Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Valoharjattomat uudet navetat!?!  (Luettu 11425 kertaa)

antti-x

• Vieras
Valoharjattomat uudet navetat!?!
Niin siis mikä saa ihmiset vaikka ostamaan uuteen 30+ metriä leveään navettaan vajaalla 20 000 eurolla ledvaloja sen sijaan että pistäisivät pari tonnia valoharjaan ainakin hormien väliin. Metrin leveä valoharja maksaa kalliillakin toimittajalla vain jotain 60-70€/metri  (+ ehkä jotain lakkuja kantavaksi rakenteeksi)  ja  jos kattoneliö maksaa 50€ niin varsinaista lisäkustannusta tulee 10-20€/m. Ja jos itse/tuntihinnalla pitäisi tehdä se harja, niin valoharjaa helpompaa tapaa ei juuri olekaan.

Tässä se kalliin toimittajan malli näin esimerkkinä:

http://www.delaval.fi/ImageVaultFiles/id_4454/cf_5/Harjaikkunaesite.PDF 

Suki

• Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
Vs: Valoharjattomat uudet navetat!?!
Öö.. ne valot pitää ostaa sinne navettaan oli valoharja tai ei? Talvella on pruukannut olemaan pimeätä ja öisinkin. Tähän aikaan vuodesta vaan hämärää.. Ledit ovat erittäin kestäviä ja energiatehokkaita.
Selittäjät selittää,
koirat haukkuu perään,
mutta karavaani kulkee taas.

antti-x

• Vieras
Öö.. ne valot pitää ostaa sinne navettaan oli valoharja tai ei? Talvella on pruukannut olemaan pimeätä ja öisinkin. Tähän aikaan vuodesta vaan hämärää.. Ledit ovat erittäin kestäviä ja energiatehokkaita.

Minä olen ostanut eläessäni varmaan parikymmentä led-valaisinta. Noin kolmannes toimii edelleen. Jos se "ikuisen takuun" ledi kuuluu siihen muuhun 66% niin valmistaja on sekunnissa konkurssissa, takuut haihtuneet kuin tuhka tuuleen ja uusia polttimojakaan ei saa vaihdettua.

edit:
Laskennallisesti uusi 2 robon navetta vaatii 12 x 400w eli 4800w spn/monimetallivaloa, tai vajaa 4000w ledivaloa (ainakin saadun led-tarjouksen perustella) eli 1 kw:n eli vajaa 10 senttiä tunnissa voi säästää täyden valaistuksen aikoina. Jos niitä aikoja on tosi paljon, vaikka 2000 tuntia vuodessa niin vuodessa säästää jo 200€. 10000 euron hintaero säästyy siis 50 vuodessa.  8)

Jos laskee että monimetallipolttimot pitäisi vaihtaa niinkin usein kuin 2 vuoden välein, niin 12 polttimoa maksaa 500€ , ja vaihtotyö toiset 500 jos haluaa vuokrata vaikka kuukulkijan :) Tällöin ledit säästävät jo 700 € vuodessa ja maksavat itsensä takaisin 14 vuodessa jos rahoituskuluja ei huomioida. Ehkä reilussa 20 vuodessa jos kulut huomioidaan.

Mutta jos pistää valoharjan eikä tarvitse valoja ylipäänsä kuin 4-5kk vuodesta, niin ei niitä lampputunteja tule kuin reipas tuhat, ja monimetallitkin kestävät 4-5v, SPN 6-7v jos keltainen valo ei häiritse.

Viimeksi muokattu: 07.07.12 - klo:21:48 kirjoittanut antti-x

Suki

• Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
Aika hämäränä meinasit ROBOnavetan pitää.. Ei tuo harja nyt NIIIN mullistava ole 30 metriä leveässä navetassa. Reilu tuhat lampputuntia = keskimäärin kolme tuntia valot päällä navetassa vuoden ympäri? Joo, ei niitä kaikkia ole tietty pakko yhtäaikaa päällä pitää mutta silti. Mikäli ei ole tuon kalliimpaa valoharja niin mikä nottei, luonnonvalo on jo työmukavuustekijä, paitsi kesähelteillä. Mitenkä harja pimeäksi?

