kyllä tää on sitä tätä. Miksi yrittäjyyttä pitää aina pyrkiä vastustamaan vähentämällä tukia niiltä jotka oikeasti tekee töitä ja saa jotain aikaiseksi. Jos joku väittää että 200 lehmän ja kolmen työntekijän yrittys ei ansaitse isäntäparille sadantonnin palkkoja niin aika hakusessa on.
Sitten tähän lainan takaukseen. Se on vaan nykyään niin että pankille ei riitä takauksia navettaprojektille jos ei ole muuta omaisuutta eli maata. Itse navetta voi olla hyvinkin kannattava ja aleen infraa nostava mutta lainatakuut on saatava jostain muualta. Siinä kunta rupee olemaan ainoita vaihtoehtoja.
Tuo on aika helkkarin kohdalleen sanottu. Itse en maatalouden tukipolitiikasta ymmärrä paljoakaan, mutta olen monta vuotta saanut toimia urakoitsijana noiden isojen navetoiden ympärillä ja ihmettelen vieläkin sitä työntekijöiden määrää, mitä meitä liikkuu noilla tiloilla.
Meitä on koneurakoisijoita, rahtareita, huoltomiehiä, koneenkorjaajia, sähkö- putki- rakennusmiestä ym.liipparia ja edustajaa. Se materiaalivirta on siis aivan järjetön ja sen taas tiedän aivan satavarmasti, että yksikään meistä tilan ulkopuolisista ei saada mitään maataloustukea. Siis suoranaista. Kyllä se on se työllistavä tila, joka meille palkan maksaa.
Tuota taustaa vasten en ymmärrä sitä joidenkin henkilöiden jatkuvaa kitinää ja kadehtintaa niitä kohtaan, jotka vielä uskaltavat tehdä muutakin, kuin rapsuttaa hilsettä munistaan ja kaivaa vaikkua korvistaan.
Vaikkakin, ymmärtääkseni, se yrittäminen tehdään maantieteellisesti aivan ***** väärässä paikassa.