Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Ruohonleikkuri  (Luettu 31395 kertaa)

cosmic_cowboy

  • Vieras
Vs: Ruohonleikkuri
"Eniten mietityttää etuleikkurin vetokyky, eli saako vedettyä lehdenkerääjää?"

Ennen oli Jonseredin "linkku"(kääntyvä taka-akseli) joka veti takarenkailla.
Lehdenkerääjä kun alkoi täyttymään märistä lehdistä niin alkoi jättämään 2 mustaa rantua nurmeen kun keventi perää niin paljon että ei pito rittänyt.
Tasaisella jotenkin menettelee mutta jos vähänkin viettävää pintaa niin tarttee olla 4WD, tai sitten kuivat lehdet mitä kerätä ja tyhjentää riittävän usein.

Mistä, minne ja MIKSI te keräätte niitä lehtiä?

Tapani

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4372
Vs: Ruohonleikkuri
"Eniten mietityttää etuleikkurin vetokyky, eli saako vedettyä lehdenkerääjää?"

Ennen oli Jonseredin "linkku"(kääntyvä taka-akseli) joka veti takarenkailla.
Lehdenkerääjä kun alkoi täyttymään märistä lehdistä niin alkoi jättämään 2 mustaa rantua nurmeen kun keventi perää niin paljon että ei pito rittänyt.
Tasaisella jotenkin menettelee mutta jos vähänkin viettävää pintaa niin tarttee olla 4WD, tai sitten kuivat lehdet mitä kerätä ja tyhjentää riittävän usein.

Mistä, minne ja MIKSI te keräätte niitä lehtiä?
Nurmikolta, kompostiin ja  keväällä enimmät pois, että pääsee nurmi vihertää.

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7092
Vs: Ruohonleikkuri
Voiko tuollaisella etuleikkurilla vetää pientä kärryä tms?
Voi, ja vielä jos ostaa nelivedon, niin liikkuukin :) Tosin kalliimpi sana saa kyllä todellisen merkityksen... ::)
Neliveto taitaa nostaa hintahaarukkaa kolminkertaiseksi, eli ei kiitos.  :) Syksyisin kiskon leikkurilla lehdenkerääjää ja se olisi kyllä ikävä yllätys jos se ei enää liikahtaisi.

Etuleikkuri, ehdottomasti. Ketteryys ja leikkuun tarkkuus eriluokkaa kuin traktoriversiolla.
Vähän tätä mieltä minäkin olen, mutta aina lompsaa avatessa alkaa kummasti mietityttämään saako sille hintaerolle todellista vastinetta? Eniten mietityttää etuleikkurin vetokyky, eli saako vedettyä lehdenkerääjää?

Mulla Jonseredin eli Huskun hydro ja kyllä sillä Sweeper liikkuu iloisesti ellei ole mäkinen maasto. Sitten ei liiku lainkaan, mikäli ruoho märkää. Kaverilla neliveto, se kiipeää vaikka puuhun verrattuna tuohon omaan, tosin kyllä takavedollakin pärjää. Vähintään yhtähyvin liikkuu kuin edellinen traktorileikkuri, veto "takavaunussa" joten runko-ohjauksella voi hakea pitoa kiinni jäädessä :)
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)

supersammakko

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8652
  • You're a slave to money then you die
Vs: Ruohonleikkuri
Mulla Jonseredin eli Huskun hydro ja kyllä sillä Sweeper liikkuu iloisesti ellei ole mäkinen maasto. Sitten ei liiku lainkaan, mikäli ruoho märkää. Kaverilla neliveto, se kiipeää vaikka puuhun verrattuna tuohon omaan, tosin kyllä takavedollakin pärjää. Vähintään yhtähyvin liikkuu kuin edellinen traktorileikkuri, veto "takavaunussa" joten runko-ohjauksella voi hakea pitoa kiinni jäädessä :)
Mulla on pelkkää mäkeä ja mäessä on puita, puskia, kiviä, lasten leluja ja muuta mukavaa. Sweeper on ehdoton kun pihassa on myös "muutama" puu joista tulee syksyisin kiitettävästi roinaa...

