Meillä käytössä vanha Fiat-Hitachi FH120 maatilakäytössä, joka on mielestäni sopiva kokoluokka tähän käyttöön. Tuossa koneessa on reilut 10000 tuntia mittarissa, mutta kaikki pelaa niin kuin pitääkin. Tuossa koneessa ainakin on sen verran mukavat pumput ja hydrauliikka muutenkin, ettei konetta tarvitse huudattaa täysillä, vaan keskialueen kierrokset riittävät kovasti puomin liikutteluun tehokkaasti. Tuon kokoinen kone myös liikkuu traktorilavetilla, tosin lavetti meillä on sellainen ettei konetta saa ajettua lavetin pyörien päälle, jolloin kyllä painopiste on matalalla mutta lavetti on pitkä ja paljon kaivurin painoa tulee aisalle. Taitaa 3 tonnia hieman ylittyä...
Yksi asia johon tela-alustaisessakin kiinnittäisin huomiota ainakin täällä moommalan syvissä turvepohjaisissa maissa on alavaunun mitta ja käytössä olevat laput. Vaikkei tuokaan iso ole, mutta kun on sinänsä ketterällä normaalilla alavaunulla ja 700mm lapuilla, olen sen saanut tänäkin kesänä jo pari kertaa kiinni, toisella kertaa kunnostettavalla turvetuotantoalueella, joka kyllä oli todella märkää sekä salaojatyömaalla joka myös oli käytännössä ollut ojaton jo parikymmentä vuotta ja peruskosteutta maassa oli paljon. Toki noin pientä konetta saa vielä avitettua traktorillakin kun ei kovin syvään hiero, M120 Valtralla on saanut aina sen verran ketjua kireälle että on noussut haudastaan...
Toinen kone ojatyömaalla tänä kesänä oli pitkällä alustalla oleva FK165 hieman lyhennetyillä 1200mm lapuilla (lappujen mitta 1070mm koska alavaunuun ei ole mahtunut täysipitkät), sillä ei ollut mitään ongelmaa kaivaa siinä missä oma kone kyllä liikkui mutta oikein mitään ei voinut tehdä kun kone alkoi hieromaan itseään maan alle. Jos tuota omaa konetta vielä joskus päivitetään niin tulee kyllä vähän pidemmillä lapuilla ja mahdollisesti pidemmällä alavaunullakin.
Kallistuva pikaliitin on kyllä ehdoton varuste kun siihen on päässyt tottumaan, saa kaikki kauhat, routapiikin ja kantoharan siihen asentoon kuin kulloinkin tarvitsee, ei haittaa vaikka kone olisi vähän vinossa tai ojaa pitäisi kaivaa sivusta muotokauhalla.
Ja alavaunuun sukset jos pitää ajella muuallakin kuin tasaisella maalla, säästää perusketjuja paljon kun ei laput taittuille alla miten sattuu. Viime talvena saatiin tehtyä energianipsukin tuohon, kannokossa ei olisi raaskinut ajella ilman suksia molemmin puolin telaa...
Ympäripyörivän telakoneen tulon jälkeen ei ole tullut ikävä Vammas Kersanttia, joka oli kyllä tasalattiaohjaamollakin ja sinänsä täydessä kunnossa, töissä se on vieläkin uudella omistajalla tuossa vähän matkan päässä.