Konerikkovakuutus tarkoittaa siis sitä, että korvataan sisäisiä vaurioita, jotka syntyvät siis ilman ulkopuolista, mekaanista iskua.
Pohjola, If ja LähiTapiola myöntävät kaikki konerikkovakuutuksia traktoreille. Mutta mistään yhtiöstä tuskin saa pelkkää konerikkoa ilman muiden vakuutusten keskittämistä. Konerikkoturva on tappiollinen joka firmalle.
Kaikenlaisia yrityksiä ovat firmat kokeilleet, mutta aina menee enemmän rahaa kuin tulee tai sitten lakkaa kauppa käymästä, niin kuin Pohjolalle kävi. Tuote oli raskaasti tappiollinen. Oli luultu, että kun paljon myy, muutkin kuin korkeariskiset asiakkaat ottvat vakuutuksen ja suurten lukujen laki hoitaa kannattavuuden kuntoon. Ei hoitanut. Pohjola nosti hintoja ja poisti vaihdelaatikon vakuutuksen piiristä. Kauppa tyrehtyi. Yhtä moottorivauriota kohti rikkoutuu kmmenen vaihteistoa.
Kun ei kauppa käynyt, laatikot palautettiin korvauksen piiriin, mutta hintaa nostettiin taas ja ikävähennystä kiristettiin vielä rajummin: 6-vuotiaan traktorin vähennysprosentti oli jo 90. Nyt jo olisi voinut kannattaa, jos joku olisi ostanut.
Nyt on ikävähennys taas palannut kohtuulliselle tasolle - ja se perustuu käyttötunteihin. Viljatilalle tyypilliset pari - kolme sataa tuntia vuodessa, niin vähennys pysyy hyvin maltillisena. Tonnin hinnassa pyörii hinta traktorin koosta riippuen.
LähiTappiolassa on edetty maltillisemmin liikkein hintaa ylöspäin hinaillen. Korotus tälle vuodelle oli 12 % eli hiukan yli inflaation
. Erikoista on se, että LT on poistanut kokonaan voimassaolorajoituksen. Kaipa ovat laskeneet, että ne vanhemmat koneet rikkuvat harvemmin, kun niillä vähemmän ajetaan ja niihin saa purkuosia ja muutenkin ovat halvempia huoltaa.