Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Ketjumurskain  (Luettu 38720 kertaa)

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12200
  • Virolaista kiitos!
Vs: Ketjumurskain
No tuossa edellä on samoja ajatuksia mitä minullakin on. Kollegan giraffalla niittelin taannoin kokeeksi ja se oli hidasta ja tukkoista menoa.

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1603
Vs: Ketjumurskain
No tuossa edellä on samoja ajatuksia mitä minullakin on. Kollegan giraffalla niittelin taannoin kokeeksi ja se oli hidasta ja tukkoista menoa.

Elho ainakin imi metristä timoteita 15km/h.

zetor8045

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5568
Vs: Ketjumurskain
No tuossa edellä on samoja ajatuksia mitä minullakin on. Kollegan giraffalla niittelin taannoin kokeeksi ja se oli hidasta ja tukkoista menoa.

Elho ainakin imi metristä timoteita 15km/h.
Giraffassa on takaluukku auki ja vasarat paikassaan ja tuommosta 15km/h pystyy hyvin ajamaan jos vaan pellot sallii mutta aina ei kesannot vaan oo ihan tasaisiksi tahkottuja  ;D  Eikä se nyt kauheesti voimaa ota kun deutsi vaan murahtelee ja tuprauttelee kun tulee lakopaikka... Timpan perkinssi ei vaan jaksa  :o   Toi levein giraffa vaan on turhan soukka kesantojen ajamiseen...

teuturi

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 276

apilas

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 23100
  • fendt parkissa
Miksi kaikki jotka ovat erimieltä kanssani ovat idiootteja?

bouli

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5858
Vs: Ketjumurskain
Perustele.

Murskaa kasvuston eikä vain katkaise sitä. Jälki paljon siistimpää ja kasvukin mielestäni hitaampaa kuin niiton jäljiltä.
:o :o 

Mä olen yhden mun silmään yhtä siistin näköisen kun lautaskoneella ajettu nähnyt, se oli kyllä sitten vedetty ihan maata myöten. Yleensä jälki on aika järkkyä nyrheämistä.

dynamiitti

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 100
Vs: Ketjumurskain
Noniin, nyt kun on oma kone ollut jokusen viikon niin voikin kertoa vähän kokemuksia laitteesta. Eli kronoksen koneeseen nyt sitten päädyin ja hyvältä laitteelta on vaikuttanut ja ketjumurskain on juuri oikea laite omille kivikkoisille tienvarsille ja pellonreunoille. Aikaisempaan virkaa hoitaneeseen lieriöniittokoneeseen verrattuna ulottuvuus on erittäin hyvä vaikkakin edelleen tuntuu että eikö nyt edes tuonne ylety kun jokun kohta jää vieläkin ajamatta. Mutta eihän koskaan mikään riitä. Yllättävää oli kuinka vakaa traktori on vaikka ajaisikin kone ihan täysin sivulla. Sivusuuntaista keikkumista ei tunnu mutta mikäli kone ottaa vähän johonkin kantoon tms kiinni niin kampeaa kyllä hyvin. Tuli kävästyä länsikarhun pihalla jälkikäteen katsomassa koneita kun oli muuta asiaa sinne ja tuli huomattua että optimalissa terän kotelo on etureunastaan huomattavasti avonaisempi kuin kronoksessa. Kronoksessahan on se luukku minkä avaamalla etureunat on yhtä avoimet mutta ainakaan vielä sen avaamiselle ei ole ollut tarvetta vaikka koneella on tullut laskettua aika isojakin (n 15 cm) puita palasiksi. Tiedän, ei ole järkevää mutta yksittäinen puu siellä täällä menee helpommin kuin että sen erikseen lähtisi sieltä pois kaatamaan. Se oli myös yllättävää kuinka vähän kone heittää tavaraa traktorin päälle. Tottakai jotain pieniä lastuja/kiviä lentää  aina silloin tällöin mutta tuntuu että ne menee pääasiassa pitkittäissuunnassa koneeseen eikä niinkään sivulle traktoria kohti. Etureunassa ollut kumimatto oli hävinnyt jo ensimmäisen päivän jälkeen mutta se nyt ei mikään ihme ollutkaan pajukoiden repiessä sitä. Pientä miinusta noissa on kelamurskaimiin verrattuna vaatimaton työleveys mutta muuten on kyllä niin huolettomia koneita että olen tyytyväinen hankintaani.
ylipanostaja