Kiitos Tapanille kommenteista, siitä alkoikin kiinnostamaan tämä huskun halvin nelivetomalli tai vastaava http://www.husqvarna.com/fi/products/riders/r-216-awd/ Tuplahintainen parrun kalliimpaan tr-malliin, mutta voipi olla eri pelikin...  ???
Nothing is Something Worth Doing

ht

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2528
  • Etelä-Karjala
Vs: Ruohonleikkuri
Mulla olis tavoitteena että joskus rikastuisi niin paljon, että ruohonleikkuriin tarvis koskea kaksi kertaa vuodessa. Huhtikuussa pihalle ja lokakuussa pois:

http://www.husqvarna.com/fi/products/robotic-mowers/husqvarna-robotic-mowers-for-homeowners/

Laiskuus ei tosiaan ole minkäänlainen hyve, mutta joskus se tekee elämän vähän helpommaksi...
-ei kun nappi huuleen ja rinta rottingilla kohti uusia pettymyksiä...

supersammakko

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8652
  • You're a slave to money then you die
Vs: Ruohonleikkuri
Mulla olis tavoitteena että joskus rikastuisi niin paljon, että ruohonleikkuriin tarvis koskea kaksi kertaa vuodessa. Huhtikuussa pihalle ja lokakuussa pois:

http://www.husqvarna.com/fi/products/robotic-mowers/husqvarna-robotic-mowers-for-homeowners/

Laiskuus ei tosiaan ole minkäänlainen hyve, mutta joskus se tekee elämän vähän helpommaksi...
Mulla on robotti-imuri ja se on aina keittiön kaapin alla jumissa. Makkarissa ihan loisto peli kun ei tarvii enää kumarrella sängyn alle.

Roboleikkurikin olisi ihan kiva, mutta voipi olla selvittämistä kun se jumittaa itsensä marjapuskan rastasverkkoon...  ;D
Nothing is Something Worth Doing

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7092
Vs: Ruohonleikkuri
Mulla Jonseredin eli Huskun hydro ja kyllä sillä Sweeper liikkuu iloisesti ellei ole mäkinen maasto. Sitten ei liiku lainkaan, mikäli ruoho märkää. Kaverilla neliveto, se kiipeää vaikka puuhun verrattuna tuohon omaan, tosin kyllä takavedollakin pärjää. Vähintään yhtähyvin liikkuu kuin edellinen traktorileikkuri, veto "takavaunussa" joten runko-ohjauksella voi hakea pitoa kiinni jäädessä :)
Mulla on pelkkää mäkeä ja mäessä on puita, puskia, kiviä, lasten leluja ja muuta mukavaa. Sweeper on ehdoton kun pihassa on myös "muutama" puu joista tulee syksyisin kiitettävästi roinaa...

Kiitos Tapanille kommenteista, siitä alkoikin kiinnostamaan tämä huskun halvin nelivetomalli tai vastaava http://www.husqvarna.com/fi/products/riders/r-216-awd/ Tuplahintainen parrun kalliimpaan tr-malliin, mutta voipi olla eri pelikin...  ???

Neliveto, ei kahta puhetta. Saat ainakin viideksitoista vuodeksi leikkurin, kun vähänkään huollat...
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)

hogi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 374
Vs: Ruohonleikkuri
Sauvaohjattu zero-turn ja nurmikon leikkaaminen on sen hankinnan jälkeen nautinto!

Tälläisen toin nelisen vuotta sitten jenkeistä ja olen ollut aika tyytyväinen. 27hp kone ja 50" leikkuuleveys on kohtuullisen tehokas yhdistelmä:

http://www.dixiechopper.com/mowers/silver-eagle

Larry

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 31
Vs: Ruohonleikkuri
Mulla Jonseredin eli Huskun hydro ja kyllä sillä Sweeper liikkuu iloisesti ellei ole mäkinen maasto. Sitten ei liiku lainkaan, mikäli ruoho märkää. Kaverilla neliveto, se kiipeää vaikka puuhun verrattuna tuohon omaan, tosin kyllä takavedollakin pärjää. Vähintään yhtähyvin liikkuu kuin edellinen traktorileikkuri, veto "takavaunussa" joten runko-ohjauksella voi hakea pitoa kiinni jäädessä :)
Mulla on pelkkää mäkeä ja mäessä on puita, puskia, kiviä, lasten leluja ja muuta mukavaa. Sweeper on ehdoton kun pihassa on myös "muutama" puu joista tulee syksyisin kiitettävästi roinaa...

Kiitos Tapanille kommenteista, siitä alkoikin kiinnostamaan tämä huskun halvin nelivetomalli tai vastaava http://www.husqvarna.com/fi/products/riders/r-216-awd/ Tuplahintainen parrun kalliimpaan tr-malliin, mutta voipi olla eri pelikin...  ???

On ihan eri peli, mulla huskun rider 15 hydro nelikkona ollu pari vuotta ja se menee kyllä vaikka puuhun, bensapihi (en tosin oo mitannu mutta pari hehtaaria ainakin pääsee tankilla.  Moottori käsittääkseni sama kuin JD:n Gatorin jossain mallissa...Kawasakin neljäsataa jotain kuutioinen.

