Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Ruohonleikkuri  (Luettu 31396 kertaa)

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52008
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Ruohonleikkuri
Vanha -97 päältäajettava partneri lähtee viettämään ansaittuja eläkepäiviä toisaalle ja tilalle pitäisi saada uusi leikkuri. Olen aina ajatellut että seuraava leikkuri on runko-ohjattu ja etuterällä, mutta pitäytyisikö sittenkin perinteisessä traktorimallissa? Alla karkeasti plussia ja miinuksia:

Traktorimalli:
+ edullisempi
+ suurempi leikkuuleveys
+ kestävämpi --> vähemmän liikkuvia osia
+ voi vetää kaikenlaista perässään
- tallaa ruohoa ennen leikkuuta
- kankea
- ei pääse puskien alle

Runko-ohjattu etuleikkuri:
+ ketterä --> helppo kiertää esteet
+ ei tallausta ennen leukkuuta
+ näkyvyys leikkuriin --> kivet
- kalliimpi

Voiko tuollaisella etuleikkurilla vetää pientä kärryä tms?
Mulla on Huskyn Raideri. On hintansa vääteri, eiku väärtti. Linkku ja etuleikkuri, mitä ihminen voi muuta toivoa? Käännöksessä jää kämmenen kokonen läntti pitkää. Vaikka hankintahinta on pimee, ajaa sillä kevyesti 20-vuotta. Mun Raider on vuodelta -93 ja aina vaan rullaa. Startti ja jokunen remmi, 1 akku ja 2 vaijeria. Kerran vuodessa öölin vaihto ja rasvaus. Ei ku bentsiiniä koneesen ja tappamaan voikukkaa. Siinä se.

Unohda keskileikkurilla varustetut keskitysleirikoneet. Raider on köyhänmiehen Vario........... ;D

Niin ja kuutio menee soraa kevyesti rattailla. Rakensin joskus raattaat jossa oli 12Voltin sähkökippi. Ne tuli myytyä pois.

Viimeksi muokattu: 02.08.12 - klo:23:00 kirjoittanut SKN

Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

Tike

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 169
Vs: Ruohonleikkuri
Valitettavan huonon leikkuujäljen nykyinen Jonseredin traktorimalli verrattuna edelliseen Stiga Gardeniin. Keltaisessa pöytä laskettiin tukipyörien varaan ja myötäili pihamaata...
Mitäpä jos tuollaista "linkku" takapotkuun asentais "vannepainot"? Kulkisko paremin sen jälkeen?

supersammakko

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8652
  • You're a slave to money then you die
Vs: Ruohonleikkuri
Unohda keskileikkurilla varustetut keskitysleirikoneet. Raider on köyhänmiehen Vario........... ;D
Tämähän sopii minulle kuin nakki silmään...  ;D
Nothing is Something Worth Doing

supersammakko

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8652
  • You're a slave to money then you die
Vs: Ruohonleikkuri
"Eniten mietityttää etuleikkurin vetokyky, eli saako vedettyä lehdenkerääjää?"

Ennen oli Jonseredin "linkku"(kääntyvä taka-akseli) joka veti takarenkailla.
Lehdenkerääjä kun alkoi täyttymään märistä lehdistä niin alkoi jättämään 2 mustaa rantua nurmeen kun keventi perää niin paljon että ei pito rittänyt.
Tasaisella jotenkin menettelee mutta jos vähänkin viettävää pintaa niin tarttee olla 4WD, tai sitten kuivat lehdet mitä kerätä ja tyhjentää riittävän usein.

Mistä, minne ja MIKSI te keräätte niitä lehtiä?