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Vs: Ketjumurskain
Noniin, nyt kun on oma kone ollut jokusen viikon niin voikin kertoa vähän kokemuksia laitteesta. Eli kronoksen koneeseen nyt sitten päädyin ja hyvältä laitteelta on vaikuttanut ja ketjumurskain on juuri oikea laite omille kivikkoisille tienvarsille ja pellonreunoille. Aikaisempaan virkaa hoitaneeseen lieriöniittokoneeseen verrattuna ulottuvuus on erittäin hyvä vaikkakin edelleen tuntuu että eikö nyt edes tuonne ylety kun jokun kohta jää vieläkin ajamatta. Mutta eihän koskaan mikään riitä. Yllättävää oli kuinka vakaa traktori on vaikka ajaisikin kone ihan täysin sivulla. Sivusuuntaista keikkumista ei tunnu mutta mikäli kone ottaa vähän johonkin kantoon tms kiinni niin kampeaa kyllä hyvin. Tuli kävästyä länsikarhun pihalla jälkikäteen katsomassa koneita kun oli muuta asiaa sinne ja tuli huomattua että optimalissa terän kotelo on etureunastaan huomattavasti avonaisempi kuin kronoksessa. Kronoksessahan on se luukku minkä avaamalla etureunat on yhtä avoimet mutta ainakaan vielä sen avaamiselle ei ole ollut tarvetta vaikka koneella on tullut laskettua aika isojakin (n 15 cm) puita palasiksi. Tiedän, ei ole järkevää mutta yksittäinen puu siellä täällä menee helpommin kuin että sen erikseen lähtisi sieltä pois kaatamaan. Se oli myös yllättävää kuinka vähän kone heittää tavaraa traktorin päälle. Tottakai jotain pieniä lastuja/kiviä lentää  aina silloin tällöin mutta tuntuu että ne menee pääasiassa pitkittäissuunnassa koneeseen eikä niinkään sivulle traktoria kohti. Etureunassa ollut kumimatto oli hävinnyt jo ensimmäisen päivän jälkeen mutta se nyt ei mikään ihme ollutkaan pajukoiden repiessä sitä. Pientä miinusta noissa on kelamurskaimiin verrattuna vaatimaton työleveys mutta muuten on kyllä niin huolettomia koneita että olen tyytyväinen hankintaani.

dynamiitilla on aika todenmukainen käsitys ketjumuskaimesta. Elhossa on vielä se parempi että etureunassa roikkuu ketjunpätkiä suojuksena ja ne pysyy hyvin mukana.

Kelamurskaimen käyttäjät vaan kulkee laput silmillä ja koettaa kehua omaa paskaa hankintaansa.  ;D
Kui mää ain olen paras?

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1603
Vs: Ketjumurskain
Noniin, nyt kun on oma kone ollut jokusen viikon niin voikin kertoa vähän kokemuksia laitteesta. Eli kronoksen koneeseen nyt sitten päädyin ja hyvältä laitteelta on vaikuttanut ja ketjumurskain on juuri oikea laite omille kivikkoisille tienvarsille ja pellonreunoille. Aikaisempaan virkaa hoitaneeseen lieriöniittokoneeseen verrattuna ulottuvuus on erittäin hyvä vaikkakin edelleen tuntuu että eikö nyt edes tuonne ylety kun jokun kohta jää vieläkin ajamatta. Mutta eihän koskaan mikään riitä. Yllättävää oli kuinka vakaa traktori on vaikka ajaisikin kone ihan täysin sivulla. Sivusuuntaista keikkumista ei tunnu mutta mikäli kone ottaa vähän johonkin kantoon tms kiinni niin kampeaa kyllä hyvin. Tuli kävästyä länsikarhun pihalla jälkikäteen katsomassa koneita kun oli muuta asiaa sinne ja tuli huomattua että optimalissa terän kotelo on etureunastaan huomattavasti avonaisempi kuin kronoksessa. Kronoksessahan on se luukku minkä avaamalla etureunat on yhtä avoimet mutta ainakaan vielä sen avaamiselle ei ole ollut tarvetta vaikka koneella on tullut laskettua aika isojakin (n 15 cm) puita palasiksi. Tiedän, ei ole järkevää mutta yksittäinen puu siellä täällä menee helpommin kuin että sen erikseen lähtisi sieltä pois kaatamaan. Se oli myös yllättävää kuinka vähän kone heittää tavaraa traktorin päälle. Tottakai jotain pieniä lastuja/kiviä lentää  aina silloin tällöin mutta tuntuu että ne menee pääasiassa pitkittäissuunnassa koneeseen eikä niinkään sivulle traktoria kohti. Etureunassa ollut kumimatto oli hävinnyt jo ensimmäisen päivän jälkeen mutta se nyt ei mikään ihme ollutkaan pajukoiden repiessä sitä. Pientä miinusta noissa on kelamurskaimiin verrattuna vaatimaton työleveys mutta muuten on kyllä niin huolettomia koneita että olen tyytyväinen hankintaani.

