Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe 40Hv traktorilla linkoaminen  (Luettu 23284 kertaa)

stenbken

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 41
40Hv traktorilla linkoaminen
Terve,

Olen vuosia käyttänyt vanhaa Volvo BM 430 traktoriani ja mitälie keltaista pikkulinkoa pihatieni (300m) aukipitämiseen talvella. No, kuten arvata saattaa, vähänkin märempi lumi =>  aivan mahdoton homma noilla vehkeillä. Ja kun tuossa pellon läpi menevällä tiellä  (joka on pellon alapuolella) on sitä lunta sitten ihan tosissaan vaikka ei edes sataisikaan paljoa.

Eli kysymys kuuluukin, onko tässä nyt pakko mennä traktorikauppaan, vai onko olemassa joku linko mikä voisi toimia noinkin pienitehoisen härvelin perässä myös suojalumen kanssa? Vai mikä neuvoksi? Uusi linko on kuitenkin reippaasti halvempi vaihtoehto kuin uusi traktori, ja kun ei minulla ole juuri muuta käyttöä traktorille kuin lumityöt ja puiden pilkkominen.

- Kentsu

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: 40Hv traktorilla linkoaminen
sellanen suurteholinko on kuulemanmukaan vie vähän voimaa. Kun sen saa pyörimään niin ei muuta kuin pientä pykälää ja menoksi. Vaatii kait melko tiiviin kopin tai hyvän karvalakin koska lumipöllyä sitten on. Niin ja kannattaa ehkä hakee niitä vähän vanhempiä eikä näitä kahden metrin roottorilla ja yli kahden metrin työöleveydellä. Voi jäädä linko maahan ja etupyörät vastaavasti ilmaan.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

nuffieldmaster

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1719
Vs: 40Hv traktorilla linkoaminen
Kyllä 40 hv riittää vaikka kuuhun, sillä aukaisee umpistakin kunhan vain pykälää löytyy, ja volvossa niitä on kyllä mukavasti, sekä traktorissa painoa. Hyvä traktori sinulla kaikinpuolin.

Linkosi on sellainen tietysti 15X15cm luukuin varustettu pikkutirriäinen ilman alennusvaihdetta, ja pakkaslumi lentää 20-30 metrin päähän?

Katsele tai rakenna linko jossa on todella avarat luukut ja alennusvaihde. Ensinnäkin alennusvaihteellisena (pl. leppä) lumi menee suorinta reittiä ulos, eikä käy puolta kierrosta lingossa ennen ulospääsyä. Toisekseen nykylingot ovat myös siinä eteviä, että ne nielevät nuoskan hyvin sisäänsä ja ulos. Lunta ei tarvitse heittää 30 metrin päähän vaan tienpenkalle ojan yli, eli n. 5 metrin päähän. Energiaa kuluu turhaan siihen ylipitkälle heittämiseen.

Volvo on sen verta tanakka traktori, että se vetää 2.3- 2.5 metristä linkoa etupainojen kera varmasti mukavasti, vaikka
on se ylijäreä traktoriin nähden. Nähkääs kun kukaan valmistaja ei tarjoa alennusvaihdetta kuin isompiin linkoihin.

Suurteholinkoa en suosittelisi kyllä, ne on taakse jäänyttä elämää. Lingot ovat muuttuneet lähimpään 10 vuoteen paljon, vaikkei sitä ulkoa heti hoksikkaan!
Markkinoiden Wahwimmat Wieska -lumilingot saat Kuuksenvaarasta parhaimpaan hintaan!
040-7306421  SOITA!  https://www.youtube.com/watch?v=IbiCOqk3fho

Jätkä

  • Vieras

Paalaaja

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3179
Vs: 40Hv traktorilla linkoaminen

http://www.huutokaupat.com/fi/v/24994

Kyllä se Volvo tuota pyörittää, mutta millä sitä oli tarkoitus liikuttaa?   8)

Suurteholinko vaatii nostolaitteesta paitsi reilua nostokokeutta, myös laajaa liikerataa. Sanoisin karkeasti, että useimmilla 34" renkailla varustetuilla traktoreilla maasto-ominaisuudet jäävät olemattomiksi. Suurteholingossa kun on suuri ja pitkä pohja-ala, niin linkokone jää todella herkästi mahastaan kiinni.
Slippin 'n sliding

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1603
Vs: 40Hv traktorilla linkoaminen

http://www.huutokaupat.com/fi/v/24994

Kyllä se Volvo tuota pyörittää, mutta millä sitä oli tarkoitus liikuttaa?   8)

Suurteholinko vaatii nostolaitteesta paitsi reilua nostokokeutta, myös laajaa liikerataa. Sanoisin karkeasti, että useimmilla 34" renkailla varustetuilla traktoreilla maasto-ominaisuudet jäävät olemattomiksi. Suurteholingossa kun on suuri ja pitkä pohja-ala, niin linkokone jää todella herkästi mahastaan kiinni.

