Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Paripyöräkeskustelu  (Luettu 50295 kertaa)

piki1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 652
Vs: Paripyöräkeskustelu
3.3 metriä parikkailla ei näy eikä tunnu kolmemetrisen kylvimen edessä missään. 18.4-38 tuplana tai toinen 520mm, ehkä hieman kapoisella välivanteella menee nätisti.
Mutta onko jollakin esim. 20.8 renkaisessa 3m kylvökone perässä?? pohjanmaalla??  ;)
Meillä parikkaat äestyskoneessa joka nurkassa, kylvötraktorissa takana, ja lietekoneessa kasisataset, kaikkiin olen ollut tyytyväinen. Tuo kasisatasratas on ihan hyvä kompromissi koneessa, jolla ajetaan ympäri vuoden pellolla, venakot vaan kuluu lietevaunua asfaltilla ajettaessa nopsaan....
[/quote]Mutta ethän sää saa vetää niillä 800silla perävaunua tiellä mutta 650:t paripyörien kans onnistuu.traktori ylittää 260 joten ei saa vetää kärryä tiellä muuten kun viedessä pellolle tyhjänä, paripyöriä taasen ei lasketa traktorin leveyteen jos muuten alittaa 260 cm.

Viimeksi muokattu: 17.05.12 - klo:08:36 kirjoittanut piki1

2620

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 296
Vs: Paripyöräkeskustelu
Kylmis hei, renkaisiin kohdistuva paino jaetaan renkaan/renkaiden kantopinta-alalla. Mitä pienempi ala, sitä syvemmälle tiivistysvaikutus ulottuu.

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12530
  • Virolaista kiitos!
Vs: Paripyöräkeskustelu
18,4- 38 paripyörillä menee hyvin 3m koneen sisäpuolelle raideväli vaan kapoiseksi traktorista.
Ja kuinkahan helposti tämä onnistuu? Täytyy katsoa onko minulla jossain säätövaraa, tältä istumalta väittäisin, että ei ole.

Ehkä välivannetta kaventamalla saisi puuttuvat sentit kasaan.

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12530
  • Virolaista kiitos!
Vs: Paripyöräkeskustelu
Kylmis hei, renkaisiin kohdistuva paino jaetaan renkaan/renkaiden kantopinta-alalla. Mitä pienempi ala, sitä syvemmälle tiivistysvaikutus ulottuu.
No hei, hei  :D ;D

volvo88

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 436
Vs: Paripyöräkeskustelu
Jos olis 4m kylvökones vois harkita parejakin...


Miksei 3 metrisen kylvökoneen kans voi (muka) käyttää paripyöriä? Mulla on 600:t joiden rinnalla 520:t, vähä tulee koneen leveyden yli, mutta haittaakse? ??? Rapamaalla ainaki on hyvät olemas, tulee tasempi jälki (pyöränvälijyrä löytyy kans)

Kyllä paripyörillä voi hyvin vetää 3 metristä, mielestäni voi vetää vaikka 2 metristä jos tahtoo. Miksi sen kylvökoneen pitäisi möyhentää paripyörien leveydeltä? Eihän se mitään haittaa vaikka paripyörä polkee kylvettyä, polkeehan sivupyöräkoneessa kylvökoneen pyöräkin? Monet vielä jyrää ja silloin kyllä poljetaan kylvettyä. ::)

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1603
Vs: Paripyöräkeskustelu
Mikään ei oo niin tyhmän näkööstä kun kylvää pyöränvälijyrällä varustetulla kylvinkoneella ilman paripyöriä  ;D

supersammakko

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8658
  • You're a slave to money then you die
Vs: Paripyöräkeskustelu
Kyllä paripyörillä voi hyvin vetää 3 metristä, mielestäni voi vetää vaikka 2 metristä jos tahtoo. Miksi sen kylvökoneen pitäisi möyhentää paripyörien leveydeltä? Eihän se mitään haittaa vaikka paripyörä polkee kylvettyä, polkeehan sivupyöräkoneessa kylvökoneen pyöräkin? Monet vielä jyrää ja silloin kyllä poljetaan kylvettyä. ::)
Juu tätä mää kans ihmettelen, paripyörät on ja perässä 2,5 kylvin eikä ole mitään tuskaa vaikka paripyörä kulkee kylvetyllä.

Ja muistakaa lapsukaiset sitten se, että renkaan koko ei ole ainut asia mikä vaikuttaa tiivistymiseen. Dynareteen 4 tn akselipaino on neljä tonnia vaikka siinä olisi neljät pyörät rinnakkain. Tätä voisi pohjanmaan pehmeiden peltojen jampat myös joskus miettiä, mutta eihän se ole sitten enää niin komeaa...  ;D

Viimeksi muokattu: 17.05.12 - klo:10:37 kirjoittanut supersammakko

Nothing is Something Worth Doing

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12530
  • Virolaista kiitos!
Vs: Paripyöräkeskustelu
Mikään ei oo niin tyhmän näkööstä kun kylvää pyöränvälijyrällä varustetulla kylvinkoneella ilman paripyöriä  ;D
Viimeiset viisi vuotta on näytetty todella tyhmiltä. Ei ongelmaa ;D