Asian ytimeen. Sitä voi ihmetelllä itse kukin. En ole kerännyt enkä kerää.
Muijas tai äitis kerää kuitenkin. Tosi täppäri vain täpinöi...  ;D ;D ::) :P
Nothing is Something Worth Doing

rene

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5964
Vs: Ruohonleikkuri
Unohda nuo molemmat ja hommaa zero turn -leikkuri (onkohan tuolla joku suomenkielinen nimi? sauvaohjattava leikkuri?)

http://www.suorakylvo.net/LP_leikkurit.html

http://www.zeroturn.com/

http://www.husqvarna.com/fi/products/zero-turn-mowers/compare-zero-turn-mowers/

Justiinsa näin zeroturn pyörii paikallaan ja hydr.moottori pyörittää pyöriä eri suuntiin.Tosin tämän kaiken saa Cubcadetissa rattiohjauksellakin.Kun tarpeeksi kääntää,lähtee zero päälle.Keväällä ostin,viime vuoden malli,viime vuoden hinta,dollari on tosin kallistunut vuodessa ja hintakin noussut.Jos hakemalla pitää huonoja puolia hakea,niin 22 hv Kawasaki vie aika kivasti bensaa vanhaan työnnettävään verrattuna.Rasvanippoja on runsaasti ja vaihdettava öljynsuodatin.Kunnon istuin käsinojilla.Sähköinen leikkuun kytkentä.
http://www.cubcadet.fi/
Todellinen ruohonleikkuri on tässä   http://www.hautalaservice.com/public/product/56-Grasshopper-grasshopper-930d-30hv-diesel-150-180cm     On noita toki pienempiäkin.  Tällaisella parturoi nopeasti ja pitkään,   erinomainen ergonomia ja todella sukkelat liikkeet :)

bouli

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5895
Vs: Ruohonleikkuri
"Eniten mietityttää etuleikkurin vetokyky, eli saako vedettyä lehdenkerääjää?"

Ennen oli Jonseredin "linkku"(kääntyvä taka-akseli) joka veti takarenkailla.
Lehdenkerääjä kun alkoi täyttymään märistä lehdistä niin alkoi jättämään 2 mustaa rantua nurmeen kun keventi perää niin paljon että ei pito rittänyt.
Tasaisella jotenkin menettelee mutta jos vähänkin viettävää pintaa niin tarttee olla 4WD, tai sitten kuivat lehdet mitä kerätä ja tyhjentää riittävän usein.

Mistä, minne ja MIKSI te keräätte niitä lehtiä?

Asian ytimeen. Sitä voi ihmetelllä itse kukin. En ole kerännyt enkä kerää.
Sitä mäkin suuresti ihmettelen. Leikkurilla kun vetelee menee sen verran silpuksi ettei haittaa nurmikon kasvua.

zetor8045

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5568
Vs: Ruohonleikkuri
Valitettavan huonon leikkuujäljen nykyinen Jonseredin traktorimalli verrattuna edelliseen Stiga Gardeniin. Keltaisessa pöytä laskettiin tukipyörien varaan ja myötäili pihamaata...
Mitäpä jos tuollaista "linkku" takapotkuun asentais "vannepainot"? Kulkisko paremin sen jälkeen?
Ketjut ja vannepainot... Sitten kulkee mutta neliveto menee siistimmin silti   :P 

Cutana

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 471
Vs: Ruohonleikkuri
Valitettavan huonon leikkuujäljen nykyinen Jonseredin traktorimalli verrattuna edelliseen Stiga Gardeniin. Keltaisessa pöytä laskettiin tukipyörien varaan ja myötäili pihamaata...
Mitäpä jos tuollaista "linkku" takapotkuun asentais "vannepainot"? Kulkisko paremin sen jälkeen?
Ketjut ja vannepainot... Sitten kulkee mutta neliveto menee siistimmin silti   :P



Mitkö on jäsenillä rengaspaineet?
0,.. jotain oikeat silloin kulkee mutta yleensä siellä on liikaa ja ei mee mihinkään.

