Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Paripyöräkeskustelu  (Luettu 45035 kertaa)

Cornfarmer

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 716
Vs: Paripyöräkeskustelu
En keksi oikeastaan yhtään hyvää argumenttia levikkeitten puolesta.

Siellä vauraassa etelässä ei tietysti haittaa että yhden seitensatasen hinnalla muutaman 20.8 ja traktorin saa vaikka taskuparkkeerattua kun levikkeet pudotetaan kylvöjen jälkeen pois

Et sää nyt ymmärrä että jos DynaVtssä on levikkeet niin se on yli neljä metriä leviä.

Ja vilkkaassa liikenteessä sellainen on hengenvaarallista.
Se dyna-vt liikenteessä on hengenvaarallinen muutenkin  :P

Perustele.
Paska ajaa ja rupee moottori huutamaan niin perkeleesti että välillä saa pelätä lentääkö kampiakseli ulos kun polkimesta päästää jne... Ja on muuten oikeasti todella suuri ero oikean Fendtin ja pirkka version välillä... Fendtillä ajellu tässä pari päivää ajellut ja siinä oikeasti tapahtuu heti kun poljinta painaa toisinkuin Dyna-vt:ssä  :P

Taitaa moottori ja vaihteisto ohjelma toimia yhteen paremmin ventillä, eikös massikassa ole massikan poikaan tekemä ohjelma vaihteiston ja moottorin välillä, joka on liitetty agco sisu power moottoriin....

supersammakko

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8652
  • You're a slave to money then you die
Vs: Paripyöräkeskustelu
Mulla on kylvötraktorissa paripyörät takana, edessä ei, toinen kone on taas lainakone ja kukaan ei ole ikinä siihen viitsinyt apupyöriä asentaa. Joskus tulevaisuudessa kun ostan uuden traktorin, niin olen himoinnut siihen kunnon läskejä, vähintään ne 710 tai leveämmät. Trelleborgit olisi hienot, muutamaan otteeseen olen ajanut 905 vallut jossa oli sellaiset alla meno oli uskomattoman pehmeää jopa kynnöksellä. Kalliitahan leveät pyörät on, mutta uuden koneen oston yhteydessä voisin raaskia sellaiset vakiogummien tilalle ottaa. Talvella ne on ehkä epäkäytännölliset, mutta pitää jättää joku vanha raato piha-/metsäajoon.
Nothing is Something Worth Doing

zetor8045

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5568
Vs: Paripyöräkeskustelu
En keksi oikeastaan yhtään hyvää argumenttia levikkeitten puolesta.

Siellä vauraassa etelässä ei tietysti haittaa että yhden seitensatasen hinnalla muutaman 20.8 ja traktorin saa vaikka taskuparkkeerattua kun levikkeet pudotetaan kylvöjen jälkeen pois

Et sää nyt ymmärrä että jos DynaVtssä on levikkeet niin se on yli neljä metriä leviä.

Ja vilkkaassa liikenteessä sellainen on hengenvaarallista.
Se dyna-vt liikenteessä on hengenvaarallinen muutenkin  :P

Perustele.
Paska ajaa ja rupee moottori huutamaan niin perkeleesti että välillä saa pelätä lentääkö kampiakseli ulos kun polkimesta päästää jne... Ja on muuten oikeasti todella suuri ero oikean Fendtin ja pirkka version välillä... Fendtillä ajellu tässä pari päivää ajellut ja siinä oikeasti tapahtuu heti kun poljinta painaa toisinkuin Dyna-vt:ssä  :P

Taitaa moottori ja vaihteisto ohjelma toimia yhteen paremmin ventillä, eikös massikassa ole massikan poikaan tekemä ohjelma vaihteiston ja moottorin välillä, joka on liitetty agco sisu power moottoriin....
Tuossa Dyna-vt oli perkinsi ohjelmoituna ja johonkin hukkuu tehoa vaan paljon...