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12530
  • Virolaista kiitos!
Vs: Paripyöräkeskustelu
Juu tätä mää kans ihmettelen, paripyörät on ja perässä 2,5 kylvin eikä ole mitään tuskaa vaikka paripyörä kulkee kylvetyllä.
[/quote]
Ei kai siinä ole mitään ongelmaa, kun on silmää katsoa mistä ajaa. :D

rene

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5964
Vs: Paripyöräkeskustelu
Muistaakseni yhdellä 710/70-38 renkaalla saa lähes yhtä pienen pintapaineen mitä kahdella 20.8-38 renkaalla, joten aika turha ruveta levikkeitä laittamaan.
Ei nyt ihan mutta melkoisen kosketuspinnan saa aikaan kun laskee painetta :o

ravenlord

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1648
Vs: Paripyöräkeskustelu
Minen oo viittiny paripyöriä laittaa, tosin tuo kylvökone on vain 3 metrinen takapyöräkone ja rattorin renkaat 18,4-34, tottahan siitä vähän jälkeä jä mutta kiekkovantaat rikoo ja tasaa senverran sitte mitä tarvittoo...
Asiaan kuin asiaan, asiaton vastaus :)

rene

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5964
Vs: Paripyöräkeskustelu
Kylmis hei, renkaisiin kohdistuva paino jaetaan renkaan/renkaiden kantopinta-alalla. Mitä pienempi ala, sitä syvemmälle tiivistysvaikutus ulottuu.
No hei, hei  :D ;D
Väitän kyllä vastaan.  Muokkauskerroksessa ja heti sen alapuolella vaikuttaa suoraan pintapaine tiivistymiseen mutta vaikkapa metrin syvyydessä on enää vähän merkitystä minkä kokoinen tassu maata talloo jos pyöräpaino alkaa olla likellä kymmentä tonnia.  Ja tuossa syvyydessä muutokset näkyy pitkään :(

koivumaki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3674
  • Valtra CNH TopliftStaja Kaweco
Vs: Paripyöräkeskustelu
Kylmis hei, renkaisiin kohdistuva paino jaetaan renkaan/renkaiden kantopinta-alalla. Mitä pienempi ala, sitä syvemmälle tiivistysvaikutus ulottuu.
No hei, hei  :D ;D
Väitän kyllä vastaan.  Muokkauskerroksessa ja heti sen alapuolella vaikuttaa suoraan pintapaine tiivistymiseen mutta vaikkapa metrin syvyydessä on enää vähän merkitystä minkä kokoinen tassu maata talloo jos pyöräpaino alkaa olla likellä kymmentä tonnia.  Ja tuossa syvyydessä muutokset näkyy pitkään :(

---juurikin näin.Pintapaine ratkaisee maan kohtalon pintakerroksessa.Metrin syvyydessä ratkaisee akselipaino.
---ystävämme ruåtsalaiset tutkivat asiaa jo 70 luvulla isojen Volvojen aikaan.

koivumaki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3674
  • Valtra CNH TopliftStaja Kaweco
Vs: Paripyöräkeskustelu
Jos olis 4m kylvökones vois harkita parejakin...


Miksei 3 metrisen kylvökoneen kans voi (muka) käyttää paripyöriä? Mulla on 600:t joiden rinnalla 520:t, vähä tulee koneen leveyden yli, mutta haittaakse? ??? Rapamaalla ainaki on hyvät olemas, tulee tasempi jälki (pyöränvälijyrä löytyy kans)

Kyllä paripyörillä voi hyvin vetää 3 metristä, mielestäni voi vetää vaikka 2 metristä jos tahtoo. Miksi sen kylvökoneen pitäisi möyhentää paripyörien leveydeltä? Eihän se mitään haittaa vaikka paripyörä polkee kylvettyä, polkeehan sivupyöräkoneessa kylvökoneen pyöräkin? Monet vielä jyrää ja silloin kyllä poljetaan kylvettyä. ::)

--mun pointti ei ole tuo 'ylileveys' suhteessa kylvökoneeseen.Syy paripyörättömyyteen on tarve vedellä perävaunuja kylvötraktorilla kesken kylvöjen.Toinen ihan todellinen murhe on todella kapeat liikenteenjakajat joiden läpi 4m konetta ei oikein voi ajaa.Noissa joku 3,6m leveä vetokonekin on liian leveä.
--eilen juuri juttelin naapurin kanssa joka vaihtoi kiinteän 4m koneen+paripyörät taitettavaan 4m koneeseen ja vetokoneessa 710 misukat.Paljon helpompi liikenteessä tämä uusi yhdistelmä.

Masinisti

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 250
Vs: Paripyöräkeskustelu
Renkaan kosketuspinnanalan tiivistävä vaikutus levenee 60 asteen kulmassa syvyyssuunnassa, eli paino per neliösenttimetri ei ole sama maan pinnalla kuin esim. metrin syvyydessä. Parirenkaiden käyttö vähentää aina tiivistymistä myös syvemmissä maakeroksissa. Levikkeiden käyttö myös vähentää polttoaineen kulutusta yllättävän paljon. Koitin äestää ilman levikkeitä kun otettiin ne pois siirtoajan ajaksi, 8t painavan koneen luisto oli 20-25% eli ei mitään järkeä.