dynamiitilla on aika todenmukainen käsitys ketjumuskaimesta. Elhossa on vielä se parempi että etureunassa roikkuu ketjunpätkiä suojuksena ja ne pysyy hyvin mukana.

Kelamurskaimen käyttäjät vaan kulkee laput silmillä ja koettaa kehua omaa paskaa hankintaansa.  ;D

Mä en oo ostanu mitään. Ryskätään maamiesseuran koneella ensin pusikot kuntoon niin pääsee oma kone sitten joskus helpommalla  ;D ;D

dynamiitti

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 100
Vs: Ketjumurskain
Elhossa on vielä se parempi että etureunassa roikkuu ketjunpätkiä suojuksena ja ne pysyy hyvin mukana.

Tuossakin takareunassa on ketjut niin ihmetyttää miksei niitä ole voinut etureunaankin laittaa. Suunnittelin kyllä että täytyy jossain vaiheessa tehdä siihen eteenkin vastaava 'ketjuverho'.

Lainaus
Kelamurskaimen käyttäjät vaan kulkee laput silmillä ja koettaa kehua omaa paskaa hankintaansa.  ;D

Sen verran kuullut noista kokemuksia semmosilta jotka sitten lopulta on vaihtaneet ketjumurskaimiin etten edes harkinnut niitä. Jos vähänkään on vaarana osua kiviin niin kannattaa sitten varautua tekemään (kallista) remonttia...
ylipanostaja

Paalinpyörittäjä

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6908
Vs: Ketjumurskain
Siis oikea kone oikeaan työhön. Ittellä on etupäässä kelamurskain ns y-terillä kesannon/LHPn/VLNn hoitoon ja nimenomaan y-terät niin silppu hyvää eikä ota liikaa voimaa :) Takana on sitten ketjumurskain ojien, tiensivujen ja muiden kivikoiden/epäilyttävien alueiden hoitoon ;) Vasaraterillä kesantomurskaimesta yritetään tehdä reunanhoitokone, jonka jälkeen se on huono molempiin tehtäviin..
Niittokone on korjattavan heinän niittämiseen tarkoitettu, jos vahvan apilikon niittää murskaamatta, niin karhon alta osa kasvustosta kuolee ja rikat valtaa tuon tilan, luomussa ei ole näissä asioissa varaa löysäillä ;)

koivumaki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3674
  • Valtra CNH TopliftStaja Kaweco
Vs: Ketjumurskain
Mä olen tuolla raskasteräkelakoneella ajellu kivisiä tiensivuja aika monta vuotta.Ja kesannot...

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Vs: Ketjumurskain
Mä olen tuolla raskasteräkelakoneella ajellu kivisiä tiensivuja aika monta vuotta.Ja kesannot...

Kattelin sellaista uutta Perfectiä tänään ja on se kyl tosi järeä.
Kui mää ain olen paras?

korvakarva

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2
Vs: Ketjumurskain
Herätellään vanhaa ketjua. Ketju murkainta olen hankkimassa. Naapurin cabea olen lainannut pari kertaa ja päätin että kelakonetta en hanki. Tuntuu kela olevan vääränä aina. Pellonreunoja ja kivisia tien reunoja ajaisin, urakointiakin olen kartoittanut.

Kronos kai se paras olisi mutta nyt on elhosta tarjouskin. Käytettyjä elhoja kun katsoo, puomi näyttää antautuvan, uudemmissa jo vahvemman näköinen. Taitaa Elho olla kuitenkin hyvän koneen maineessa?

Nufa

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 14
Vs: Ketjumurskain
Jos on vähänkin enempi murskattavaa, tai kiviä, niin unohda Elho. Osta Optimal tai Ilsbo (sama kone) sivusiirrolla, niin saat hyvän, ulottuvan, ja kestävän koneen pitkäksi aikaa.