Klapikauppias

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1349
Vs: Paripyöräkeskustelu
Asiasta mitään ymmärtämättömänä, tänään näin, kun naapuri lähti brotkolalta massikan 7480 ja nelimetrisellä maestrolla pellolle, jäi kun täi tervaan, vaikka  ei vanne ollut likikään maassa, siinä ne nyki sitä irti c vallulla melkein puolituntia, ennen  sivulle päin liikkeelle lähtöä, eikä ollu massikas paripyöriä, vaan "riittävän" isot renkaat vain alla.

supersammakko

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8652
  • You're a slave to money then you die
Vs: Paripyöräkeskustelu
Tuossa taas brotkokeisari unohti että se mikä on riittävä sataheppaiseen caseen ei taida riittää tuollaiselle möykylle rautaa. Jokatapauksessa kun tuon yhdistelmän kun viet pellolle, vaikka paripyörilläkin, niin kyllä siellä matonen huutaa hoosiannaa...
Nothing is Something Worth Doing

sirkussonni

  • Vieras
Vs: Paripyöräkeskustelu
Mä hokasin, miks pohojammaalla tarvii olla kolmet rintasin: Se kylän suurin traktori, perässä se pappanaikanen risukarhi, kone kaatuisi päistekäännöksessä ilman tukevaa rengassettiä! ::)

koivumaki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3674
  • Valtra CNH TopliftStaja Kaweco
Vs: Paripyöräkeskustelu
Lopetin paripyörien käytön kun tuli TSA 600:lla renkailla.3m levyinen kylvökone on liian kapea parien käyttöön noiden rinnalla.Paremmin meni pehmeällä kuin Winneri parien kanssa.
Nyt kyllä kaipais 710 leveitä tuon T160n alle.Jos olis 4m kylvökones vois harkita parejakin...
Aika usein pareista on luovuttu.710,800 tai jotain semmoista ykköspyörinä tullu tilalle.

Muistakaa nyt se perusasia,että pintapaine on jotakuinkin rengaspaine,eli jos rengas kärsii ajaa 0,8bar paineella niin pintapaine on yhtä pieni kuin 0,8bar paripyörien kanssa.

Pohjanmaan ylipehmeät maat on sitten eri asia,siellähän maan kantavuuden takia pitää olla 3 pyörää rinnan että ne painuessaan jonkin verran kantavat riittävästi.

Ojala

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6207
  • Edelläkävijä ajaa Variolla...
Vs: Paripyöräkeskustelu
Paalipihtiin paripyörrä ja paikalleen lops !
Toiselle renkaalle seuraavaksi tulikii pieni fiba, sontareen venttiili poikki  :P
Köyhän täytyy ostaa vain parasta,
siksi Fendt... ;)
(Vanha saksalainen sananlasku)
ps. Totuudenpuhujaa harvoin kiitetään ;-)

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7116
Vs: Paripyöräkeskustelu
Pohjanmaan ylipehmeät maat on sitten eri asia,siellähän maan kantavuuden takia pitää olla 3 pyörää rinnan että ne painuessaan jonkin verran kantavat riittävästi.

Jees tai riittähän vähempikin kun on leveämpää kumia alla. Hymyilyttää puhe savikoilta, että kynnöksellä tasaisempaa paripyörien kansa ja poikkikynnökseen joutuu himmailemaan. Samalla lailla se on pehmeää sama mihin suuntaan ajaa :)

Näillä keleillä ollutkin niin pehmeää, että oon katellu kotoa kun muut hätäilee pellolla. Itse hätäilin jo viime viikolla ennen edellistä monsuunisadetta, pellot oli tänään suunnilleen/lähes yhtä kuivia kuin viikko sitten. No, aamulla alkaa tilanne taas "normalisoitumaan". Tarvii joillakin pelloilla kellukkeita paripyörien tilalle :)

Eilen hain kaivurin kaverin peltotyömaan nurkalta pois, tänään tuli kutospillari puskemaan maakasoja. Vain kerran hukkui että oli tarvinut kaivuria avuksi... ::)
Tarttis aputelat, sekä kaivurin 900 lappujen rinnalle että pillarin samanmoisiin :)
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1603
Vs: Paripyöräkeskustelu
Lopetin paripyörien käytön kun tuli TSA 600:lla renkailla.3m levyinen kylvökone on liian kapea parien käyttöön noiden rinnalla.Paremmin meni pehmeällä kuin Winneri parien kanssa.
Nyt kyllä kaipais 710 leveitä tuon T160n alle.Jos olis 4m kylvökones vois harkita parejakin...
Aika usein pareista on luovuttu.710,800 tai jotain semmoista ykköspyörinä tullu tilalle.

