Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Viljakärryt osa xx  (Luettu 34810 kertaa)

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52032
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Viljakärryt osa xx
Viljakärry on sellainen, jota ei tarvitse saumata silikonituubillisella kerran vuodessa ja joka tyhjenee puhtaaksi kippaamalla. Eli joko kiinteälaitainen metallikärry tai kuorma-auton alustalle tehty vanerikärry.

Tollasella paskahuusilla kyllä ei oo hevon*****tekoo viljakärryjen kans.

Noi Kiren peltien profiilit kyllä näyttää helvetisti paremmalta ku Tuhdin aaltopeltilaidat. Ehkäpä sellaset laittasin jos olis tarvetta.
Noi paskahuusit on menneitä muistoja 70-80-luvuilta. Ei nykypäivää. Istutappas joku kuorkkilainen peltoon nisukuorman kanssa, loppupäivä menee irrotuksessa ja seuravat 5 vuotta katsellessa kasvamatonta renkaan jälkeen........

Tuosta kärryaihioo:

http://www.nettikone.com/volvo/88/1070552
http://www.nettikone.com/sisu/131/1016688

 :'( :'( :'( :'( :'(


Mutta jos laittaa moommakummit alle esim. 710 45 R22,5 ja heittää mettähän ne kuorkin renkaat...

Moommalaiset hitsaa ensin 70-luvun puikkokempillä tollasia kuorkkiperiä 4 yhteen ja asentaa moommakummeja jokaseen alustaan 3 paria, ja niihin jokaseen pariin vielä rajun välivanteella paripyörät, notta ei uppoo rutakoooossa...... ;D
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12363
  • Virolaista kiitos!
Vs: Viljakärryt osa xx
Kollega osti käytetyt Kipan alumiinilaitaiset kärryt edullisesti (lue: maksoi saman mitä kärryt maksoivat joskus uutena) ja on tykänny niistä kovasti. Tasaiset laidat ja kevyet käsitellä. Tässä voisi olla yksi vaihtoehto. Sitä en tiedä, miten nuo käytännössä kestävät iskuja eli kuinka herkästi vahingoittuvat.

junttieinari

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4734
  • Savo savolaisille!
Vs: Viljakärryt osa xx
Kollega osti käytetyt Kipan alumiinilaitaiset kärryt edullisesti (lue: maksoi saman mitä kärryt maksoivat joskus uutena) ja on tykänny niistä kovasti. Tasaiset laidat ja kevyet käsitellä. Tässä voisi olla yksi vaihtoehto. Sitä en tiedä, miten nuo käytännössä kestävät iskuja eli kuinka herkästi vahingoittuvat.

Kaikilla ei ole onneksi kaivuria, jolla voisi kolhia kärrynlaitoja... ::)
"Jos fundamentalistien kanssa pystyisi keskustelemaan järkevästi, ei maailmassa olisi fundamentalisteja."
                                                       -Tuomas Holopainen-

viljami

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 220
Vs: Viljakärryt osa xx
Alustaan en ota kantaa mutta tuossa on nyt monenäköisten kärryjen kanssa pelattu puintikommuunissa ja aiemmassa maatalouselämässä ja vahvasti on muodostunut sellainen käsitys että viljakärryjen laitojen materiaali vaihtoehdot menee paremmuusjärjestyksessä:
-kiinteä pelti
-kiinteä vaneri
-avattava vaneri
-avattava pelti
-kiinteä lankku (menettelee kun siihen ruuvaa ohuen vanerin sisäpuolelle)
-avattava lankku

Tässä on laitamateriaalit oikeassa järjestyksessä.