Latz

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2055
Vs: Ruohonleikkuri
Kymmennen vuotta on ajettu takatuuppari Raiderilla. Toinen moottori menossa. Urakoitu seurakunnalle ja taloyhtiöille. Ehkä olen jumiutunut kaavoihin mutta pitääkö nurmikko leikata nelivedolla  :o. Pihakäyttöön ilman muuta traktorimalli ja jos rahaa on ostaa etuleikkurimalli niin kiinteistöyhtiö voi tulla halvemmaksi., tai joku muu vaihtoehto. Tonneja menee kuitenkin.

Latz

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2055
Vs: Ruohonleikkuri
"Eniten mietityttää etuleikkurin vetokyky, eli saako vedettyä lehdenkerääjää?"

Ennen oli Jonseredin "linkku"(kääntyvä taka-akseli) joka veti takarenkailla.
Lehdenkerääjä kun alkoi täyttymään märistä lehdistä niin alkoi jättämään 2 mustaa rantua nurmeen kun keventi perää niin paljon että ei pito rittänyt.
Tasaisella jotenkin menettelee mutta jos vähänkin viettävää pintaa niin tarttee olla 4WD, tai sitten kuivat lehdet mitä kerätä ja tyhjentää riittävän usein.

Mistä, minne ja MIKSI te keräätte niitä lehtiä?

Asian ytimeen. Sitä voi ihmetelllä itse kukin. En ole kerännyt enkä kerää.

Fuller

  • Vieras
Vs: Ruohonleikkuri
Hydrovetoinen John Deere 125 traktorimalli(vm.2011). Sopivasti painoa myös takapyörillä joten 4WD ei puolla paikkaansa. Toisena koneena Scotts(JohnDeere) hydrovetoinen myös,vuosimalli 2002 ajettu kahden talon nurmikot sekä lehdet kerätty+kylälle todella paljon. Tulee palvelemaan vielä kauan puutarhojen hoidossa. Molemmat koneet Kohler moottorilla joissa vaihdettava oljynsuodatin.

Lurppa

  • Vieras
Vs: Ruohonleikkuri
Huski on kova peli, mielummin se kuin stiga  ::)

Larry

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 31
Vs: Ruohonleikkuri
Kymmennen vuotta on ajettu takatuuppari Raiderilla. Toinen moottori menossa. Urakoitu seurakunnalle ja taloyhtiöille. Ehkä olen jumiutunut kaavoihin mutta pitääkö nurmikko leikata nelivedolla  :o. Pihakäyttöön ilman muuta traktorimalli ja jos rahaa on ostaa etuleikkurimalli niin kiinteistöyhtiö voi tulla halvemmaksi., tai joku muu vaihtoehto. Tonneja menee kuitenkin.

Kaikki nurmikot ei oo tasamaalla, siinä mun syy nelivedolle. Lehtiä en kerää, en edes haravoi enää muutakuin vaahteroiden.
Ne sen verran isompia ja määrää tulee neljättä traktorin peräkärryllistä ettei nurmikkoa sielläpäin keväällä enää olisikaan.

Tapani

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4372
Vs: Ruohonleikkuri
Mulla Jonseredin eli Huskun hydro ja kyllä sillä Sweeper liikkuu iloisesti ellei ole mäkinen maasto. Sitten ei liiku lainkaan, mikäli ruoho märkää. Kaverilla neliveto, se kiipeää vaikka puuhun verrattuna tuohon omaan, tosin kyllä takavedollakin pärjää. Vähintään yhtähyvin liikkuu kuin edellinen traktorileikkuri, veto "takavaunussa" joten runko-ohjauksella voi hakea pitoa kiinni jäädessä :)
Mulla on pelkkää mäkeä ja mäessä on puita, puskia, kiviä, lasten leluja ja muuta mukavaa. Sweeper on ehdoton kun pihassa on myös "muutama" puu joista tulee syksyisin kiitettävästi roinaa...

Kiitos Tapanille kommenteista, siitä alkoikin kiinnostamaan tämä huskun halvin nelivetomalli tai vastaava http://www.husqvarna.com/fi/products/riders/r-216-awd/ Tuplahintainen parrun kalliimpaan tr-malliin, mutta voipi olla eri pelikin...  ???
Ehottomasti hyvä ostos. Kyllä on kätevä pyöritellä pensaiden ympärykset yms. Pyörähtää melkein paikoillaan. Ja mäkeen nousemis kyky on erinomainen.