Muistakaa nyt se perusasia,että pintapaine on jotakuinkin rengaspaine,eli jos rengas kärsii ajaa 0,8bar paineella niin pintapaine on yhtä pieni kuin 0,8bar paripyörien kanssa.

Pohjanmaan ylipehmeät maat on sitten eri asia,siellähän maan kantavuuden takia pitää olla 3 pyörää rinnan että ne painuessaan jonkin verran kantavat riittävästi.

Meilläpäin taas monet on kokeillu yhden kevään ilman pareja. KAIKILLE on tullut kokeilukevään jälkeen parit rinnalle.

Valtramies

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 549
Vs: Paripyöräkeskustelu
Jos olis 4m kylvökones vois harkita parejakin...


Miksei 3 metrisen kylvökoneen kans voi (muka) käyttää paripyöriä? Mulla on 600:t joiden rinnalla 520:t, vähä tulee koneen leveyden yli, mutta haittaakse? ??? Rapamaalla ainaki on hyvät olemas, tulee tasempi jälki (pyöränvälijyrä löytyy kans)

sirkussonni

  • Vieras
Vs: Paripyöräkeskustelu
Jos olis 4m kylvökones vois harkita parejakin...


Miksei 3 metrisen kylvökoneen kans voi (muka) käyttää paripyöriä? Mulla on 600:t joiden rinnalla 520:t, vähä tulee koneen leveyden yli, mutta haittaakse? ??? Rapamaalla ainaki on hyvät olemas, tulee tasempi jälki (pyöränvälijyrä löytyy kans)

3.3 metriä parikkailla ei näy eikä tunnu kolmemetrisen kylvimen edessä missään. 18.4-38 tuplana tai toinen 520mm, ehkä hieman kapoisella välivanteella menee nätisti.
Mutta onko jollakin esim. 20.8 renkaisessa 3m kylvökone perässä?? pohjanmaalla??  ;)
Meillä parikkaat äestyskoneessa joka nurkassa, kylvötraktorissa takana, ja lietekoneessa kasisataset, kaikkiin olen ollut tyytyväinen. Tuo kasisatasratas on ihan hyvä kompromissi koneessa, jolla ajetaan ympäri vuoden pellolla, venakot vaan kuluu lietevaunua asfaltilla ajettaessa nopsaan....

Viimeksi muokattu: 17.05.12 - klo:01:01 kirjoittanut sirkussonni

JoHaRa

  • Vieras
Vs: Paripyöräkeskustelu
Taisin avata Pandoran lippaan  :o

Nyt... kyllä kaduttaa
Niin siis yritäkko sä väittää ettet tiennyt mitä olet tekemässä..  :o

Ihan oikeasti uskoin, että kukaan ei lähde mukaan tähän provokeskusteluun  :o

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12246
  • Virolaista kiitos!
Vs: Paripyöräkeskustelu
Jos olis 4m kylvökones vois harkita parejakin...


Miksei 3 metrisen kylvökoneen kans voi (muka) käyttää paripyöriä? Mulla on 600:t joiden rinnalla 520:t, vähä tulee koneen leveyden yli, mutta haittaakse? ??? Rapamaalla ainaki on hyvät olemas, tulee tasempi jälki (pyöränvälijyrä löytyy kans)