Kuorma-auton renkaiden soveltuvuus riippuu tietysti itse kunkin olosuhteista. Meillä vanha isäntä teki 70-luvulla MF 165:n perään 145 hl:n vanerikärryt eikä liikkeellepääsyssä ole koskaan ollut pienintäkään ongelmaa. Ko. kärryt ovat edelleen tuttavalla käytössä ja minulla uudemmat ja suuremmat vastaavat. Ainoa kärry, joka on tällä aukealla uponnut oli Tuhdin iso täyttövaunu keväällä. Syvemmät raiteet peltoon jää jostakin 120-kärrystä 14.0-16 renkailla kuin 22,5-tuumaisilla kuorma-auton paripyörillä.

aurajokilaivuri

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2448
Vs: Viljakärryt osa xx
Sadan hehdon kärryjä on kuorma-auton pyörillä, mutta vaikka raiteet sinänsä eivät ole yhtään syvemmät kuin vaikka ryssän renkailla niin kynnöksestä näkee tarkasti mistä kuorma-auton pyörillä on täytenä ajettu eli siis ainakin kyntösyvyyteen asti tiivistää tehokkaasti.

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52032
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Viljakärryt osa xx
Sadan hehdon kärryjä on kuorma-auton pyörillä, mutta vaikka raiteet sinänsä eivät ole yhtään syvemmät kuin vaikka ryssän renkailla niin kynnöksestä näkee tarkasti mistä kuorma-auton pyörillä on täytenä ajettu eli siis ainakin kyntösyvyyteen asti tiivistää tehokkaasti.
Ensin puinti ympyrää, kärryt aina pitemmän laiston päähän ja tietenkin niin että kuorma päällä joutuu kääntämään takaisinpäin. Kynnöksessä todellakin näkyy noi paripyörien jäljet, siinä paikkeilla savi on tinttaantunu kiiltäväksi massaksi.
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

JD6630

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5501
Vs: Viljakärryt osa xx
Mut kumpi parempi on parempi, se että se tiivistymä on kyntösyvyydessä vai niillä moommakumeilla poljettuna 1m syvyydessä ???

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1603
Vs: Viljakärryt osa xx
Mut kumpi parempi on parempi, se että se tiivistymä on kyntösyvyydessä vai niillä moommakumeilla poljettuna 1m syvyydessä ???

Meinnaakko että samalla massalla oleva kärry kuorkin pyörillä ja 6bar paineilla tiivistää maata vähemmän kuin joku 710/45 r22,5 pyörä 2,8bar paineilla?

JD6630

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5501
Vs: Viljakärryt osa xx
Mut kumpi parempi on parempi, se että se tiivistymä on kyntösyvyydessä vai niillä moommakumeilla poljettuna 1m syvyydessä ???

Meinnaakko että samalla massalla oleva kärry kuorkin pyörillä ja 6bar paineilla tiivistää maata vähemmän kuin joku 710/45 r22,5 pyörä 2,8bar paineilla?
No sama paino siinä kuitenkin menee...
Eikö se niin mene, että mitä leveämmältä tallotaan sitä syvemmälle se vaikuttaa?

En väitä paremmaksi noita kuorma-auton renkaita, ihmettelen vaan että miksi aina pitää traktorissa olla vähintään 800 ja rinnalla toiset ja kärryissä 710 renkaat.

junttieinari

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4734
  • Savo savolaisille!
Vs: Viljakärryt osa xx
Mut kumpi parempi on parempi, se että se tiivistymä on kyntösyvyydessä vai niillä moommakumeilla poljettuna 1m syvyydessä ???

Meinnaakko että samalla massalla oleva kärry kuorkin pyörillä ja 6bar paineilla tiivistää maata vähemmän kuin joku 710/45 r22,5 pyörä 2,8bar paineilla?
No sama paino siinä kuitenkin menee...
Eikö se niin mene, että mitä leveämmältä tallotaan sitä syvemmälle se vaikuttaa?

En väitä paremmaksi noita kuorma-auton renkaita, ihmettelen vaan että miksi aina pitää traktorissa olla vähintään 800 ja rinnalla toiset ja kärryissä 710 renkaat.
Iiiiisot renkaat on keino unohtaa  ne akselipainot....
"Jos fundamentalistien kanssa pystyisi keskustelemaan järkevästi, ei maailmassa olisi fundamentalisteja."
                                                       -Tuomas Holopainen-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1603
Vs: Viljakärryt osa xx
Mut kumpi parempi on parempi, se että se tiivistymä on kyntösyvyydessä vai niillä moommakumeilla poljettuna 1m syvyydessä ???