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52008
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Ruohonleikkuri
Valitettavan huonon leikkuujäljen nykyinen Jonseredin traktorimalli verrattuna edelliseen Stiga Gardeniin. Keltaisessa pöytä laskettiin tukipyörien varaan ja myötäili pihamaata...
Mitäpä jos tuollaista "linkku" takapotkuun asentais "vannepainot"? Kulkisko paremin sen jälkeen?
Ketjut ja vannepainot... Sitten kulkee mutta neliveto menee siistimmin silti   :P
Mulla on takana 40kg nokkapaino Huskyssa. Kyllä kiipee.
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

Latz

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2055
Vs: Ruohonleikkuri
Mulla on takana 40kg nokkapaino Huskyssa. Kyllä kiipee.

Mulla on kuskina 140 kilonen ukko. Ei tarvii puntteja perään. Vähän käy Raideria sääliksi.

zetor8045

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5568
Vs: Ruohonleikkuri
Valitettavan huonon leikkuujäljen nykyinen Jonseredin traktorimalli verrattuna edelliseen Stiga Gardeniin. Keltaisessa pöytä laskettiin tukipyörien varaan ja myötäili pihamaata...
Mitäpä jos tuollaista "linkku" takapotkuun asentais "vannepainot"? Kulkisko paremin sen jälkeen?
Ketjut ja vannepainot... Sitten kulkee mutta neliveto menee siistimmin silti   :P
Mulla on takana 40kg nokkapaino Huskyssa. Kyllä kiipee.
Niin etuperin  ;D   

supersammakko

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8652
  • You're a slave to money then you die
Vs: Ruohonleikkuri
4450 eurolla irtoaisi tuollainen neliveto husku 103 cm leikkuupöydällä, vertailun vuoksi tehokas 17 hv tr-malli on noin 2500 euroa. Perseaukinen joutuu vielä hetken pohdiskelemaan etuleikkurin ylivoimaa. Eikös ensimmäiset tuet tule ensi kuussa?

Viimeksi muokattu: 07.08.12 - klo:15:12 kirjoittanut supersammakko

Nothing is Something Worth Doing

bouli

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5895
Vs: Ruohonleikkuri
4450 eurolla irtoaisi tuollainen neliveto husku 103 cm leikkuupöydällä, vertailun vuoksi tehokas 17 hv tr-malli on noin 2500 euroa. Perseaukinen outuu vielä hetken pohdiskelemaan etuleikkurin ylivoimaa. Eikös ensimmäiset tuet tule ensi kuussa?
Juur toi hinnan ero teki mulla ratkaisun traktorimalliin viime syksynä.

Jokunen päivä sellaisella etuleikkuri Jonseredilla tuli kumminkin takavuosina leikattua, ei se sentään mun mielestä niin paljoa parempi ole.

Tapani

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4372
Vs: Ruohonleikkuri
4450 eurolla irtoaisi tuollainen neliveto husku 103 cm leikkuupöydällä, vertailun vuoksi tehokas 17 hv tr-malli on noin 2500 euroa. Perseaukinen joutuu vielä hetken pohdiskelemaan etuleikkurin ylivoimaa. Eikös ensimmäiset tuet tule ensi kuussa?
Osta vaan husku, et kadu. Hinta kirpasee, mutta sulle hyvällä pidolla siinä konetta kymmeniksi vuosiksi. Ja saahan siitä osan laittaa maatalouskalustoon, jos ei kokonaan ilkee ;)

supersammakko

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8652
  • You're a slave to money then you die
Vs: Ruohonleikkuri
Osta vaan husku, et kadu. Hinta kirpasee, mutta sulle hyvällä pidolla siinä konetta kymmeniksi vuosiksi. Ja saahan siitä osan laittaa maatalouskalustoon, jos ei kokonaan ilkee ;)
Juu, mä jo suunnittelin hankkivani leikkurin firmalle ja ostavani sieltä ruohonleikkuun ostopalveluna, saisi vielä kotitalousvähennyksenkin...  ::) :P
Nothing is Something Worth Doing