3.3 metriä parikkailla ei näy eikä tunnu kolmemetrisen kylvimen edessä missään. 18.4-38 tuplana tai toinen 520mm, ehkä hieman kapoisella välivanteella menee nätisti.
Mutta onko jollakin esim. 20.8 renkaisessa 3m kylvökone perässä?? pohjanmaalla??  ;)
Meillä parikkaat äestyskoneessa joka nurkassa, kylvötraktorissa takana, ja lietekoneessa kasisataset, kaikkiin olen ollut tyytyväinen. Tuo kasisatasratas on ihan hyvä kompromissi koneessa, jolla ajetaan ympäri vuoden pellolla, venakot vaan kuluu lietevaunua asfaltilla ajettaessa nopsaan....
Pitäisikö minun sitten kuitenkin vielä kokeilla tätä, sillä minulla on just. 18.4-38 takana ja paripyöränä. Olen tottunut kylvämään niin, että katson ajolinjan joko etupyörästä tai sitten peilin kautta edellisen rivin reunaan. On toiminut hyvin. Jos paripyörällä menee 15cm edellisen päälle, niin tekee mielestäni hallaa arvioimiselle. On mulla merkkaritkin käytössä, mutta jostain syystä en ole oppinut niistä katsomaan linjaa. Ne on lähinnä apuna silloin, kun joutuu ajamaan vasta-aurinkoon. Tuppaa linja olemaan ilman merkkarin uraa aivan hakusessa...

Mutta sitten vielä varsinaisesta pyöräasiasta. Eikö se ole niin, että on aivan sama onko paripyörä, leveä pyörä, kapea pyörä, niin aina se koneen paino tiivistää märkää maata syvemmissä maakerroksissa. Levikkeillä vaikutetaan ainoastaan kantavuuteen maan pinnalla ja pintamaan tiivistymiseen. Jos koneen paino on 6 tonnia, niin aina se vaikuttaa sen kuuden tonnin edestä jossain vaiheessa maakerrosta.....??

roadman

  • Vieras
Vs: Paripyöräkeskustelu
Jos olis 4m kylvökones vois harkita parejakin...


Miksei 3 metrisen kylvökoneen kans voi (muka) käyttää paripyöriä? Mulla on 600:t joiden rinnalla 520:t, vähä tulee koneen leveyden yli, mutta haittaakse? ??? Rapamaalla ainaki on hyvät olemas, tulee tasempi jälki (pyöränvälijyrä löytyy kans)

3.3 metriä parikkailla ei näy eikä tunnu kolmemetrisen kylvimen edessä missään. 18.4-38 tuplana tai toinen 520mm, ehkä hieman kapoisella välivanteella menee nätisti.
Mutta onko jollakin esim. 20.8 renkaisessa 3m kylvökone perässä?? pohjanmaalla??  ;)
Meillä parikkaat äestyskoneessa joka nurkassa, kylvötraktorissa takana, ja lietekoneessa kasisataset, kaikkiin olen ollut tyytyväinen. Tuo kasisatasratas on ihan hyvä kompromissi koneessa, jolla ajetaan ympäri vuoden pellolla, venakot vaan kuluu lietevaunua asfaltilla ajettaessa nopsaan....
Pitäisikö minun sitten kuitenkin vielä kokeilla tätä, sillä minulla on just. 18.4-38 takana ja paripyöränä. Olen tottunut kylvämään niin, että katson ajolinjan joko etupyörästä tai sitten peilin kautta edellisen rivin reunaan. On toiminut hyvin. Jos paripyörällä menee 15cm edellisen päälle, niin tekee mielestäni hallaa arvioimiselle. On mulla merkkaritkin käytössä, mutta jostain syystä en ole oppinut niistä katsomaan linjaa. Ne on lähinnä apuna silloin, kun joutuu ajamaan vasta-aurinkoon. Tuppaa linja olemaan ilman merkkarin uraa aivan hakusessa...

Mutta sitten vielä varsinaisesta pyöräasiasta. Eikö se ole niin, että on aivan sama onko paripyörä, leveä pyörä, kapea pyörä, niin aina se koneen paino tiivistää märkää maata syvemmissä maakerroksissa. Levikkeillä vaikutetaan ainoastaan kantavuuteen maan pinnalla ja pintamaan tiivistymiseen. Jos koneen paino on 6 tonnia, niin aina se vaikuttaa sen kuuden tonnin edestä jossain vaiheessa maakerrosta.....??

Taisit mennä sinne asian ytimeen  ;)  ;D
18,4- 38 paripyörillä menee hyvin 3m koneen sisäpuolelle raideväli vaan kapoiseksi traktorista.