Meinnaakko että samalla massalla oleva kärry kuorkin pyörillä ja 6bar paineilla tiivistää maata vähemmän kuin joku 710/45 r22,5 pyörä 2,8bar paineilla?
No sama paino siinä kuitenkin menee...
Eikö se niin mene, että mitä leveämmältä tallotaan sitä syvemmälle se vaikuttaa?

En väitä paremmaksi noita kuorma-auton renkaita, ihmettelen vaan että miksi aina pitää traktorissa olla vähintään 800 ja rinnalla toiset ja kärryissä 710 renkaat.
Iiiiisot renkaat on keino unohtaa  ne akselipainot....

Ei ne renkaat sitä massaa mihinkään hävitä, mutta pointti oli se että jos samalla massalla liikutaan niin leveämmällä matalapainerenkaalla kyllä säästetään maata. Ei se nyt taas niinkään mene että kapealla renkaalla säästetään maaperää syvemmältä...

Jos ajatusmalli vedetään täysin överiksi niin yleensä periaatteet selviää. Laitetaan 20t massa hehtaarin kokoisen levyn päälle. jd 6630 ajatusmallin mukaan maa tiivistyy nyt syvältä. Laitetaan sama 20t massa neliösentin kokoisen levyn päälle. Nyt maa tiivistyy vaan pinnasta... Jotenkin tämä ei vaan mulle uppoa...

zetor8045

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5568
Vs: Viljakärryt osa xx
Mut kumpi parempi on parempi, se että se tiivistymä on kyntösyvyydessä vai niillä moommakumeilla poljettuna 1m syvyydessä ???

Meinnaakko että samalla massalla oleva kärry kuorkin pyörillä ja 6bar paineilla tiivistää maata vähemmän kuin joku 710/45 r22,5 pyörä 2,8bar paineilla?
No sama paino siinä kuitenkin menee...
Eikö se niin mene, että mitä leveämmältä tallotaan sitä syvemmälle se vaikuttaa?

En väitä paremmaksi noita kuorma-auton renkaita, ihmettelen vaan että miksi aina pitää traktorissa olla vähintään 800 ja rinnalla toiset ja kärryissä 710 renkaat.
Mitä soukempi rengas sitä syvemmälle se vaikuttaa se nyt on selväkin... Monesti ajellut maata traktorilla samassa ringissä kuorma-auton/sellaisen raadon kanssa niin kuorma-auton renkaat suorastaan leikkaa savea kun taas joku 600 tai leveämpi menee sukkasillaan eikä tursuttele maata... Ja niillä leveillä renkailla saa ajaa samasta kohtaa monta kertaa kun kuorma-auton jälkiä ei pääse samalla yhdistelmällä välttämättä enää toista kertaa  :P  Liian suuret painot on aina liian suuria se täytyy aina muistaa....

JD6630

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5501
Vs: Viljakärryt osa xx
Niin, voisiko olla silleen, että ylileveillä renkailla voidaan unohtaa tiivistymiset ja painaa vaan menemään kun ei pinnassa näy mitään.

Kyl mun mielestä semmonen sopiva on paras koko :) Joihinkin paalikärryihin esimerkiksi on minun mielestä aivan turhaa laittaa 710 renkaita.

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12363
  • Virolaista kiitos!
Vs: Viljakärryt osa xx
Tästä tiivistämisvaikutuksesta on kiistelty viimeksi, koskas se nyt olikaan, mutta lopputulema oli parin linkkivinkin jälkeen, että jos mahdollista, leveitä renkaita olisi hyvä käyttää, koska niiden tiivistämisvaikutus syvällä maakerroksissakin jakaantuu laajemmalle kuin kapeiden. Olikohan se bouli, joka oli löytänyt tästä valaisevan tutkimustuloksen....

Latz

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2055
Vs: Viljakärryt osa xx
Joihinkin paalikärryihin esimerkiksi on minun mielestä aivan turhaa laittaa 710 renkaita.

Miksi? Paalikärryihän mennään pellolle oli keli mikä hyvänsä kunhan veturi vetää. Paalikasat on vuodesta toiseen samoissa paikoissa. Lähellä liittymää, pellon puolella.