Eikä nuo käsittääkseni pärjää nuoskan linkoamisessa kunnolliselle V-lingolle!

apilas

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 23100
  • fendt parkissa
Vs: 40Hv traktorilla linkoaminen


osta takalana tai pään  kokoinen turbo :o


http://www.youtube.com/watch?v=6FxXXtLn5cs&feature=related tuohon lapiot tilalle ;D
Miksi kaikki jotka ovat erimieltä kanssani ovat idiootteja?

jaana30v

  • Vieras
Vs: 40Hv traktorilla linkoaminen
Tuollanen suurteholinko ei toimi nuoskan kanssa ollenkaan.

stenbken

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 41
Vs: 40Hv traktorilla linkoaminen
Kiitokset kommenteista tähän asti!

Sen verran kommenttia tässä kohtaa, että ensinnäkin leveä takalana minulla on, sillä ei tee yhtikäs mitään talvella kun pahimmassa kohdassa on yli metri lunta. Traktori yksinään ei aina edes mene sen hangen läpi, jää sutimaan ketjuineen. Ja toisekseen tie on pellon alapuolella => mihis työnnät lumet? Juu ja ei voi korottaa tietä riittävästi ilman hirveetä kustannusta.

En usko ollenkaan että Volvo jaksaisi suurteholinkoa, olen kuitenkin sillä ajellut jo pitkään. Minusta on varsin tehoton härveli. Sopisi paremmin pienen pihan lumikoneeksi, ei tälläiseen isomman mittakaavan lumityöhön (vaikka kyse onkin vain pihatiestä ja tontista).

Pään kokoisen (u)rpon vois tietty hommata, mutten jaksa alkaa ropaamaan sitä kiinni tohon. Menee jo ylimalkaiseksi säätämiseksi.

Etukuormaajasta olisi hyötyä, voisi tehdä lumesta lumiaidat pihatien varrelle. Mutta samalla ostaa paremman lingon ja/tai traktorin....

// Kentsu

zetor8045

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5568
Vs: 40Hv traktorilla linkoaminen
Äkkiäkös tuohon turbon tempasee kylkeen kiinni  ::)  Sit jaksaa muttei kannata liikaa ottaa lissää tehoa....

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65909
Vs: 40Hv traktorilla linkoaminen
eikös lepällä ole sellanen pieniin traktoreihin tarkoitettu ja mitä ite olen joskus joutuna käyttään niin mänee myös vetinen paska läpi!      ei ku k-naatalouskauppaan hopihopi!

Jätkä

  • Vieras
Vs: 40Hv traktorilla linkoaminen
eikös lepällä ole sellanen pieniin traktoreihin tarkoitettu ja mitä ite olen joskus joutuna käyttään niin mänee myös vetinen paska läpi!      ei ku k-naatalouskauppaan hopihopi!

zape

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 104
Vs: 40Hv traktorilla linkoaminen
Tuokin pikku leppä siirtää yläkautta lunta ja ottaa voimaa aika paljon...mulla se olis pieni alenusvaihteelinen linko...yllättävän herkästi pyöri 405 vallulla...aika näyttää sen kohtalon, mut en vielä myy sitä. ::)

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: 40Hv traktorilla linkoaminen
Mä olen vielläkin vähän sen suurteholingon puolella. Sen kun laittaa pyörimään ilman lunta ja sen jälkeen tiputtaa keksinnön tielle ja pienellä pakkivaihteella tuuppaa taaksepäin niin tasaisen varmasti tie puhdistuu ja raktorilla ei tartte yrittääkkään liikkua siellä hangessa.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

apila

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 115
Vs: 40Hv traktorilla linkoaminen
Sen verran olen suurteholingolla lumitöitä tehnyt, että osaan jo jättää sen suvikelillä kotiin.. Kun siitä ei se nuoskalumi mene läpi niin se ei sitten mene..