Viimeksi muokattu: 07.07.12 - klo:21:58 kirjoittanut Suki

Selittäjät selittää,
koirat haukkuu perään,
mutta karavaani kulkee taas.

Ojala

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Edelläkävijä ajaa Variolla...
43 metriä Secco Lumiridge harjaa 2,2m leveenä tulee kapeeseen navettaan http://www.jobillico.com/medias/exponent/3202/images/15513.jpg

Valoautomatiikka ja sääädettävätehoiset lamput olis huutokaupassa tehdasvalo.fi

Siihen hintaan n.500 eur metri sis 9 hormia, ihanan kallista sanoisin  :P
(Myyjänä Suomeen Latter tai kalliimmalla Ruottistakin saa)
Köyhän täytyy ostaa vain parasta,
siksi Fendt... ;)
(Vanha saksalainen sananlasku)
ps. Totuudenpuhujaa harvoin kiitetään ;-)

antti-x

• Vieras
43 metriä Secco Lumiridge harjaa 2,2m leveenä tulee kapeeseen navettaan http://www.jobillico.com/medias/exponent/3202/images/15513.jpg

Valoautomatiikka ja sääädettävätehoiset lamput olis huutokaupassa tehdasvalo.fi

Siihen hintaan n.500 eur metri sis 9 hormia, ihanan kallista sanoisin  :P
(Myyjänä Suomeen Latter tai kalliimmalla Ruottistakin saa)

Meillä on pihassa 54 metriä lumiridgeä (+ samat 9 hormia) lavoilla odottamassa asennusta (päätettiin kokeilla asennus itse) mutta Ojala saa tulla harjoittelemaan asennusta ilmaiseksi jos haluaa, ;) , nyt pitää itse keskittyä valuihin Lalmekin http://www.lalmek.se/cleanmatic/cleanmatic_utgodsling.htm muoteilla. Kovat rahdit muuten ruotsalaisilla.  :'(

Viimeksi muokattu: 08.07.12 - klo:00:01 kirjoittanut antti-x

antti-x

• Vieras
Mitenkä harja pimeäksi?

En usko että tuo on oikea ongelma, mutta pitihän siihen heti keksiä ratkaisu kun haaste on heitetty: 20 pattinkia ja 10 sopivan kokoista hopean väristä tai valkoista (eli lämpöä heijastavaa) kevytpeitettä. Pattingit rullataan peitteen laitoihin, ja nidotaan kiinni, koko paketti rullalle ja nojaamaan räystästä vasten. Tikkailla katolle ja paketit auki hormien väliin. Kun tuuletus on hormeilla, harjan voi tosiaan halutessaan pimentää, rahaa menee satasen tai kaksi ja aikaa ekalla kerralla pari tuntia. Avaamiseen ja sulkemiseen vartin verran koska rullat voi jättää katolle ellei mitään järkyttäviä myrskyjä ole luvassa.

Carlosi

• Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
Onko tosiaan tarvetta valoharjalle? Itelle tulee 2.1m korkeet verhot ja päätykolmiot "kasvihuonekennosta" niin on se kumma jos ei luonnonvalo riitä talvellakin. Päädyissä  kenno on halvempaa kuin tavallinen peltivillapelti mistä muu seinä tulee.

antti-x

• Vieras
Onko tosiaan tarvetta valoharjalle? Itelle tulee 2.1m korkeet verhot ja päätykolmiot "kasvihuonekennosta" niin on se kumma jos ei luonnonvalo riitä talvellakin. Päädyissä  kenno on halvempaa kuin tavallinen peltivillapelti mistä muu seinä tulee.

