laitettu tavallinen 80-90 öljy, niin voi vaatia parikin öljynvaihtoa ennen kuin rutina loppuu.
MARAANILLE suosittelen kans öljynvaihtoa akseliin näin ensiavuksi. Voi siellä mekaanista vikaakin olla niin kun tässä muut ovat todenneet, mutta sitten kun tuon LS-lisäaineen teho lakkaa, etuakseli pitää ihan karmeaa ääntä. Käännettäessä tuntuu että hajoaa justiinsa. Kannattaa ainakin kokeilla ja jos tulpassa ei ole rautaa niin vika korjaantuu luultavasti öljynvaihdolla.
Muutama vuosi sitten yksi isäntä oli tehnyt hyvän kaupan kun osti saksalaisen natikan josta oli etuakseli rikki. Korjasin sen vaihtamalla oikean öljyn sisään ja tuolla remontilla kone on vieläkin käytössä.