Eihän se tosiaan pakollinen ole, mutta itse pistäisin kuitenkin jonkin verran lämpöä falskaavan kennolevyn valaistuksen kannalta optimaalisimpaan paikkaan. Kyllä meillekin tulee jonkin verran valoa läpäisevää materiaalia 2,5metrin korkeudelta molempiin sivuseiniin (puhallettavaa ja tavallista verhoa) ja jonkimmoiset kennolevyikkunat päätyihin.

Viimeksi muokattu: 09.07.12 - klo:07:18 kirjoittanut antti-x

vms1

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
mä hieman kyllä harkitsisin nyt valokatteen laittamista. Ainakin pitäisi olla selvä varmistus että vesi ei kondensoidu katteen alle kun aluskatetta ei ole. Muutenkin pidän valohyötyä mitättömänä koska kesällä elukat on pihalla ja valoa saa päädyistä ja sivuista. Talvella taas katolla on lunta joka vie kennon hyödyn  valaistusmielessä. Tärkeämpi on saada tiivis kattto jotta se ei sotke luonnollisen ilmanvaihdon virtauksia.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

Carlosi

• Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
mä en kyllä usko että se valoarja tuo litraakaan lisää maitoa saatikka lisää niiden eläinten hyvinvointia. Monesti vaan ostellaan kaikkea ihan vaan siinä toivossa että eläinten on sitten parempi olla - "tai niin se myyjä ainakin sano".

Ojala

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Edelläkävijä ajaa Variolla...
mä en kyllä usko että se valoarja tuo litraakaan lisää maitoa saatikka lisää niiden eläinten hyvinvointia. Monesti vaan ostellaan kaikkea ihan vaan siinä toivossa että eläinten on sitten parempi olla - "tai niin se myyjä ainakin sano".

Pienentää sähkölaskua, parantaa eläinten terveyttä/hedelmällisyyttä ja hoitajallekin
mukava joskus kattella taivaalle navetasta.  Luotan siihen että investointi on tuottava  8)
Köyhän täytyy ostaa vain parasta,
siksi Fendt... ;)
(Vanha saksalainen sananlasku)
ps. Totuudenpuhujaa harvoin kiitetään ;-)

antti-x

• Vieras

Vähän sama juttu kuin laidunnuksen tai ikkunoiden kanssa noin yleensä, turhanpäiväistä humpuukia.  ::)

Carlosi

• Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
Aika optimismia verrata valoharjaa laidunnukseen tai edes viitata siihen. Eläinten hyvinvointi tehdään kyllä enemmän hyvällä hoidolla, riittävällä tilalla, hyvällä ilmalla,kuivituksella jne. Ei se valokaan turha asia ole mutta ei tämä mun mielestä edelleenkään mikään käänteentekevä ratkaisu oo. Kävin just viimeviikolla navetassa missä oli robotit, koneellinen ilmanvaihto, ei kaksoiskiertoa, mattoruokkija, ei valoharjaa, normi-ikkunat, paalirehu jne eli siis management miesten mukaan kaikki pielessä mutta tuotos 11500. Ei se valoharja autuaaks tee, ei siitä haittaakaan varmasti oo. Sanottakoon nyt että en osoita tätä hlökohtaisena kettuiluna kenellekään eikä itellekäään tule nuista kuin robotti.  Mulle ihan sama miten kukin navettansa toteuttaa, tärkeää on että on itse on tyytyväinen valintoihinsa, kokee ne hyviksi ja tekee niitä tuottavia investointeja.

antti-x

• Vieras
Aika optimismia verrata valoharjaa laidunnukseen tai edes viitata siihen.

Myönnettäköön, pieni kärjistys. Mutta laidunnukseen liittyen minulle tuli mieleen helppo keino jolla ainakin jotkut voivat kokeilla välittävätkö lehmät (keino)valon määrästä: Jos pihatossa on vapaa laidunnus niin vaikka parin viikon ajan joka toinen päivä pistää kaikki valot päälle päivän ajaksi, ja joka toinen päivä jättää kaikki pois päältä. Ja yhtenä tai kahtena (aina samana) kellonaikana joka päivä laskee sisällä olevat eläimet.